Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: ویدئویی که از «خالو قنبر راستگو» منتشر شده غافلگیر کننده و ناراحت کننده است. ویدیویی که در آن وضعیت هنرمند پیشکسوتی را می بینیم که شاید بدون اغراق هر ماه خبری از هنرنمایی او در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود و حالا شاهد اوضاع زندگی این هنرمند بزرگ با فقدان ابتدایی ترین ملزومات زندگی هستیم آن هم در مکان و شرایطی که نه زیبنده این استاد است نه درخور او.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی بسیار شرم آور برای ما که داریم صحنه هایی را تماشا میکنیم از هنرمندی که در دهه هشتم زندگی اش در خانه ای استیجاری و بدون امکانات به سر می برد. 

اینجا این سوال بارها به ذهن متبادر می شود که استاد خالو قنبر را سهمی از یک خانه کوچک با حداقل وسایلی در شان هنرمندی در این تراز، نیست؟ استادی که اگر یک انسان عادی بود و به جای برگزیدن هنر، پی یک شغل معمولی را می گرفت الان حداقل دارای یک خانه و زندگی متوسط بود و داشت دوران بازنشستگی اش را طی میکرد. اما حالا ما نظاره گر شرایطی هستیم که خدای نکرده شاید زمانی برای این غم خوردن ها و پشیمانی ها دیر شود و دیگر دست کسی برای کمک و مهرورزی به جایی نرسد...

«خالو قنبر راستگو» از نوازندگان شناخته‌شده‌ ساز جُفتی در ایران است که در پنجمین اجلاس کمیته ثبت میراث ناملموس، شیوه نوازندگی نی جفتی اش در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسید. او حالا اما در ۷۵ سالگی از سرپناهی محقر محروم است.

طی روزهای گذشته که ویدیوی مذکور در فضای مجازی منتشر شد، با واکنش گسترده کاربران همراه شد و در این بین برخی از هنرمندان هم به این داستان غم انگیز واکنش نشان دادند که در این بین به حرف های «رضا صادقی» خواننده شناخته شده و محبوب کشورمان به نمایندگی تمام آنهایی که دغدغه هایی از این جنس دارند، بسنده می کنیم:

«استادندار استان هرمزگان، فرمانداری بندعباس، شهردار و شهرداری بندعباس و بطور ویژه...مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان...
مردی با ۷۵ سال سن و سابقه درخشان و طولانی در هنر استان و کشور ، واقعا شانش اینه که براش پول جمع بشه اونم بخاطر سرپناه؟
واقعا ندیدن و نشنیدن یا این ندیدن و نشنیدن رو دوست دارین؟
شما در قبال این مرد موظف هستین...
بین اون همه حساب کتاب شما واقعا جایی برای تهیه یک سرپناه، که این مرد شریف در این سن و جایگاه بتونه با آرامش زندگی کنه، نیست؟ یا مثل همیشه روی همت مردم حساب کردین؟!
به عنوان یک هرمزگانی درخواست رسیدگی و رفع مشکل استاد راستگو رو دارم و پیگیر این درخواست خواهم بود.
ایشون چهره سرشناس و ویژه استان هستن، امیدوارم شرمندگیش براتون نمونه و سریعا تا دیر نشده اقدام کنید. از دوستان هنرمند تقاضا دارم شان استاد رو حفظ کنن و حق ایشون رو بطور محترم و درست از متولیان امر هنر استان مطالبه کنند و صد البته  همراه خالو هستیم...»

 

«قنبر راستگو» که با نام خالو قنبر نیز شناخته میشود، زاده ۱۳۲۴، روستای سرریگان میناب خواننده جنوبی و نوازنده ساز جفتی اهل هرمزگان و یکی از نوازندگان شناخته‌شده‌ ساز جفتی در ایران و جهان است.

در پنجمین اجلاس کمیته ثبت میراث ناملموس، شیوه نوازندگی نی جفتی قنبر راستگو در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت ملی شد.

قنبر راستگو که اهل و ساکن استان هرمزگان در جنوب ایران است در بین نزدیکان و دوست‌دارانش به «خالو قنبر» و «قنبر احمد» هم شناخته می‌شود.

او نوازندهٔ «جفتی» و از شروه‌خوانان به نام ایران است و گویی پرداختن به مقولهٔ جفتی به عنوان یکی از سازهای مهم جنوب، با نام خالو قنبر در حافظهٔ هرمزگانی پیوند خورده‌است.

قنبر راستگو ضمن وفاداری به موسیقی منطقه، شاید تنها بازماندهٔ نسلی است که موسیقی ناب جفتی را سینه به سینه به یکدیگر رسانده‌اند.

جفتی از سازهای ویژهٔ منطقه است و به عبارتی صدای جفتی از بارزترین نواهای جنوبی‌ست که در هر نقطه از خطه جنوب اعم از جنوب غربی و شرقی، یا هرمزگان به عنوان مرکزیت جنوب ایران، صدای خود را در اشکال یا ساختارهای مختلف نمایان ساخته‌ است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خالو قنبر نوازنده ایرانی میراث ناملموس قنبر راستگو خالو قنبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۹۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدئوی جدید «القسام» از اسرای اسرائیلی

دریافت 21 MB

به گزارش همشهری آنلاین، عنوان این ویدئو «فشار نظامی» است که سران صهیونیست بارها بر طبل آن کوبیدند تا به زعم خود اسرای اسرائیلی را آزاد کنند، ولی در واقع باعث شد که ده‌ها نفر از آنان کشته شوند.

کد خبر 847581 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • ۵ واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا ناقض حقوق بشر شناخته شدند
  • تجلیل از ۵۰۰۰ معلم شاغل و بازنشسته جنوب استان بوشهر
  • افتخار ۲۷ سال خادمی قرآن
  • خلیج فارس برگی از تاریخ پر افتخار و چند‌هزار ساله ایران
  • زیباترین تصاویر از خلیج فارس | ببینید
  • بشاگرد مدال افتخار ایران
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • ویدئوی جدید «القسام» از اسرای اسرائیلی
  • تخصیص ۱۰۳ میلیارد تومانی به محور گردشگری وفاق دیر
  • ویدئوی آهنگ عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا