Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@12:11:18 GMT

۱۰ زن قدرتمند و تاثیرگذار فلسطینی را بشناسید

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۹۶۷۱

۱۰ زن قدرتمند و تاثیرگذار فلسطینی را بشناسید

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ کشور فلسطین مملو از نام مردان و زنانی است که برای آرمان آزادی سرزمین خود تلاش کرده اند. در این میان زنان فلسطین به رغم سال‌ها رنج، سختی و محرومیت از توانمندی‌های خود غافل نبوده اند.

در ادامه این گزارش به معرفی ۱۰ زن فلسطینی خواهیم پرداخت که هر کدام به دلیل اقدامات یا توانایی‌های ویژه سرشناس شده اند

فدوی طوقان

فدوی اولین شاعر فلسطینی است که با کلمات و اشعار خود برای آزادی فلسطین جنگید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانواده وی معتقد بودند که مشارکت زنان در اجتماع پذیرفته شده نیست. به همین دلیل، او با کمک برادرش، ابراهیم طوقان که او نیز شاعر بود، به تحصیل پرداخت.

کریمه ابوند

کریمه اولین عکاس مسیحی فلسطینی است. او یک استودیو فیلمبرداری و عکاسی برای زنان افتتاح کرد. وی در دورانی که اکثر خانواده‌ها این اختراع را عجیب می‌دانستند، هنر عکاسی را به جامعه کوچک فلسطین وارد کرد.

می زیاده

می اولین سخنران و خطیب در جهان عرب است. او قلب مخاطب را با صدا و کلماتش تسخیر می‌کرد. وی مقالات زیادی را در روزنامه‌های عربی منتشر کرد. می سیزده کتاب منتشر کرد و در سال ۱۹۴۱ درگذشت.

ریم البنا

ریم یک خواننده، آهنگساز، تنظیم کننده و فعال فلسطینی است، که بیشتر به خاطر تفسیر‌های مدرن از آواز‌ها و شعر‌های سنتی فلسطین شهرت دارد.

هیام عباس

هیام عباس یکی از مشهورترین بازیگران جهان عرب است که عهده دار نقش‌های اصلی در فیلم‌های هالیوودی و همچنین در صنعت فیلم محلی بوده است. هیام عباس در سال ۲۰۰۸ برای فیلم درخت لیمو، جایزه بهترین بازیگر زن را در جشنواره فیلم آسیا و اقیانوسیه دریافت کرد.

آن ماری جاسر

آن ماری جاسر نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی بیش از چهارده فیلم که برنده جوایز مختلف شدند را عهده دار بوده است. از فیلم‌های او می‌توان به نمک دریا و وقتی تو را دیدم، اشاره کرد. او تنها زن فلسطینی است که نه یک، بلکه دو فیلم به عنوان برگزیده رسمی جشنواره فیلم کن داشته است.

وی بنیانگذارشرکت فیلمسازی فلسطین فیلمز است. فیلم وقتی که تو را دیدم جاسر بخاطرتامین مالی و بازیگران و خدمه کاملا عربی مورد توجه بسیاری قرار گرفت. وی که به تازگی برنده بهترین فیلم آسیایی Netpac در جشنواره بین المللی برلین شده است، همچنان بستر‌های تازه‌ای را برای کارگردانان عرب ایجاد می‌کند.

هند الحسینی

هند اولین زن فلسطینی است که پس از جنگ ۱۹۴۸ یتیم خانه‌ای تأسیس کرد. وی پنجاه و پنج کودک یتیمی را که والدین خود را در قتل عام دیر یاسین از دست داده بودند، جمع کرد و پرورشگاه خود را فقط با ۱۳۸ پوند فلسطین تأسیس کرد.

ملکه رانیا

رانیا آل یاسین در ۳۱ آگوست ۱۹۷۰ در کویت متولد شد. پدر و مادرش، فیصل سدکی آل یاسین و الهام یاسین، اهل فلسطین هستند. به دلیل جنگ اول خلیج فارس، خانواده رانیا مجبور به فرار به اردن شدند.

وی بعداً با ملک عبدالله، پادشاه اردن ازدواج کرد و به یکی از مشهورترین و مهمترین بانوان اول جهان عرب تبدیل شد. او نقش مهمی در ارتقای آموزش جوانان بازی می‌کند. اهمیت رهبری زنان و پناهندگان از جمله موضوعاتی است که همواره مورد اهتمام ملکه رانیا است.

هند خوری

هند خوری یک اقتصاددان فلسطینی است. وی از مارس ۲۰۰۶ تا ژوئن ۲۰۱۰ نماینده کل سازمان آزادی‌بخش فلسطین در فرانسه بود. خوری همچنین قبل از این که سمت وزیر دولت خودگردان فلسطین را برعهده بگیرد، چندین سال با برنامه توسعه سازمان ملل همکاری کرد.
در سال ۲۰۰۵، وی سمت برجسته وزیر امورقدس را بر عهده داشت؛ جایی که مسئولیت او عمدتاً رسیدگی به مسئله بسیار حساس وضعیت نهایی قدس بود. وزیر خوری همچنین سال‌ها رهبر فعال جامعه مدنی بود که بر توسعه و امور زنان تمرکز داشت.

هویدا عارف

عارف متولد آمریکا، اما با اصالت فلسطینی است. وی یکی از زنان فعال حقوق بشر، وکیل و از بنیانگذاران جنبش همبستگی بین المللی است. این جنبش بر کمک به طرف فلسطینی در درگیری با رژیم صهیونیستی از طریق اعتراضات غیر خشونت آمیز متمرکز است.

عارف رئیس جنبش آزاد غزه نیز است. سازمانی که نقش مهمی در ارسال ناو‌های کمکی به غزه داشت. وی در سال ۲۰۰۸ و همچنین ۲۰۱۰ در قایق‌هایی بود که کمک‌های بشردوستانه به غزه می‌بردند و از سوی رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار گرفتند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زنان فلسطینی اخبار خواندنی گزارش تصویری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۹۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

«نکوسی زولیولیله ماندلا» و نماینده مجلس آفریقای جنوبی و نوه نلسون ماندلا رهبر سابق آفریقای جنوبی که به منظور گفت‌وگو درباره موضوع فلسطین و تحولات تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از ۷ اکتبر (۱۵مهر) به استانبول سفر کرده است، افزود:‌ مساله فلسطین در قلب شهروندان جمهوری آفریقای جنوبی قرار داشته و دارد.

وی افزود: نلسون ماندلا پدربزرگ من که بنیانگذار دموکراسی در آفریقای جنوبی است در سفرهای خود به غزه در سال های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۷ گفت که آزادی مردم آفریقای جنوبی بدون آزادی مردم فلسطین کامل نخواهد شد.

نکوسی ماندلا ادامه داد: نلسون ماندلا این تعهد را به فلسطینی ها داد و به همین دلیل ما در آفریقای جنوبی به دفاع از مسائلی که او نمایندگی و از آن دفاع می کرد، ادامه می دهیم.

وی افزود: نلسون ماندلا همبستگی و حمایت از مبارزات مردم فلسطین علیه اشغالگران را بزرگ‌ترین مسئله اخلاقی زمان ما می‌دانست.

ماندلا به اهمیت طرح بین المللی «ناوگان آزادی» که قرار است کمک های بشردوستانه را از ترکیه به غزه منتقل کند، اشاره کرد و افزود: «ناوگان آزادی» حرکتی در راستای اجرای تصمیم دیوان بین المللی دادگستری است که بر اساس آن کمک‌های بشردوستانه باید کاملا آزادانه وارد غزه شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • راهپیمایی در کشورهای عربی و غربی در حمایت از غزه
  • IOC به ورزشکاران فلسطینی سهمیه المپیک داد
  • عکس/چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن!
  • پیام مقاومت به شیوه بانوی فلسطینی + فیلم
  • تکرار ادعای کاخ سفید : مدرکی مبنی بر نسل کشی اسرائیل در غزه وجود ندارد
  • نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست
  • نسل کشی صهیونیست ها همه جامعه فلسطین در غزه را هدف قرار داده است
  • چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود
  • شهادت بیش از ۳۴ هزار و ۳۰۰ فلسطینی در نوار غزه از ۷ اکتبر
  • اعتراض آوارگان فلسطینی به سیاست‌های آنروا