Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-03@03:07:51 GMT

تماشای «ابرماه» را از دست ندهید

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۷۵۸۰

تماشای «ابرماه» را از دست ندهید

به گزارش جام جم آنلاین، در تاریخ ۲۵ مه سال ۲۰۲۱ (سه‌شنبه ۴ خرداد) و در ساعت ۱۰ شب به وقت گرینویچ کره ماه به نزدیک‌ترین فاصله به زمین خواهد رسید که جزر و مدهای زیادی را به همراه خواهد داشت.

ابرماه زمانی دیده می شود که ماه در مدار بیضوی خود به دور زمین، در نزدیک‌ترین (۹۰ درصد) فاصله با ما قرار ‌می‌گیرد؛ به عبارت دیگر، مدار حرکت ماه گرداگرد زمین دایره کامل نیست بلکه بیشتر حالت بیضی دارد و به این ترتیب، گاه ماه به زمین نزدیکتر و زمانی دورتر می‌شود

به گفته کارشناسان نجوم، در شب ۲۵ تا ۲۷ مه (سه‌شنبه تا پنج‌شنبه)، ناظران در اقیانوسیه، هاوایی، شرق آسیا و قطب جنوب یک ماه گرفتگی را که همزمان با نزدیکترین نزدیک شدن ماه به زمین است نیز مشاهده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس داده‌های موجود، تاریخ این ماه گرفتگی دو روز طول می‌کشد زیرا منطقه‌ای که قابل مشاهده خواهد بود از خط خط روزگردان عبور می‌کند.

ماه‌ گرفتگی یا خسوف هنگامی روی می‌دهد که کره ماه در حالت بدر و وضعیت مقابله قرار داشته و سایه زمین بر روی آن بیافتد یا به عبارتی ماه وارد مخروط سایه زمین شود؛(زمین بین ماه و خورشید قرار گیرد).

خط روزگَردان یا خط بین‌المللی زمان (IDL) خطی است فرضی بر سطح کره زمین که از میانه اقیانوس آرام می‌گذرد و کشتی‌ها و هواپیماها با گذر از این خط تاریخ روزی که در آن به‌سر می‌برند را عوض می‌کنند.

این گرفتگی کامل از ابتدا تا انتها حدود پنج ساعت طول می‌کشد؛ منجمان می‌گویند: زمانبندی بستگی زیادی به منطقه زمانی دارد که افراد در آن قرار دارند. در آسیا، کسوف در نزدیکی طلوع ماه در شب رخ می‌دهد. در ساحل غربی قاره آمریکا ، گرفتگی در ساعات اولیه صبح، نزدیک غروب ماه اتفاق می‌افتد. بهترین دید این کسوف در استرالیا، نیوزیلند، هاوایی، جزایر اقیانوس آرام جنوبی و جنوب غربی آلاسکا خواهد بود.

بزرگترین و نورانی‌ترین قرص ماه که نخستین پدیده ابرماه سال ۲۰۲۰ بود، حدود ۴۰ روز پیش رویت شد؛ ماه صورتی نوعی ابر‌ماه است که علاوه بر اینکه ۳۰ درصد روشنایی بیشتری دارد، ۱۴ درصد نیز از اندازه متوسط ماه بزرگتر دیده می‌شود.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ابرماه کره ماه نجوم ماه گرفتگی خسوف کسوف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۷۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برق‌گرفتگی عامل از دست دادن جان کارگر مرغداری در گیلانغرب شد

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ منصور محمدی فرمانده انتظامی شهرستان گیلانغرب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر حادثه منجر به فوت در یک واحد مرغداری در این شهرستان، تیمی از مأموران به سرعت در محل حاضر شدند.

وی افزود: پس از حضور مأموران در محل و در تحقیقات ابتدایی مشخص شد یک نفر حین برق‌کاری و انجام امورات تأسیساتی در مرغداری در حال ساخت بوده که بر اثر برق گرفتگی از چهارپایه سقوط و فوت می‌کند.

فرمانده انتظامی گیلانغرب در پایان از تشکیل پرونده‌ای در این خصوص و انتقال جسد فرد متوفی به پزشکی قانونی برای تعیین علت دقیق فوت وی خبر داد.

کد خبر 6093467

دیگر خبرها

  • پادشاهی در تهران که دستورات عجیب صادر می کرد | گفت و گو با پادشاه عجیب را از دست ندهید
  • پادشاهی که دستورات عجیب صادر می کرد | گفت و گو با پادشاه عجیب را از دست ندهید
  • با رزرو تور کیش، این نمایشگاه‌های جذاب جزیره را در 1403 از دست ندهید
  • سیل و آب‌گرفتگی در خیابان‌های آنکارا + فیلم
  • (ویدئو) سیل و آب‌گرفتگی در خیابان‌های آنکارا
  • فصل گلدهی دشت های غربی پایتخت را از دست ندهید | تماشای ریواس های تالون تا شقایق های اخترآباد
  • برق‌گرفتگی عامل از دست دادن جان کارگر مرغداری در گیلانغرب شد
  • اجازه ندهید این روایت دروغ را پخش کنند!
  • نصری: اجازه ندهید این روایت دروغ را پخش کنند!
  • ببینید | ترس و وحشت یک گربه هنگام تماشای انیمیشن تام و جری