Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@13:46:22 GMT

پویش ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی ادامه‌دار است

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۵۲۰۵

پویش ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی ادامه‌دار است

حضور «مجتبی دانشور» مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران در یکی از رویدادهای شهرک گلسار منطقه ۱۹ بهانه‌ای شد تا به گفت‌وگو با وی بپردازیم.

 طرح ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی با چه هدفی در چه مناطقی از شهر تهران به اجرا در آمده است؟  
طبق اسناد بالادستی و سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شده، بیش از ۹۳ درصد شهروندان تهران در آپارتمان زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیست قالب تهران آپارتمان‌نشینی است و نیاز است که با هدف افزایش آگاهی شهروندان در حوزه آپارتمان‌نشینی و همچنین تغییر و پایدارسازی رفتار در این حوزه فرهنگسازی جدی‌تری انجام شود.

طرح ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی با پویش «هم سایه هم» قریب به ۲ سال است در اداره کل آموزش‌های شهروندی در حال برنامه‌ریزی است و در این مدت کارهای مطالعاتی، نظرسنجی، تولید دستورالعمل‌ها و... انجام شده و چند ماهی است که وارد فاز اجرایی شده است. تسهیلگران در ۸ منطقه و ترویجگران در هر ۲۲ منطقه حضور دارند و در ۳ محور محیط‌زیست و پسماند، قوانین و مقررات، حریم خصوصی و مشارکت همسایگی با شهروندان کار می‌کنند. اکنون در مرحله آزمایش طرح هستیم و از شهریور وارد فاز اجرایی می‌شویم.  
 

 کدامیک از محله‌های منطقه ۱۹ از این طرح بهره‌مند شده‌اند؟  
در نقاط مشخص شده شهر آموزشگران، تسهیلگران و ترویجگران را مستقر کرده‌ایم و با شهروندان به اجرای برنامه‌ها و رویدادهای مشارکتی می‌پردازیم. در بخش‌ ترویجگری محله دولتخواه و بخش تسهیلگری محله شهرک گلسار منطقه ۱۹ میزبان این طرح هستند.  
 

چه اقداماتی در این محله‌ها در حال اجراست؟  
ارائه مباحث آموزشی به‌صورت مجازی و چهره به چهره، برگزاری مسابقه نقاشی و همایش همگانی نقاشی برای کودکان و نوجوانان، ایجاد باغچه محلی، نصب مخازن خشک در مجتمع‌های مسکونی، راه‌اندازی کتابخانه‌های محلی و... از جمله اقدامات مهم مربوط به این طرح هستند. کودکان و نوجوانان در اجرای این طرح‌ها نقش بسزایی دارند، چراکه این گروه به‌عنوان سفیران طرح ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی یکی از هدف‌های اصلی ما در حوزه آموزش شهروندی هستند و فرهنگسازی در این گروه سنی پایدارتر و مؤثرتر خواهد بود.  
 

 دلیل انتخاب شهرک گلسار منطقه ۱۹ در بین ۸ محله پایتخت که از طرح تسهیلگری بهره‌مند می‌شوند، چیست؟  
سعی کردیم نقاط و شهرک‌های محصوری را انتخاب کنیم که توان اندازه‌گیری و سنجش آنها وجود داشته باشد تا بتوانیم تغییر را به خوبی احساس کنیم و ارزیابی دقیقی از وضعیت قبل و بعد آن داشته باشیم. از سوی دیگر این ۸ نقطه با هدف داشتن پراکندگی جغرافیایی در شمال، جنوب، غرب و شرق انتخاب شده‌اند و منطقه ۱۹ نقطه مربوط به جنوب غرب است.  
 

 یکی از دغدغه‌های همیشگی شهروندان ادامه‌دار بودن چنین طرح‌هایی است. این طرح ادامه خواهد داشت؟  
با پایان این طرح در محله دولتخواه و شهرک گلسار، نقطه‌ای دیگر در شهرک یا محله‌ای دیگر انتخاب و طرح در آن اجرا می‌شود. تا شهریور فاز اجرایی این پویش انجام می‌شود و در فاز دوم براساس ارزیابی‌هایی که در فاز اول داشته‌ایم فرایند را تغییر می‌دهیم و نقاط ضعف آن را تقویت می‌کنیم.

کد خبر 601845 برچسب‌ها حقوق شهروندی همشهری محله آموزشی منطقه ۱۹ مسکن - آپارتمان‌ نشینی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حقوق شهروندی همشهری محله آموزشی منطقه ۱۹ مسکن آپارتمان نشینی ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی شهرک گلسار منطقه ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۵۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت کمترین میزان سوانح ریلی در یک دهه گذشته

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سید میعاد صالحی در نخستین جلسه ستاد ارتقای ایمنی راه‌آهن در سال ۱۴۰۳ با اشاره به آمار‌های سوانح ریلی ۱۰ سال اخیر افزود: به‌طور قطع این نتیجه شیرین و مبارک با تلاش مضاعف و افزایش دقت عمل کارکنان عملیاتی در مناطق مختلف از یک‌سو و اقدامات مهم زیرساختی از سوی دیگر عملی شده است.
رئيس هیئت مدیره راه آهن ادامه‌داد: یکی از اقدامات شاخص سال گذشته، اصلاح وضعیت ترمز هشت‌هزار واگن باری بود که به اذعان متخصصان امر و همچنین نیرو‌های عملیاتی، یک اتفاق بزرگ و به تعبیری یک انقلاب در حوزه ایمنی و ناوگان بود.
وی یادآور شد: اینکه بخشی از واگن‌های شبکه، سال‌های طولانی بدون ترمز و با شیربسته در شبکه ریلی سیر می‌کردند به روال مرسوم تبدیل شده و حتی قوانین سیر و حرکت بر این اساس وضع شده بود و به درستی هم عمل نمی‌شد و به کابوسی برای لکوموتیورانان تبدیل شده بود.
صالحی بیان‌داشت: این اتفاق که در نگاه نخست غیرممکن می‌نمود، در سال گذشته با پیگیری و تلاش مستمر و اختصاص هزینه‌های لازم انجام شد و دیگر شاهد این موضوع نخواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت ارتقای سطح معیشتی همکاران بیان داشت: آیین نامه کیلومتراژ سال‌ها بر اساس یک مبلغ مشخص و ثابت بود که از سال ۱۴۰۱ با اصلاح آیین نامه کیلومتراژ این مبلغ با فرمولی به احکام اشخاص وابسته شد و با افزایش سنواتی به صورت خودکار افزایش می‌یابد که امسال هم پرسنل مشمول کیلومتراژ افزایش سنواتی را در مبلغ کیلومتراژ دریافت کردند.
صالحی تاکید کرد: باید برای مشکلات مشاغل عملیاتی از جمله دوری از خانواده و شب کاری تدابیر مناسبی اندیشیده شود. ارتقای سطح خدمات رفاهی از یک سو و برنامه ریزی برای حضور بیشتر این افراد در کنار خانواده از جمله این موارد است.
وی اضافه‌کرد: موضوع ارتقای سطح معیشت کارکنان نیز حتما نقش مهمی در ایمنی ایفا می‌کند که برای این منظور گام‌هایی برداشته شده است و برنامه‌هایی برای ادامه این روند داریم.

دیگر خبرها

  • قیمت آپارتمان در محدوده «تهران قدیم»
  • ثبت کمترین میزان سوانح ریلی در یک دهه گذشته
  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • توجه به اقامه نماز موجب ارتقای معنویت در سازمان‌ها می‌شود
  • جهش تولید بیانگر ارتقای فرهنگ/لزوم توجه به امنیت معیشت مردم
  • با یک میلیارد تومان در کجای تهران می‌توان خانه خرید؟/ جدول قیمت
  • نکات کلیدی برای خرید و فروش ملک در ستارخان
  • ۱۴ محله اردبیل میزبان رویداد «یک صدا ایران» خواهد بود
  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است