Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@02:32:55 GMT

اهدای عضو؛ تپش قلب در جسمی دیگر

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۹۲۶۸

اهدای عضو؛ تپش قلب در جسمی دیگر

ایسنا/کردستان اهدای عضو، به‌ظاهر حرکت پسندیده، حیات‌بخش و شیرینی است اما در نهان حقیقتی سخت و تلخ برای خانواده بیمار مرگ مغزی است، اشک‌های زیادی ریخته می‌شود، اشک ماتم، برای بیمار مرگ مغزی که آرزوهایش خاک می‌شود و اشک شوق، برای بیماری که با اهدای عضو به آرزوهایش می‌رسد.

فریبا طیری، روانشناس مرکز مشاوره ژوانگه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مواجهه کردن خانواده بیمار مغزی با پیشنهاد اهدای عضو بیمارشان، یک هنر است و هر کسی نمی‌تواند به‌درستی از عهده این کار بر آید لذا فردی متخصص و مجرب به کار خویش که بتواند قابلیت جلب اعتماد خانواده و قدرت مجاب کردن خانواده را داشته باشد، باید پیشنهاد اهدای عضو را مطرح کند هرچند که ممکن است با جواب منفی مواجه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اهدای عضو بیمار مغزی برای خانواده‌اش کار راحتی نیست و در صورت اهدا و یا عدم اهدا، مشکلات زیادی را در ابعاد مختلف تجربه می‌کنند. مسائلی چون تمایلات انسان دوستانه و دادن فرصت زندگی به دیگران از طرفی اینکه نمی‌توانند از عزیز خود بگذارند و به زندگی‌اش خاتمه دهند چراکه شاید دوباره بهبود پیدا کند.

این روانشناس کردستانی، افزود: زمان اطلاع از مرگ مغزی بر پذیرش واقعیت و تصمیم‌گیری اهدا عضو تأثیر دارد، چون اگر ناگهانی بدون سابقه و ‌غیرمنتظره با حادثه روبرو شوند دچار شوک شده و ناباوری و انکار مرگ را به دنبال دارد.

طیری بیان کرد: خانواده‌هایی که مدت‌زمان بستری تا مرگ بیمارشان سپری‌شده باشد درواقع به‌صورت تدریجی جهت رویارویی با تشخیص مرگ مغزی بر پذیرش و درک واقعیت آماده می‌شوند و این مسئله در تصمیم‌گیری آن‌ها در رضایت به اهداء عضو تأثیر دارد.

وی ادامه داد: مشاهده علائم ظاهری مبنی بر بدحالی و وخامت حال بیمار (جراحات متعدد و نداشتن هیچ‌گونه حرکت و عکس‌العمل) در باور و پذیرش مرگ مغزی و تسهیل تصمیم‌گیری خانواده نقش دارد و بالعکس اگر وضعیت ظاهری طبیعی باشد پذیرش بسیار سخت و غیر باور می‌شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: خانواده‌هایی که آگاهی و اطلاعات قبلی نسبت به مرگ مغزی داشته‌اند و یا دارند، در تصمیم‌گیری اهداء عضو با قبول کردن مرگ مغزی، دچار شک، تردید و دو دلی نمی‌شوند و اقدام به اهدا می‌کنند.

طیری افزود: هر قدر خانواده‌ها دانش عمیق‌تری نسبت به مرگ مغزی و اهدای عضو داشته باشند با دیدگاه مذهبی و اعتقادی مثبت‌تر، تمایل به اهدای عضو افزایش پیدا می‌کند و احساس منطقی‌تری نسبت به حادثه ایجادشده به وجود می‌آید.

43 اهدای عضو در کردستان انجام شده است

شیدا خیراللهی، کارشناس پیوند اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این خصوص گفت: پیوند اعضا در استان کردستان از سال ۸۹ شروع‌ شده و تا ماه اردیبهشت ۱۴۰۰، آمار کل اهدای عضو در استان کردستان ۴۳ مورد بوده است‌ که از این تعداد ۳۰ نفر مرد و ۱۳نفر زن بوده اند.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ خانواده پنج نفراز افراد مرگ مغزی رضایت دادند که اعضای بدن عزیزشان به نیازمندان اهدا شود که بعد از انجام مراحله اهدا تنها دو نفر از آن‌ها شرایط اهدا را داشتند که هر دو نفر مرد و اهل شهرستان سریش آباد و قروه و یکی از آن‌ها متولد ۱۳۷۹ و دیگری متولد ۱۳۵۲ بودند.

به گفته خیراللهی، در سال ۱۴۰۰ تا به امروز یک مرد چهل ساله ساکن سنندج اهدا کننده عضو بوده است.

کارشناس پیوند اعضا در استان کردستان، بیشترین عضو اهداشده در استان را به ترتیب کلیه، کبد، قلب و ریه عنوان کرد و افزود: اهدای عضو درگذشته عوامل محدودکننده‌ای داشت که اکنون رفع شده است، به‌طوری‌که کسانی که مبتلابه ایدزهستند هم می‌توانند عضو اهدا کنند.

وی نبود بیمارستان مخصوص پیوند اعضا در کردستان را علت کاهش اهدای عضو عنوان کرد و افزود: تمام افراد مرگ مغزی در صورت اهدای عضو به بیمارستان شریعتی انتقال داده شده و در آنجا تعدادی آزمایش از آن‌ها گرفته و بعد از آن عضوهای سالم فرد را جدا می‌کنند.

وی اهدای عضو را امری بسیار ارزشمند و خیر خواهانه و به معنای واقعی انسان‌دوستانه بیان کرد و گفت: در استان کردستان اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی و آشنا کردن مردم این مرز و بوم با این نیت خیر است که این کار کمک تمامی نهادها و ادارات ذیربط را میطلبد.

لازم به ذکر است؛ دلایل اصلی مرگ مغزی شامل تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، خونریزی‌های داخلی مغز، سکته مغزی، آنوکسی و مسمومیت‌های شدید است.

در فاصله طلایی بین شروع مرگ مغزی تا بروز ایست قلبی می‌توان در صورت رضایت خانواده، از اعضای بدن فرد فوت‌شده استفاده کرد و زمینه نجات جان چندین بیمار نیازمند به پیوند را از مرگ فراهم کرد.

مجوز اهدای عضو بعد از تائید مرگ مغزی توسط ۴ پزشک معتمد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و متخصص پزشکی قانونی با رضایت خانواده در جلسه پزشکی قانونی صادر می‌شود.

داوطلبان دریافت کارت اهدا عضو می‌توانند از طرق مختلفی و با انجام مراجعه به سایت بیمارستان مسیح دانشوری، قسمت صدور کارت اهدا عضو، با مراجعه به سایت www.ehda.ir  و با ارسال کد ملی به شماره پیامک ۳۴۳۲ برای دریافت کارت به سادگی اقدام کنند.

انتهای پیامابزارک تصویرابزارک تصویبزارک تصویبزارک تصویر

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اهداي عضو استانی اجتماعی مرگ مغزي استان کردستان تصمیم گیری اهدای عضو مرگ مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۹۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رویداد استانی اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم

مریم عرب نژاد ،مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم امروز در نشست خبری گفت: رویداد استانی اهدای جایزه جوانی جمعیت با شعار «سهم من از جوانی ایران» ۲۶ اردیبهشت برگزار می‌شود. 

وی افزود: رویداد کشوری جوانی جمعیت ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

عرب نژاد هدف از برگزاری این رویداد را شناسایی و تقدیر از فعالان حوزه جمعیت عنوان کرد و گفت: این رویداد در هفت بخش خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • برگزاری رویداد استانی اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی