Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با «روز بزرگداشت حکیم عمرخیام نیشابوری»، مراسمی به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران و با همکاری موزه‌ی «یاکوب کولاس» برگزار شد.

خبرگزاری میزان - همزمان با «روز بزرگداشت حکیم عمرخیام نیشابوری»، مراسمی به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران و با همکاری موزه‌ی «یاکوب کولاس» برگزار شد.

در این برنامه که با استقبال شایسته اصحاب فرهنگ و هنر مواجه شد، مقاماتی از وزارت فرهنگ، رئیس اتحادیه موزه‌های بلاروس، شهرداری مینسک، و همچنین سفرا و دیپلمات‌هایی از جمهوری آذربایجان، ارمنستان، هند، تاجیکستان، سوریه و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. حضور داشتند.

یاری در سخنرانی کوتاه خود از عمر خیام به عنوان محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین شاعر ایرانی در بلاروس، روسیه و کشور‌های آسیای مرکزی نام برد و چند رباعی از خیام را برای حضار قرائت کرد. سفیر کشورمان تاکید کرد که عمر خیام، نه تنها شاعر، بلکه ریاضیدان، فیلسوف، ستاره شناس و موسیقی دانی پرآوازه در جهان است.

 

 

سفیر کشورمان در بلاروس در ادامه سخنان خود به برنامه مشترک سفارت و مجموعه انتشاراتی دولتی «زویازدا» برای ترجمه اشعار خیام به زبان بلاروسی اشاره و ابراز امیدواری کرد تا پیان سال جاری این مهم به سرانجام برسد. ایشان ترجمه و انتشار اشعار یاکوب کولاس شاعر پرآوازه بلاروسی را از دیگر برنامه‌های مشترک سفارت و مجموعه انتشاراتی زویازدا عنوان کرد.

در این برنامه، معاون وزیر فرهنگ بلاروس و معاون موسسه انتشاراتی دولتی زویازدا، در خصوص شخصیت عمرخیام و نفوذ اشعار او در جان مردم بلاروس سخنرانی و به نقش و جایگاه شعرا در ایجاد پیوند‌های فرهنگی بین ملت‌ها و حفظ آن‌ها برای انتقال به نسل‌های بعدی اشاره کردند.

در ادامه برنامه، یکی از نوادگان یاکوب کولاس شاعر شهیر بلاروسی، سخنرانی و هنرمندان بلاروسی ضمن نواختن موسیقی محلی، اشعار خیام و یاکوب کولاس را به زبان بلاروسی برای حضار دکلمه و تعدادی از دانشجویان زبان فارسی دانشگاه‌های بلاروسی اشعاری از خیام را برای حضار قرائت کردند و در ادامه، کلیپی در خصوص خیام به زبان روسی به نمایش در آمد.

لازم به ذکر است، یاکوب کولاس، شاعر بسیار محبوب بلاروسی است که دارای چندین جایزه مهم دولتی بوده و به دلیل تلاش‌های گسترده برای حفظ و احیاء زبان بلاروسی مورد توجه مردم و دولت مردان بلاروسی قرار دارد.

این شاعر بزرگ در سال ۱۹۵۶ زندگی را بدرود گفته و منزل مسکونی او به موزه‌ای بسیار دیدنی از کتب، دست نوشته ها، وسایل شخصی، نقاشی‌ها و جوایز او در شهر مینسک مبدل گشته است.

 

بیشتر بخوانید: گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب در کشور‌های مختلف به همت دستگاه دیپلماسی

 

انتهای پیاخم/

برچسب ها: ایران بلاروس عمر خیام

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ایران بلاروس عمر خیام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۸۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان گفت: به‌مناسبت هفته نکوداشت اصفهان تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در ویژه برنامه «گنج‌های پنهان» انجام شد.

جواد کشانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: محله دستگرد یکی از محله‌های هنرمندپرور شهر اصفهان است که هنرمندان و فرهیختگان این محله نه‌تنها در منطقه ۱۳، بلکه در کل شهر، استان و حتی کشور شهرت دارند.

وی افزود: در میان این هنرمندان، شاعران گرانقدری در این محله زیسته‌اند که کلام و اشعار ظریف و دل‌نشینی دارند.

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان تصریح کرد: بر همین اساس بر آن شدیم تا به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان، در ویژه برنامه «گنج‌های پنهان محله» که با حضور هنرمندان و شاعران استانی در فرهنگسرای دستگرد برگزار شد، با زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شاعران درگذشته همچون مرحوم انواری و مرحوم وحید دستجردی، از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد تجلیل کنیم که این برنامه با حضور شهروندان و هنرمندان برگزار شد.

کد خبر 748477

دیگر خبرها

  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • ضرورت برگزاری امتحانات نهایی در محیطی مناسب و آرام
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • قوه قضاییه با برگزاری دادگاه‌های علنی کاملاً موافق است
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است
  • علیرضا دبیر:زخم زبان چیز خوبی نیست!
  • اجرای موسی عصمتی میلیونی شد+فیلم
  • بزرگداشت «فرانتس کافکا» در جشنواره کارلوی واری
  • مختومقلی فراغی از محور‌های وحدت در گلستان است