Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در نامه ای به آیت الله رئیسی ضمن قدردانی از ابلاغ «دستورالعمل نحوه انتشار احکام دادگاه‌ها و برگزاری دادگاه علنی» پیشنهاداتی را برای اجرای هر چه بهتر این دستورالعمل ارائه کرد.

دفتر تحکیم وحدت در این نامه به آیت الله رئیسی نوشت:

دفتر تحکیم وحدت در دیدار دانشجویی سال گذشته با جناب عالی مورخ ۱۶ آذر ۱۳۹۹ دلسوزانه نکاتی را حول مدیریت قوه قضائیه و قوانین قضائی به شما منتقل کرد؛ یکی از این نکات مقوله‌ شفافیت قضایی جهت اجرای تمام و کمال اصل ۱۶۵ قانون اساسی مبتنی بر برگزارکردن علنی تمام دادگاه‌ها برای آحاد ملت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یکی از مهم‌ترین عناصر شفافیت ساختار قضایی کشور را شامل می‌شود که باید توجه و اهتمام ویژه‌ای نسبت به آن صورت گیرد. چه بسیار دادگاه‌هایی که بدون جرم امنیتی و بدون ملاحظات خاص و صرفا بر مبنای سلیقه افراد در دوره‌های گذشته ریاست قوه قضائیه خصوصا دوره‌ قبل از حضور جناب عالی پشت درب‌های بسته و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد.

حال آنکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصل را بر شفافیت گذاشته و فقط موارد خاص را از آن مستثنی کرده است. با اینکه این قانون در سال 58 توسط آحاد مردم ایران تصویب شد اما نگاه‌های امنیتی و برخی بدسلیقگی‌ها تا به امروز اجازه‌ اجرای آن را نمی‌داد.

هم اکنون که دستورالعمل اجرایی شفافیت دادگاه‌ها توسط جناب عالی به تمام مراکز قضایی ابلاغ گشته است، این اتفاق را به فال نیک گرفته و بدین وسیله بابت توجه به خواست و مطالبه‌ کنشگران اجتماعی در حوزه‌ی شفافیت قضایی و عمل به پیشنهاد ایشان قدردانی به عمل می‌آوریم. 

لیکن هنوز تمام مسیر در خصوص این قانون مهم و حیاتی طی نشده است، بی‌شک نگاه‌های امنیتی یادگار دوره‌ قبل از حضور شما در قوه قضائیه هنوز در برخی از مراکز قدرت این قوه باقی مانده است و احتمالا در مقابل اجرای این قانون مقاومت می‌کند و یا با تفسیر به رای از شرط استثنای آن برای فرمایشی کردن این فرمان مهم بهره می‌گیرد.

دفتر تحکیم وحدت در خصوص اجرای هر چه بهتر این دستورالعمل و در ادامه‌ کنشگری و مطالبه‌گری خود در عرصه‌ شفافیت قضایی، وظیفه خود می‌داند که پیشنهاداتش جهت جلوگیری از سواستفاده از این دستورالعمل را بیان کند: 

۱. تدقیق مصادیق استثنا و کوچک کردن حوزه اختیار و سلیقه افراد در خصوص تشخیص مصادیق در جهت ایجاد یک بستر عمومی برای نظارت دقیق‌تر و بهتر بر فرایند دادگاه‌ها. بی شک هر چه قدر دست افراد در اعمال نظر شخصی در مورد مصادیق استثنا بسته‌تر باشد، امیدها به اجرای دقیق و ساختارمند این دستورالعمل فزونی می‌یابد. 

۲. پخش زنده برخی دادگاه‌ها از جمله دادگاه‌های جرم سیاسی از تریبون‌های رسمی جهت عادی سازی این فرایند در افکار عمومی و کمک به جا افتادن فرهنگ آن در بین آحاد ملت. این خود نوعی آموزش عمومی قانون اساسی خواهد بود. 

امید که با گسترش ساختارهای مردم سالار جهت اجرای هر چه بهتر حکمرانی مردمی در گام دوم انقلاب اسلامی در تمام عرصه‌ها شاهد نظامی مردمی‌تر و ساختاری کارآمدتر باشیم. 

والاسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیسی قانون اساسی دادگاه علنی دفتر تحکیم وحدت دفتر تحکیم وحدت دادگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۲۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال صدور حکم جلب جهانی، خواب را از چشمان نتانیاهو ربوده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رسانه‌های عبری زبان اذعان کردند که احتمال صدور حکم بازداشت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه باعث نگرانی شدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شده است.

این رسانه‌ها تاکید کردند: احتمال صدور حکم بازداشت بین‌المللی نتانیاهو باعث شده خواب از چشمان وی گرفته شود.

دفتر دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی چند روز قبل با اشاره به اینکه از نگرانی‌های رسمی و غیررسمی مرتبط با تحقیقات این نهاد در ارتباط با جنگ غزه آگاه است، بر ادامه یافتن این تحقیقات تأکید کرد.

این دفتر با صدور بیانیه‌ای، توقف همه تلاش‌ها را برای مانع‌تراشی، ارعاب یا تأثیر بر مقامات دادگاه خوستار شد و خاطرنشان کرد که استقلال و بی‌طرفی دادگاه زمانی که تهدید به انتقام از این دادگاه یا مقامات آن وجود داشته باشد، تضعیف می‌شود.

دفتر دادستانی دادگاه لاهه همچنین تأکید کرد که تهدید دادگاه حتی بدون اقدام ممکن است بر پایه اساسنامه رم، جُرم ضد اجرای عدالت باشد.

پیشتر نیز منابع آگاه اعلام کردند که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی با کارکنان بیمارستان‌های «الشفا» در شمال و «ناصر» در جنوب نوار غزه دیدار و گفت و گو کرد و اظهارات آنها را درباره جنایات نظامیان رژیم صهیونیستی و قتل عام بیماران و پناهندگان به این بیمارستان‌ها، به ثبت رساند.

به گفته این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، حوادثی که در این بیمارستان‌ها اتفاق افتاده، به دیگر تحقیقاتی ضمیمه می‌شود که دیوان کیفری درباره جنایات جنگی، ضد بشری، تجاوز و نسل کشی در نوار غزه انجام می‌دهد.

کد خبر 6097922

دیگر خبرها

  • افتتاح دادگاه عمومی بخش برزک در جهت تسهیل‌گری مشکلات قضایی مردم
  • احتمال صدور حکم جلب جهانی، خواب را از چشمان نتانیاهو ربوده است
  • برگزاری دادگاه‌های علنی بر خط در دادگستری استان کرمانشاه
  • برگزاری دادگاه‌های علنی برخط در استان کرمانشاه
  • ۸ دادگاه علنی برخط در مجتمع قضایی شهید بهشتی برگزار می‌شود
  • مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی چیست؟
  • افزایش مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی
  • نکونام: ما همه تلاشمان را می‌کنیم، دیگر هر چه شد تقدیر ماست
  • نکونام: تلاشمان را می‌کنیم، دیگر هر چه شد تقدیر ماست
  • بانکی‌پور، نماینده مجلس: در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند / کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، ۳ میلیون تومان که بعد از سه هفته باید ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت کند / ب