Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@17:21:24 GMT

سامانه تایید منشا ارز مجددا فعال شد

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۸۱۳۹

سامانه تایید منشا ارز مجددا فعال شد

به گزارش خبرگزاری فارس، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک اظهار داشت: با پیگیری های صورت گرفته توسط گمرک، بانک مرکزی تبادل اطلاعاعات با گمرک را از سر گرفت و مشکل تایید منشا ارز اظهارنامه های گمرکی و یا تایید سامانه ای ارز در زمان ترخیص کالا برطرف شد و صاحبان کالا می توانند به اظهار کالا بپردازند.

لطیفی افزود: با پیگیری گمرک، و هماهنگی سازمان‌ بازرسی کل کشور، شورای اجرایی فن اوری اطلاعات ، وزارت صمت و بانک مرکزی و جلسات مجزای امروز گمرک با بانک مرکزی و وزارت صمت، سامانه قبلی تایید منشا ارز، تبادل اطلاعاتش را با گمرک از سر گرفت و  مجددا فعال شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لطیفی تاکید کرد: این سامانه از سال 1390 فعال بوده و تایید منشا ارز واردات کالاها از این طریق از سوی بانک مرکزی در دو مرحله اظهار کالا و ترخیص صورت می گرفت  که برای جایگزینی، تغییر سرویس و یا فرایند جدید باید دیتاهای لازم بانک مرکزی در اختیار گمرک قرار گیرد.

وی افزود:گمرک اصراری بر دریافت مستقیم دیتا به روش گذشته از بانک مرکزی در آینده ندارد  اما معتقد است که برای تغییر رویه و دریافت اطلاعات از سامانه جامع تجارت باید مانند همه دنیا، سرویس جدید تبادل دیتا همزمان با سرویس قدیم فعال شود و صحت سنجی و پایداری دیتا نیز بررسی شود و سپس سرویس قبلی کنار گذاشته شود تا اینگونه صاحبین کالا و گمرک دچار مشکل نشوند و وظایف گمرک هم دچار خدشه نشود. 

سخنگوی گمرک در پایان از همکاری سازمان بازرسی کل کشور، شورای اجرایی فن اوری اطلاعات تشکر کرد و از  همراهی عصر امروز وزارت صمت و بانک مرکزی برای کمک به حل مساله پیش آمده تقدیر کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: گمرک سخنگوی گمرک منشاء ارز واردات تایید منشا ارز بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۸۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابطال بخشنامه مدیران میانی گمرک با رای دیوان عدالت اداری

همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان، با رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، بخشنامه مدیران میانی گمرک که براساس آن کالا‌های مجاز مشروط را مشمول کالا‌های ممنوعه قرار داده بود باطل شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از قوه قضاییه، مدیران میانی گمرک جمهوری اسلامی ایران در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ بخشنامه‌ای صادر کرده بودند که بر اساس آن کالا‌هایی که به موجب قانون مجاز مشروط تلقی می‌شدند را در مشمول کالا‌های ممنوعه قرار داده بود.

طبق قانون کالا‌های ممنوعه باید توسط دولت ضبط شود.

با اعتراض رئیس دیوان عدالت اداری و دعوت از شکات و طرفین پرونده، این بخشنامه مدیران میانی گمرک در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفت.

طبق قانون اساسا صدور بخشنامه توسط مدیران میانی گمرک مستند قانونی ندارد و مدیران میانی گمرک با صدور این بخشنامه در صدد تفسیر قانون بودند که تفسیر قانون از وظایف قانون گذار و قضات است.

با توجه به این موضوع هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، بخشنامه مدیران میانی گمرک جمهوری اسلامی ایران را باطل کرد.

یکی از دلایل ابطال این بخشنامه از سوی دیوان عدالت اداری این موضوع عنوان شده است که قانون گذار در سال ۱۴۰۰، موارد کالا‌های ممنوع که توسط دولت می‌تواند شناسایی شود را به عنوان کالا‌های مجاز مشروط می‌داند.

طبق قانون کالا‌های مجاز مشروط از طریق متروکه شدن قابل فروش توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قابل عرضه در بازار هستند.

گمرک با صدور این بخشنامه درصدد ضبط این کالا‌ها بود که با حکم هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، بخشنامه مدیران میانی گمرک به دلیل خارج بودن از حدود قانون و اینکه در صدد تفسیر قانون بودند، باطل شد.

دیگر خبرها

  • ابطال بخشنامه مدیران میانی گمرک با رای دیوان عدالت اداری
  • امکان تماس تصویری بدون اینترنت (ViLTE) فراهم شد (جزئیات)
  • تماس تصویری روی سیم‌کارت تلفن همراه چگونه برقرار می‌شود؟
  • جزئیاتی جدید از برقراری تماس تصویری روی سیم‌کارت
  • بزودی صدور دسته چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد
  • پژمان‌فر: بانک مرکزی صدور چک را منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک کند
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد
  • مالیات طلافروشان سالی ۹ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان است