Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس مرکز جامع درمان بیماران خاص بیرجند گفت: پیوند اعضا در خراسان جنوبی با مشکلاتی چون طی کردن مسافت برای انجام عمل و نبود متخصص این امر مواجه است که با پیگیری‌ها تا حدودی این مشکلات در حال رفع شدن است.

هادی دهقان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ۳۱ اردیبهشت ماه در کشورمان روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است و هدف آن آگاهی بخشی در مورد این پدیده است چراکه گاهی با عدم آگاهی موجبات عزادار شدن خانواده‌ای را فراهم می‌آوریم که می‌شود آنان را نجات داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اهدای عضو عملی انسانی و خیرخواهانه است که می‌تواند نجات‌بخش بیمارانی شود که به دلایلی چون ابتلا به بیماری‌های گوناگون یا حوادث غیرمترقبه به اعضا و یا نسوج پیوندی نیاز دارند.

وی با بیان اینکه تاریخچه پیوند اعضا و نسوج در کشور به سال ۱۳۱۴ باز می‌گردد، تصریح کرد: در آن سال قرنیه یک بیمار در یکی از بیمارستان‌های تهران پیوند زده شد؛ پیوند کلیه نخستین بار در سال ۱۳۴۷ در کشورمان صورت گرفت و پیوند دیگر اعضا و نسوج به تدریج در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی در ایران انجام شد.

رئیس مرکز جامع درمان بیماران خاص بیرجند بیان کرد: بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند پیوند عضو هستند، اما به دلیل نبودن عضو کافی برای پیوند روزانه ۷ الی ۱۰ نفر از این بیماران به دلیل نرسیدن به موقع اعضای پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

دهقان با بیان اینکه اهدای عضو می‌تواند از فرد زنده سالم، فرد زنده دچار مرگ مغزی و فرد متوفی به بیماران صورت پذیرد، اظهار کرد: کلیه و مغز استخوان از جمله اعضایی هستند که می‌توانند از افراد زنده سالم به بیماران پیوند زده شوند.

چه اعضایی قابل پیوند هستند؟ 

وی تصریح کرد: نسوجی مانند قرنیه، دریچه قلب، استخوان و تاندون نیز تا ۴۸ ساعت پس از مرگ فرد قابل پیوند هستند.

دهقان ادامه داد: بیماران مرگ مغزی مهم‌ترین گروه برای پیوند اعضا هستند چراکه تمامی اعضا و نسوج قابل پیوند آنان را می‌توان به راحتی به بیماران نیازمند عضو پیوند زد.

وی افزود: هر بیمار مرگ مغزی بالغ زیر ۴۵ سال می‌تواند با اهدای اعضای خود از جمله دو کلیه، کبد، قلب و مفاصل جان ۸ انسان دیگر را نجات دهد.

رئیس مرکز جامع درمان بیماران خاص بیرجند با بیان اینکه برای اهدای عضو در صورت مرگ مغزی باز هم رضایت اولیای دم باید گرفته شود، تصریح کرد:

دهقان از حضور فوق تخصص نفرولوژی در بیرجند برای رفع نیاز بیماران دیالیزی و پیوند کلیه در این استان خبر داد و گفت: برای برطرف شدن نیاز بیماران دیالیزی و پیوند کلیه و جلوگیری از رفت و آمد با توجه به بعد مسافت به شهرستان‌های مجاور، با هماهنگی‌های به عمل آمده با دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دکتر عباس زراعتی؛ فوق تخصص نفرولوژی (فوق تخصص کلیه) برای ویزیت این بیماران یک روز در ماه در مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص دعوت شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس قوانین اگر کشوری پیوند اعضا داشته باشد یعنی به قله علوم پزشکی رسیده است لذا بعد از فتوای مقام معظم رهبری تحولی در نظام سلامت کشور رخ داد، تصریح کرد: خراسان جنوبی از ۵۳ مرکز در ایران رتبه ۳۸ را دارد.

رئیس مرکز جامع درمان بیماران خاص بیرجند با بیان اینکه در برخی بیماران مانند دیالیز، فرد از زندگی ساقط می‌شود و نمی‌تواند نان‌آور خانه باشد زیرا یک روز درمیان باید چهار ساعت دیالیز شود، اظهار کرد: وضعیت استان درخصوص پیوند اعضا نسبت به سایر استان‌های کشور مقداری عقب‌تر است.

وی بیان کرد: پیوند اعضا در خراسان جنوبی با مشکلاتی چون طی کردن مسافت برای انجام عمل و نبود متخصص مواجه است که تا حدودی این مشکل در حال رفع شدن است.

رئیس مرکز جامع درمان بیماران خاص بیرجند افزود: تا سال ۹۶ سه هزار و ۶۰۰ نفر کارت اهدای عضو در استان صادر شده است اما از آن زمان تاکنون ثبت‌نام از طریق سامانه الکترونیکی انجام می‌شود و آمار دقیق در دسترس ما نیست.

دهقان بر لزوم عزم همگانی برای فرهنگ ‌سازی در زمینه اهدای عضو ادامه داد: این موضوع نیازمند هماهنگی و عزم همگانی از طریق جراید، صدا و سیما، روحانیون و ادارات کل است که فرهنگ اهدای عضو را به خوبی ترویج دهند و بحث مرگ مغزی برای مردم روشن شود.

وی افزود: در حال حاضر ثبت نام صرفا از طریق سامانه https://ehda.center/ صورت می گیرد و متقاضیان زمانی ثبت نام نهایی خواهند داشت که کد رهگیری دریافت کنند.

رئیس مرکز جامع درمان بیماران خاص بیرجند یادآور شد: همچنین برای عضو شدن می‌توان کد ملی خود را به شماره ۳۴۳۲ ارسال کرد تا برای فرد کارت اهدای عضو صادر شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی پيوند اعضا منطقه خراسان جنوبی خراسان جنوبی پیوند اعضا مرگ مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۴۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

به گزارش قدس خراسان،متخصص جراحی مغز و اعصاب در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی حکیم نیشابور گفت: آقایی ۴۱ ساله با شکایت افت هوشیاری به اورژانس مرکز مراجعه کرد و پس از معاینه اولیه و با توجه به شرح حال اخذ شده و اقدامات تشخیصی صورت گرفته، تشخیص خونریزی مغزی به دنبال آنوریسم مغزی داده شد که بلافاصله بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفت.
دکتر معراج فروغی اصل با اشاره به اینکه این نوع بیماران در گذشته برای معالجه به مشهد اعزام می‌شدند، افزود: انجام عمل جراحی درمان خونریزی جزء عمل‌های پرخطر بوده و آمار مرگ و میر آن بسیار بالاست، اما این عمل جراحی در بیمارستان حکیم به طور موفقیت‌آمیز انجام و بیمار با وضعیت عمومی مناسب و بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص شد.
وی تصریح کرد: به همت مسئولین بیمارستان امکانات و تجهیزات لازم برای انجام عمل‌های مشابه و مراقبت‌های ویژه از این بیماران در این مرکز مهیا شده است و همشهریان و بیماران نیازمند دیگر نیازی به مراجعه به مشهد و سایر استان‌ها ندارند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیگر خبرها

  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • اندر احوالات وضعیت نامشخص بیرانوند
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار