Web Analytics Made Easy - Statcounter

دایر بودن دفاتر نمادین اروپایی ها در تهران هم به لیست دستاوردهای برجام اضافه شد. پیش از این حامیان برجام، پیروزی اخلاقی ایران و دور شدن سایه جنگ را نیز جزو دستاوردهای بی نظیر برجام معرفی کرده بودند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

**ابتکار: ما از فروپاشی اقتصادی ایران جلوگیری کردیم

«معصومه ابتکار» فعال سیاسی اصلاح طلب و معاون امور زنان رئیس جمهور که فرزندش ساکن آمریکا است، در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که «روایت می‌شود که سبد رأی آقای روحانی متعلق به خودش بود و اصلاح‌طلبان صرفا از ایشان حمایت کردند و ائتلافی شکل نگرفت، نظر شما چیست؟» گفت: «به نظرم روی این موضوع برای تفرقه‌افکنی از داخل و خارج تلاش می‌کنند که بین اصلاح‌طلبان و پایگاه اعتدال تضاد ایجاد کنند. شکی در محبوبیت جریان اصلاحات وجود ندارد و همه می‌دانند این پایگاه رأی در بین جوانان و مردم اعتبار دارد ولی همیشه این تلاش بوده که برخی در این دام بیفتند».

ابتکار در ادامه گفت: «می‌گویند شرایط فعلی به خاطر رأی شماست و بد انتخاب کرده‌اید که منجر به ناامیدی می‌شود. اهداف تحریم‌های ترامپ هم همین بود. او بدون تردید به دنبال براندازی و ناامیدی و جنگ روانی علیه مردم ایران بود تا کشور به سمت فروپاشی مطلق برود؛ اما با وجود شرایط سخت کرونا و تحریم‌ها کشور دچار فروپاشی اقتصادی نشد و ما باید برای مردم واقعیت‌ها را بگوییم. جناحی فکرکردن به اساس مردم‌سالاری و مبانی ارتباط بین مردم و حاکمیت لطمه می‌زند و متأسفانه برخی در رسانه ملی به این مسائل باور ندارند و گروه‌های دیگر که سعی می‌کنند این‌گونه القا کنند که دولت دزد و غارتگر است؛ اما این تصور گریبان همه را می‌گیرد».

معاون روحانی در این مصاحبه تصریح کرد: «آقای رئیس‌جمهور بارها به مسئله دولت پنهان اشاره کرده‌اند. دولت پنهان در اصطلاح بین‌المللی مجموعه‌ای است که قدرت دارد؛ ولی پاسخ‌گو نیست و شفاف هم نیست و سیاست‌ها و برنامه‌ها را می‌چیند. این ممکن است با شرایطی که کشور ما دارد، از بیرون اتفاق بیفتد و ممکن هم هست از داخل اتفاق بیفتد».

در دولت روحانی، اشتغال خالص در مقایسه با دولت قبل حدود ۴۰ درصد سقوط کرده است. علاوه بر این دولت روحانی پس از دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی بالاترین تورم پس از انقلاب را به مردم تحمیل کرده است.

کارشناسان معتقدند که در رشد اقتصادی آنچه مهم است، ثبات آن است که در دولت روحانی بدترین کارنامه به جای گذاشته شده است. طبق آمار صندوق بین‌المللی پول متوسط رشد اقتصادی کشورمان در دولت‌های نهم و دهم ۲.۳درصد و در دولت روحانی ۱.۱درصد بوده است.

نکته قابل تأمل اینجاست که دولت روحانی تنها دولتی است که در ۸ سال عملکردش ۴ بار رشد اقتصادی منفی در کشور ثبت کرده است.

یکی از معیارهای اصلی برای سنجش کارایی دولت‌های مختلف از لحاظ سطح رفاه مردم، شاخص فلاکت است. شاخص فلاکت از مجموع نرخ تورم و بیکاری به دست می‌آید.

اگر آمار نرخ بیکاری بر مبنای داده‌های صندوق بین‌المللی پول را مبنا قرار دهیم، بالاترین شاخص فلاکت در ایران به سال ۱۳۷۴ – دولت هاشمی- مربوط می‌شود زیرا در آن سال نرخ تورم به ۴۹٫۴ درصد و نرخ بیکاری به ۱۰ درصد رسید؛ بنابراین شاخص فلاکت در سال ۱۳۷۴ بالغ بر ۵۹٫۴ درصد بود.

اما نکته قابل توجه اینجاست که دولت آقای هاشمی در سال آخر کاری خود (۱۳۷۵) شاخص فلاکت را به ۳۲٫۳درصد کاهش دهد اما دولت روحانی کشور را با شاخص فلاکت ۴۶درصدی به دولت بعدی تحویل می‌دهد. این یعنی دولت روحانی، کشور را با بدترین وضعیت شاخص فلاکت به دولت آینده تحویل خواهد داد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سال ۱۳۹۹ در مناطق شهری کشور به ۳۶٫۲ درصد رسید. این نرخ دومین تورم بالای ایران پس از انقلاب محسوب می‌شود.

براساس آمار، قیمت اقلام خوراکی در دوره ۸ ساله دولت روحانی حدود ۷ برابر افزایش یافت. قیمت دلار در دولت روحانی ۷۸۰ درصد گران شد و خودرو حدود ۷۰۰ درصد گران شد.

قیمت مسکن در دولت روحانی حدود ۶۰۰ درصد افزایش یافت و اجاره بهای مسکن نیز در این دولت افزایش سرسام آوری داشت و عملکرد دولت روحانی در حوزه مسکن موجب شد که خانه دار شدن برای بخش قابل توجهی از جامعه تبدیل به رویاء شود.

با اینحال، خانم ابتکار تاکید دارد که دولت روحانی از فروپاشی اقتصادی ایران جلوگیری کرده است. آیا این اظهارنظر توهین به فهم و شعور مردم نیست!؟

ابتکار در مصاحبه مذکور وضع موجود را به گردن تحریم ها و دولت پنهان انداخته است. این در حالی است که همین طیف پیش از سال ۹۲ تاکید داشتند که تحریم ها نهایتا ۲۰ الی ۳۰ درصد در ایجاد مشکلات سهیم است و ۷۰ الی ۸۰ درصد از مشکلات ناشی از سوءمدیریت در دولت است.

«دفاتر نمادین اروپایی ها در تهران»؛ دستاورد جدید برجام

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «نگاهی به تجربه برجام نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی پس از امضای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ علاقه و اراده خوبی را برای سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران داشتند. همچنین هنگامی که دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده به صورت یک‌جانبه خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد، برخی کشورهای اروپایی به صورت نمادین تعدادی از دفاترشان در تهران را باز نگه داشتند و از نظر سیاسی هم برای حفظ برجام و احیای آن تلاش کردند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «از نگاه ایران مذاکرات وین روند بسیار خوبی را طی می‌کند و تداوم این روند می‌تواند رفع تحریم‌ها و بازگشت طرف مقابل به توافق هسته‌ای منجر شود. روایت‌هایی نیز که از مذاکرات منتشر می‌شود نظیر صحبت‌های سید عباس عراقچی، رییس هیات مذاکره‌کنندگان ایرانی و انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این برداشت را تقویت می‌کند که احیای برنامه جامع اقدام مشترک بسیار به واقعیت نزدیک شده است».

روزنامه اعتماد تاکید کرد: «نوع رفتارهای دولت امریکا در چند هفته اخیر نیز نشان می‌دهد واشنگتن اراده جدی برای بازگشت به توافق دارد و در چنین وضعی، تلاش ایران برای برنامه‌ریزی به منظور بهره‌برداری هرچه بهتر از فضای باز و گشایشی که ایجاد خواهد شد تلاشی شایسته تقدیر است».

دایر بودن دفاتر نمادین اروپایی ها در تهران هم به لیست دستاوردهای برجام اضافه شد. پیش از این حامیان برجام، پیروزی اخلاقی ایران و دورشدن سایه جنگ را نیز جزو دستاوردهای بی نظیر برجام معرفی کرده بودند.

طبق اظهارات متعدد دولتمردان و فعالین اصلاح طلب، هدف اصلی برجام لغو یکباره تمامی تحریم ها بود. اما در پسابرجام نه تنها تحریم ها لغو نشد، بلکه دامنه گسترده تری پیدا کرد. چندی پیش عراقچی صراحتا اعلام کرد که نتیجه برجام، تحریم های بیشتر بود.

آمریکا و اروپا از روز امضای برجام- تیر ۹۴- تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده اند. اذعان روحانی به حمل پول با گونی در پسابرجام و اذعان دولتمردان به «دستاورد تقریبا هیچ» توافق هسته ای، تنها بخشی از واقعیت های برجام در سالهای اخیر است.

با اینکه دولت های دموکرات و جمهوری خواه آمریکایی صرفا وعده دادند و به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده اند، با اینحال اصلاح طلبان همچنان کلید رفع مشکلات را در وین و نیویورک جستجو می کنند.

**این کارنامه خودتان است، یجای اعتراض، پاسخگو باشید

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «مسائلی مانند کرونا، بیکاری و تورم زندگی مردم را سخت کرده است. شوخی نیست که بگوییم در سطح بین‌المللی می‌توانیم با دشمن نزاع کنیم اما مردم فشار باشند. اگر ادعا داریم مردم ایران رشیدترین مردم دنیا هستند، نمی‌توانیم به آنان بگوییم تورم و گرانی را نبینید. سالانه آمار بالایی از سقط جنین منتشر می‌شود، یکی از دلایل آن نیز مشکلات معیشتی است. انسان بدون نیاز معنا ندارد، باید بستر پاسخ به این نیازها فراهم شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «کنترل تورم یکی از این عوامل مهم است. زمانی که این کنترل وجود ندارد، حاصل آن مشکلاتی نظیر گرانی و معضلات اجتماعی می‌شود که در جامعه می‌بینیم. فولاد در یکسال و نیم ۳۰۰ درصد گران شده بود. هزینه این سوء مدیریت‌ها را مردم پرداخت می‌کنند. زندگی مردم به حداقل درآمد ریالی و حداکثر هزینه دلاری رسیده است».

اصلاح طلبان در سالهای ۹۲ و ۹۶ با «تکرار می کنم» مردم را به رای دادن به دولت روحانی تشویق می کردند. این طیف در سال ۹۶ تاکید کرد که «ما اصلاح طلبان تضمین دولت روحانی هستیم».

اما حالا در زنگ حساب و موعد پاسخگویی بجای عذرخواهی و مطالبه گری از دولت و تلاش برای جبران خسارت ها، در صف اول انتقاد و شکایت از وضع موجود ایستاده اند.

اصلاح طلبان باید به این مسئله توجه داشته باند که وضع موجود نتیجه کارنامه دوستان خودشان است و بجای اعتراض و شکایت، باید درباره عملکرد خود به افکارعمومی پاسخگو باشند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا انفجار افغانستان فلسطین ویژه های مشرق انتخابات 1400 انریکه مورا امریکا وین توافق هسته ای نیویورک روحانی مرکز آمار ویژه های مشرق ابتکار سید عباس عراقچی ویژه های مشرق ترامپ توافق هسته ای رییس جمهور معصومه ابتکار دونالد ترامپ دولت روحانی اروپا واشنگتن هاشمی رفسنجانی دولت پنهان روزنامه شرق هاشمی رفسنجانی اتحادیه اروپا آمریکا برجام روزنامه اصلاح طلب فروپاشی اقتصادی دولت روحانی توافق هسته ای اصلاح طلبان شاخص فلاکت بین المللی اصلاح طلب تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۱۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) آینده مبهم خودروهای نمادین؛ جیپنی‌ها به آخر خط رسیدند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

فرارو- اولین جیپنی‌ها درست پس از جنگ جهانی دوم به خیابان‌های فیلیپین رفتند. این وسایل نقلیه پر سر و صدا و دودزا که در ابتدا از جیپ‌های باقی‌مانده آمریکایی ساخته می‌شدند به نماد ملی تبدیل شدند. هفت دهه بعد، این وسایل نقلیه رنگارنگ با یک تهدید وجودی ناشی از طرح جایگزینی آن‌ها با مینی‌بوس‌های مدرن مواجه شدند.

به گزارش فرارو، تعمیر آسان و سواری ارزان باعث شد تا این وسایل نقلیه از نظر اندازه و طول رشد کردند تا به ستون فقرات سیستم حمل و نقل کشور فیلیپین تبدیل شوند و مسافران و کالا‌ها را حمل کنند.

اما طرح دولت برای حذف تدریجی خودرو‌های جیپنی در تلاش برای نوسازی شبکه آشفته حمل و نقل عمومی کشور، آینده این خودرو‌های نمادین را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

لئونارد سارائو، ناظر عملیات سارائو موتورز، سازنده جیپنی، به خبرگزاری فرانسه گفت: این ضربه سنگینی بود.

سارائو موتورز یکی از اولین شرکت‌هایی بود که پس از اینکه بنیانگذار لئوناردو سارائو از رانندگی کالسکه دست کشید، برای ساخت وسایل نقلیه عمومی موتوری در اوایل دهه ۱۹۵۰، جیپنی را تولید کرد.

تولید در تاسیسات گسترده این شرکت خانوادگی در مانیل پایتخت فیلیپین در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به اوج خود رسید و کارگران ۵۰ تا ۶۰ دستگاه جیپنی در ماه تولید می‌کردند.

تقاضا در دهه‌های بعد با در دسترس قرار گرفتن سایر گزینه‌های حمل و نقل شروع به کاهش کرد. تا سال ۲۰۱۴، سارائو موتورز کمتر از ۱۰ دستگاه جیپنی در ماه تولید می‌کرد.

اما راه اندازی برنامه حذف تدریجی جیپنی توسط دولت در سال ۲۰۱۷ بود که ترمز تولید را به شدت کشید.

سارائو، نوه سارائو پدر، گفت که نیروی کار به شدت کوچک شده و هر چهار تا شش ماه یک دستگاه جیپنی تولید می‌کند.

وی که ۳۱ سال دارد گفت: ما مشتریانی داشتیم که از دهه ۵۰ جیپنی می‌خریدند و ناوگان خود را بزرگتر می‌کردند.
با این برنامه جدید، تردید‌ها یا ترس‌های زیادی وجود دارد که اگر یک جیپنی کاملاً جدید بخرند، آیا هنوز هم می‌توانند چند سال بعد از آن استفاده کنند؟

سارائو گفت، سارائو موتورز می‌تواند جیپنی‌های مدرنی را تولید کند که توقعات زیست‌محیطی و ایمنی دولت را برآورده می‌کند، اما آن‌ها سه تا چهار برابر قیمت یک جیپنی معمولی هستند.

طی هفت سالی که از اجرای برنامه حذف تدریجی می‌گذرد، به دلیل اعتراضات و کووید-۱۹، اجرای آن تاخیر‌های متعددی داشته است.

اپراتور‌ها اکنون تا ۳۰ آوریل فرصت دارند به یک تعاونی بپیوندند و سپس به تدریج ناوگان خود را با وسایل نقلیه مدرن که ایمن تر، راحت‌تر و پاک‌تر هستند جایگزین کنند.

تعاونی‌ها می‌توانند به منابع مالی بانکی دسترسی داشته باشند و برای هر وسیله نقلیه یارانه دولتی دریافت کنند تا بار مالی دوره گذار کاهش یابد. اما رانندگان مخالف این طرح استدلال می‌کنند که خرید یک وسیله نقلیه جدید آن‌ها را در بدهی مدفون می‌کند و آن‌ها نمی‌توانند پول کافی برای بازپرداخت وام و امرار معاش خود به دست آورند.

جولیو دیموناهان، ۵۷ ساله، که یک جیپنی در مانیل اداره می‌کند و به یک تعاونی پیوسته، گفت: دستیابی به یک جیپنی مدرن برای ما دشوار است... ما نمی‌توانیم قیمت آن را بپردازیم.

او با اشاره به افزایش رقابت در خدمات حمل و نقل گفت: حتی الان هم خودر‌های ما به دلیل سود کمی که به عنوان اپراتور به دست می‌آوریم آسیب می‌بیند.

در حالی که جیپنی‌ها اکنون با اتوبوس‌ها، وانت‌ها و موتورسیکلت‌ها برای مسافران رقابت می‌کنند، اما همچنان یک منظره و صدای رایج در فیلیپین هستند.

جیپنی‌ها اغلب با رنگ‌آمیزی روشن و با اگزوزی که شبیه ترومپت به نظر می‌رسد، برای مسافران هزینه‌ای معادل ۱۳ پزو (۲۳ سنت) دارد و موتور‌های کامیون دیزلی دست دوم آن‌ها به راحتی قابل تعمیر است.

سارائو گفت: هنگامی که مشتری از ما یک جیپنی بخرد، هر مکانیک در استان‌ها یا مناطق دوردست می‌تواند آن را تعمیر کند. اما مینی‌بوس‌های مدرنی که دولت می‌خواهد آن‌ها را جایگزین کند، به فناوری‌های پیشرفته‌تر، با موتور‌های استاندارد اروپا یا موتور‌های الکتریکی، وای‌فای، دوربین مدار بسته و تهویه مطبوع مجهز هستند.

سارائو گفت که شرکت او نمی‌تواند با ظرفیت تولیدکنندگان خارج از کشور برای تولید انبوه وسایل نقلیه رقابت کند. اما او گفت که جیپنی‌های ساخت سارائو موتورز ارزان‌تر از مینی‌بوس‌های وارداتی هستند و کیفیت بالاتری دارند.
تئودورو کاپارینو، که به مدت ۳۵ سال رانندگی می‌کند، امیدوار است که دولت تصمیم بگیرد به جای جایگزینی آن‌ها با وسایل نقلیه ساخت چین، جیپنی‌های موجود را تعمیر کند.

در حالی که جیپنی به شکل فعلی ممکن است به پایان جاده نزدیک شود، سارائو گفت که امیدوار است ماهیت وسیله نقلیه زنده بماند. او می‌گوید: ممکن است بزرگ‌تر به نظر برسد، ممکن است وسیع‌تر و طولانی‌تر به نظر برسد، اما تا زمانی که ماهیت ظاهری یا روح جیپنی هنوز وجود دارد، من هنوز فکر می‌کنم که این جیپنی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست
  • اجتماع دانشجویی در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی مقابل دانشگاه تهران
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • (ویدئو) آینده مبهم خودروهای نمادین؛ جیپنی‌ها به آخر خط رسیدند
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!