Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- در حالی که زیرساخت‌های ارتباطی و خدماتی از جمله برق، تلفن، اینترنت،گاز و آب در بسیاری از روستاها ایجاد شده اما کماکان نبود شغل دغدغه اصلی روستاییان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، هر ساله تعداد زیادی از مردم روستا به دلیل نبود امکانات و زیرساخت‌ها از جمله برق، آب، گاز، تلفن، اینترنت، آب شرب و لوله‌کشی تصمیم به مهاجرت از روستاها به شهر می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با پیشرفت علم و فناوری در دنیا و توسعه جوامع شهری ماندن در شرایط سخت زندگی روستایی دور از انتظار است و مردم روستا هر گاه مشاهده می‌کنند که در شهرها امکانات رفاهی فراوانی وجود دارد، تصمیم به مهاجرت از روستا می‌گیرند در حالی که ظرفیت روستاها و نقش آنها برای کشور بسیار مهم و حائز اهمیت است.

روستاها در واقع از پایگا‌ه‌های حیاتی و اساسی در هر جامعه‌ای هستند که در توسعه ملی کشور نقش زیادی دارند و خالی از سکنه شدن آنها و مهاجرت روستاییان به شهرها می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

روستا به خودی خود یک واحد تولیدی، خدماتی، فرهنگی و سکونتی است که در امنیت غذایی کشور، کمک به بخش صنعت، ایجاد فرصت‌های شغلی منحصر به فرد و توسعه صادرات محصولات غیرنفتی موثر است، بنابراین لازم است که به این محل‌ها توجه شود تا شاهد کاهش جمعیت در مناطق روستایی نباشیم.

یکی از مهمترین گلایه‌های روستاییان در این رابطه، نبود زیرساخت‌های کافی برای زندگی در مناطق روستایی است، امکاناتی که این روزها به نیاز اصلی زندگی انسان تبدیل شده است.

در حوزه امکانات روستایی تاکنون اقدامات خوبی در استان یزد صورت گرفته و یزد یکی از استان‌های پیشرو کشور در حوزه ایجاد زیرساخت‌های روستایی است ولی متاسفانه همچنان جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها از یک سو و مهاجرت معکوس به این مناطق همچنان آنچنان که مد نظر است محقق نشده است.

از جمله امکاناتی که در روستاهای استان یزد به خوبی در کنار وجود برق و گاز فراهم شده، امکانات ارتباطی از جمله تلفن و اینترنت است که تقریبا تمامی روستاهای یزد این روزها از آن بهره‌مند هستند.

مهاجرت از روستاها در کشور به یک دهم درصد رسیداهالی روستای گوگردچی تکاب از 15 سال گذشته به اراضی کشاورزی خود دسترسی ندارندراه روستاهای بالای 200 خانوار جمعیت آسفالت می‌شود

محمدرضا پاکدل مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: در شرایط کرونا نیاز به اینترنت بیش از هر زمان دیگری لازم بود و مجموعه‌های متفاوتی از جمله مخابرات، فعالان امر در بخش زیرساخت‌ها و اپراتورها تالاش کردند که این تکنولوژی به نحو مطلوب در اختیار مردم به جهت آموزش و یا رونق کسب و کار قرار بگیرد.

وی گفت: ما جلوتر از برنامه توسعه ششم که در آن لازم بود تنها 80 درصد روستا به شبکه متصل شوند عمل کردیم و در اتصال به اینترنت در روستاها جلوتر از برنامه حرکت کردیم با توجه به اینکه مردم بارها اعلام نیاز کردند که برای آموزش مجازی دانش‌آموزان به اینترنت نیازمند هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌های مکرر از ابتدای هفته عملیات اجرایی در 22 روستای باقی‌مانده استان که فاقد اینترنت بودند شروع شد تا با ارتقا تکنولوژی سایت‌ها این روستاها را به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پر سرعت وصل کنیم.

هر چند این اقدامات نشان از توجه به مناطق روستایی دارد اما مسائل و مشکلات بسیار زیادی در مناطق روستایی وجود دارد و روستاهای ما به حمایت‌های بیشتری نیاز دارند متاسفانه بسیاری از توانمندی‌های بالقوه مناطق روستایی مورد غفلت واقع شده است.

در مواقعی فراهم آوردن بخشی از امکانات و عدم توجه به موضوعات مهم دیگر سبب می‌شود هر چند زیرساخت‌های توسعه‌ای در روستا ایجاد شده اما مردم تمایلی به بازگشت به روستا نداشته باشند.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های اصلی چه در مناطق شهری و چه در مناطق روستایی بوده است موضوع اشتغال به ویژه اشتغال جوانان بوده است، از این جهت زمینه‌سازی برای اشتغال روستاییان می‌تواند سبب تقویت جذب مردم به مناطق روستایی شود.

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی در این رابطه در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به اینکه مهاجرت روستاییان به شهرها پدیده‌ای است که نتایج خوبی به دنبال ندارد اظهار داشت: مسئولان باید برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها برنامه داشته باشند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در ارتباط با جلوگیری از مهاجرت روستاییان باید به آن توجه داشته باشیم، زمینه‌سازی برای اشتغال روستاییان به ویژه جوانان است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تا زمانی که به این مهم توجه نشود، ایجاد زیرساخت‌ها بدون اشتغال نمی‌تواند مانع مهاجرت مردم به شهرها شود.

با توجه به اینکه کسب شغل مهم‌ترین عامل مهاجرت از روستاها در این سال‌ها بوده زمینه‌سازی برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی برای جوانان روستا، علاوه بر اینکه کیفیت زندگی مردم در روستا را بهبود می‌بخشد سبب حضور و ماندگاری دیگر مردم ساکن در روستا می‌شود.

انتهای پیام/781/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مهاجرت روستاییان به شهرها مناطق روستایی مهاجرت از روستا زیرساخت ها استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۷۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۲ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد

مصطفی ملکی صادقی گفت: حدود ۶ هزار کیلومتر راه روستایی در استان وجود داردکه در حال حاضر ۷۰درصد این مسیر‌ها آسفالته، ۱۶درصد شوسه و ۱۴ درصد خاکی می‌باشد.

وی اظهار داشت: سال گذشته نیز با هدف توسعه راه‌های روستایی، محرومیت زدایی و افزایش ایمنی در این محورها، عملیات آسفالت ۸۷ کیلومترانجام شد و امسال نیز اجرای آسفالت برای ۷۰ کیلومتر در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به هزینه کرد ۲ هزار و ۵۵۰ میلیاد ریال برای آسفالت ۸۷ کیلومتر راه روستایی استان در سال گذشته تصریح کرد: علاوه بر این، پارسال ساخت و زیرسازی ۹۳ کیلومتر راه روستایی در استان لرستان انجام شده است.

ملکی صادقی ادامه داد: در مجموع پارسال ۲۰ روستای استان از راه آسفالته بهره‌مند شدند و امسال نیز مطابق قانون برنامه ششم توسعه، آسفالت راه‌های روستایی برای روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان در اولویت قرار دارد.

وی مهمترین مانع در طرح آسفالت راه‌های روستایی را کمبود اعتبار برشمرد و افزود: در مواقعی نیز معارضان محلی مانع انجام طرح می‌شوند که انتظار می‌رود برای توسعه روستا و ایمنی تردد اهالی، در فروش زمین و همکاری با راهداری اهتمام داشته باشند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است
  • ۳۰۲ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری
  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد
  • ۱۱۶هزار روستایی و کشاورز در لرستان بیمه شدند
  • پرونده تورم ۱۴۰۳ باز شد؛ افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا
  • حمایت‌های بیشتر معاونت توسعه روستایی مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از حوزه روستایی
  • طرح هادی در ۶۰ درصد روستاهای ایجرود اجرا شد
  • طرح هادی مهم‌ترین ابزار مدیریت توسعه روستایی است
  • خداکند سیل نیایدچون مسئولان استان هنوز مطالعه نکرده اند