Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، چندین میلیون نفر در سراسر جهان با سندرم‌های مختلف سوء جذب چربی از جمله کسانی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته‌اند و کسانی که دچار چاقی هستند، وجود دارد. این بیماران اغلب در جذب ویتامین D مشکل دارند و هر دو گروه از بیماران در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند از این رو در معرض خطر بیشتری برای پوکی استخوان و استئومالاسی (نرمی استخوان‌ها) قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون یک مطالعه جدید نشان داده است که ۲۵-هیدروکسی ویتامین D۳ یک درمان موثر برای کمبود ویتامین D برای این بیماران خاص است.

به گفته محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون آمریکا، تقریبا یک سوم بزرگسالان چاق هستند و برای تامین نیاز خود به دوز‌های بسیار بیشتر ویتامین D نیاز دارند. این متابولیت ویتامین D در بیماران مبتلا به سندرم سوء جذب چربی بهتر جذب می‌شود و از آنجا که محلول چربی نیست، در چربی بدن رقیق نمی‌شود و در بالا بردن و حفظ سطح ۲۵-هیدروکسی ویتامین D در افراد چاق موثر است.

در این مطالعه بزرگسالان مبتلا به سندرم سوء جذب چربی با بزرگسالان چاق برای بررسی اینکه آیا فرم محلول در آب ویتامین D۳ معروف به ۲۵-هیدروکسی ویتامین D۳ موثرتر از همان دوز ویتامین D۳ در بهبود وضعیت ویتامین D است، مقایسه شد. محققان مشاهده کردند که در مقایسه با بزرگسالان سالم فقط حدود ۳۶ درصد ویتامین D۳ خوراکی مصرف شده در خون بیماران مبتلا به سندرم سوء جذب چربی از جمله بیمارانی که جراحی بای پس معده داشتند، یافت شد.

هنگامی که همان بزرگسالان ۲۵-هیدروکسی ویتامین D۳ را بلعیدند، بیماران مبتلا به سندرم سوء جذب چربی قادر به جذب آن و همچنین بزرگسالان سالم بودند و در نتیجه وضعیت ویتامین D خود را به همان درجه رسانند. نتیجه مشابه در افراد چاق در مقایسه با افراد سالم مشاهده شد، بنابراین استفاده از ۲۵-هیدروکسی ویتامین D۳ می‌تواند یک روش جدید برای درمان کمبود ویتامین D در بیماران مبتلا به سندرم سوء جذب چربی و بزرگسالان چاق باشد.

کمبود ویتامین D نه تنها منجر به از دست دادن استخوان شده و خطر شکستگی را افزایش می‌دهد بلکه باعث بیماری دردناک استئومالاسی می‌شود. بیمارانی که دچار کمبود ویتامین D با استئومالاسی هستند، در ناحیه استخوان‌ها و عضلات خود احساس بی‌قراری می‌کنند. کمبود ویتامین D با افزایش خطر بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله مولتیپل اسکلروزیس، دیابت نوع ۱، بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲، افسردگی، اختلال عملکرد عصبی و بیماری آلزایمر و همچنین بیماری‌های عفونی از جمله کووید همراه است.

بیشتر بخوانید 

آیا دوز بالای ویتامین دی تاثیری بر روند بهبود بیماران کرونایی دارد؟


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویتامین دی پوکی استخوان کمبود ویتامین D

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۱۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ ­ رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: دو سازمان بیمه گر بیش از ۲۶ همت بدهی به داروخانه‌ها دارند و مدت بدهی‌های این بیمه‌ها به بیش از ۱۰ ماه رسیده است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   احمدی ادامه داد: آخرین پرداخت‌های سازمان‌های بیمه گر مربوط اواسط سال قبل است. این در حالی است که سازمان غذا و دارو یک ماه قبل از کاهش کمبود‌های دارویی صحبت کرد رئیس اداره پایش مصرف دارو غذا و دارو در این باره گفت: کاهش ۶۷ درصدی در کمبود‌های دارویی داریم و از ۱۴۶ قلم دارو که کمبود داشت به ۱۱۲ قلم دارو رسیده ایم. همچنین در این هفته­ سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در خصوص علل کمبود دارو در کشور گفت: بخش کمی از پوشش ما به تفاوت ارز دارو از بیمه‌ها پرداخت شده که در بروز کمبود‌های دارویی نقش مستقیم دارد موضوعی که به تامین منابع آن از بانک مرکزی هم در بروز آن تاثیر داشته است.

دیگر خبرها

  • آیا ورزش باعث رشد قد می‌شود؟
  • ورزش باعث رشد قد می‌شود؟
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد