Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-05@03:28:01 GMT

آماری از تخریب، حفاری و سرقت آثار تاریخی

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۱۷۰۸

آماری از تخریب، حفاری و سرقت آثار تاریخی

 درحالی که مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی گفته تخریب عمدی آثار تاریخی در یک سال اخیر کاهش داشته، اما آمارهای همین وزارتخانه نشان می‌دهد در سال ۹۸، که هنوز ویروس کرونا پدیدار نشده و فعالیت‌های میراث فرهنگی رو به تعطیلی نرفته بود، میزان تخریب، تجاوز به حریم‌ها و سرقت آثار تاریخی افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند سیدهادی احمدی روئینی در نشست خبری هفته میراث فرهنگی، معترف شد: حفاری‌های غیرمجاز در همین یک سال افزایش داشته و حتی مرگ حفاران غیرمجاز هم بیشتر شده است. البته او آماری نمی‌دهد، اما وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالنامه آماری که وضعیت میراث فرهنگی در سال ۹۸ را تشریح کرده، تایید می‌کند که تا سال قبل از کرونا، حفاری‌های غیرمجاز به ۶۰۶ مورد رسیده، درحالی که یک سال قبل‌تر از آن، ۴۸۹ حفاری غیرمجاز اتفاق افتاده است.

میزان تجاوز به حریم آثار غیرمنقول یا بناها و محوطه‌های تاریخی هم در سال ۹۸ بیشتر شده و به عدد ۳۲۹ رسیده، درحالی که ۱۹۹ مورد تجاوز به حریم در سال ۹۷ ثبت شده است.

آمارهای وزارت میراث فرهنگی نشان می‌دهد تعداد تخریب بناها و محوطه‌های تاریخی نیز در سال ۹۸ با افزایش روبه‌رو بوده است. در آن سال، ۲۴۵ مورد تخریب شناسایی شده است.

بیشترین تجاوز به حریم به ترتیب در استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، اصفهان، زنجان و فارس اتفاق افتاده است. همچنین استان‌های آذربایجان غربی و خوزستان شاهد بیشترین تخریب آثار تاریخی بوده‌اند.

بیشترین حفاری‌های غیرمجاز هم در اردبیل، فارس، قزوین و مازنداران رخ داده است.

به طور کلی، استان آذربایجان غربی بالاترین رکوردها را در تخلفات آثار تاریخی غیرمنقول در سال ۹۸ داشته است. آثار تاریخی غیرمنقول شامل بناهای تاریخی واجد ارزش، مکان ـ رویدادها، عرصه‌ها و محوطه‌های تاریخی و فرهنگی است.  

اما در ارتباط با جرایم علیه آثار منقول ـ هـر شـیء تـاریخـی، فرهـنگـی و هـنری کـه قـابلـیـت نقـل و انـتقـال دارد ـ، سرقت و قاچاق اموال تاریخی در سال ۹۸ افزایش قابل تأملی داشته است. طبق اطلاعات همین سالنامه آماری (۹۸)، ۳۲ مورد سرقت آثار تاریخی شناسایی شده، درحالی که سال ۹۷ تعداد سرقت‌های ثبت‌شده چهار مورد بوده است.

همچنین ۲۹ مورد قاچاق اموال تاریخی در سال ۹۸ ضبط شده است. اطلاعات آماری از میزان قاچاق آثار تاریخی در سال‌های گذشته ثبت نشده است.

علاوه‌بر این، استفاده غیرمجاز از فلزیاب رشد فزاینده‌ای داشته است. طبق این آمارها، ۲۲۰ مورد استفاده غیرمجاز از فلزیاب در سال ۹۸ ثبت شده، درحالی که در سال قبل از آن، میزان استفاده از فلزیاب ۱۷۱ مورد بوده است. مازندران، گلستان و خوزستان نیز به ترتیب بیشترین آمار استفاده غیرمجاز از فلزیاب را داشته‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۱۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: آثار تاریخی کشف شده در گذر کمرزرین، مشخص‌ترین و گویاترین زبان تاریخ این کلان‌شهر است و اطلاعات خوبی را می‌توان از این آثار به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدعلی ایزدخواستی امروز _شنبه پانزدهم اردیبهشت_ در حاشیه بازدید شهردار اصفهان از گذر کمرزرین اظهار کرد: باستان‌شناسی گذر کمر زرین در راستای کشف شواهد گام برداشت، اما در حال حاضر در حال بررسی و تحلیل این اکتشافات است و تصمیم دارد تمام موارد این آثار کشف شده را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: در حال حاضر باستان‌شناسان، این گذر را به ۱۰ لایه تاریخی تقسیم کرده‌اند و تمام این لایه‌ها در حال بررسی است، همچنین این موضوعات در راستای شفافیت تصویر اصفهان در ادوار مختلف، بسیار تأثیرگذار است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید کرد: این شواهد تاریخی، مشخص‌ترین و گویاترین زبان تاریخ این کلان‌شهر است و در حال حاضر به یک شاهد دست نخورده‌ای دست پیدا کرده‌ایم و اطلاعات خوبی می‌توان از این آثار به دست آورد که بهتر از اطلاعات مکتوب است.

ایزدخواستی گفت: با هماهنگی میراث فرهنگی و شهرداری در حال توسعه کاوش این گذر هستیم.

کد خبر 750485

دیگر خبرها

  • آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند
  • دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه
  • تخریب دو ساخت غیرمجاز در اسدآباد
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • تداوم تخریب تغییرکاربری‌های غیرمجاز در شهرستان سامان
  • تخریب ۱۲ ویلای غیرمجاز در چهارباغ البرز