Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، داوود نظری مسئول دبیرخانه ماده ۳ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون ۷۲۲ فقره طرح مدیریت منابع طبیعی مشمول ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری در استان درحوزه جنگل‌کاری و جنگلداری، مرتعداری و گیاهان دارویی با مشارکت بهره‌برداران عرفی و مردم بومی منطقه در حال اجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این طرح‌ها در۲۷۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در حال اجراست.

بیشتر بخوانید

انجام مطالعات آبخیزداری در ۹۷ حوضه آبخیز چهارمحال و بختیاری

نظری با تاکید بر مشارکت مردم در حفاظت و بهره‌برداری از عرصه‌های منابع طبیعی، اضافه کرد: به منظور افزایش مشارکت مردم در مدیریت منابع طبیعی و بهره‌برداری اصولی از عرصه‌های جنگلی و مرتعی، طرح‌های مرتعداری طبق ضوابط مربوط به دستورالعمل ممیزی مراتع، به مرتعداران دارای پروانه چرا احاله مدیریت می‌شود و احاله مدیریت طرح‌های جنگل‌کاری اقتصادی، زراعت چوب، گیاهان دارویی نیز با اولویت بهره‌برداران عرفی و مردم بومی و دارندگان پروانه چرا و در صورت نبود بهره‌بردار عرفی از طریق مزایده صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: این طرح‌های به استناد ماده۲ قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع کشور و ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری مصوب سال ۱۳۴۶، با مجریان طرح‌ها و در قالب قرارداد رسمی در دفاتر اسناد رسمی احاله مدیریت شده و اجرا و بهره‌برداری از این طرح‌های براساس طرحی که به تصویب منابع طبیعی رسیده است، در دست اجراست.

نظری گفت: طرح‌های مشمول ماده۳ شامل طرح جنگلداری، جنگل‌کاری، مرتعداری، مدیریت منابع طبیعی، پارک‌های جنگلی، پارک‌های طبیعت، نهالستان‌ها، ایستگاه تولید بذر و نهال، تفرجگاه‌های جنگلی، بوستان‌ها، طرح‌های زراعت چوب و طرح‌های گیاهان دارویی است.

او افزود: این طرح‌ها براساس دستورالعمل و شرح خدماتی که از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع تدوین شده، تهیه و بعد از تصویب بخش فنی، به عنوان جزو لاینفک قرارداد ماده ۳ در زمان تنظیم قرارداد محسوب می‌شود.

نظری اضافه کرد: طبق مقررات مربوطه طرح‌ها در قالب حق بهره‌برداری و حق انتفاع تخصیص داده شده و انتقال مالکیت صورت نمی‌گیرد و مالکیت عرصه و عیانی طرح متعلق به دولت است و مجری طرح حق بهره‌برداری را در مدت تعیین شده دارد که مدت قرارداد بر حسب طرح مصوب به مدت حداکثر ۳۰ سال واگذار می‌شود و مجری طرح مکلف به پرداخت حقوقات دولتی سالانه بر اساس طرح مصوب است.

او افزود: مجریان طرح حق تغییر کاربری عرصه، تغییر طرح مصوب، تفکیک واگذاری جزیی و کلی طرح در قالب عقود معین و غیر معین از قبیل اجاره، صلح، وکالت، بیع و واگذاری تمام و یا بخشی از عین یا منافع موضوع قرارداد را ندارند و در صورتی که تخلف انجام شود و یا پرداخت بهره مالکانه از سوی بهره‌بردار انجام نشود، در کمیسیون نظارت بر این طرح‌ها، بررسی و قرارداد فسخ می‌شود.

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عرصه های منابع طبیعی بهره برداری منابع طبیعی طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۲۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،موسی مقیمی معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری  اظهار کرد: در بحث حفاظت طی ۱۲ ماهه سال گذشته طی ۱۱۵فقره انجامدعملیات آزادسازی مساحت ۳۷۰ هکتار از جنگل‌های استان مازندران به طبیعت برگشت.

وی افزود: در بحث رفع تبصره براساس تبصره ذیل ماه ۵۵، ۸۵۶ فقره به مساحت ۲۱۴ هکتار از اراضی جنگلی صورت گرفت.

معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با اعلام اینکه کشفیات چوب الات در طول ۱۲ ماهه یک‌هزار و ۵۰۰ فقره بوده است، گفت: در این زمینه خودروهای توقيف شده هم پس از سیر مراحل قضایی و قانونی آزاد شدند.

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی