Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:14:49 GMT

تنها ۲۰ درصد جامعه عشایری فارغ التحصیل می‌شوند

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۷۵۲۶

تنها ۲۰ درصد جامعه عشایری فارغ التحصیل می‌شوند

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: یکی از معضلات جامعه عشایری این است که ورودی مدارس این قشر بالای ۹۰ درصد است اما میزان خروجی و فارغ التحصیلی دانش آموزان تنها ۲۰ درصد را شامل می‌شود که نشان می‌دهد، بازماندگان تحصیلی در این جامعه زیاد است.

شاهپور علائی مقدم در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به همراه کریمی فیروزجایی رئیس فراکسیون عشایری مجلس، منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، حاتمی نماینده کلیبر، خداآفرین و هوراند و آل هاشم مدیرکل امور عشایری آذربایجان شرقی، اظهار کرد: در راستای بهبود این وضعیت، مجلس شورای اسلامی برای تجهیز و نوسازی و استقرار کانکس و ‌سایر امکانات لازم برای تحصیل، حدود سه روز قبل تفاهم نامه‌ای امضا کرده تا نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان برای مدارس عشایری کشور سرمایه گذاری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که بحث خشکسالی در سالجاری بسیار مهم است، افزود: امسال میانگین بارش کشور معادل ۱۵۰ میلی متر است که در ۵۳ سال اخیر کمترین میزان بارش را نشان می‌دهد و ۴۲ درصد نسبت به بلندمدت کاهش دارد.

وی با تاکید بر این‌که باید کمک کنیم تا عشایر این وضعیت را رد کنند، گفت: در این راستا ۸۰۰ میلیارد تومان از سوی مدیریت بحران، ۴۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات کم بهره برای تامین علوفه، ۲۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی و ۲۰۰ میلیارد تومان برای کمک به تامین بخشی از نهاده‌ها تصویب شده است.

علائی مقدم افزود: هم‌چنین امسال برای اولین بار خرید تضمینی دام سبک عشایری تصویب شده که به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: بسیار خوشحال هستیم که در مجلس یک هم افزایی خوبی برای پشتیبانی از گروه اجتماعی هدف سوم جامعه یا همان عشایر وجود دارد.

وی افزود: در دوره گذشته و دوره کنونی مجلس شورای اسلامی، در بحث قانون گذاری و ایجاد ظرفیت‌های خوب قانونی برای عشایر اتفاقات خوبی افتاده است. برای توسعه و تحول و خدمت کردن بایستی اول ظرفیت قانونی خوبی باشد که به همین دلیل نیز فراکسیونی در مجلس تحت عنوان فراکسیون امور عشایر ایجاد شده است. 

رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان این‌که در برنامه پنجم توسعه، ظرفیت خاصی برای عشایر وجود نداشت و فقط یکبار از این گروه در بحث بیمه اجتماعی روستایی و عشایری نام برده شده بود، گفت: با پیشنهاداتی که به مجلس برده شد، در برنامه ششم توسعه، ۱۷ بار نام عشایر آورده شده که با ایجاد این ظرفیت قانونی در راستای ارتقای معیشت و اجتماعی از جمله تامین زیرساخت‌ها، جاده، راه‌ها و ... تحولی بزرگ ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: در مجلس جدید انقلابی، در بودجه ۱۴۰۰ تحولی عظیم برای توجه به عشایر که در امنیت غذایی، توسعه پایدار و حفظ محیط زیست زندگی مشقت بار را برای خود پذیرفتند، ایجاد شده است.

وی افزود: بر این اساس و برای ارتقای شاخص‌های برخورداری از آب، رقم ۲۶۲۰ میلیارد تومان در حوزه آبرسانی به روستاها و عشایر مصوب شده که با احتساب ۲۰ درصد آن برای عشایر، نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های آب عشایر اختصاص یافته است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی عشاير میلیارد تومان امور عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۷۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرآغاز کوچ عشایر قشقایی از قشلاق به ییلاق

رئیس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم گفت: حدود ۴۷۵۰ خانوار از پنج طایفه بزرگ عشایر قشقایی و ۶۰۰ هزار راس دام وارد ییلاقات سمیرم شدند.

علی رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: استان فارس یکی از مسیرهای اصلی کوچ عشایر به شهرستان سمیرم است.

وی افزود: حدود چهار هزار و ۷۵۰ خانوار از پنج طائفه بزرگ عشایر قشقایی و ۶۰۰ هزار راس دام از استان‌های فارس، کهکیلویه و بویر احمد، بوشهر و خوزستان وارد ییلاقات سمیرم شدند.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم تصریح کرد: حدود ۲۵ درصد تولیدات گوشت قرمز را عشایر تولید می‌کنند که صنایع دستی، لبنیات و محصولات دیگر را در فصل حضور در شهرستان سمیرم تأمین می‌کنند.

وی عنوان کرد: عشایر شهرستان بدلیل شرایط سخت خشکسالی در مناطق قشلاقی محبور به کوچ زودهنگام به ییلاق شدند و کوچ در شرایط فعلی هزینه زیادی به عشایر تحمیل می کند.

رحیمی خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات کوچ عشایر، میان بندها توسط شرکت‌های دولتی و خصوصی، کشاورزان روستایی و واگذاری های بی‌رویه مراتع و اراضی ملی، احداث جاده های زیاد و … است که اشغال شده و امکان اتراق راحت و چند روزه را غیر ممکن نموده است.

وی با اشاره به هزینه حمل خودرویی بسیار بالا تصریح کرد: گاهی کوچ زودهنگام و با سرعت بیشتر اجتناب‌ناپذیر است و در سال جاری نیز نظر به ورود عشایر به شهرستان اداره امور عشایر سمیرم با حمایت اداره کل امور عشایر اصفهان و با راه اندازی ناوگان آبرسانی سیار و شروع عملیات تیغ زنی راه‌های عشایری در حد امکان سعی در تأمین امکانات حداقلی برای خانوارها و دام عشایر نموده است.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم گفت: برنامه‌ریزی برای شروع پروژه‌های عمرانی در مناطق عشایری، هماهنگی با دستگاه‌های امدادی، بهداشت و درمان، حمایتی و همینطور دامپزشکی برای کمک به جامعه عشایری از اقدامات دیگر اداره امور عشایر سمیرم بوده است.

به گزارش ایمنا، عشایر قشقایی شهرستان سمیرم از ۴۵۵ هزار هکتار اراضی این شهرستان جهت تعلیف دام‌هایشان استفاده می‌کنند و با هم اکنون با ۴۷۵۰ خانوار عشایری و ۶۰۰ هزار رأس دام سبک وارد شهرستان سمیرم شدند.

کد خبر 749315

دیگر خبرها

  • منطقه گردشگری کولیدر بروجرد مهیای توسعه و سرمایه گذاری
  • زیر ساخت‌ بازار فروش عشایر چهارمحال‌ و بختیاری فراهم می‌شود
  • کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه
  • مناطق ییلاقی و قشلاقی مستعد لرستان شناسایی شده است
  • کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است
  • رفع مشکلات عشایر ضروری است
  • خسارت بیش از ۲ میلیارد تومانی سیل به زیر ساخت‌های عشایری سربیشه
  • درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران
  • سرآغاز کوچ عشایر قشقایی از قشلاق به ییلاق