Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@15:09:38 GMT

مهمترین دلایلی که یک فرد «قاتل» می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۸۸۲۵

مهمترین دلایلی که یک فرد «قاتل» می‌شود

یافته‌های یک مطالعه نشان داد عوامل فردی، محیط اجتماعی، عوامل اقتصادی و عوامل فرهنگی، در ارتکاب به قتل عمد، نقش دارند.

به گزارش ایسنا، «قتل» به عنوان خشن‌ترین جرم در تاریخ بشر، پیشینه‌ای دیرینه دارد. پژوهشگران با انجام یک مطالعه عوامل جامعه‌شناختی موثر در ارتکاب قتل را مورد بررسی قرار دادند.

برای انجام این مطالعه ۲۰ نفر از کارشناسان و افسران پی‌جویی قتل در استان خراسان شمالی و ۳۸ نفر از متهمان و محکومان قتل عمد در زندان مرکزی خراسان شمالی در سال ۱۳۹۵، از طریق پرسش‌نامه مورد بررسی قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس بررسی‌های انجام شده، سن ۹ درصد از متهمان و مرتکبان به قتل بین ۱۸ تا ۲۵ سال، ۲۱ درصد بین ۲۶ تا ۳۵ سال، ۴۵ درصد بین ۳۶ تا ۴۵ سال و در نهایت ۲۱ درصد نیز بالاتر از ۴۵ سال بوده است. بیشتر این افراد دارای تحصیلات تا دیپلم (۳۶ درصد) بودند. همچنین بیش از نیمی از آن‌ها بیکار (۵۸ درصد) و مجرد (۵۸ درصد) بودند.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که عوامل فردی، محیط اجتماعی، عوامل اقتصادی و عوامل فرهنگی، به ترتیب بیش‌ترین تاثیر منفی را در ارتکاب به قتل عمد در استان خراسان شمالی داشته‌اند.

به گفته پژوهشگران این مطالعه بستر‌های اجتماعی، فقر، نابرابری اقتصادی، دوستان ناباب وفشار‌های اجتماعی در بروز قتل نقش داشته‌اند.

بر همین اساس محققان پیشنهاد‌هایی را برای پیشگیری از وقوع چنین جرایمی ارائه کردند:

- هدایت افراد به رعایت هنجار‌های اجتماعی و ارزش‌های معنوی از سوی صدا و سیما و نهاد‌های آموزشی، مدنی و معنوی؛ ایجاد ارتباط بین نهاد‌های فرهنگی و خانواده‌ها، به دلیل جایگاه ویژه خانواده در جلوگیری از رفتار‌های مجرمانه؛ کم‌تر شدن انعکاس رسانه‌ای جرائم خرد. چرا که این انعکاس‌ها باعث کاهش قبح این اعمال و هیجان آفرینی مجرمان و تغییر جرائم خرد به جرائم خشن‌تر می‌شود؛ توجه به ایجاد نقش‌های اجتماعی بیشتر از سوی خانواده و جامعه برای جوانان در زمینه‌های شغلی، ورزشی، فرهنگی و اقتصادی.

در انجام این تحقیق داود دعاگویان، محمدرضا قائمی‌نژاد، نادر آزادی و محمد سمیعیانی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم انتظامی امین مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه زمستان سال ۱۳۹۹ به صورت مقاله علمی با عنوان «عوامل جامعه‌شناختی ارتکاب قتل عمد» در فصل‌نامه پژوهش‌های اطلاعاتی و جنایی زیر نظر دانشگاه علوم انتظامی امین، منتشر شده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: قتل جنایت قتل عمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۸۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد متکدیان معتادند

معاون اجتماعی و مشارکت‌های شهرداری مشهد گفت: براساس آمارهای سال گذشته، تست اعتیاد بیش از ۴۰ درصد متکدیان جمع‌آوری شده، مثبت بوده است. - اخبار استانها -

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد با بیان اینکه تکدی‌گری به عنوان یک آسیب اجتماعی شناخته می‌شود، اظهار داشت: طبق قانون، شناسایی و جمع‌آوری متکدیان در معابر شهری، با همکاری نیروی انتظامی را در معاونت اجتماعی و مشارکت‌های شهرداری مشهد در دستورکار خود داریم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 4700 متکدی در سطح شهر شناسایی و به مرکز رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی منتقل شده‌اند، گفت: 75 درصد این افراد «آقا»، 19 درصد «بانوان» و 6 درصد هم کودکان زیر 18 سال هستند.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های شهرداری مشهد افزود: متاسفانه تست اعتیاد بیش از 1890 نفر از متکدیان، مثبت بوده که با هماهنگی مقام قضایی و همکاری بهزیستی به کمپ‌های درمان اعتیاد رایگان و دولتی تحویل شده‌اند.

ابراهیمی تصریح کرد: علاوه بر این، ساماندهی متکدیان اطراف حرم مطهر رضوی نیز با همکاری مسئولین مربوطه صورت گرفته در همین قالب، بیش از 790 نفر به مرکز رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی منتقل شدند.

ابراهیمی اظهار کرد: متاسفانه شایع‌ترین موضوع در پدیده تکدی‌گری، سوءاستفاده از احساسات زائرین و مجاوران است که متکدیان حرفه‌ای با شیوه‌های متنوع و مختلفی همچون استفاده از عروسک به‌جای نوزاد و تغییر ظاهر از مرد به زن، به تکدی‌گری می‌پردازند.

وی گفت: سالمندان و زنان، بیش از سایر گروه‌های سنی در معابر و چهارراه‌ها حضور دارند و دلیل آن هم، کمک بیشتر مردم به این گروه‌های سنی است.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • مهمترین اخبار ۱۱ اردیبهشت/افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند
  • کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان مشهدی معتاد هستند
  • ۴۰ درصد متکدیان معتادند
  • وحدت مسلمین از مهمترین رهاوردهای اجتماعی حج است
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • دستگیری عوامل نزاع خیابانی در میاندوآب
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو