Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مطالعه کردن به همه انسان‌ها این فرصت را می‌دهد که از دنیای خود به دنیای دیگر سفر کنند چرا که می‌توانند بین صفحات کتاب‌ها بچرخند و در زندگی شخصیت‌های خیالی و گاهی واقعی غوطه ور شوند و از فرهنگی کاملا متفاوت با فرهنگ خود، اطلاعات زیادی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودکان هم می‌توانند با مطالعه کردن کتاب‌های متناسب با سن خود، کلمات و عبارات جدید را یاد بگیرند و طیف وسیعی از احساسات را تجربه کرده و مهارت و دانش‌های متفاوتی را کسب کنند. زیرا کودکان به دلیل پتانسیل یادگیری که دارند تأثیر مطالعه در رشد آن‌ها بسیار زیاد است و مطالعات بسیاری هم، مزایای مطالعه کردن کودکان را تأیید می‌کنند.

والدین و معلمان می‌توانند از کتاب خوانی برای کودکان و تربیت آن‌ها نهایت بهره را ببرند و به این اطمینان دست پیدا کنند که مطالعه کردن، بخش مهم و اساسی از برنامه روزانه کودکان است.

بیشتر بخوانید

قرنطینه ناشی از کرونا چگونه باعث تغییر شخصیت‌ها شد؟

به همین منظور، ما در این مطلب، در خصوص چرایی اهمیت مطالعه کردن و خواندن کتاب برای کودکان، اطلاعات و نکات مفیدی را به شما ارائه می‌دهیم که می‌توانید از آن‌ها هم در محیط منزل و هم کلاس استفاده کنید.

با یک سوال شروع می‌کنم، به نظر شما مطالعه کردن برای کودکان چه فوایدی دارد؟ و آیا اهمیت آن را در زندگی کودکان خود احساس می کنید؟

این یک واقعیت است که اهمیت مطالعه کردن برای کودکان را نمی‌توان دست کم گرفت.

مطالعه‌ای که با لذت همراه باشد می‌تواند مزایای زیادی، چون آموزش، رشد اجتماعی و شناختی و سلامتی جسمی و روانی کودک به بهترین شکل را به همراه داشته باشد.

مطالعه کردن چه تأثیراتی می‌تواند روی رشد کودک داشته باشد؟

بسیاری از تحقیقات انجام شده از سوی BookTrust حاکی از این است که مطالعه کردن می‌تواند مزایای زیادی برای رشد کودک به همراه داشته باشد؛ به طوری که یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد که مطالعه کردن می‌تواند در مهارت‌های بعدی سوادآموزی و تحصیل، تسهیل تعامل اجتماعی بین افراد بزرگسال و کودکان و تشویق کردن کودکان به تعامل و ارتباط برقرار کردن با دنیای اطرافشان بسیار کمک کننده باشد.

خواندن کتاب باعث به وجود آمدن یک ثباتی در کودکان می‌شود بالاخص آن دسته که در شرایط دشوار بزرگ می‌شوند. زیرا به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند براحتی به متن واقعیت دسترسی پیدا کنند.

این‌ها همه مزیت‌های مطالعه کردن برای کودکان نیست چراکه این مهم، می‌تواند مزایای دیگری نیز برای رشد آن‌ها داشته باشد که از آن جمله می‌توان به رشد شناختی کودکان اشاره کرد. زیرا رشد شناختی به چگونگی درک و تفکر افراد در خصوص دنیای خود با توجه به هوش، استدلال، پرورش زبان و پردازش اطلاعات اشاره می‌کند.

وقتی شما به عنوان افراد بزرگتر، برای کودکان کتاب می‌خوانید فضایی را برای آن‌ها به وجود می‌آورید که درک عمیقی از دنیای خود داشته باشند و ذهن آن‌ها را با دانش زمینه‌ای پر می‌کنید و همین باعث می‌شود که کودکان از این دانش زمینه‌ای به دست آمده برای درک کردن هرآن چه که می‌بینند، می‌شنوند و می‌خوانند، استفاده کنند و این موضوع به رشد شناختی آن‌ها نیز کمک می‌کند.

همدلی و همدردی کردن

واقعیت این است که وقتی همه ما کتاب می‌خوانیم خود را درون قصه‌ای می‌گذاریم که پیش روی ماست و این موضوع به ما اجازه می‌دهد که همدلی و همدردی را تجربه کنیم، زیرا خود را جای شخصیت‌های قصه می‌گذاریم و می‌توانیم احساس آن‌ها را درک کنیم.

همین موضوع هم برای کودکان صدق می‌کند چرا که وقتی کودکان با شخصیت‌های قصه‌هایی که می‌خوانند آشنا می‌شوند با آن‌ها همزاد پنداری کرده و از این احساس و تفکر برای همدلی کردن با افراد دیگر در دنیای واقعی استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، کودکان با کتاب می توانند  درک بیشتری از احساسات بدست آورند و افراد دیگر را درک کنند که این موضوع به رشد اجتماعی آن‌ها نیز کمک زیادی می‌کند.

باید بدانیم که درک عمیق داشتن از یک کتاب می‌تواند ما را به جا‌های مختلفی، چون شهر، کشور و یا حتی جهانی دیگر ببرد. بنابراین، وقتی برای یک کودک، کتاب خوانده می شود و یا خودش این کار را می کند، چیز‌های زیادی درمورد افراد، مکان‌ها و اتفاق‌های مختلف یاد می‌گیرد. این در حالی است که اگر با مطالعه هیچ‌گونه آشنایی و میانه ای نداشته باشد نمی‌تواند این فرصت خوب را داشته باشد.

ایجاد روابط قوی‌تر و محکم‌تر

مطالعه کردن برای کودکان می‌تواند مزیت دیگری نیز داشته باشد که آن هم ایجاد رابطه قوی و محکم‌تر با دیگران است چرا که اگر والدین، به طور منظم برای کودک خود کتاب بخوانند بدون شک، فرزندانشان می توانند در جامعه ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنند.

علاوه بر این، مطالعه کردن برای کودکان، احساس توجه، عشق و اطمینان را به وجود می‌آورد که برای پرورش و سلامتی آن‌ها بسیار مهم است.

داستان‌ها در آموزش کودکان چه اهمیتی دارند؟

مطالعه کردن برای کودکان باعث به وجود آمدن عشق به مطالعه در وجود آن‌ها می‌شود. از اینرو، مطالعات متعددی نشان می‌دهند که بین مطالعه لذت بخش و یادگیری بالا و پیشرفت تحصیلی در هر زمینه‌ای ارتباط زیادی وجود دارد. 

همچنین کتاب، می تواند مهارت‌های ادبی کودکان را افزایش دهد و به طور کلی، مطالعه کردن با صدای بلند به همراه کودکان حتی اگر آن‌ها نتوانند آن چه که شما بیان می‌کنید را به طور کامل درک کنند، بسیار مفید است چراکه می‌توانند مهارت‌های مورد نیاز برای زمانی که خود شروع به مطالعه می‌کنند را به خوبی بیاموزند.

این کار به کودکان یاد می‌دهد که مطالعه کردن چیزی است که با تمرکز کردن از چپ به راست و ورق زدن صفحه‌ها همراه است و باید این مهارت را بدست آورند.

شاید فکر کنید که مطالعه کردن فقط به دوره زمانی خاصی از رشد کودک مرتبط باشد، امّا باید گفت این طور نیست چراکه کتاب خواندن برای کودکان حتی در ماه‌های اول زندگی آن‌ها می‌تواند باعث دستیابی به زبان و تحریک بخشی از مغز شود که وظیفه پردازش زبان را بر عهده دارد.

گسترده‌تر شدن واژگان هم از دیگر مزایای مطالعه کردن برای کودکان است چرا که شنیدن کلمات با صدای بلند می‌تواند کودکان را در معرض طیف وسیعی از واژگان و عبارت‌های جدید قرار دهد که ممکن است تا پیش از این هرگز نشنیده باشند. بنابراین، خواندن کتاب برای کودکان به صورت روزانه، باعث می‌شود که آن‌ها هر روز کلمات جدیدی را یاد بگیرند و این بسیار مفید است.

تمرکز بیشتر

خواندن منظم و مداوم کتاب برای کودکان و یا مطالعه کردن آن‌ها هنگامی که خواندن و نوشتن را یاد گرفتند، می‌تواند به بهبود توانایی‌های تمرکز کودک کمک کند و همچنین، او هنر خوب گوش کردن را یاد بگیرد و در مدرسه با مشکل گوش نکردن روبرو نشود.

افزایش خلاقیت و تخیل از دیگر مزایای مطالعه برای کودکان است. زیرا آن‌ها می‌توانند شخصیت‌ها را به تصویر بکشند و محیط را تجسم کنند و آینده را حدس بزنند.

بنابراین، هرچه والدین برای کودک خود کتاب بیشتری بخوانند و یا هنگامی که کودک به مرحله یادگیری خواندن و نوشتن رسید، کتاب‌های بیشتری متناسب با سن خود بخواند می‌تواند عملکرد بهتری در تمامی زمینه‌ها داشته باشد. زیرا می‌تواند مهارت‌های اجتماعی خود را افزایش دهد و فرد خوبی برای جامعه خود شود.

بیشتر بخوانید

نقش اعتماد به نفس و تعیین اهداف در زندگی چیست؟

ترجمه از فاطمه میرزایی دخت

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کتابخوانی اهمیت مطالعه رشد شخصی مطالعه کردن شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۹۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح می شود

جنبش‌های حماس و فتح و یک دیپلمات در پکن عصر جمعه اعلام کردند که چین میزبان مذاکرات آشتی داخلی میان گروه‌های فلسطینی خواهد بود.   به گزارش ایسنا، رویترز به نقل از ۲ مقام در جنبش‌های فتح و حماس گزارش داد که ریاست هیئت حماس برعهده موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی این جنبش و ریاست هیئت جنبش فتح برعهده عزام الاحمد، یکی از اعضای کمیته مرکزی این جنبش است.   خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات در پکن که اشاره‌ای به نامش نشده است، گزارش داد که این مذاکرات با هدف حمایت از تلاش‌ها در راستای آشتی میان ۲ جنبش فتح و حماس انجام می‌شود.   پیشتر مسکو میزبان نشست مشابهی در اواخر ماه فوریه برای رایزنی درخصوص تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین و بازسازی نوار غزه بود.   یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس پیشتر به شبکه المیادین اعلام کرد که این جنبش با دعوت چین از همه جناح‌های فلسطینی برای حضور در نشستی تحت عنوان «آشتی ملی» موافقت کرده است.   پس از آنکه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در ۱۸ آوریل گفت که ایالات متحده باید از قطعنامه سازمان ملل برای آتش‌بس در نوار غزه حمایت کند، مقامات چینی به طور فزاینده‌ای به تجاوزات مداوم اشغالگران به نوار غزه پرداخته‌اند.   وزیر خارجه چین با تکرار درخواست‌های پکن برای «آتش‌بس فوری»، جنگ اسرائیل علیه غزه را «تراژدی برای بشریت و ننگ تمدن» توصیف کرد.   در ماه مارس گذشته، ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد بر لزوم توقف حمله به غزه و توقف آسیب‌های وارده به غیرنظامیان تاکید کرد.   وی خواستار «لزوم رفع محاصره تحمیلی غزه و برداشتن موانع ورود اقلام بشردوستانه و اطمینان از ورود آنها به مقدار کافی به غزه» شد.   شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین نیز خواستار برگزاری «کنفرانس بین‌المللی صلح برای حل مناقشه» شد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • توزیع مهربانی در نانوایی | ببینید
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • ویدئو دیدنی از بازیگرانی که از کودکی مشهور شدند
  • ۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود
  • چین، میزبان مذاکرات آشتی حماس و فتح
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح می شود