Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نقل از خبرگزاری مهر، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی در رابطه با بررسی سیاست‌های تأمین مسکن شهری با اظهار اینکه روند سیاستگذاری تأمین مسکن شهری طی ۵ دهه گذشته، حاکی از نبود هماهنگی بین اجزای اصلی بخش مسکن شامل منابع مالی، زمین و مصالح ساختمانی است، می‌گوید: ناسازگاری تولید و تأمین مسکن با نظام شهرسازی، تأمین تأسیسات زیربنایی، خدمات روبنایی، سامانه‌های حمل و نقل و… نیر در این فرآیند مشهود بوده و سبب شده تا سیاستگذاری مسکن شهری در یک نگرش غیر سیستمی به پیش رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش، بازار مسکن را در اختیار عواملی چون «تغییرات ارزش زمین و تأثیر آن در افزایش قیمت مسکن، طولانی بودن، پیچیدگی، نابسامانی، عدم شفافیت و رواج فساد اداری در ارائه برخی از خدمات کلیدی مانند صدور پروانه ساختمان، گواهی پایان کار، انشعابات تأسیسات زیربنایی، اسناد مالکیت و همچنین نرخ‌های دستوری حق الزحمه نیروی انسانی، بیمه تأمین اجتماعی و سایر ضوابط و مقررات ابلاغی» عنوان کرده است.

بازار مسکن ایران در دو دهه گذشته با نوسان و افزایش قیمت همراه بود اما در سه سال گذشته این افزایش به‌طور شدیدی به بازار اجاره هم کشیده شد و حتی منجر به تغییر شرایط و محل زندگی طبقات متوسط و فردوست در برخی کلان‌شهرها شده‌ است؛ به عبارتی و از دیدگاه برخی تحلیلگران اقتصادی و اجتماعی حالا روندی آغاز شده که طبقات متوسط را به پایین شهر کشانده و ساکنان مناطق کم‌برخوردار را به حاشیه‌ شهرهای بزرگ یا شهرک‌های اطراف کشانده است؛ اما از سال گذشته دولت تلاش کرد به شیوه‌هایی مانند تعیین سقف افزایش اجاره مسکن یا پرداخت وام اجاره، به حمایت از مستأجران بپردازد.

در تازه‌ترین خبر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی خواستار پرداخت یارانه نقدی اجاره مسکن به خانواده‌های مستأجر شده‌ است. براساس گزارش مهر، این گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره بررسی سیاست‌های تأمین مسکن شهری با بیان اینکه روند سیاست‌گذاری تأمین مسکن شهری در پنج دهه گذشته، حاکی از نبود هماهنگی بین اجزای اصلی بخش مسکن شامل منابع مالی، زمین و مصالح ساختمانی است، می‌افزاید: ناسازگاری تولید و تأمین مسکن با نظام شهرسازی، تأمین تأسیسات زیربنایی، خدمات روبنایی، سامانه‌های حمل‌ونقل و... نیز در این فرایند مشهود بوده و سبب شده سیاست‌گذاری مسکن شهری در یک نگرش غیرسیستمی به پیش رود.

پژوهشگران بازوی پژوهشی مجلس، بازار مسکن را از جمله بازارهایی می‌دانند که تنها به تولید متکی نبوده و بخشی از آن به نحوه عرضه واحدهای مسکونی موجود مربوط است؛ لذا استقرار نظام مالیاتی مسکن از جمله مالیات بر عایدی سرمایه املاک، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر اراضی بایر مسکونی، مالیات بر خانه‌های گران قیمت و…، یکی از راهکارهای مؤثر در این زمینه است که به منظور کنترل سوداگری و تعادل بخشی بازار مسکن مطرح می‌شوند.

اما اگر قرار بود که بر روی تولید مسکن تمرکز شود و سرمایه ای برای این بخش در نظر گرفته شود، چه نوع ساختمان هایی می توانست نیازهای اساسی مردم را تامین کند؟

خب از آنجایی که داشتن مسکن و سرپناهی امن، از جمله مهم ترین دغدغه های مردم در این روزها می باشد، این مسئله را از دید مسکن و ساخت و ساز بررسی میکنیم.

در سال های اخیر، سلیقه ی مردم به سمت داشتن خانه های لوکس و مدرن رفته است و استفاده از متریال ها و روش های اجرای نوین روی بورس است.

دیگر داشتن ساختمانی با نمای آجری و سیمانی و از این دست مصالح، در ساختمان سازی جایی ندارد و بیشتر افراد به داشتن نمای شیشه ای، سنگی، کامپوزیت و … تمایل پیدا کرده اند پس این مسئله را با این نوع مصالح بررسی میکنیم.
داشتن یک ساختمان با نمای رومی، با احتساب قیمت زیرسازی، نوع سنگ مصرفی، ابزارالات مورد استفاده و دستمزد اجرای کار، به صورت تقریبی از حدود متری ۳۵۰ هزار تومان شروع می­‌شود.

توجه داشته باشید که قیمت‌های ذکر شده برای تابستان سال ۹۹ می‌باشند.

فکر میکنید، با احتساب این قیمت، برای ساخت نمای رومی ساختمان دوطبقه، چقدر هزینه لازم است؟
و با بودجه ی ساخت مسکن که دولت تامین میکند، چند ساختمان دوطبقه میتوان ساخت و چند خانوار صاحب خانه می شوند؟؟!

یا بگذارید مثالی دیگر بزنیم، در سطح شهر، ساختمان ها، مراکز خرید و پاساژهای زیادی وجود دارد که مردم زمان زیادی را در این مکان ها میگذرانند. فکر میکنید مردم تمایل دارند که این ساختمان ها با چه مصالح و روش هایی اجرا شده باشد؟ وجود مکان هایی مانند باغ کتاب تهران و ایران مال و … نشان دهنده ی علاقه ی مردم به ساختمان هایی با نمای شیشه ای می باشد.
حالا فکر میکنید با آن بودجه ی کنار گذاشته شده، چند ساختمان تجاری با این نوع نما می توان برای رفاه مردم ساخت؟ در کامنت برایمان بنویسید.

حالا اگر بخواهیم منصفانه تر به این مسئله نگاه کنیم، اگرشهرداری امکان ساخت ساختمان های جدید را نداشته باشد، ساختمان های قدیمی را که میتواند بازسازی کند!
برای بازسازی هم نیاز نیست که حتما همه ی مصالح از اول تامین شوند، به طور مثال، با یک تغییر جزئی در نمای ساختمان و یا با نورپردازی نمای ساختمان، میتوان تغییری مهم در آن ساختمان و نما ایجاد کرد!

«سیاست تأمین بخشی از نیازهای مسکن از طریق نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده با استفاده از حمایت‌های قانونی متعدد نظیر اعطای وام کم بهره، تخفیف عوارض صدور پروانه ساختمان، اعطای تراکم تشویقی و غیره و در قالب برنامه‌های ۵ ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی»، «سیاست خانه سازی اجتماعی و ساخت مجتمع‌های مسکونی با واحدهای ارزان قیمت»، «سیاست ایجاد بانک اطلاعاتی زمین و مسکن»، «سیاست ساخت واحدهای مسکونی اجاره به شرط تملیک» و چند مورد دیگر می‌شود.

کد خبر 602300

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تأمین مسکن شهری ساختمان ها بازار مسکن ی مردم ی ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۸۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واریز ۷۱۲ میلیارد تومان به حساب دهیاری‌های استان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،در این‌همایش که در تالار شهدای ارتش برگزار شد حجت‌الاسلام قاسم‌خانی امام جمعه خوی اصلی‌ترین وظیفه شورا‌ها را خدمت به مردم دانست و‌گفت:این فرصتی که خدای متعال برای اعضای شورا‌ها فراهم کرده، باید چنان استفاده شود که شورا‌ها بتوانند در پیشگاه خدا پاسخگو باشند.
حجت الاسلام حجت قاسم خانی افزود: از این مسوولیتی که بر عهده شما گذاشته شده تا می‌توانید برای گره گشایی از مشکلات حوزه مسوولیت خود استفاده کنید و هرچه در توان دارید در این راستا به کار ببرید.
پاشایی مدیرکل امور شورا‌های اسلامی استاندار‌ی آذربایجان غربی در این همایش گفت: در سال گذشته در مجموع ۷۱۲ میلیارد تومان از محل ارزش افزوده به حساب دهیاری‌های استان واریز شد‌که نسبت به دوسال قبل افزایش ۴ برابربیشتر بوده است .
وی افزود:در این‌مدت ۸۰ میلیارد تومان به دهیاری‌های شهرستان پرداخت شده است.
پاشایی افزود: در روستا‌های استان ۶ هزار۵۰۰ نفر عضو نهاد‌های مردمی شورا‌ها هستند.
علی نژاد فرماندار شهرستان خوی هم در این همایش گفت: شورا از ارکان مردم سالاری دینی و نماد خدمت به مردم است.
صادق نژاد رئیس شورای اسلامی شهر ستان خوی هم در این همایش از عضویت بیش از ۲۶۰ نفر در شورا‌های اسلامی شهر و روستای شهرستان خوی خبر داد وگفت: تشکیل کمیته ویژه سرمایه‌گذاری با هدف حمایت از توسعه زیر ساخت‌های شهرستان در حوزه‌های مختلف در اولویت برنامه‌های شورای اسلامی شهرستان قرار دارد.
در پایان این همایش با اهدای لوح از ۵۹ نفر از سور‌های اسلامی موفق و‌فعال شهرستان تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • تشویق ۲۱۱ سوادآموز استان سمنان
  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال
  • آخرین تغییرات درباره یارانه‌ها و زمان واریز آن
  • واریز ۷۱۲ میلیارد تومان به حساب دهیاری‌های استان
  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است
  • یارانه بگیران بخوانند؛ منتظر واریز یارانه بهاری باشید
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای
  • هزینه ساخت مسکن چند درصد افزایش یافته است؟
  • پرداخت ۴۶ هزارمیلیارد ریال به حساب سازندگان نهضت ملی مسکن سیستان وبلوچستان
  • نبود زمین برای ساخت مسکن، چالش این روزهای مددجویان و کمیته امداد