Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، استان گیلان به دلیل شرایط آب و هوایی دارای شرایط زیست‌محیطی بسیار خوبی به لحاظ تولید محصولات کشاورزی است به این دلیل یکی از شغل‌های اساسی مردم این خطه از کشور کشاورزی است.

بر اساس آمار بیش از ۴۰ درصد برنج کشور در گیلان تولیدشده و به این دلیل مسؤولان امر در تلاش‌اند بذر برنج باکیفیتی را در اختیار شالی‌کاران قرار دهند تا از این طریق هزینه کاشت، برداشت کاهش و کیفیت برنج تولیدشده در گیلان با افزایش مواجه شود زیرا با افزایش تولید محصول باکیفیت در هر هکتار درآمد کشاورزان با افزایش مواجه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به این دلیل محققان و کارشناسان حوزه برنج تحقیقات بسیار زیادی را در این خصوص انجام دادند تا سالانه علاوه بر معرفی ارقام مختلف برنج به تولید بذر برنج گواهی‌شده پرداختند تا از این طریق بذرهای تولیدشده را در بین شالی‌کاران توزیع و به افزایش کیفیت برنج در کشور کمک کنند.

کشت برنج گواهی‌شده در ۳۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان

به گفته وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه تحقیقات برنج در سال ۹۸  دو هزار و ۷۰۰ تن بذر گواهی‌شده و پر محصول در حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی شالیزار استان گیلان کشت شد و این آمار به نسبت در سال ۹۹ با افزایش قابل‌توجه‌ای مواجه شد.

از اواخر بهمن‌ماه  سال گذشته دو هزار و ۲۰۰ تن انواع بذرهای گواهی‌شده از رقم گیلانه، آنام، هاشمی، رشت توزیع شد ولی علیرغم تمامی اقدامات صورت گرفته کشاورزان از بذرهای سنتی خود استفاده کرده و رغبتی برای استفاده از بذرهای گواهی‌شده ندارند و دلیل انجام این کار را نقدی بودن خرید بذرها، قیمت بالای تعیین‌شده برای بذرها و عدم اطلاع‌رسانی درست می‌دانند.

یکی از شالی‌کاران گیلانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت می‌گوید اغلب برنج‌کاران هیچ شناختی از بذرهای برنج تولیدشده در کشور نداشته و به این دلیل همواره ترجیح می‌دهند تا از بذرهای خود برای کشت برنج استفاده کنند.

این شالیکار گیلانی معتقد است کیفیت برنج  تولیدی و همچنین بذرهای سنتی بسیار رضایت‌مند بوده ولی اگر شالی‌کاران ببینند می‌توانند با هزینه کمتر محصول بیشتر و با کیفیت‌تری تولید کنند قطعاً از این بذرها در سال‌های بعد برای نمونه استفاده خواهند کرد.

افزایش چهار برابری بذر برنج گواهی‌شده در گیلان

در همین خصوص رئیس مؤسسه  تحقیقات برنج کشور می‌گوید گیلان یکی از با کیفیت‌ترین برنج‌های کشور را داشته و هرساله بخشی اعظمی از برنج تولیدشده در این استان به دیگر نقاط کشور صادر می‌شود.


بنا بر اعلام مریم حسینی میزان تولید بذر‌های پیش پایه در طبقات الیت و سوپر الیت در سه ماه گذشته از ۶ تن به ۲۵ تن رسیده است که این امر نشان‌دهنده افزایش چهار برابری در این حوزه بوده است.

یکی از عمده سؤالات شالی‌کاران گیلانی چگونگی کیفیت بذرهای تولیدشده در گیلان است که در این خصوص متولی موسسه تحقیقات برنج کشور می‌گوید بر اساس اطلاعات بذر الیت و سوپر الیت پایه بذر مادری بوده که با خلوص ۹۸ درصدی خود عاری از علف‌های هرز و بیماری هستند که این امر منجر به افزایش میزان تولید، کاهش هزینه‌ها، بالا رفتن خلوص برنج سفید و همچنین افزایش درآمد شالی‌کاران می‌شود.

مریم حسینی  همچنین  از نیاز ۲۰ هزار تنی بذرهای گواهی‌شده موردنیاز گیلان و مازندران خبر می‌دهد و معتقد است در شرایط کنونی ۱۸ درصد کل برنج‌کاران استان‌های شمالی از بذر گواهی‌شده و مابقی از بذر خودمصرفی استفاده می‌کنند.

با توجه به کاهش مقاومت برخی از ارقام برنج در کشور به بخشی از آفت‌ها، تولید بذرهای برنج با کیفیت می‌تواند به افزایش میزان برنج تولیدشده و همچنین رشد کیفیت آن کمک  بسیار زیادی کند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: مریم حسینی برنج گواهی شده برنج گواهی شده شالی کاران بذر برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۵۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خیام نکویی ظهر پنج شنبه در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) ضمن بیان اینکه در تولید انواع محصولات کشاورزی باید از دانش و فناوری‌های جدید بهره گرفت، ابراز داشت: وجود شرکت‌های دانش بنیان و روی آوردن آنها به بخش کشاورزی از جمله نیازهای اساسی است.

وی ضمن بیان اینکه تنها هفت درصد شرکت‌های دانش بنیان معادل ۷۰۰ شرکت در بخش کشاورزی فعال هستند، افزود: با توجه به نیاز کشور این میزان شرکت دانش بنیان باید به ۲۰ درصد افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن بیان اینکه نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است، ابراز داشت: انتظار می‌رود تا شرکت‌های دانش بنیان پا را فراتر نهاده و در این مقوله‌ها ورود کنند.

خیام نکویی ضمن بیان اینکه صنف و صنعت کشور نیز یک و نیم تن گندم نیاز دارند، تصریح کرد: با بهره‌گیری از دانش و فناوری نوین داخلی افزایش تولید گندم در دستور کار است.

وی ضمن بیان اینکه افزایش تولید گندم تا ۱۹ میلیون تن هدف گذاری شده است، افزود: با رشد بهره‌وری در تولید گندم و فناوری‌های جدید معتقدیم این هدف گذاری محقق خواهد شد.

کد خبر 6088589

دیگر خبرها

  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • (تصاویر) آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری
  • توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی