Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-07@16:00:47 GMT

سبقت نزولی دلار از سکه

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۹۶۴۴

سبقت نزولی دلار از سکه

در آخرین روز هفته، دلار برای عبور از مرز ۲۳ هزار تومانی تلاش کرد ولی در نهایت نتوانست بالای این مرز باقی بماند. روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی در مقطعی از روز موفق شد تا نزدیک محدوده ۲۳ هزار و ۷۰ تومان رشد کند، ولی در اواخر روز با افزایش فروش‌ها، در محدوده ۲۲ هزار و ۹۷۰ تومان به کار خود پایان داد. این قیمت ۳۲۰ تومان بالاتر از روز چهارشنبه بود، ولی افزایش انتهای اردیبهشت‌ماه، نتوانست مانع از ثبت بازدهی منفی برای دلار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش دنیای اقتصاد، اسکناس آمریکایی در دومین ماه بهار بیش از 4 درصد از ارزش خود را از دست داد. دلار در فروردین‌ماه نیز حدود 5/ 3 درصد افت قیمت را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، بازار در ماه گذشته بیشتر تحت تاثیر خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای قرار داشت. هر زمان بازار احساس کرد که شانس احیای برجام بالا رفته است، میزان فروش‌های دلار افزایش یافت. این در حالی است که اخبار منفی موجب می‌شد میزان خریدها بالا برود. شدت نوسان در اردیبهشت‌ماه تحت تاثیر اخبار سیاسی چنان بالا رفت که قیمت دلار در مقطعی حتی تا نقطه 20 هزار و 500 تومانی نیز پایین رفت.

در حالی که در ماه اردیبهشت، دلار حدود 1/ 4درصد از ارزش خود را از دست داد، در بازار سکه، فضای بازار آرام‌تر بود و این فلز گرانبها حدود 3 دهم درصد افت قیمت را به ثبت رساند. سکه در آخرین روز اردیبهشت‌ماه 170 هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و با عبور از مرز 10 میلیون تومانی به محدوده 10 میلیون و 70 هزار تومانی رسید. با این حال، این افزایش نیز شد راه ثبت بازدهی ماهانه منفی در بازار سکه نشد.

دو عامل حفاظتی در بازار سکه

به گفته فعالان دو عامل موجب شد که قیمت سکه در اردیبهشت‌ماه در مقایسه با دلار افت چندانی را تجربه نکند. اولین مساله از نگاه فعالان، امید سکه‌بازان به افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی بود. طلا در هفته‌های اخیر توانست سد هزار و 800 دلاری را از پیش رو بردارد و پس از آن در روزهای اخیر نوسان بالای محدوده هزار و 880 دلار را تجربه کرد. معامله‌گران سکه امیدوارند که طلا کانال هزار و 900 و 2 هزار دلاری را نیز از پیش رو بردارد. همین امید به افزایش قیمت طلا موجب شد که سکه‌بازان با احتیاط بیشتری در موقعیت فروش قرار بگیرند.

در کنار این، سکه در فروردین‌ماه با سرعت بسیاری زیادی در مقایسه با دلار کاهش قیمت را تجربه کرده بود. فلز گرانبهای داخلی در اولین ماه سال بیش از 8 درصد از ارزش خود را از دست داد. این در حالی بود که در فروردین‌ماه، دلار حدود 5/ 3 درصد افت قیمت را به ثبت رسانده بود. به این ترتیب می‌توان گفت سکه بخشی از افت خود را در ماه اول سال پیش‌خور کرده بود و به همین دلیل در ماه دوم سال، متناسب با نزول دلار کاهش پیدا نکرد.

نگاه تحلیلگران فنی به آینده دو بازار

تحلیلگران فنی اعتقاد دارند، اگر دلار می‌خواهد بار دیگر در مسیر نزولی قرار بگیرد، باید محدوده 22 هزار و 800 تومانی را از دست بدهد. اسکناس آمریکایی در هفته گذشته عمدتا بین دو کانال 22 و 23 هزار تومانی در رفت و آمد بود ولی نتوانست زیر محدوده 22 هزار و 800 تومانی برای دو روز متوالی نوسان کند. در کنار این، افزایشی‌های بازار نتوانستند قیمت را به بالای محدوده 23 هزار و 300 تومانی هدایت کنند. در صورتی که اسکناس آمریکایی به بالای محدوده 23 هزار و 300 تومانی برود، میزان خریدها در بازار ارز بیشتر خواهد شد.

در بازار سکه، خط 10 میلیون تومانی برای معامله‌گران اهمیت زیادی دارد. کاهشی‌ها باور دارند، برای اینکه سکه در مسیر صعودی قرار بگیرد، باید بالای محدوده 10 میلیون و 200 هزار تومان تثبیت شود. فلز گرانبهای داخلی برای اینکه با امواج فروش مواجه شود، زیر محدوده 9 میلیون و 800 هزار تومان تثبیت شود. برخی معامله‌گران اعتقاد دارند در صورتی که دلار بتواند بالای محدوده 23 هزار تومانی تثبیت شود، سکه نیز بالای محدوده 10 میلیون و 200 هزار تومان خواهد رفت.

منبع: فرارو

کلیدواژه: دلار سکه قیمت اسکناس آمریکایی قیمت را به ثبت اردیبهشت ماه بالای محدوده بازار سکه هزار تومانی هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۹۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت دلار در راه است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،روند شاخص ارزی در تعطیلات هفته قبل برخلاف گذشته کاهشی بود. به‌طور معمول در روزهای تعطیل و نیمه‌تعطیل فعالان افزایشی با استفاده از عمق کم معاملات اقدام به رشد نرخ ارز می‌کنند، اما در چند روز گذشته این اتفاق رخ نداد و نرخ فردایی دلار کاهشی ثبت شد. همچنین در روزهای اخیر انتشار یک خبر جدید از سوی سازمان امور مالیاتی نیز احتمال بازگشت رونق به بازار طلا را افزایش داد.

دنیای اقتصاد نوشت:روند معاملات فردایی دلار در بازار تعطیل روز شنبه کاهشی بود. به عقیده برخی از کارشناسان میل بازار ارز غیررسمی به افت قیمت است. پس از تخلیه هیجانات و ریسک‌های سیاسی بازار در هفته‌های اخیر نرخ ارز غیررسمی دچار یک افت قیمت چشمگیر شد. به‌طور مثال قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که برای ساعاتی در کانال ۷۰ هزار تومانی قیمت خورده بود تا رقم ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافت. این افت قیمت چشمگیر سبب شد برخی از فعالان ارقام پایین‌تر را نقطه ورود مناسب جهت خرید دارایی تلقی کنند و در نتیجه یک تقاضای جدید وارد بازار شد. پس از ورود تقاضای مذکور شاخص‌های ارزی دچار اصلاح نرخ شدند و قیمت دلار آزاد مجددا به کانال ۶۲ هزار تومانی بازگشت. اما مشاهدات به عمل آمده از روند معاملات این ارز گویای آن است که نرخ به سطوح قیمتی پایین‌تر میل می‌کند. عمدتا در روزهای تعطیل، معامله‌گران خرد با استفاده از غیبت معامله‌گران کلان اقدام به رشد نرخ در بازار فردایی می‌کنند. اما این در حالی است که در روز شنبه نه تنها این اتفاق صورت نگرفت، بلکه نرخ‌های فردایی از آخرین نرخ نقدی هفته گذشته نیز پایین‌تر ثبت شد. به عقیده برخی از تحلیلگران کاهش ریسک‌های سیاسی در کنار وجود سیگنال‌هایی از بهبود شرایط منطقه سبب شده تا چشم‌انداز نرخ ارز برای برخی از فعالان بازار با ثبات یا کاهشی باشد. گفتنی است که هر برگ اسکناس دلار در بازار غیررسمی روز پنج‌شنبه با حدود ۱۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۶۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این در حالی است که نرخ ارز مذکور در بازار فردایی روز شنبه در بازه قیمتی ۶۱هزار تا ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شد.

طلافروشان کوتاه می‌آیند؟
در روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای فرآیند ثبت صورت‌حساب الکترونیکی را شفاف‌سازی کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور؛ «در راستای تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی، مودیانی که ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی شده‌اند از جمله مودیان طلا و جواهر، اختیار دارند از طریق ثبت صورت‌حساب در سامانه مودیان یا سایر سامانه‌های دولتی از جمله سامانه جامع تجارت صورت‌حساب‌های خود را ارسال نمایند. بدیهی است در صورت ارسال صورت‌حساب از طریق سامانه جامع تجارت و دریافت تاییدیه ثبت آن در سامانه مودیان (تاییدیه مذکور در سامانه جامع تجارت نیز قابل نمایش است)، در اجرای تبصره ۳ ماده ۸ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاقی طی ماده (۶) قانون تسهیل تکالیف مودیان نیازی به ثبت مجدد صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان توسط مودی نخواهد بود.»

در هفته‌های اخیر بازار طلای کشور شاهد واکنش منفی فعالان این صنف نسبت به الزام ثبت صورت‌حساب‌های خود در سامانه‌های دولتی بود. این واکنش منفی در مواردی به شکل اعتصاب و ممانعت معامله‌گران از فروش طلا نمایان شد. حال به‌نظر می‌رسد سازمان امور مالیاتی با هدف تسهیل کار معامله‌گران اقدام به انتشار این اطلاعیه کرده است. باید دید در روزهای پیش‌رو فعالان بازار طلا نسبت به این اطلاعیه چه واکنشی نشان خواهند داد و آیا بازار طلا به ‌سازوکار عادی خود بازخواهد گشت یا خیر؟

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902911

دیگر خبرها

  • حضور ناموفق دلار در کانال ۶۰/ سیگنال مو‌رد نظر به بازار مخابره نشد
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد
  • سرک دلار به کانال ۶۰
  • رشد قیمت انواع ارز در معاملات امروز مرکز مبادله
  • دلار باز هم نزولی شد
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ ریزش شدید قیمت‌ها در بازار
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ مثقال در کانال ۱۴ میلیونی بسته شد
  • پیش بینی قیمت دلار ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / خواب کاهش دلار تعبیر می‌شود؟
  • بازار طلا از خواب خوش صعود، می‌پرد؟