Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@13:00:44 GMT

غرش یک شیر در خرم آباد شایعه یا واقعیت؟

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۸۲۹۵

غرش یک شیر در خرم آباد شایعه یا واقعیت؟

به  گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد،  یک فرد روستایی می‌گوید غروب و هنگام بازگشت از مزرعه صدای غرش شیری را در فاصله کمتر از ۱۰ متری خود شنیده و به سرعت محل را ترک کرده است.

همان شب تیم‌های گشت ویژه حفاظت محیط زیست استان با دوربین‌های "دید در شب" به منطقه اعزام شدند و فردای آن روز ۲۲ اردیبهشت اداره کل حفاظت محیط زیست اعلام کرد هیچ حیوان وحشی و یا آثار به جا مانده از آن در منطقه مورد نظر مشاهده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با توجه به گزارشات واصله از اهالی منطقه کمالوند شهرستان خرم‌آباد در غروب ۲۱ اردیبهشت ماه مبنی بر وجود یک حیوان وحشی که به ظن مردم محلی یک قلاده شیر بوده و غرش‌هایی شبیه این حیوان داشته است، بلافاصله کارشناسان و نیرو‌های یگان حفاظت این اداره کل جهت بررسی موضوع در منطقه حاضر شده و با توجه به تاریکی هوا با امکاناتی از قبیل نور افکن، چراغ قوه، دوربین دید در شب و تفنگ بیهوشی در معیت نیرو‌های محلی به پایش منطقه پرداختند.

در این پایش‌ها که تا صبح روز بیست و دوم اردیبهشت ادامه داشت هیچگونه مورد مشکوکی مبنی بر وجود حیوانات وحشی مانند شیر و پلنگ در منطقه مشاهده نشد، اما بعد از آن تماس‌های مکرر اهالی مبنی بر شنیدن صدای غرش حیوان وحشی با محیط زیست و حتی آتش نشانی خرم آباد ادامه داشت.

اکنون که ۱۰ روز از آغاز این ماجرا می‌گذرد همچنان گزارش‌هایی از مردم روستا‌های منطقه می‌رسد که صدای غرش را شنیده اند و حتی برخی نیز ادعا کرده اند در تاریکی شب حیوانی با رنگ بدن سفید و در قامت شیر مشاهده کرده اند، اما تاکنون هیچ ادله محکمی مبنی بر وجود آن در منطقه به دست نیامده است.

نبی حسنوند مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست لرستان در این خصوص به ایرنا گفت: آخرین گزارش از شنیدن صدای حیوان روز جمعه ۲۴ اردیبهشت بود که بلافاصله تیم‌های این اداره کل به منطقه اعزام شدند، اما باز هم برای چندمین بار تحقیق و گشت زنی، موردی مشاهده نشد.

به گفته او بیشترین گزارش‌ها در محدوده پاسگاه پلیس راه کمالوند و مسیر آبشار بیشه بوده است و نیرو‌های حفاظت محیط زیست برای تمامی گزارش‌ها به منطقه اعزام شده اند، اما شواهدی دال بر وجود این حیوان یافت نشد که انتظار می‌رود تا حدود ۲۰ روز دیگر و پس از برداشت محصولات کشاورزی منطقه، کار جستجو و مشاهدات راحت‌تر انجام شود.

هرچند تاکنون کمترین سندی از وجود شیر یا حیوان وحشی دیگری در این منطقه یافت نشده است، اما رعب و وحشت غرش‌هایی که هر از چندگاهی در نزدیکی روستا‌های منطقه و یا زمین‌های کشاورزی شنیده می‌شود مردم این مناطق را نگران کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: در ۱۰ روز گذشته تنها گزارش‌های مردمی دال بر حضور یک حیوان وحشی در منطقه بوده است و تاکنون موردی از این نوع حیوان دیده نشده است.

فتحی بیرانوند در خصوص اعلام پایان جستجو‌ها در منطقه نیز به ایرنا گفت: ما وظیفه داریم تا زمانی که گزارش‌های مردمی در این خصوص وجود دارد رسیدگی کنیم بنابراین جستجو‌ها پایان نیافته است و بر حسب گزارش‌های مردمی ادامه دارد.

او همچنین در خصوص احتمال شیطنت و یا مزاحمت‌های مردمی در این باره نیز اظهار داشت: گزارش‌های مردمی مختلفی از کل روستا‌های منطقه مبنی بر شنیده شدن غرش یک حیوان وحشی دریافت کرده ایم بنابراین احتمال شیطنت فرد یا افرادی در این زمینه کم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: سه احتمال در این راستا مطرح شد، نخست اینکه حیوانی از باغ وحش خرم آباد فرار کرده باشد که با بررسی‌های انجام شده و تایید باغ وحش، این اتفاق رخ نداده است و در فرضیه دوم احتمال داده می‌شود در صورت صحت سخنان روستاییان منطقه، شیر یا حیوان مشابه دست آموزی وارد منطقه شده باشد.

به گفته فتحی بیرانوند افرادی هستند که توله حیوانات وحشی را از خارج کشور به صورت قاچاق وارد می‌کنند که احتمال می‌دهیم شاید فردی سال‌ها پس از خریداری و بزرگ کردن توله، اکنون به دلایل مشکلات نگهداری، آن را رها و یا خود حیوان به نحوی فرار کرده باشد که در این صورت احتمال وحشی بودن حیوان به دلیل دست آموزی در سال‌های گذشته، پایین است.

او ادامه داد: همچنین باتوجه به اینکه منطقه مورد نظر به وسعت بیش از ۱۰۰ هکتار، زیستگاه طبیعی نیست شاید جانور دیگری به صورت گذری برای یافتن زیستگاه جدیدی در حال عبور بوده است و عده‌ای آن را دیده یا صدای آن را شنیده باشند و به دلیل ناآگاهی به شیر تشبیه کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با یادآوری شماره تماس ۱۵۴۰ برای دریافت گزارش‌های مردمی می‌گوید: وجود یا عدم وجود هر گونه جانوری در این منطقه منوط به مشاهده مستقیم یا مشاهده نمایه‌های این جانور است بنابراین تا مشخص شدن کامل موضوع، نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر قطعی کرد.

 

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حفاظت محیط زیست شیر مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گزارش های مردمی حیوان وحشی خرم آباد گزارش ها بر وجود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۸۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: وضعیت تالاب هامون بهتر خواهد شد و اکنون حدود ۵۰ درصد تالاب آب‌گیری شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، علی سلاجقه در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره حقابه هیرمند اظهار کرد: با توجه به هماهنگی‌هایی که با هیئت حاکمه افغانستان در خصوص حقابه هیرمند داشته‌ایم، حدود ۶۰ میلیون متر مکعب رهاسازی آب صورت گرفته است.

وی افزود: سیلاب‌ها در منطقه به ما کمک می‌کنند تا هامون شرایط بهتری پیدا کند و امیدواریم با رایزنی‌هایی که در حال انجام آن هستیم، بتوانیم انحرافی که روی این رود وجود دارد را مسدود کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خاطرنشان کرد: وضعیت تالاب هامون بهتر خواهد شد و اکنون حدود ۵۰ درصد تالاب آب‌گیری شده است.

کد خبر 749681

دیگر خبرها

  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • حمله خرس وحشی به یک دامداری در ایلام و تلف شدن دام‌هایش
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست