Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@16:39:01 GMT

معضلی همیشگی به نام نبود آب/ ورود بازرسی به مشکل آب«چوار»

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۲۱۹۷

معضلی همیشگی به نام نبود آب/ ورود بازرسی به مشکل آب«چوار»

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، شهرستان چوار چند سال است که از لحاظ آب دچار مشکلات زیادی شده‌اند و مردم آن خواستار رسیدگی فوری به این مشکل هستند؛ مسئله تکراری که در فصل تابستان برای یکایک نقاط گرمسیر استان ایلام نمایان می‌شود مشکل قطعی آب است.

قطعی مکرر و طولانی آب دیگر برای مردم این شهر عادی شده است و مسوولان نیز هر بار برای این قطعی یک دلیل مطرح می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرستان در طول سال به ویژه در فصل تابستان با قطعی آب مواجه هستند اما هیچ  مسوولی حاضر به رفع این مشکل نیست و مشکل قطعی آب را به مشکلات بودجه‌ای مرتبط می‌دانند.

مشکل دیرینه قطعی آب در چوار

خانمحمدی رئیس شورای شهر چوار گفت: شهرستان چوار و روستاهای اطراف آن سالیان متمادی است که با مشکلات بی آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و دولت هیچگونه اقدامی برای رفع این مشکل انجام نداده است و این مردم برای مایحتاج اساسی و مایه حیات با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: منبع و شبکه آب چوار قدیمی و فرسوده است و نیاز به تجهیز و مرمت دارد که ایجاد تجهیزات شبکه و تاسیس منبع آب از اولویت‌هایی است که باید مدنظر مسوولین قرار گیرد؛ این مشکل آب چوار نیاز به اعتبارات کلان استانی و حتی ملی دارد و مسوولان باید برای رفع این مشکل اقدام کنند.

رئیس شورای شهر چوار گفت: با پیگیری که انجام دادیم سازمان آبفای استان عدم اعتبارات را مقصر اصلی عقب ماندگی برای رفع این مشکل می‌دانند پس چرا برای آب پتروشیمی طی یک الی دو ماه از دورترین نقطه چوار و از سد گلال آب می‌آورند اما برای مردم که تمام سختی‌ها را به جان خریده حاضر نیستند کاری انجام دهند؛ در اینجا جان آدم‌ها اندازه آهن آلات پتروشیمی و یا پالایشگاه گاز ارزش ندارد امیدواریم مسوولین در این زمینه اقدامی انجام دهند.

لوله‌ها دچار فرسودگی و شکستگی هستند

روح الله آذرخش یکی دیگر از اهالی مردم شهرستان چوار گفت: با توجه به اینکه خطوط لوله‌هایی که روی شبکه آب شهرستان چوار قرار گرفته متعلق به سال‌های دور و دچار فرسودگی و شکستگی‌های زیادی است که باعث قطعی آب این شهرستان می‌شود.

وی افزود: اهالی شهرستان چوار نسبت به عدم تعویض لوله‌ها و بی‌برنامگی، عدم تخصیص بودجه، بی‌تفاوتی و سهل انگاری مسوولین امر به این موضوع در طول سال که باعث قطع آب شهرستان می‌شود گلایه دارند.

این شهروند گفت: در طول چند سال گذشته مکاتبات و رایزنی‌های فراوانی از طرف مردم و شورای اسلامی چوار صورت گرفته اما تا به حال هیچگونه اقدام خاصی از طرف اداره آبفای استان انجام نشده است که تنها به وعده‌های تو خالی اکتفا کرده‌اند و امیدواریم مسوولین نسبت به رفع این مشکل اقداماتی سریع‌تر در این فصل تابستان انجام دهند.

مشکل قطعی آب رفع شده است

یوسفی مسوول آب و فاضلاب شهرستان چوار گفت: علت قطعی آب در چند روز گذشته مشکل شکستگی خط انتقال لوله آب بوده که با تلاش شبانه روزی و حضور میدانی همکارانم این مشکل برطرف شده و الان فعلاً هیچ گونه مشکل قطعی آب در شهرستان چوار نداریم.

وی افزود: قطعا امسال تمام تلاش ما این است که به هیچ وجه قطعی آب نداشته باشیم؛ به تمام همکاران در حوزه بهره برداری و مأموران تعمیرات و شکستگی اعلام کردیم که با توجه به مشکل شکستگی آب تمهیدات لازم را بیاندیشند.

مسوول آب و فاضلاب شهرستان چوار گفت: با توجه به کمبود بارش امسال و همچنین بحران جهانی مسئله قطعاً سهمیه‌بندی صورت می‌گیرد ولی برای شهرستان چوار آب به حد کافی وجود دارد و تصمیمی برای سهمیه بندی فعلاً گرفته نشده است.

وی ادامه داد: از مردم در این فصل از سال با توجه به مشکل کم آبی تقاضا داریم که نسبت به ذخیره سازی آب مورد نیاز خود اقدام کنند تنها مشکلی که برای ما در این فصل از سال پیش می‌آید برای کسانی است که آب ذخیره سازی نمی‌کنند اگر با توجه به مشکل شکستگی لوله آب که یک امری غیرقابل اجتناب است باعث قطعی آب شود با ذخیره سازی آب توسط مردم می‌توان از این مشکل کاسته شود و امیدوارم مردم نسبت به صرفه جویی در مصرف آب بتوانند در این زمینه به ما کمک کنند.

شکستگی لوله از علل چند روزه قطعی آب در چوار بود

رشیدی مدیر روابط عمومی آبفای استان ایلام گفت: با حضور سازمان بازرسی و ادارات مربوطه در چند روز گذشته مشکل قطعی آب شهرستان چوار که به علت نوسانات ایستگاه پمپاژ برق و به دنبال آن به علت برگشت آب به خط انتقال لوله دچار شکستگی شد که بلافاصله این مشکل هم برطرف شد.

وی افزود: قرار است از آبی که از ایلام افزایش می‌دهیم به شبکه خطوط لوله آب شهرستان چوار انتقال دهیم که با ایجاد چند حلقه چاه بتوانیم مشکل آب این شهرستان را حل کنیم.

عدم تعبیه شیرآلات کنترلی یک طرفه

مهدی اصلانی در جریان بازدید از تاسیسات آبرسانی شهرستان چوار و همچنین در جلسه‌ای با حضور فرماندار شهرستان چوار و مدیرعامل آبفا استان اظهار داشت: بخشی از مشکل پیش آمده در زمینه آبرسانی شهرستان چوار، میراث گذشته در حوزه خطوط انتقال از چاه‌های آب بوده است که می‌توان به عدم تعبیه شیرآلات کنترلی یک طرفه برای جلوگیری از برگشت آب و تسریع در مراحل رفع خرابی و شکستگی لوله اشاره کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: با این وجود بایستی همواره مدیریت دستگاه یک قدم جلوتر بوده و در سطحی بالاتر پیش بینی مشکلات احتمالی را درنظر گیرد، ضمن آنکه در مسیر پیش بینی و برنامه ریزی‌ها، توجه به منابع جدید، بازبینی، بازخوانی و حفظ داشته‌ها و ظرفیت‌های کنونی نیز حائز اهمیت ویژه است.

راهکارهای مقابله با قطعی آب چوار

مدیرکل بازرسی استان در ادامه بیان مشکلات و راهکارهای موجود در نحوه مواجهه با قطعی آب شهرستان چوار و سایر مشکلات حیطه آبرسانی آبفای استان اظهار داشت: تجهیزات و سیستم‌های هوشمند (تله متری)، ضرورت تقویت کنترل عوامل مستقر در حیطه مخازن و منابع تامین آب، اعزام اکیپ‌های بازدید میدانی از مرکز استان، تقویت حوزه‌های نظارتی و بازدیدهای درون سازمانی، بهبود و ارتقاء مدیریت کلان، عدم مدیریت صحیح فضای رسانه‌ای و پاسخگویی به موقع و مناسب به افکار عمومی ازجمله موارد مهم توجه است.

وی همچنین ادامه داد: بازدیدهای ادواری هوشمندانه از لوله‌ها و خطوط انتقال آب، ضرورت نصب شیرهای یک طرفه در پروژه‌های جدید آبفا برای حل مشکل بازگشت و هدر رفت آب، استفاده از مخازن جایگزین، ژنراتورهای تامین برق، استفاده از انرژی‌های تاثیرپذیر و دوربین‌های مدار بسته جهت کنترل تاسیسات آبفای استان از جمله مواردی است که بایستی در دستور کار مدیریت آبفای استان قرار گیرد.

وی گفت: اطلاع رسانی به هنگام و مستمر تا رفع خرابی در رسانه‌ها برای تقویت پاسخگویی عمومی، جلوگیری از ایجاد شایعات، تصور بی‌تفاوتی، افزایش اعتماد عمومی و ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای شناسایی بموقع وقوع خرابی و آسیب های خطوط یا شبکه انتقال آب و جدیت بیشتر برای تسریع در رفع خرابی برای جلوگیری از تکرار قطعی آب شهرستان با مدت بیش از یک شبانه روز بایستی مورد توجه واقع شود.

اصلانی اضافه کرد: شناسایی نقاط موردنیاز برای تعبیه و نصب شیرهای کنتور یک طرفه برای جلوگیری از برگشت آب در فواصل بین منهول و جایگاه‌های شیر فلکه‌ها در مواقع رفع خرابی‌ها در تمامی شهرستان‌ها و پیش بینی اعتبار موردنیاز برای طرح اصلاح خطوط انتقال آب به عنوان برنامه‌های آتی آبفاو ترجیح آن بر طرح‌های توسعه آبفا پیشنهاد کردند تا شاهد رخداد مشکلاتی مشابه نباشیم. 

سرعت عمل در مراحل عیب یابی و رفع خرابی مناسب نبوده است

فرماندار چوار در این بازدید گفت: با اطلاع و پیگیری مستمر برای رفع خرابی خط انتقال آب و ایجاد هماهنگی‌های لازم سایر دستگاه‌ها مانند اداره برق، ولیکن اعزام اکیپ‌های تخصصی از مرکز استان برای تسریع در مراحل عیب یابی و رفع خرابی مناسب نبوده و به لحاظ مدیریت پیگیری رفع خرابی در آبفا شهرستان، می‌بایست این نقیصه با سرعت عمل بیشتری برطرف می‌شد و حساسیت و ضرورت تسریع در این موضوع در شرایط خاص کنونی نزدیکی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.

کمالوند افزود: مردم شهرستان به دلیل فاصله نزدیک ۱۵ کیلومتری تا مرکز استان، انتظار و مطالبه به حق برای تسریع در رفع این مشکل قطعی آب را داشتند و مشکلات تامین آب روستاها و آبرسانی عشایر نیز وجود دارد که باید اصلاح شود.

رفع مشکل آب نیازمند اهتمام مسوولان و حمایت دستگاه‌های مرتبط شهرستانی و استانی است و همدلی و مدیریت‌های جهادی در دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد.

 با توجه به آنکه آب بعد از امنیت مهمترین نیاز مادی حیاتی بشری است، لذا برای رفع مشکلات قطعی آب، باید از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده کرد و هنر مدیریت، رفع مشکلات بر اساس منابع موجود است و باید آمادگی لازم برای شرایط بحرانی وجود داشته باشد تا به سهولت و سرعت آمادگی خدمت به مردم فراهم شود. 

انتهای پیام/ ۹۷۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: آب ایلام بازرسی تابستان آب شهرستان چوار شهرستان چوار رفع این مشکل مشکل قطعی آب آبفای استان قطعی آب رفع خرابی انتقال آب برای رفع آب چوار مشکل آب یک طرفه لوله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۲۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش و نظارت۱۴۴ فروشگاه کالای اساسی در عباس آباد

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ابراهیم کاویانی با اشاره به اینکه وجود کالا‌های اساسی و ثبات قیمت‌ها نقش به سزایی در زندگی روزانه مردم دارد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۴ مورد نظارت و بازرسی از فروشگاه‌های فروش کالا‌های اساسی توسط واحد نظارت و بازرسی این مدیریت و کارگروه گشت مشترک شهرستان انجام شد.

وی افزود: ۶۵ مورد پایش از واحد‌های خبازی و ۷۷ مورد از فروشگاه‌های مرغ، قصابی‌ها و خواربار و میوه فروشی‌های سطح شهرستان انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد ادامه داد: پس از انحام این بازرسی‌ها سه پرونده تخلف از واحد‌های خبازی با ارزش ریالی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در سامانه سیمبا ثبت شد.

وی به مردم توصیه کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف در فروش کالا‌های اساسی مراتب را به سامانه ۱۲۴ اطلاع داده تا با متخلفین برخورد قانونی شود.

دیگر خبرها

  • لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی
  • کشف ۳۵ هزار لیتر سوخت قاچاق از یک شرکت در کاشان
  • ورود نخستین محموله خودروهای هیبریدی به قشم
  • ورود نخستین محموله خودرو‌های هیبریدی واردات قطعی به قشم
  • کشف ۱۸۵ کیلوگرم مواد مخدر در هرمزگان
  • پایش و نظارت۱۴۴ فروشگاه کالای اساسی در عباس آباد
  • به‌کارگیری حدود ۴ هزار عامل اجرایی، نظارتی و بازرسی در انتخابات گنبدکاووس
  • قطعی برق در شادگان خوزستان؛ مردم از مصرف بی‌رویه خودداری کنند
  • ادامه تلاش ها برای رفع مشکل آب و برق مناطق سیل زده گچساران
  • خط انتقال مخزن و ایستگاه روستا‌های پمپاز مجتمع ارسی متصل شد