Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: «در جستجوی مصلحت»، عنوان جدیدترین کتاب خاطرات روزنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی است که امسال منتشر می شود.

این کتاب شامل خاطرات هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 است. روزنوشت های این سال از آن روز اهمیت دارد که ناگفته هایی را از دولت نوپای سیدمحمد خاتمی و وقایعی همچون دستگیری غلامحسین کرباسچی،  کتک زدن وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، استیضاح وزیر کشور و قتل های زنجیره ای را روایت می کند؛ وقایعی که هنوز پرونده آنها باز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جماران برای نخستین بار و به صورت اختصاصی روزنوشت های برهه ای حساس از این سال یعنی آذرماه 1377 را منتشر می کند.

بخش بیست و هشتم این روزنوشت ها در پی می آید:

 

شنبه 28 آذر 1377 - 29  شعبان  1419 - 19 دسامبر 1998

 

پیش از ظهر، کمیسیون زیربنایى جلسه داشت. ابتدا در مورد جنگ آمریکا و انگلیس بحث شد. از عدم تحرک نظامى عراق، جز شلیک توپ‌هاى ضدهوایى بى‌ثمر، اظهار تعجب شد. پیش‌بینى من این بودکه به احتمال قوى، مثل گذشته، حملات نیمه‌کاره متوقف مى‌شود و اعلان مى‌شود، هدف تضعیف عراق بود. مخالفت‌هاى مردمى درحال اوج است.

دربارة اولویت‌ها و منابع طبیعى هم بحث نیمه‌تمام داشتیم. بعد از جلسه، به آقایان [غلامرضا] آقازاده، [رییس سازمان انرژی اتمی] و [محسن] رضایى، [دبیر مجمع]، در مورد متن مصوبه شوراى ویژه، راهنمایى دادم. عصر و شب به مطالعه گذشت. وقت زیادى، صرف مطالعه اخبار مربوط به جنگ کردم. شب در دفترم ماندم.

بحث در مورد استیضاح آقاى [بیل] کلینتون، [رییس‌جمهور]، در پارلمان آمریکا، ادامه داشت. [شبکه تلویزیونی] سی‌ان‌ان، مستقیم و زنده پخش مى‌کرد. سرانجام رأى‌گیرى شد؛ دو مورد از چهار اتهام او تصویب شد. بنابراین قرار شد که براى استیضاح، پرونده به مجلس سنا برود. نکته جالب، رأى چند عضو دموکرات به استیضاح بود و نکته جالب دیگر، استعفاى لیدر حزب جمهوریخواه در پارلمان بود. اعلان کرد که او هم مثل‌کلینتون، آلوده به انحراف اخلاقى و داشتن روابط نامشروع است و حال که این مسأله مورد توجه قرار گرفته، استعفا مى‌دهد که الگویى براى رییس‌جمهور و دیگران باشد.

ضمن بحث‌ها، مکرراً اظهار مى‌شد که کدام یک از حضار، این آلودگى را ندارند؟ و چرا فقط یک نفر را مجازات‌کنیم و جواب مى‌دادند که جرم مهم‌تر او، دروغ‌گفتن و جلوگیرى از اجراى عدالت است، یا سوءاستفاده از قدرت. پیشنهاد دموکرات‌ها در مورد تنبیه با توبیخ، به جاى استیضاح هم رأى کافى نیاورد. در مجلس سنا، احتیاج به دو سوم آرا است و اگر دموکرات‌ها مخالفت کنند، رأى نخواهد آورد، اما ممکن است، بعضى از دموکرات‌های طرفدار ال‌گور، معاون کلینتون باشند و رأى بدهند.[30] [خانم هیلاری]، همسر کلینتون در جلسه حضور داشت، از شوهرش دفاع مى‌کرد و از چند نفر دموکراتِ همگام با جمهوریخواهان، خواست که رأى ندهند؛ اما نپذیرفتند.

مسأله مهم‌تر این است‌که یک ساعت پس از رأى کنگره، اعلان شد که حملات نظامى علیه عراق پایان یافته است. روشن شد که ادعاى مرتبط بودن جنگ با طرح اسیتضاح درست است و حتى گفته شد که هنگام اعلان توقف، هواپیماها در هوا بودند و عازم بمباران و معلوم شد که تصمیم به توقف جنگ هم عجولانه بوده است. شب در دفترم خوابیدم.

 

[30] - خط جانشینی ریاست‎جمهوری ایالات متحده، تعیین‌کننده افرادی است‌که در صورت بی‌صلاحیتی، مرگ، استعفا یا برکناری رییس‌جمهور آمریکا، می‌توانند رییس‌جمهور شوند. طبق قانون اساسی آمریکا، در صورت برکناری بیل کلینتون، ال‌گور، معاون رییس‌جمهور، جایگزین او می‌شد.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 بیل کلینتون خاطرات آیت الله هاشمی خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطرات آیت الله هاشمی از سال 1377 سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 رییس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۹۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از فلسطین؛ خواسته اصلی دانشجویان معترض آمریکایی

تحلیل‌گران سیاسی در آمریکا می‌گویند که جنبش اعتراضی دانشجویان در روز‌های گذشته در حمایت از حقوق مردم فلسطین برابر اسرائیل، یک شکاف نسلی در موضوع اسرائیل ایجاد کرده و تمایل جوانان برای به چالش کشیدن سیاستمداران و مدیران دانشگاه‌ها در سراسر آمریکا را بیش از پیش جدی کرده است.

به گفته تحلیل‌گران این شکاف و افکار جوانان آمریکایی در حمایت از فلسطین موجب شده که تیم دموکرات‌ها خطر انتخاب نشدن جو بایدن ۸۱ ساله را به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا در انتخابات پیش رو بیشتر احساس کنند و حتی احزاب مخالف بایدن را نیز با این خطر جدی مواجه کرده است.

«عمر واسو»، استادیار علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه گفت: ما در حال حاضر شاهد شکاف نسلی در آمریکا هستیم و این موضوع در دراز مدت چالشی برای حزب دموکرات خواهد بود.

دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک طی هفته گذشته کارزار همبستگی با فلسطین را ایجاد کرده که از آن زمان تا کنون با بازداشت‌های منظم از سوی مقامات دانشگاه روبه‌رو شده است. هرچند برخورد مقامات دانشگاه کلمبیا با این تظاهرات بیش از حد خشن بوده ولی همچنان اعتراض‌های مشابهی در دانشگاه‌های دیگر این کشور ادامه دارد.

تصاویری از بازداشت خشونت‌آمیز دانشجویان، اساتید و روزنامه‌نگاران توسط افسران پلیس نیز خشم بیشتری بین دانشجویان ایجاد کرده است.

عمده بحث‌های اصلی دانشجویان در تظاهرات خود علیه مسئولان دانشگاه این است که باید نوع و میزان حمایت دانشگاه‌ها از اسرائیل مشخص شود.

کاخ سفید و احزاب طرفدار اسرائیل، دانشجویان را به دامن زدن به یهودستیزی متهم کرده‌اند ولی هیچ کدام از این اتهام زنی‌ها نتوانسته اراده دانشجویان را در کاهش اعتراضات کاهش دهد.

نظرسنجی‌های متعدد نشان می‌دهد که بیشتر شهروندان آمریکایی از آتش‌بس دائمی در غزه حمایت می‌کنند ولی با علم به این موضوع هنوز بایدن حمایت قاطع خود را از اسرائیل حفظ کرده است.

تحلیل‌گران می‌گویند این اصرار بایدن برای ادامه حمایت آمریکا از اسرائیل هزینه بسیاری برای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت.

دموکرات‌ها در طولانی مدت نمی‌توانند برای مردم آمریکا و به خصوص جوان‌تر‌ها بهانه‌ای برای شرکت در انتخابات داشته باشند و به نظر می‌رسد باید سیاست خود را نسبت به اسرائیل تغییر دهند.

دانشجویان معترض درگیر سیاست حزبی ایالات متحده نیستند. از شعار‌های این چند روز اخیر دانشجویان این‌گونه برمی‌آید که آن‌ها تنها حمایت از فلسطین را جستجو می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • حمایت از فلسطین؛ خواسته اصلی دانشجویان معترض آمریکایی
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است
  • اردوغان: حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • سه اداره‌کل سمنان در پذیرش درخواست‌های مردمی سفر رییس‌جمهور رکورد زدند
  • شکست الاهلی باوجود گل فرانک کسیه
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین
  • پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی