Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@21:48:19 GMT

گامی برای ساخت خودرو های برقی ایرانی

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۸۰۶۷

گامی برای ساخت خودرو های برقی ایرانی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حرکت در مسیر توسعه زیرساختهای استفاده از سوخت‌های جایگزین بنزین در بخش حمل و نقل یکی از ضرورت های امروز کشور است. بدون شک برق به عنوان یک سوخت پاک در بخش حمل و نقل، در آینده یکی از اصلی ترین سوخت های مورد استفاده در حمل و نقل جهان خواهد بود.

با وجود آنکه گامهای در این عرصه در سالهای اخیر در کشور ما برداشته شده اما ایران در ایجاد زیرساختهای توسعه استفاده از برق در بخش حمل و نقل، نسبت به کشور های پیشروی جهان در این عرصه، عقب مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هفته ای که گذشت، قراردادی در این عرصه به امضا رسید که  این قرارداد می تواند گامی مهم در مسیر ساخت خودروهای برقی ایرانی باشد.

شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) به نمایندگی از گروه مپنا و گروه صنایع خودروسازی کرمان، قرارداد همکاری مشترک امضا کردند. بر اساس مفاد این قرارداد، طرفین نسبت به هم‌افزایی موثر از طریق توسعه محصولات خودرو برقی همکاری می‌کنند.

بر اساس این همکاری، شرکت مکو تولید و توسعه پیشرانه و ذخیره­ساز انرژی این خودروها را بر عهده خواهد داشت و شرکت خودروسازی بم بخش بدنه، تریم و قسمت­های خودرویی را ارائه خواهد کرد.

قرارداد همکاری شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) و خودروسازی کرمان، در قالب شرکت مشترک برای اهداف استراتژیک بلندمدت در فرصت‌های کسب و کار موجود در زمینه طراحی، ساخت، تولید و ارائه خودرو برقی اشتراکی در کلاس­های A و B و فناوری‌های مرتبط با آن در ایران و منطقه خاورمیانه و اجرای طرح بهبود و ارتقای پکیج­های برقی‌سازی خودروهای مورد اشاره طبق راه­حل­های فنی استاندارد بین شرکت مهندسی برق و کنترل مپنا (مکو) و شرکت خودروسازان بم (بم کو) نهایی شد.

این قرارداد با اتکا به اصل خودباوری و استفاده حداکثری از فناوری­های بومی و پتانسیل­های درونی و با هدف تقویت توانمندی­های داخل کشور و نیز در راستای حفاظت و حراست از محیط زیست عمومی در راستای تعهد به مسئولیت اجتماعی اجرایی می‌شود.

با امضای این قرارداد، تولید و عرضه خودروهای برقی اشتراکی به منظور اجرای ناوگان حمل و نقل مرتبط در محدوده­ های مشخص در کلان‌شهرها به ویژه تهران بزرگ در دستور کار قرار گرفت.

گستردگی سفرهای روزانه شهری از حیث نوع و خصوصیات، نیازمند وجود سیستم­های متنوعی جهت پاسخ‌گویی مطلوب است. از جمله این سیستم­ها که در مقایسه با سیستم­های معمول‌تر حمل و نقل، جزء موارد نسبتا نوین محسوب می‌شود خدمات خودروی اشتراکی (Car sharing) است. در این نوع از خدمت، گروهی از افراد برای استفاده از یک خودرو اشتراکی در یک شبکه غیر متمرکز مشتمل بر مکان‌های پارک خودرو (نزدیک خانه، محل کار و یا ایستگاه­های حمل و نقل عمومی و ...) با قابلیت سامانه رزرو منسجم و یکپارچه سازماندهی می‌شوند. این گروه می‌توانند خودروهای مشترکی را در زمان­های محدود و کوتاه استفاده نمایند.

با اعلام کارشناسان فنی دو شرکت، به زودی اولین محصول این شرکت مشترک با قابلیت فروش آزاد و نیز کسب و کار اشتراکی ارائه خواهد شد. ظرفیت باتری این محصول حداکثر 15 کیلووات ساعت است و می‌تواند با یک بار شارژ (قابلیت شارژ سریع و کند)، مسافت 100 کیلومتر را با سرعت بین 60 تا 80 کیلومتر بر ساعت طی کند.

طبق اعلام گروه مپنا، کنترل این خودرو از طریق نرم‌­افزارهای مدیریتی بالادستی خواهد بود و کاربران برای رزرو، پرداخت، باز کردن درب‌ها، مسیریابی و ... از نرم‌­افزار مخصوص این خودروها بهره خواهند برد.

شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا، توسعه محصولات پیشرانه و باتری پک برقی را آغاز کرده و زیرسیستم­های مورد نیاز خودروهای سبک و سنگین را فراهم می‌کند.

پربیننده ترین قیمت پراید امروز ۱۴۰۰/۲/۳۰ یک کراس اوور جدید در ایران خودرو دیده شد + عکس جدیدترین قیمت ساینا در پایتخت + جدول قیمت جدید خودرو سمند در بازار + جدول قیمت پراید امروز ۱۴۰۰/۲/۳۱

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودرو برقی انتخابات ۱۴۰۰ شرکت مهندسی حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۸۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای قرارداد ساخت تجهیزات سکوهای فشار افزا به زودی

گزارش خبرنگار مهر، محسن خجسته‌مهرمدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است، بیان کرد: به‌دلیل اینکه شرکت‌های پتروشیمی نیازمند تأمین خوراک خودشان هستند و از طرفی درآمد مستمر دارند، تصمیم گرفتیم برای توسعه ۱۶ مخزن گازی به ارزش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار با شرکت‌های پتروشیمی تفاهم‌نامه امضا کنیم.

وی ادامه داد: با امضای این تفاهم‌نامه‌ها درعمل کار مطالعات ۱۶ مخزن گازی آغاز و در حداقل زمان ممکن پیشنهاد فنی و اقتصادی این هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید بررسی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هم‌اکنون مذاکراتی را درباره بعضی از بندهای مندرج در قراردادها آغاز کرده‌ایم، بیان کرد: با اجرای این قراردادها، در مجموع روزانه حدود ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می‌شود.

خجسته‌مهر گفت: این اتفاق گامی مهم برای شرکت‌های پتروشیمی است تا افزون بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خالی خود، در خلال برنامه هفتم توسعه که قرار است حدود ۳۰ میلیون تن به ظرفیت آن‌ها اضافه شود، با تأمین خوراک خوشان این توسعه را محقق کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده مردم جزو سهام‌داران خرد و کلان این واحدهای پتروشیمی هستند، افزود: شرکت ملی نفت ایران نخستین گام را برای اجرای شعار سال و فرمایش‌های مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۳ برداشته است.

امضای حدود ۱۳ میلیارد دلار قرارداد در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه پارسال در این شرکت حدود ۱۳ میلیارد دلار قرارداد امضا شد که سرمایه‌گذاران آن‌ها بانک‌ها بودند، تصریح کرد: با این دو گام اقدام‌هایی منحصربه‌فرد در مسیر سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی رقم خورد.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه در اجرای طرح بزرگ و ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی چهار قرارداد امضا شد، بیان کرد: با اجرای کامل این طرح از افت تولید روزانه حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی جلوگیری می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا تجهیزات مورد نیاز از شرکت های داخلی تامین می شود یا به تجهیزات خارجی نیاز داریم، افزود: ظرفیت سرمایه‌گذاری این قراردادها حدود ۲۰ میلیارد دلار است و با امضای این قراردادها درعمل کار فشارافزایی را در پارس جنوبی آغاز کرده‌ایم. مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز اجرای این طرح، تأمین توربوکمپرسور و سکوهای فشارافزایی است و با توجه به توانی که در داخل کشور وجود دارد، در آینده‌ای نزدیک بعضی از قراردادهای جانبی مربوط به ساخت توربوکمپرسور و سکوهای فشارافزایی امضا می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با بیان اینکه طرح ملی فشارافزایی پارس جنوبی هفت قطب دارد، ادامه داد: با رقابتی که بین بخش خارجی و داخلی به وجود آمده، هر بخش بتواند سریع‌تر توربوکمپرسور و سکوهای فشارافزایی را بسازد، عملیات نصب نخستین قطب زودتر آغاز می‌شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه اگر یک واحد پتروشیمی نیاز به تخصیص خوراک داشته باشد در قرارداد دیده می‌شود، گفت: هم‌اکنون در نسل سوم قراردادهای بالادستی هستیم و در آینده قراردادها بهبود می‌یابند. همان‌طور که الگوی تازه قراردادهای نفتی نسبت به قراردادهای پیشین تغییرهایی داشته است و این تغییرها جذابیت بیشتری برای بخش خصوصی دارد، در دولت سیزدهم به نسبت دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیشترین حضور بخش خصوصی در کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران دیده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه از همه ظرفیت بخش داخلی بهره می‌گیریم، بیان کرد: سازندگان ایرانی توانسته‌اند بیشتر کالا و تجهیزات اساسی را که زمانی از خارج کشور تأمین می‌شد، با تلاش و کوشش و دانش فنی بسازند. برای نمونه هم‌اکنون برای شیرین‌سازی گاز، از توربوکمپرسورهای داخلی در سایزهای مختلف و توان متفاوت استفاده می‌کنیم. با توجه به ظرفیت شرکت‌های داخلی این فرصت به آن‌ها داده شده است و باید به بخش خصوصی و سازندگان داخلی میدان بدهیم، زیرا آن‌ها قادرند بعضی از نیازهای ما را تأمین کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه هفت میدان نفتی شادگان، کوپال، آبان، پایدار غرب، دال‌پری، پایدار شرق و چشمه‌خوش سرمایه‌گذار خارجی دارند، گفت: الگوی تازه قراردادهای نفتی بدون واگذاری حق مالکیت و حاکمیت امضا و فقط سرمایه‌گذاری و خرید خدمت از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود.

کد خبر 6093058 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • ◄ احداث و بهره‌ برداری از ۲ جایگاه شارژ سریع خودروهای برقی در اصفهان
  • انعقاد قرارداد ساخت ۳ هزار مسکن در شهر امیرکبیر
  • امضای قرارداد ساخت تجهیزات سکوهای فشار افزا به زودی
  • قرارداد احداث ۲ ایستگاه شارژ سریع خودروهای برقی در اصفهان با شرکت مپنا امضا شد
  • احداث و بهره‌برداری از ۲ جایگاه شارژ سریع خودروهای برقی در اصفهان
  • نوسازی ۷ برابری اتوبوس های پایتخت نسبت به دوره قبل مدیریت شهری
  • هم زمان با حضور شرکت جک در نمایشگاه خودرو پکن: 2 خودرو جدید کرمان موتور که امسال وارد بازار ایران می شوند مشخص شدند (+عکس ،اسامی و مشخصات)
  • معرفی طرح اولیه هایپرخودروی برقی EXE ۱۸۱
  • زورآزمایی جی ای سی (JAC) با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن 2024
  • قرارداد در چین؛ دلخوری در شورای شهر | کدام قرارداد زاکانی تنش‌زا شده؟