Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا نامی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی در گقت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کشاورزان از لحاظ اقتصادی توانمندی مناسبی برای خرید ماشین آلات کشاورزی ندارند، اظهار کرد: شرایط اقتصادی کشاورزان بویژه تولیدکنندگان محصولات اساسی به علت نرخ گذاری نامناسب خوب نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر شرایطی ایجاد نشود که کشاورز در پایان دوره کشاورزی از محل کشت و کار، هزینه های خود و سود منطقی خود را برداشت کند، بدیهی است که بخشی از این هزینه ها به مکانیزاسیون بر می گردد که در بهای تمام شده محصولات سهمی ندارد.

نامی با بیان اینکه خرید ماشین آلات به عنوان کالای سرمایه ای در یک مقطع فشار زیادی وارد می کند، گفت: علی رغم آنکه کشاورزان همه ساله مجبور به خرید نهاده های کشاورزی همچون بذر، سم و کود هستند، اما در خصوص ماشین آلات هر ۱۰ تا ۱۵ سال یکبار مجبور به خرید هستند که در طول زمان مستهلک می شود، اما بدیهی است که برای کشاورزان با وضعیت کنونی خرید تضمینی شرایط اقتصادی مناسب نیست‌.

رئیس هیئت مدیره تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی با اشاره به راه حل ارتقای درآمد کشاورزان برای خرید ماشین آلات کشاورزی بیان کرد: اگر قرار است برای این موضوع راه حل پیدا کنیم،  فضای کسب و کار تولید محصولات کشاورزی را باید اقتصادی کنیم، چنانچه قیمت های دستوری ناشی از نظرات تشکل های کشاورزی را برای قیمت گذاری محصولات تحت شرایط اقتصادی دولت قرار دهیم، نرخ اعلامی برای کشاورزان جز ضرر چیز دیگری در بر ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کمبودی در توزیع ادوات و دنباله بندهای کشاورزی نداریم، افزود: با وجود تعدد تولیدکنندگان ادوات کشاورزی، قیمت محصولات به واسطه رقابت بین شرکت ها تعیین می شود.

وی با اشاره به دلایل نابسامانی بازار تراکتور بیان کرد: طی یک تا ۲ سال اخیر دخالت دولت در توزیع و سهمیه بندی توزیع از سوی مرکز توسعه مکانیزاسیون منجر به اختلاف چندبرابری قیمت کارخانه با بازار آزاد شد.

نامی ادامه داد: علی رغم آنکه تولید تراکتور بیش از ۳ تا ۴ برابر متوسط مصرف سالانه است، اما تراکتور به موقع بدست کشاورزان نمی رسد، چنانچه کشاورزی بخواهد در بازار آزاد خرید کند، حداقل ۲ برابر قیمت کارخانه باید پول پرداخت کند که علت اصلی این افزایش قیمت ناشی از انحصار دولت در سیستم توزیع است.

وی با بیان اینکه سهمیه بندی تراکتور زمینه را برای سوءاستفاده کشاورز نماها در بازار فراهم کرد، گفت: بنده معتقدم که سهمیه بندی عرضه تراکتور از طریق وزارت جهاد کشاورزی منجر به ایجاد صف شد و حتی این احتمال وجود دارد که خیلی ها کشاورز واقعی نباشند.

به گفته وی، شرکت تراکتورسازی ایران طی یک تا ۲ سال اخیر تعداد قابل توجهی تراکتور تولید کرده که قابلیت قیاس با سنوات گذشته را ندارد، از این رو کمبود یا قحطی تراکتور کذب است.

رئیس هیئت مدیره تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی با اشاره به راهکار مدیریت بازار تراکتور بیان کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی دست از سهمیه بندی تراکتور بردارد و همانند ۲ سال پیش بازار را آزاد بگذارد، کشاورزان هر زمانیکه نیاز دارند، در سایت تراکتورسازی پس از ثبت نام از طریق نمایندگی به طور مستقیم اقدام به خرید می کنند که با جمع شدن صف، قیمت بازار آزاد کاهش می یابد.

نامی در پایان با اشاره به اینکه اختلاف قیمت مصوب تراکتور با بازار سیاه به بیش از صد درصد می رسد، تصریح کرد: اختلاف قیمت مصوب با بازار آزاد هبچ ارتباطی به کمبود ندارد. به عنوان مثال اگر تراکتورسازی محصولی را با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان عرضه کند در بازار سیاه به دلیل دلالی این اختلاف قیمت به ۲ برابر هم می رسد، درحالیکه اگر وزارت جهاد و دولت دست از دخالت در توزیع بردارند، میزان تقاضای فعلی اجازه نمی دهد که قیمت در بازارسیاه بی رویه بالا رود. کمااینکه در سال های گذشته کشاورزی که تراکتور تحویل می گرفت و قصد فروش آن در بازار آزاد را داشت، با ضرر ۵ درصدی باید آن را می فروخت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: توسعه مکانیزاسیون ادوات کشاورزی قیمت تراکتور ماشین آلات کشاورزی بازار آزاد سهمیه بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۳۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت روز خودروهای چینی +جدول

امروز (یکشنبه) قیمت فونیکس FX پریمیوم در بازار آزاد تهران ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان است.

به گزارش مشرق، بر اساس قیمت ماشین‌های چینی در بازار، قیمت جک S ۳ اتوماتیک سال ۱۴۰۳ به یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت فونیکس FX پریمیوم نیز ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان است.

بر اساس قیمت ماشین‌های چینی در بازار، قیمت جک S ۳ اتوماتیک سال ۱۴۰۳ به یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت فونیکس FX پریمیوم نیز ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان است.

قیمت فوتون تونلند ۲.۸ لیتر حوالی یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان شده است. همچنین قیمت لاماری ایما صفر نیز ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است. برای خرید چانگان CS ۳۵ پلاس تیپ ۳ نیز باید یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه کنید.

شما در جدول زیر می‌توانید قیمت جک، لاماری و فونیکس در بازار آزاد تهران را مشاهده کنید:

منبع:فرارو

دیگر خبرها

  • آمادگی و تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • 530 تن کود کشاورزی در میاندورود توزیع شد
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • انتفاد از کاهش سهمیه سوخت کشاورزان
  • قیمت روز خودروهای چینی +جدول
  • تشکیل ۵۸ پرونده خرید ادوات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • حمایت جهاد کشاورزی از ساخت ماشین آلات کشاورزی با همکاری چینی‌ ها
  • حمایت جهاد کشاورزی از ساخت ماشین آلات کشاورزی با همکاری چینی‌ها