Web Analytics Made Easy - Statcounter

آندره گالستیان با اشاره به این که شاهنامه و موسیقی با یکدیگر عجین‌اند، تأکید می‌کند که نامِ بسیاری از سازها در ابیات شاهنامه ذکر شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه ارغنون با موضوع بررسی پیوند شاهنامه و موسیقی، با حضور آندره گالستیان پژوهشگر و مدرس دانشگاه از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو روی آنتن رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشتباه مجدد بهترین مجری تلویزیون!

آندره گالستیان در برنامه «ارغنون» با اشاره قدمت موسیقی در تاریخ ایران، گفت: بسیاری از افراد تصور می‌کنند که موسیقی از زمان قاجار یا صفوی در ایران رواج یافته است، در حالی که موسیقی سابقه‌ای بسیار طولانی‌تر از این زمان در ایران دارد. شاهنامه فردوسی بیش از هزار سال پیش نوشته شده و در متن شاهنامه‌ فردوسی اسم بسیاری از سازهای موسیقی به صراحت بیان شده است.

این پژوهشگر افزود: از آنجایی که فردوسی در شاهنامه به موسیقی اشاره می‌کند، ما نتیجه می‌گیریم که موسیقی بسیار قبل‌تر از فردوسی و شاهنامه در ایران وجود داشته است. فردوسی در بخش‌هایی از شاهنامه به حضور 2 هزار نفری نوازندگان در یک جمع و ارکستر اشاره کرده است.

آندره گالستیان با بیان این که موسیقی جایگاه ویژه‌ای در شاهنامه دارد، تأکید کرد: فردوسی در نگارش شاهنامه جایگاه رفیعی را برای موسیقی در نظر گرفته است. در حالت کلی فردوسی در شاهنامه به دو نوع موسیقی «بزمی» و «رزمی» اشاره می‌کند و برای هر نوع از موسیقی سازها و ابزار متمایزی در نظر می‌گیرد.

این کارشناس گفت: سازهای «رباب» و «بربت» و «رود» و «چنگ» و «ابریشم» در شاهنامه نشانگر موسیقی بزمی هستند. ساز «ابریشم» از نظر دهخدا از سازهای زه‌دار ایرانی است.

آندره گالستیان در خصوص موسیقی رزمی شاهنامه، توضیح داد: سازهای «جرس» و «شیپور» و «سنج» و «گاودم» و «کوس» و «بوق» و «کرنای» در شاهنامه نشانگر موسیقی رزمی هستند. فردوسی در شاهنامه از واژه رامشگر به معنای نوازنده و خواننده و نغمه‌پرداز استفاده کرده است. واژه‌های «سرود» و «آوا» و «نوازنده» و «آواز» به طور متعدد در شاهنامه استفاده شده‌اند.

این کارشناس موسیقی با اشاره به معنای دوگانه‌ی واژه «آواز» در شاهنامه، گفت: واژه «آواز» در شاهنامه علاوه بر معنای صدای خواننده – انسان – به معنی صدای ساز هم در نظر گرفته شده است. شاهنامه و موسیقی با یکدیگر عجین هستند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موسیقی موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۲۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه برای کارگران ساختمانی کردستان

استاندار کردستان، گفت: سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه برای کارگران ساختمانی استان اختصاص یافت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، اسماعیل زارعی‌کوشا پیش‌ از ظهر امروز در مراسم جهانی روز کارگر که در مجتمع فجر این شهر برگزار شد، با تبریک روز و هفته کارگر، اظهار داشت: جامعه کارگری، کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار و کارفرمایان  در کنار هم اقتصاد مملکت را به حرکت در می‌آوردند و در استان نیز عمده کار و زحمات این حوزه بر  دوش این قشر زحمت‌کش است.

وی با بیان اینکه استان‌های غرب کشور از جمله کردستان از مشکلات مزمن زنج می‌برند، گفت: امیدواریم که کم و کاستی‌ها با وجود نیروهای توانمند کردستانی در کشور برطرف شود.

استاندار کردستان با اشاره به مشکل بیمه کارگران، افزود: بر اساس اعلام مدیرکل تامین اجتماعی، خوشبختانه سهمیه 300 نفری برای برخورداری کارگران ساختمانی کردستان از بیمه اختصاص داده شد.

وی تصریح کرد: امیدواریم که مشکل بیمه سایر کارگران شاختمانی استان برطرف شود.

زارعی‌کوشا بیان کرد: کارگران نقش‌آفرینان اصلی تولید، توسعه و موتور محرکه و پیشران اقتصادی به شمار می‌روند که مسیر رشد و اعتلای کشور در خودکفایی و رسیدن به قله‌های افتخار را هموار می‌کنند.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: تلاش و پشتکار قشر زحمت‌کش کارگر بر هیچ کسی پوشیده نیست، در سال "جهش تولید با مشارکت مردم" این قشر عزیز می‌توانند همچون گذشته در مسیر تعالی و پیشرفت کشور گام بردارند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • افزایش ۳۰۰ نفری سهمیه بیمه کارگران ساختمانی در کردستان
  • دهه کرامت فرصتی مناسب برای تببین جایگاه اهل بیت علیهم السلام
  • اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه برای کارگران ساختمانی کردستان
  • عکس| اتفاق ویژه در ورزشگاه آزادی؛ جایگاه خاطره انگیز باز شد
  • اتفاق ویژه: جایگاه غربی آزادی برای پرسپولیس باز شد
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان
  • پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان خاکسپاری شد
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند