Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@23:54:00 GMT

هلی کوپتر مریخی برای ششمین بار پرواز می کند

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۵۹۰۱

هلی کوپتر مریخی برای ششمین بار پرواز می کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، قرار است هلی کوپتر مریخی ناسا هفته آینده ششمین پرواز خود در سیاره سرخ را انجام دهد. طی این عملیات سرعت هلی کوپت «نبوغ» به ۹ مایل برساعت می‌رسد و به مدت ۲ دقیقه پرواز خواهد کرد.

این نخستین پرواز از «مرحله نمایش عملیات» است که به کاوشگر استقامت در انجام مأموریت خود برای یافتن نشانه‌هایی از حیات باستانی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نبوغ طی پرواز کوتاه مدت خود به ارتفاع ۳۳ فوتی سطح مریخ می‌رود و با سرعت ۹ مایل برساعت، ۴۲۹ فوت به سمت جنوب غرب حرکت می‌کند. هلی کوپتر مریخی طی این مسیر از صخره‌ها و شن‌های روی سطح سیاره عکاسی می‌کند.

برخلاف پروازهای قبلی که اطلاعات چند ساعت بعد از هر مأموریت به زمین ارسال می‌شود، در عملیات جدید اطلاعات و تصاویر چند روز بعد ارسال می‌شوند. همچنین کاوشگر استقامت نیز از هلی کوپتر هنگام پرواز عکس نمی‌گیرد زیرا مشغول آماده سازی برای جستجوی نشانه‌های حیات باستانی در مریخ خواهد بود.

پرواز نبوغ در ابتدا فقط یک نمایش علمی بود، اما به دلیل عملکرد خوب طی ۵ تست گذشته، از آن برای پیشاهنگی کاوشگر استقامت استفاده می‌شود.

کد خبر 5216945 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: مریخ بالگرد فناوری فضایی ناسا حاکمیت سایبری ایرانسل شرکت مخابرات ایران کسب و کار توییتر اینوتکس نوآوری همراه اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تراشه گوگل پارک فناوری پردیس تحقیقات علمی شبکه اجتماعی هلی کوپتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۵۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) چین برای اولین بار کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


آژانس فضایی چین کاوشگری را با هدف جمع آوری نمونه‌هایی از بخش «تاریک ماه» به فضا پرتاب کرد. اقدامی که برای اولین بار در جهان صورت می‌گیرد.

به گزارش فرارو، یک موشک بدون سرنشین حامل کاوشگر «چانگ ای-۶» در حدود ساعت ۱۷.۲۷ دقیقه روز شنبه به وقت محلی از مرکز فضایی ون چانگ به فضا پرتاب شد.

قرار است این کاوشگر در ماموریت ۵۳ روزه خود حدود ۲ کیلوگرم از خاک بخش «تاریک ماه» را برای تجزیه و تحلیل نمونه‌برداری کند.

منظور از بخش «تاریک ماه»، آن بخشی است که از زمین قابل مشاهده نیست، اما این به معنای آن نیست که این بخش پرتو‌های خورشید را دریافت نمی‌کند.

این بخش از ماه دارای پوسته ضخیم‌ترو قدیمی‌تری است که گودال‌های بیشتری دارد و به نسبت سمت دیگر ماه کمتر با گدازه‌ها پوشیده شده است.

دانشمندان امیدوارند که از طریق این پروژه بتوانند نمونه‌هایی را جمع‌آوری کنند که به روشن شدن چگونگی شکل‌گیری ماه کمک کند.

این کاوشگر به نام الهه ماه و یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های اساطیری چینی نامگذاری شده است.

انتظار می‌رود که این کاوشگر در حوضه قطب جنوب - آیتکن که نام یک دهانه بر روی سطح ماه است فرود بیاید که حدود ۲۵۰۰ کیلومتر عرض و تا ۸ کیلومتر هم عمق دارد. سپس ماموریتش که جمع آوری خاک و سنگ از سطح ماه و انجام آزمایش بر روی آن‌ها است را آغاز خواهد کرد.

پرتاب این کاوشگر، اولین ماموریت از سه ماموریت بدون سرنشین به ماه است که چین برای این دهه برنامه‌ریزی کرده است.

دیگر خبرها

  • ۱۵۰۰ زائر عمره‌گزار وارد کشور شدند
  • ۱۵۰۰ زائر عمره‌گزار وارد کشور شدند           
  • چین برای اولین بار کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد + فیلم
  • (ویدئو) چین برای اولین بار کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد
  • آغاز فروش هواپیمای برقی عمود پرواز ارزان تر از هلی کوپتر
  • پرتاب نخستین کاوشگر جهان برای نمونه‌برداری از سمت دور ماه
  • پرتاب نخستین کاوشگر برای نمونه‌برداری از ماه
  • نخستین کاوشگر جهان برای نمونه‌برداری از سمت دور ماه پرتاب شد
  • «وعده صادق» نتیجه صبر و استقامت است
  • کاوشگر سمت دور ماه به قمر می‌رود