Web Analytics Made Easy - Statcounter

احد وظیفه ضمن بیان اینکه بارش‌ها در ایران طی اردیبهشت ماه حدود ۱۶ میلیمتر بود، اظهار کرد: این درحالیست که میانگین نرمال بارش‌ها در این ماه ۱۸ میلیمتر گزارش شده است. از این‌رو می‌توان گفت که در اردیبهشت ماه با کم بارشی ۱۵ درصدی مواجه بودیم.

وی ادامه داد: هرچند طی اردیبهشت ماه در برخی مناطق ازجمله استان تهران و مناطقی از شرق و شمال شرق کشور بارش‌های خوبی داشتیم اما به‌طور کلی میانگین بارش‌های ایران در این ماه نیز مانند فروردین کمتر از میانگین بلند مدت کشور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سویی دیگر بارش‌ها طی دومین ماه بهار در تعدادی از استان‌ها ازجمله فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، کرمانشاه و ایلام بسیار کم گزارش شد. 

وظیفه با اشاره به اینکه به‌طور کلی از ابتدای فروردین ماه تاکنون در کشور حدود ۲۰ میلیمتر بارش داشتیم، اظهارکرد: این درحالیست که میزان نرمال بارش‌ها در کشور طی دو ماه ابتدایی سال ۵۲ میلیمتر است بنابراین بارش‌ها در ایران طی فروردین و اردیبهشت حدود ۶۰ درصد کمتر از نرمال بود.

کم بارشی ۴۰ درصدی در ایران

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: میزان بارش‌ها در ایران از ابتدای مهر ماه تاکنون حدود ۱۲۸ میلیمتر گزارش شده است. این میزان نیز نسبت به حد نرمال ۴۱ درصد (حدود ۸۸ میلیمتر) کمتر است علاوه بر این‌ها کم‌بارشی در استان‌های واقع در جنوب، شرق و جنوب غرب بسیار جدی است. برای مثال میزان نرمال بارش‌ها در استان کرمانشاه حدود ۴۰۰ میلیمتر است اما ما طی سال آبی جاری تنها ۲۴۶ میلیمتر بارش در این استان داشتیم بنابراین با کم بارشی ۴۰ درصدی در این استان مواجه هستیم.

کرمانشاه رکورددار کم‌بارشی ازنظر میزان میلیمتری بارش‌ها

وی در ادامه با بیان اینکه از این‌رو رکورد کم‌بارشی ازنظر میلیمتر در استان کرمانشاه بوده است، گفت: بیشترین کم بارشی به لحاظ درصد نیز در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان گزارش شده است به‌طوری‌که بارش در هرکدام از این استان‌ها به‌ترتیب ۸۶ درصد، ۸۲ درصد و ۶۵ درصد کاهش یافته است.

به گفته وظیفه بارش‌ها در استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری حدود ۳۹ درصد کمتر از میانگین بلند مدت گزارش شد همچنین میزان بارش‌ها در کردستان نیز از ابتدای سال آبی زراعی تاکنون ۳۴ درصد کمتر از حد نرمال است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اضافه کرد: میزان نرمال بارش‌ها در استان تهران ۲۶۰ میلیمتر است اما تاکنون این استان تنها ۲۱۲ میلیمتر بارش دریافت کرده است که حدود ۴۷ میلیمتر( ۱۸ درصد) زیر نرمال است. در استان البرز نیز با کم‌بارشی ۲۲ درصدی مواجه هستیم.

خشکسالی متوسط تا بسیار شدید در ایران

وی با اشاره به اینکه به‌طور کلی می‌توان گفت با خشکسالی متوسط تا بسیار شدید در کشور روبه‌رو شده‌ایم، اظهار کرد: تا اواخر تابستان بارش چندانی در کشور نخواهیم داشت البته در جنوب شرق کشور جریان‌های موسمی هند با شدتی بیشتر از قبل فعال خواهند بود. هرچند میزان این بارش‌ها به‌قدری نیست که تغییر عمده‌ای در وضعیت بارش‌های کشور ایجاد کند.

وظیفه افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ مدل‌های اقلیمی میزان بارش‌ها طی مرداد و شهریور ماه نیز در سواحل شمالی کشور حدودا کمتر از نرمال خواهد بود.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن بیان اینکه کاهش بارش‌ها تاثیر مستقیمی روی افزایش دمای هوا دارد، گفت: از این‌رو میانگین دمای هوا در کشور طی اردیبهشت ماه حدود ۲ تا ۲.۵ درجه بیشتر از نرمال بود. از سویی دیگر پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا کماکان در کشور افزایشی باشد و تابستان گرمتری نسبت به شرایط نرمال داشته باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه کمبود بارش‌ها روی وضعیت تالاب‌های کشور نیز تاثیرگذار بوده است، تصریح کرد: از سویی دیگر کشاورزان به‌ویژه در بحث کشت‌های دیم خسارت دیده‌اند و دام‌ها نیز به دلیل کاهش پوشش مرتعی علوفه کافی در اختیار ندارند علاوه بر این‌ها وزارت نیرو نیز از کاهش حجم آب در پشت سدها و کاهش تولید انرژی برق - آبی خبر داده است. در چنین شرایطی همه افراد و دستگاه‌ها باید با همکاری یکدیگر درمصرف را کنترل کنند تا با کمترین خسارت فصل گرم را به پایان برسانیم.

۲۳۵۲۳۷

کد خبر 1517456

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: کم آبی خشکسالی بارش برف باران نرمال بارش ها اردیبهشت ماه استان ها کم بارشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۱۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر گروه خشکسالی و تغییر اقلیم: باید منتظر سیل ها و خشکسالی های بیشتری باشیم

مدیر گروه خشکسالی و تغییر اقلیم پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با بیان اینکه تغییر اقلیم باعث می‌شود که رخداد پدیده‌های حدی و شدید بیشتر و فراوانی وقوع آن‌ها نیز افزایش یابد، گفت: «باید انتظار رخدادهای دیگری از جمله سرمازدگی، گرمازدگی، گردوغبار، خشکسالی و حتی سیل‌های بیشتر از گذشته را داشته باشیم.»

به گزارش ایسنا، مهران زند با بیان اینکه سیل اخیر را از دو بعد هواشناسی و هیدرولوژیکی می‌توان مورد بررسی قرار داد، گفت: سیل‌های اخیر خصوصا سامانه بارشی که ۲۷ و ۲۸ فروردین امسال در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور و منطقه تنگه هرمز رخ داد استان‌هان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر را به شدت درگیر کرد.

وی افزود: بارش‌های اخیر رقم‌هایی را در میزان بارندگی جابه‌جا کرد؛ به طوری که در ۲۴ ایستگاه هواشناسی بارش بیش از ۱۰۰ میلی‌متر ثبت شد که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

بارندگی‌های شدید چندسال اخیر ناشی از تغییر اقلیم است

مدیر گروه خشکسالی و تغییر اقلیم پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری تصریح کرد: بارش‌های سنگین و به طور کل سوانح طبیعی با شدت بالا، دوره برگشت طولانی‌تری دارند این میزان بارندگی‌های شدیدی که در چندسال اخیر در کشور رخ داده، ناشی از تغییرات اقلیمی و تبعات آن است.

گرمایش در خاورمیانه بیشتر بوده است

وی با تاکید بر اینکه اینگونه بارش‌ها را می‌توان به تغییر اقلیم نسبت داد، افزود: تغییر اقلیم باعث می‌شود که رخداد پدیده‌های حدی و شدید بیشتر و فراوانی وقوع آن‌ها نیز افزایش یابد. نشانه‌­های گرمایش جهانی و وقوع تغییر اقلیم را می‌توان در نقاط مختلف کشور مشاهده کرد. یکی از نشانه­­‌های مهم گرم‌تر شدن کشور است. میانگین گرمایش جهانی ۱.۱ درجه و در غرب آسیا ۲ درجه سانتیگراد برآورد شده است. در خاورمیانه گرمایش بیشتر بوده و تبعات آن هم بیشتر است. وقتی دما بالا می‌رود، ظرفیت نگهداشت رطوبت هوا بیشتر می‌شود، در نتیجه تبخیر بالا می‌رود و حجم بیشتری رطوبت را خواهیم داشت که به دنبال آن بارندگی‌های سیل آسا بیشتر می‌شود.

یک درجه افزایش دما می‌توان ۷درصد رطوبت را بیشتر کند

زند با اشاره به اینکه به لحاظ هیدرولوژیکی یک درجه افزایش دما می‌تواند حدود هفت درصد باعث افزایش ظرفیت نگهداشت رطوبت هوا شود، گفت: به طور کلی الگوی‌های زمانی و مکانی بارندگی‌ها در جهان و ایران تغییر کرده و پیش بینی بارش‌ها سخت‌تر شده است. توزیع فصلی بارش مناطق مختلف کشور تغییر کرده و در سال آبی جاری نیز این تغییرات با شدت بیشتری رخ داده؛ به گونه‌­ای که پاییز و زمستان در غالب نواحی کشور با کم بارشی شدید مواجه بودیم و در بهار در نواحی زیادی از کشور با بارش‌­های بسیار فراتر از معمول مواجه شدیم. اینکه بگوییم مداخلات انسانی در این بخش موثر بوده و ابر‌ها در کشور‌های دیگر بارور شده‌اند، منتفی است.

بارش اخیر ارتباطی به بارورسازی ابر‌ها ندارد

مدیرگروه خشکسالی و تغییر اقلیم پژوهشکده حفاظت خاک وآبخیزداری همچنین عنوان کرد: امکان بارورسازی ابر‌ها وجود دارد، ولی به شدت محدود و منطقه‌ای است و نمی‌تواند چند استان و کشور‌های دیگر را درگیر کند.

این کارشناس آبخیزداری در ادامه گفت: اینکه بگوییم بارورسازی ابر‌ها در امارات باعث بروز چنین سیلی شده، اشتباه است. نقشه‌ها نیز همین را نشان می‌دهند که یک سیستم قوی در عربستان شکل گرفته، بر روی دریای عرب تقویت شده و بارش‌­های شدید و فراتر از معمول رخ داده است. ما باید انتظار رخداد‌های دیگری از جمله سرمازدگی، گرما زدگی، گرد و غبار، خشکسالی و حتی سیل‌های بیشتر از گذشته را داشته باشیم.

اینکه بگوییم بارورسازی ابر‌ها در امارات باعث بروز چنین سیلی شده، اشتباه است. نقشه‌ها نیز همین را نشان می‌دهند که یک سیستم قوی در عربستان شکل گرفته، بر روی دریای عرب تقویت شده و بارش‌­های شدید و فراتر از معمول رخ داده است. ما باید انتظار رخداد‌های دیگری از جمله سرمازدگی، گرما زدگی، گرد و غبار، خشکسالی و حتی سیل‌های بیشتر از گذشته را داشته باشیم. به گفته وی در حالی که درگیر سیل در جنوب شرق و جنوب کشور هستیم، در استان­‌های قزوین، تهران، سمنان، خراسان رضوی، فارس و ۲۰ استان دیگر خشکسالی رخ داده و میزان بارندگی نسبت به بلند مدت کاهشی بوده که وقوع این پدیده‌های حدی می‌تواند از نتایج تغییر اقلیم باشد.

عضو هیات علمی پژوهشکده آبخیزداری با اشاره به اینکه باید در مناطق مختلف آمادگی حاصل کنیم، گفت: نمی‌توانیم از وقوع پدیده­‌های حدی جوی از جمله این بارندگی‌­ها شدید جلوگیری کنیم، بلکه باید مواجهه هوشمند با این پدیده‌ها داشته باشیم تا خسارت کمتری وارد شود.

اعتبارات آبخیزداری در کشور کافی نیست

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه گفته می‌شود تنها ۲۴ درصد از اراضی مستعد آبخیزداری در کشور تحت عملیات آبخیزداری قرار گرفته‌اند و چرا با وجود اهمیت آبخیزداری برای کشور عدد کمی محقق شده، گفت:اعتبارات آبخیزداری کافی نیست و نمی‌توان در یک بازه زمانی چندساله افزایش قابل توجهی در این مقدار داد. زیرا منابعی که به این بخش تزریق می‌شود پاسخگوی گستردگی عملیات نیست و از طرفی به منابع دولتی وابسته هستیم.

از سازه‌های بومی غافل شده‌ایم

زند با بیان اینکه از بسیاری از سازه­‌های بومی مانند هوشاب و هوتک که توسط مردم محلی احداث می‌شد غافل شده‌ایم، گفت:اگر می‌خواهیم تاب آوری افزایش یابد باید مردم را به احداث این سازه‌ها تشویق کنیم. سدسازی و بندسازی اگرچه در مدیریت سیلاب موثر است، اما عملیات محلی و بومی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. اگر در این بخش به مردم آموزش داده شود، دولت وارد شود و کمک کند می‌توانیم تا حد زیادی این سیلاب‌ها را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: ضمن اینکه عملیات آبخیزداری بسیار گسترده و متنوع است. تقویت پوشش گیاهی، عملیات سازه‌ای، بیولوژیکی و بیومکانیکی می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

خیریه‌ها به بخش آبخیزداری کمک کنند

این پژوهشگر حوزه آبخیزداری در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان برای این بخش منابع مالی مستقل تامین کرد که وابستگی‌ها به دولت کاهش یابد؟ افزود: موسسات خیریه می‌تواند در این زمینه موثر باشند. سمن‌ها می‌توانند در این زمینه ورود کنند. یک فرد خیر شاید نداند عملیات آبخیزداری و احداث سازه‌­های آبخیزداری چقدر می‌تواند در نجات جان افراد و تامین آب شرب مردم موثر و حیاتی باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش بارش‌ها در آذربایجان شرقی
  • مدیر گروه خشکسالی و تغییر اقلیم : بارندگی‌ های شدید چند سال اخیر ناشی از تغییر اقلیم است / باید منتظر سیل ها و خشکسالی های بیشتری باشیم
  • مدیر گروه خشکسالی و تغییر اقلیم: باید منتظر سیل ها و خشکسالی های بیشتری باشیم
  • باید منتظر سیل‌ها و خشکسالی‌های بیشتری باشیم
  • ۷۶.۸ میلی متر بارش در بهار در آذربایجان شرقی ثبت شده است
  • اوضاع وخیم ذخایر آبی در ۱۱ استان کشور؛ آب پنج سد تهران کاهش ۵ درصدی دارد
  • اوضاع وخیم ذخایر آبی در ۱۱ استان کشور/ آب پنج سد تهران کاهش ۵ درصدی دارد
  • وضعیت بارش و دمای هوا تا اواخر خرداد
  • بارش‌های ۳ روز اخیر در اردبیل خسارتی به همراه نداشته است
  • آخرین جزئیات بارش‌ها و دمای هوای تا ۲۷ خرداد ۱۴۰۳