Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،

پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری هفت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی از جمله تاکستان در استان قزوین پس از بررسی کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید.

یکی از ابزارهای لازم برای توسعه صادرات و ایجاد اشتغال در کشور کاهش موانع قانونی است که یکی از راه های تحقق این مهم تاسیس مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی است، بر همین اساس دولت در خرداد ۹۵ لایحه این مناطق را به مجلس فرستاد و پس از سال‌ها مناقشه در مولفه‌های آن، بالاخره امسال به فرجام رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل تاخیر پیش آمده به گفته رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی این بود که «شورای نگهبان بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی به این طرح‌ها ایراد گرفت که البته به جا بود، برای برخی طرح‌ها از جمله تاکستان در دولت دفاع کرده بودیم و بار مالی آن نیز درنظر گرفته شده بود اما به دلیل اینکه بار مالی سایر مناطق دیده نشده بود شورای نگهبان این موارد را برگرداند و موضوع مجدد در مجلس مطرح شد و بر مصوبه خود اصرار ورزید و به این دلیل این طرح‌ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت"

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تاکستان از آن جهت برای قزوین حایز اهمیت است که این استان نخست به عنوان یکی از قطب‌های تولیدات صنعتی و کشاورزی کشور محسوب می‌شود و از طرف دیگر به عنوان نقطه‌ای استراتژیک در حوزه لجستیک، حمل و نقل زمینی و ریلی کشور می‌تواند نقش بسزایی در توسعه این استان و کمک به توسعه کشور ایفا کند.

در خصوص اهمیت منطقه ویژه اقتصادی تاکستان، عیسی قبادی معاون امور اقتصادی استاندار قزوین گفته بود که تصویب این منطقه تحولی بنیادین در پیشرفت و توسعه استان قزوین خواهد داشت و ثمرات فراوانی را نیز به همراه دارد؛ از طرفی وجود طرح‌های دیگر اقتصادی استان نظیر پردیس روستایی و تاک ( تجمعی اراضی کشاورزی؛ تعیین الگوی کشت) با کمک این منطقه رشد و شتاب بیشتری می‌گیرد.

منطقه ویژه اقتصادی تاکستان تحولی بنیادین در توسعه قزوین

منطقه ویژه اقتصادی تاکستان امتیازی بالاتر از بندرخشک و دهکده لجستیک

رییس دپارتمان گمرک و تجارت اتاق بازرگانی استان قزوین در رابطه با این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: تصویب طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تاکستان که با چندین منطقه ویژه در کشور همزمان شده است، شرایطی را برای استان قزوین فراهم می‌کند تا میزان تولید، ارزش افزوده و در نهایت صادرات از این استان افزایش یابد.

محمدرضا فاروقی افزود: استان قزوین با داشتن شهرک‌های صنعتی متعدد بیش از پیش به چنین منطقه‌ای نیاز داشت تا مزیت‌های صادراتی و تولیدی خود را توسعه دهد.

وی اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی نسبت به موضوعات سابقی که در استان قزوین وجود داشته است برتری بیشتری دارد؛ به عنوان مثال ما تا قبل از این موضوع روی بندر خشک و دهکده لجستیک صحبت می‌کردیم اما منطقه ویژه به لحاظ محصور بودن بستری را فراهم می‌کند تا تولید بدون عوارض گمرکی به حیات خود ادامه دهد و مسائل و اهداف سابق استان را نیز محقق شود.

به گفته فاروقی، معافیت‌های مالیاتی، ارزش افزوده برای تولیدکنندگان، تامین به صرفه مواد اولیه و توسعه صادرات تنها بخشی از مزایای منطقه ویژه اقتصادی است و علاوه بر آن مسائل ترخیص و تضمین کالا در گمرک نیز تسهیل می‌شود.

معافیت‌های مالیاتی، ارزش افزوده برای تولیدکنندگان، تامین به صرفه مواد اولیه و توسعه صادرات تنها بخشی از مزایای مناطق ویژه اقتصادی است و علاوه بر آن مسائل ترخیص و تضمین کالا در گمرک نیز تسهیل می‌شود.

این کارشناس حوزه تجارت و بازرگانی با بیان اینکه تصویب چنین منطقه‌ای باید خیلی زودتر اتفاق می‌افتاد،اظهار داشت: پیگیری برای داشتن منطقه ویژه تاکستان باید خیلی قبل‌تر محقق می‌شد و لازم است که کارهای اجرایی و عمرانی مربوط به این منطقه زودتر اجرایی شود.

فاروقی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی قزوین درصدد است که از این اتفاق خوب به شکل مقتضی استفاده کرده و برای راه‌اندازی و اجرایی شدن آن وارد عمل شود، در همین رابطه قرار شده کارگروه‌هایی ویژه برای ارائه برنامه راهبردی منطقه ویژه تاکستان تشکیل شود.

رییس دپارتمان گمرک و تجارت اتاق بازرگانی استان قزوین یادآورشد: موضوع دیگری که باید در دستور کار اتاق بازرگانی باشد، آموزش و اهم سازی این ظرفیت برای تک تک اعضا است که در این رابطه نیز موارد لازم پیش بینی شده است.

منطقه ویژه اقتصادی تاکستان تحولی بنیادین در توسعه قزوین

منطقه اقتصادی تاکستان باید فورا عملیاتی شود

علی محمد زمانی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اطلاع رسانی و اخبارهای منتشر شده در خصوص منطقه ویژه اقتصادی تاکستان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه اطلاع رسانی‌ها درست انجام نمی‌شود، چون در نشست‌های اولیه برای منطقه ویژه اقتصادی تاکستان مباحث حوزه کشاورزی مطرح بود و قرار بود فعالیت ها در زمینه کشاورزی باشد، اما اکنون در خبرها این بحث اصلا مطرح نمی‌شود.

زمانی افزود: مسؤولان و متولیان استان قزوین باید نشستی با جهاد کشاورزی برگزار کنند و در مورد اینکه چه برنامه‌ای باید در این منطقه اجرایی شود، تصمیم گیری کنند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین افزود: مسؤولان و متولیان استان قزوین باید نشستی با جهاد کشاورزی برگزار کنند و در مورد اینکه چه برنامه‌ای باید در این منطقه اجرایی شود، تصمیم گیری کنند، البته این بدان معنا نیست که از ظرفیت های بخش صنعت در این منطقه استفاده نشود.

زمانی بیان داشت: فعلا تمام اخبار مربوط به منطقه ویژه اقتصادی تاکستان روی این مسئله متمرکز شده که چه کسی کارها را انجام داده است و این منطقه به نام کدام نهاد و مسؤول تمام شود؛ درحالی که الان این موضوع مهم نیست و باید سریعا به سمت عملیاتی شدن آن پیش برویم.

این فعال حوزه تولید و صنعت در استان قزوین خاطرنشان کرد: هنوز خیلی‌ها تصور می‌کنند که منطقه ویژه اقتصادی تاکستان همانند بندرانزلی است، درحالی که منطقه ویژه اقتصادی شرایط متفاوتی دارد که باید به اطلاع عموم رساند و هم مردم و هم فعالان اقتصادی با کارکردها و مزایای آن آشنا شوند.

منطقه ویژه اقتصادی تاکستان تحولی بنیادین در توسعه قزوین

تصویر روشنی از منطقه ویژه اقتصادی تاکستان باید ترسیم شود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۲ سال پیش موضوعات مربوط به منطقه ویژه اقتصادی تاکستان در نشست‌ها مطرح می‌شد، اما از آن تاریخ تاکنون هیچ اقدام عملی برای این منطقه صورت نگرفته است.

مهدی بخشنده افزود: هنوز این منطقه در تاکستان جانمایی نشده و معلوم نیست در کدام محدوده شاهد احداث و راه اندازی آن هستیم، بنابراین برنامه جامعی نیز در این خصوص وجود ندارد.

وی اضافه کرد: یکی از نکات مهم برای احداث و راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی تاکستان، نحوه مشارکت بخش خصوصی و دولت در این منطقه است که هنوز در مورد آن تصمیم گیری نشده است؛ همچنین تسهیلاتی که برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده باید مشخص شود و به طور کلی هیچ تصویر روشنی از این منطقه در استان وجود ندارد.

بخشنده تاکید کرد: امیدواریم هرچه زودتر متولیان این منطقه شامل استانداری، سازمان صمت و اداره کل مسکن و شهرسازی به موضوع ورود پیدا کرده و در این خصوص کارهای عملیاتی انجام دهند.

رییس اتاق بازرگانی استان قزوین خاطرنشان کرد: تاکستان به شکل خاص و استان قزوین به شکل کلی تر در کشور از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار هستند و می‌توان این منطقه را با تکنولوژی روز دنیا احداث و راه‌اندازی کرد.

بخشنده یادآور شد: بخش خصوصی استان قزوین آمادگی دارد تا کارگروه‌های ویژه‌ای را با حضور متولیان این حوزه برگزار کرده و به صورت علمی و عملی مباحث مربوطه را پیگیری کند.

رئیس اتاق بازرگانی قزوین: هنوز جانمایی و نحوه همکاری بخش خصوصی با دولت در منطقه ویژه اقتصادی تاکستان مشخص نشده است

حصاربندی و محل گمرک هنوز مشخص نشده است

رضا نیک روشت مدیرکل گمرک قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اولین اقدام که باید در دستور کار قرار گرد، تشکیل نشستی با حضور متولیان اقتصادی با هدف حصار بندی محدوده منطقه ویژه اقتصادی و همچنین مکان یابی برای گمرکات خواهد بود که هنوز اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

نیک روشت اضافه کرد: اگر مسؤولان استان قزوین منطقه ویژه اقتصادی را به درستی اجرا کنند، قطعا مزیت‌های خیلی خوبی را نصیب استان خواهند کرد که یکی از مهم ترین آن تامین مواد اولیه بدون نیاز به عوارض گمرکی و صادرات کالا با سریع ترین شیوه ممکن است.

مدیرکل گمرک استان قزوین خاطرنشان کرد: برای احداث و راه‌اندازی این منطقه لازم است که همه اقدامات طبق قانون و شیوه نامه اجرایی پیش برود و همه جزییات و نکات فنی نیز رعایت شود تا شاهد زودتر اجرایی شدن این طرح اقتصادی در استان باشیم.

نیم نگاه: همزمان شدن تصویب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تاکستان با شعار تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها این نکته را گوشزد می‌کند که باید از همه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای راه‌اندازی این ظرفیت مهم در استان قزوین بهره برد.

شاید بهتر باشد خیلی زود اولین نشست با موضوع منطقه ویژه اقتصادی تاکستان در استان تشکیل شده و مباحث مربوط به جانمایی و راه اندازی این منطقه در دستور کار قرار گیرد و برای پیشبرد این طرح وظایف هر دستگاه گوشزد و برنامه زمان بندی برای پیشبردها کارها تعیین شود.

انتهای پیام/پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت اطلاعات مبارزه با تروریسم احداث و راه اندازی استان قزوین اتاق بازرگانی خبرنگار ایرنا طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۷۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره | مزیت ویژه‌ای که سریلانکا برای ایران دارد

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: سفر یک روزه سیدابراهیم رئیسی در شرایطی انجام شد که افتتاح ابرپروژه چندمنظوره سد و نیروگاه «اومااویا» یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سفر بود؛ ابرپروژه‌ای که بیش‌از هر چیز نشان‌دهنده گام‌های موفق در پیشبرد راهبردهای مدنظر در عرصه دیپلماسی اقتصادی با بهره‌گیری از توانمندی‌های حوزه فنی – مهندسی کشور است.

رئیس‌جمهور ایران در جریان سفر به سریلانکا، علاوه‌بر بهره‌برداری از ابرپروژه «اومااویا»، رایزنی‌های دوجانبه‌ای هم با رانیل ویکرمسینگه، همتای سریلانکایی خود داشت. برگزاری نشست هیات‌های عالی‌رتبه مشترک دو کشور، امضای اسناد همکاری و برگزاری نشست‌مطبوعاتی روسای‌جمهور دو کشور، از دیگر برنامه‌های رئیسی در کلمبو بود.

مناسبات اقتصادی ایران و سریلانکا

قطار دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم درحالی به ایستگاه سریلانکا رسید که این کشور از نظر جایگاه ژئوپلتیک، از موقعیت ویژه‌ای در شبه قاره هند برخوردار است و همواره مورد توجه دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قرار داشته‌است. این درحالی است که مناسبات تهران – کلمبو طی سال‌های گذشته همواره در مسیر پیشرفت بوده‌است و سریلانکا از مشتریان انرژی و خدمات فنی – مهندسی ایران به‌حساب می‌آید.

اگرچه طی دهه‌های گذشته ایران و سریلانکا در حوزه مبادله نفت و چای تعاملات قابل‌توجهی داشته‌اند، اما وجود توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متنوع در دوطرف، شرایط مناسبی را برای گسترش روزافزون همکاری‌های سیاسی – اقتصادی فراهم کرده‌است.

اهمیت «کلمبو» در تجارت دریایی

یک کارشناس مسائل شبه قاره هند در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، با اشاره به اهمیت سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا اظهارکرد: سریلانکا ازجمله کشورهای مهم در حوزه جنوب‌ آسیا محسوب می‌شود که گسترش همکاری‌ها با این کشور از جنبه‌های مختلف می‌تواند مزیت‌های قابل‌توجهی برای ایران به همراه داشته باشد.

امین رضایی‌نژاد افزود: شهر بندری «کلمبو» به‌عنوان پایتخت سریلانکا از اهمیت ویژه‌ای در حوزه تجارت دریایی برخوردار است و توجه بسیاری از کشورهای را به خود جلب کرده‌است. کلمبو در واقع نقطه عطفی در مراودات جاری در اقیانوس هند و عبور و مرور کشتی‌ها به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کشتی‌های عبوری از این منطقه معمولا توقفی هم در بندر کلمبو دارند، گفت: این بندر از نظر راهبردی دارای اهمیت ویژه‌ای است و می‌توان آن را جزو بنادر مهم جهان به‌شمار آورد که برای کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد.

مزیت‌های راهبردی سریلانکا

این کارشناس مسائل شبه قاره هند با اشاره به اهمیت توسعه مناسبات ایران و سریلانکا عنوان کرد: طی سال‌های اخیر شاهد یک جنگ کمتر رسانه‌ای شده میان ابرقدرت‌های جهان برای حضور پررنگ‌تر در سریلانکا بوده‌ایم و آنها کوشیده‌اند با افزایش مناسبات با این کشور از مزیت‌های راهبردی این موضوع استفاده کنند.

رضایی‌نژاد با اشاره به حضور پررنگ چینی‌ها در سریلانکا طی سال‌های اخیر اظهارکرد: چینی‌ها طی سال‌های اخیر اقدام‌های گسترده‌ای به‌منظور توسعه بندر «هامبانتوتا» در قسمت جنوبی سریلانکا و در نزدیکی مسیر کشتیرانی بین‌المللی انجام داده‌اند؛ اقدامی که نقش ویژه‌ای در کنترل تجارت دریایی ازسوی چینی‌ها دارد.

وی با اشاره به راهبرد ایران برای نقش‌آفرینی موثرتر در معادلات نظام بین‌الملل، عنوان کرد: گسترش فعالیت‌ها و ظرفیت‌ها در عرصه تجارت و حمل‌ونقل دریایی، یکی از مهم‌ترین ابزارها در مسیر نیل به راهبرد محوری افزایش تاثیرگذاری بر مناسبات بین‌المللی است؛ راهبردی که بیش از پیش اهمیت گسترش روابط با سریلانکا را نمایان می‌کند.

رضایی‌نژاد همچنین تاکید کرد: ازسوی دیگر اگر می‌خواهیم نقش‌آفرینی موثرتری در حوزه شبه‌قاره هند داشته باشیم، ناگزیر به توسعه مناسبات با سریلانکا هستیم.

فرصتی برای ارتقای جایگاه دیپلماسی عمومی ایران

این کارشناس مسائل شبه قاره هند با اشاره به برخورداری سریلانکا از جمعیت مسلمان (حدود ۱۰ درصد)، عنوان کرد: با توجه به اینکه جمعیت مسلمانان سریلانکا طی سال‌های اخیر ازسوی جریان‌های بودایی افراطی مورد ستم بوده‌اند، توسعه مناسبات تهران – کلمبو سبب ارتقای جایگاه دیپلماسی عمومی ایران در جهان اسلام خواهد شد.

رضایی‌نژاد با اشاره به نقش محوری جمهوری‌اسلامی در تحولات جهان اسلام ادامه داد: نکته اینجاست که رقبای ایران در حوزه جهان اسلام، مانند مصر، ترکیه، قطر، عربستان و پاکستان توجه ویژه‌ای به مسلمانان سریلانکا ندارند و جایگاهی برای این کشور در پازل سیاسی خود قائل نیستند.

وی افزود: با توجه به چنین رویکردی، گسترش روزافزون مناسبات ایران و سریلانکا از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و باید با جدیت ویژه‌ای ازسوی دستگاه سیاست‌خارجی کشور پیگیری شود.

اهمیت توسعه همکاری‌های اقتصادی

این کارشناس مسائل شبه قاره هند درباره اهمیت توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سریلانکا تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریمی ایران، بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی به‌منظور گسترش مناسبات دراین حوزه، می‌تواند گام مهمی در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها به‌حساب آید.

رضایی‌نژاد با اشاره به ضرورت توسعه صادرات محصولات ایرانی به سریلانکا، اضافه کرد: اگرچه سریلانکا جزیره‌ای کوچک به‌حساب می‌آید، اما می‌تواند به‌عنوان یک مقصد صادراتی مهم برای ایران باشد. رقابت قدرت‌های جهانی به‌منظور ایفای نقش بیشتر در سریلانکا نشان‌دهنده ظرفیت‌های اقتصادی و اهمیت موقعیت ژئوپلتیک این کشور است.

کد خبر 847066 برچسب‌ها ایران و سریلانکا سیاست‌ خارجی سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  • جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است
  • جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است
  • ۳ مصدوم در حادثه رانندگی در محور  تاکستان - همدان
  • ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود
  • ابر دولت در مرکز داده پیام راه‌اندازی می‌شود
  • «ابر دولت» در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود
  • منطقه پیام، از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره | مزیت ویژه‌ای که سریلانکا برای ایران دارد
  • استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه