Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین علی لاریجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در پاسخ به سوال حسین قربان زاده مشاور محمد باقر قالیباف رئیس مجلس درباره جلسه معروف تصویب قیمت بنزین که منجر به اعتراضات آبان ۹۸ شد گفت: نزدیک به ۸ ماه درباره این موضوع بحث شد و نظر اولیه این بود که به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین و مجموعا ماهی ۳۰ لیتر بدهیم و برای کسانی که بیشتر از این احتیاج دارند قیمت آزاد حساب کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی قرار بود برای کسانی هم که ماشین نداشتند سهمیه بنزین اختصاص داده شود

او گفت: این نظریه ای بود که خیلی از اقتصاددان ها در آن مطرح مطرح کرده بودند اما در جلسات مختلفی که درباره آن نظریه بحث شد؛ اجماعی حاصل نشد.

نامزد انتخابات ۱۴۰۰ گفت: آخرالامر یک اصلاحی به آن صورتی که مصوب شد صورت گرفت و مساله به صورتی مطرح شد که به نظر من راه حلی اساسی نبود و حتی درباره همین هم مصوبه توضیح کافی به مردم داده نشد. لاریجانی گفت باید برای چالش های بزرگ در کشور اراده قوی باید وجود داشته باشد که جای آن قوه مجریه است.

پاسخ به نقد تصویب ۲۰ دقیقه ای برجام

لاریجانی درباره نقدی که مخالفان برجام به او وارد می کنند و می گویند برجام در دوره ریاست او بر مجلس در ۲۰ دقیقه تصویب شد گفت: اگر کسی بتواند موضوع به این مهمی را که مشکلات اقتصادی مردم را بتواند در ۲۰ دقیقه حل کند؛ خیلی مدیر قوی است و به نظرم بهش رای بدهید

رئیس سابق مجلس گفت: ماجرای برجام و تصویب آن یک پشت صحنه داشت و از دو ماه قبل هم بین دو فراکسیون مجلس هماهنگی ایجاد شد و چندین جلسه بحث شد و نهایتا توافق شد. اگرچه بعدا عده ای نقض کردند. 

لاریجانی گفت حتی آقای دکتر توکلی در ان جلسه معروف حضور داشتند و اعلام کردند که توافقی که در فراکسیون انجام شده بین اعضا امضا شود. 

او گفت در صحن مجلس وقتی یک بار آقای ظریف متن برجام را به مجلس دادند حدود ۳ ساعت بحث محتوایی شد؛ یک بار وقتی برجام در کمیسیون برجام مطرح شد ۲ ساعت روی آن بحث شد. 

رئیس مجلس گفت: یک جلسه هم ۴ ساعت از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ درباره کلیات بحث شد که موقع اذان ما رای گیری کردیم. البته آقایان توافق کردند ولی زیر توافق زدند و مطرح کردند، بیش از ۴۰۰ پیشنهاد آورده بودند که برجام سر فرصت تصویب نشود. 

وی افزود: من نمی توانستم مسائل امنیت کشور را به خاطر مسائل جناحی نادیده بگیرم.  نمی توانستم مساله ای که بیش از یک دهه روی آن بحث شده بود و فشار اقتصادی زیادی هم روی مردم بود به خاطر سروصدا و احساسات یک عده؛ نادیده بگیرم؛ اگر می گویند این طرح مورد نظر رهبر معظم انقلاب نبود چرا رهبر معظم انقلاب نامه ای نوشتند از مجلس تشکر کردند. ، اگر این طرح خائنانه ای بود شورای نگهبان چرا همان روز اعلام نظر کرد. شورای نگهبان می توانست ۱۰ روز این بحث را نگاه دارد و یا رد کند. ، اگر برجام چیز نجسی بود چرا منتقدان امروز  می گویند همین را اجرا کنید. 

بخش های دیگر سخنان رئیس مجلس به این شرح است:

- گناه کبیره نکرده ام که کاندیدا شده ام و اینهمه توهین و تحقیر درست نیست.

- صحنه انتخابات هرچه عقلانی تر در سطح مسائل پیچیده است به نفع مردم است.

- حرف من را درست توجه نکردند و مطلب من این بود که جای تصمیماتی از جنس پادگان و حوزه قضایی نیست.

- من افتخار می‌کنم مدتی در زمان جنگ در نیروهای مسلح و سپاه بودم و برای نیروهای مسلح و قضات شریف احترام قائل هستم ولی جای تدریس نهج البلاغه وسط اتوبان نیست.

در مورد هلوکاست تمام جبهه غرب را علیه ما بسیج می کردند|دخالت‌های دیگری نیز داشتند

لاریجانی در ادامه این گفت و گو از مجری درخواست کرد خانم‌ها را هم در بحث مشارکت دهید.
وی ادامه در خصوص مذاکرات و قطعنامه‌ها گفت: قطعنامه ها کاملا روشن است. دوست عریز آقای جلیلی هم گفتند در زمان فلانی سه قطعنامه تصویب شد. قطعنامه ۱۹۲۹ یکی از بدترین ها در طول تاریخ سازمان ملل بود.

وی با اشاره به جزئیات قطعنامه ۱۹۲۹ و ۱۹۰۳ گفت: قطعنامه‌هایی که قبلا بوده است سنخش بیشتر مشکلات مردم نبود. روی موضوعات هسته‌ای و موشک‌ها بود. اما در قطعنامه های اخیر روی موضوعات بانکی و مبادله‌ای و تجاری دست گذاشتند.
این فعال سیاسی گفت: در فروردین سال ۸۵ توانستیم زنجیره‌ی سانترفیوژ بسازیم. ما مجبور بودیم مقاومت کنیم. وقتی دیدند اراده ما قوی است خانم رایس در 21 تیر ماه سال 85 اعلام کرد که آماده مذاکرات هستیم.

لاریجانی گفت: در مورد هلوکاست تمام جبهه غرب را علیه ما بسیج می کردند و دخالت‌های دیگری نیز داشتند.

وی گفت: ما در یک مقطعی قبل از قطعنامه دوم و سوم روی سه هزار سانترفیوژ بودیم. گفتیم روی دور آهسته ای پیش می رویم. متاسفانه در داخل قابل پذیرش نبود و می گفتند موضوع هسته‌ای حل شده است.


لاریجانی در پاسخ به این پرسش که از کدام جناح حضور پیدا می‌کند، گفت: اینکه افراد یا باید اصلاح‌طلب باشند یا اصولگرا در دو دهه اخیر ایجاد شده است. اینکه عده‌ای اسم خود را گذاشتند جبهه انقلاب چه معنی دارد؟ جبهه انقلاب واقعی یعنی همه مردم و شهید مطهری و شهید بهشتی ها که علمدارش بودند. نه اینکه با مهرپراکنی و کفش پراکنی و تندروی اظهار نظر کنند.

وی خطاب به مردم ایران گفت: این انتخابات سرنوشت مردم است. همه اقشار مردم باید بدانند هرچه در انتخابات با آگاهی حضور پیدا کنند امید به حل مشکلات بیشتر خواهد بود.

بنای کنار رفتن ندارم

لاریجانی خطاب به ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب که رابطه او با جریان سیاسی مطبوعش را سوال کرد، گفت: من توضیح دادم که جامعه ما امروز قایل به تقسیم بندی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نیست. بنا ندارم کنار بروم. وظیفه ای برای خودم تعیین کرده ام.

وی در ادامه گفت: در تاریخ پس از انقلاب ، کدام دولتی مشی‌اش مثل دیگری بوده است؟ روئسای جمهور برای خودشان فکر و راه دارند و از نظر عملیاتی متفاوت هستند. نگذارید با انگ زدن ها جریان لوس شود. من چندین سال صدا و سیما را با جوانان اداره کردم، و اگر نه توسعه در صدا و سیما رخ نمی‌داد. آن‌زمان فقط دو شبکه بود اما آن همه شبکه ملی چه طور در آن برهه از زمان ایجاد شد؟ من در کار اجرایی بالای سر کار هستم.

لاریجانی گفت: من به شما می‌گویم یکی از مدیرانی که به جد به دنبال توسعه تولید داخلی بود من بودم.

وی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی و شرکت‌های داخلی در توسعه زیرساخت‌های صدا و سیما گفت: حتی در تولید کارهای فاخر در تلویزیون کار جدی صورت می ‌گرفت. آقای شجریان به شورای موسیقی ما آمد، شب‌ عیدی ایشان را دعوت کردیم و برنامه خوبی بود؛ اما عده ای گفتندچرا ایشان را آوردید؟

با دولت فعلی متفاوت خواهم بود

وی تاکید کرد: در مسئله اجرایی حتما با دولت فعلی متفاوت خواهم بود. وزرای مختلف خیلی کارها انجام دادند. اما یکی از مشکلات این دولت عدم جدیتیش است.

لاریجانی گفت: در مورد مالیات در مسکن حرف هایی که زده شد دقیق نیست. آن زمان می گفتند شرایط برای این کار آماده نیست. زمینه‌اش نبود. این حرفی بود که باعث شد مجلس این موضوع را نپذیرد.

وی در خصوص ارتباط با مراجع گفت: من به مراجع ارادت دارم ایشان هم به بنده  لطف دارند و همیشه از نظراتشان بهره بردم. موضعی داشتند در حاکمیت پیگیری می کردم. ولایت فقیه میوه اندیشه مراجع است. بحث اذن از آن‌ها نیست بحث لطف آن‌ها است. مثلا دفتر آیت الله سیستانی همیشه به بنده لطف داشتند.

وی در رابطه با حجاب اظهار کرد که این موضوع دستخوش مسائل سیاسی شده است.

وی در رابطه با ضرورت حضور زنان در جامعه گفت: باید بسترها چنان فراهم شود که زنان بتوانند خودشان در صحنه حضور داشته باشند.

حصر قرار نبود طولانی باشد

وی در پاسخ به خبرنگار خارجی  درباره پخش برنامه‌ هویت در صدا و سیما و رفع حصر گفت: من دیر متوجه این برنامه شدم و می‌پذیرم اشتباه بوده است. زیر دستان من این کار را کردند. بعد از این اتفاق برنامه چهره‌های ماندگار را داشتیم که تلاش کردیم جبران کنیم. در مورد حصر هم قرار نبود این مقدار طولانی شود به نظر من رئیس جمهور می‌تواند این موضوع را برطرف کند.

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره رد صلاحیت برخی از کاندیدهای تایید صلاحیت شده شورای‌شهر و روستای ۱۴۰۰ گفت: این کار قانونی نیست که هیئت اجرایی بگوید استعفا بدهید . الان کاره ای نیستم اما سعی می کنم پیگیری کنم.
وی در ارتباط با موضوع محل تولدش که عراق است، گفت: جد ما مرحوم آسید مصطفی اشرفی متولد ایران است. مسئله ایرانی بودن به خون است و نه جغرافیا.

کد خبر 602394 برچسب‌ها انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم علی لاریجانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم علی لاریجانی لاریجانی گفت قطعنامه ها صدا و سیما بحث شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۳۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس هفته آینده جلسه علنی ندارد

جلسات علنی مجلس در هفته آینده جهت سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه تشکیل نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پایان جلسه علنی عصر امروز گفت که جلسه بعدی مجلس یکشنبه ۲۳ اردیبهشت برگزار می‌شود. بر این اساس مجلس همزمان با ایام تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم برگزار نمی‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴
  • مجلس هفته آینده جلسه علنی ندارد
  • جلسات قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم به روایت فرید موسوی /فعلا خبری از مرامنامه و مانیفست نیست
  • گرد و خاک محلی و موقتی در راه آبادان و خرمشهر
  • پیش بینی خیزش گردوخاک محلی و موقتی در خوزستان/ باران در راه است
  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!
  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد
  • ببینید | روایت خبرگزاری فارس از ترفند جدید کلاهبرداری از مردم