Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در حال حاضر کشور ما کمترین نرخ رشد جمعیت را تجربه می‌کند و این زنگ خطر بزرگی برای مسئولان کشور است.

به طور کلی وقتی در مورد نرخ رشد جمعیت یک کشور صحبت می‌کنیم منظورمان تغییرات سالانه‌ای است که از میزان تولد‌ها و مرگ و میر و مهاجرت‌ها در شمار جمعیت یک کشور ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود که آمار دقیقی از مهاجرت‌ها وجود ندارد، اما با توجه به آمار زاد و ولد و مرگ و میر و تاثیر مستقیم این دو مولفه بر کاهش رشد جمعیت و همچنین با توجه به شیوع کرونا و افزایش میزان مرگ و میر و کاهش شمار موالید، در حال حاضر، کشور ما با کاهش جدی رشد جمعیت روبه است.

طی سالیان اخیر، از میان تمام مسئولان کشور، تنها رهبر معظم انقلاب، نسبت به مسئله کاهش رشد جمعیت هشدار داده بودند و معمولاً به بهانه‌های مختلف، به اهمیت این موضوع می‌پرداختند، به گونه ای که  مقام معظم رهبری از سال ۹۳ تاکنون بیش از ۵۰ بار برنامه افزایش جمعیت و فرزند تاکید داشته و سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ فرمودند؛ اما متاسفانه تاکنون شاهد توجه چشمگیری از نهاد‌ها افراد ذی ربط نبوده‌ایم.

طبق نظر کارشناسان با توجه به حضور در در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم‌ترین مسائلی که کاندیدا‌ها باید به آن توجه کنند تحولات جمعیتی و ارائه برنامه در این زمینه است تا شاید بتوان از بروز یک فاجعه بزرگ پیشگیری کرد .

پژوهشگران جمعیت معتقدند کشور‌های موفق دنیا در زمینه مقابله با کاهش جمعیت از جمله روسیه، ترکیه، دانمارک و سنگاپور با ارائه مشوق‌های فرهنگی و اقتصادی، به طور جدی با مسئله مهم کاهش جمعیت مقابله می‌کنند.

 این پژوهش پژوهشگران اظهار کردند: با توجه به کاهش جمعیت کشور‌ها دو راهکار کلان برای پیشبرد اهداف در این زمینه وجود دارد یکی حمایت و افزایش فرزندآوری با استفاده از روش‌های مختلف به ویژه رفع موانع اقتصادی و همچنین راهبرد فرهنگی برای ارزشگذاری فرزندآوری در جامعه.

در مورد تغییرات نرخ رشد جمعیت چهار شاخص مهم وجود دارد:

۱-     نرخ رشد

بر اساس نظر کارشناسان جمعیت، درصد رشد جمعیت ایران در سال ۹۹ به ۰/۶ درصد کاهش یافت این در حالی است که درصد نرخ رشد جمعیت ایران در سال ۶۵، ۳/۹ درصد بوده است. بر اساس بدترین پیش بینی‌ها برآورد شده است در سال ۱۴۲۵ درصد نرخ رشد جمعیت به صفر می‌رسد، اما کارشناسان معتقدند تغییرات جمعیتی چنان کاهش یافته است که این نرخ در سال ۱۴۱۰ الی ۱۴۱۵ به صفر خواهد رسید.

۲- نرخ باروری

نرخ باروری کل در سال گذشته، به ۱/۶ درصد، سقوط کرده است. این در حالی است که در سال ۶۵ این نرخ ، ۶/۵ درصد بوده است.

این سرعت کاهش نرخ باروری از سال ۶۵ تا کنون موجب شد تا رتبه نخست جهانی در این زمینه  به ایران اختصاص داده است، به طوری که کارشناسان به جای کاهش ، از اصطلاح سقوط نرخ باروری استفاده کنند و در زمینه های مرتبط ، این اصطلاح را به کار بگیرند.

لازم به ذکر است؛ نرخ جایگزینی جمیت، ۳/۱۳ درصد است و در حال حاضر، کشور ما بیشتر از ۰/۰۵ کمتر از نرخ جایگزینی قرار دارد.

۳-     تعداد موالید

تعداد موالید در سال ۹۹، حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده است این در حالی است که در سال ۶۵ ، این تعداد، بیشتر از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است.

۴-     شروع سالمندی

درصد نرخ سالمندان بالای ۶۰ سال در سال گذشته ، ۱۰/۱ درصد افزایش یافته است این در حالی است که جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال، در سال ۶۵ حدود ۵/۲ درصد بوده است. از مجموع این شاخص‌ها نتیجه می‌گیریم تغییرات منفی جمعیتی، به طور غیر قابل تصور باعث کاهش جمعیت جوان و فعال و کارآمد ایران و پیر شدن و ناکارآمد، شده است. این آمار و ارقام که می تواند در آنیده فاجعه آفرین باشد، ارمغان بی تدبیری و ناکارآمدی دولت‌هایی است که به این موضوع حائز اهمیت، بی توجهی کرده اند.

بیشتر بخوانید

چرا کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور رخ داده است؟ مقابله با تک فرزندی در تغییر نرخ رشد جمعیت موثر است

انتهای پیام / 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جمعیت ایران فرزندآوری کرونا در ایران نرخ رشد جمعیت نرخ باروری کاهش جمعیت سال ۶۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۸۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان پرجمعیت‌ترین استان کارگری کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در نشستی به مناسبت هفته کار و کارگر با نمایندگان تشکل‌های کارگری با ارایه گزارشی از اقدامات برای توجه به رفاه و امنیت کارگران گفت؛ کاهش طول مدت رسیدگی به شکایات کارگری و کارفرمایی، کاهش ۸درصدی حوادث منجر به فوت ناشی از کار در استان، تک رقمی شدن نرخ بیکاری دراستان به ۹ درصد از مهمترین اقدامات این اداره کل در سال گذشته بوده است.
میثم مداحی افزود: در این نشست نمایندگان تشکل‌های کارگری به مشکلات کار و کارگری از جمله امنیت شغلی، مشکلات درمانی، ساماندهی اتباع بیگانه استان، ساماندهی و بیمه کارگران ساختمانی، افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم، اختصاص سختی کار، پرداختند.
در این نشست استاندار اصفهان پس از شنیدن مطالبات و دغدغه‌ها گفت: همواره کارگران در دوران پس از انقلاب نقش مهمی در استقلال و ابادانی این مرز و بوم داشتند.
سیدرضا مرتضوی افزود: اگر امروز در تولید و تامین مایحتاج اساسی مردم در کشور حرف برای گفتن داریم بخاطر تلاش‌های شبانه روزی جامعه کارگری بوده است.
وی با بیان رویکرد دولت سیزدهم در مقوله تولید و راه اندازی واحد‌های راکد متفاوت است گفت: با تلاش‌های انجام شده نزخ بیکاری از بیش از ۱۲ درصد به ۸و۶ دهم درصد رسیده است.
استاندار اصفهان با قول مساعد برای کاهش مشکلات صنف کارگری، در خصوص پیگیری مطالبات نمایندگان کارگری گفت: تلاش می‌شود تا با فعال سازی کمیسیون کارگری بخشی از این دغدغه‌ها را کاهش دهیم.
سید رضا مرتضوی، مهمترین مولفه دولت را در شرایط کنونی در همه زمینه‌ها مردم دانست و افزود: دشمن از این انسجام و وحدت هراس دارد.

دیگر خبرها

  • کره شمالی و قوانین عجیب و غریب!
  • کاهش آمار طلاق بعد از سه دهه
  • اصفهان پرجمعیت‌ترین استان کارگری کشور
  • تنها ۳۵ درصد سدهای کشور خالی است + جزئیات
  • تورم مسکن به کمترین رقم ۲ سال اخیر کاهش یافت
  • زنگ خطر کاهش ولادت در خراسان رضوی به صدا در آمد
  • بهبود شرایط جوانی جمعیت در کشور
  • بهبود شرایط جوانی جمعیت در کشور/ از رشد موالید تا چند فرزندی
  • ۸۰ درصد جمعیت اصفهان جزو جامعه کارگری هستند
  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید