Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@12:20:31 GMT

افزایش مبادله چک در اسفندماه 99

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۳۳۷۶

خبرگزاری آریا - بیش از 9 میلیون و 600 هزار فقره چک به ارزشی حدود 2582 هزار میلیارد ریال در اسفندماه 1399 در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 11.7 درصد و 26.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، براساس آمار بانک مرکزی بیش از 9 میلیون و 600 هزار فقره چک به ارزشی حدود 2582 هزار میلیارد ریال در اسفندماه 1399 در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 11.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7 درصـد و 26.9 درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران بیش از 3 میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر 1318 هزار میلیارد ریال مبادله شد.
در اسفندماه سال جاری، 49.9 درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به ترتیب با 31.3 درصد، 11 درصد و 7.6 درصـد بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین 64.2 درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (51.1 درصد)، اصفهان (7.1 درصد) و خراسان رضوی (6 درصد) مبادله شده است که بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.
چک‌های وصولی
حدود 8 میلیون و 900 هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر 2269 هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 11.8 درصد و 25.6 درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب 92.1 درصد و 87.9 درصد وصـول شده است.
درصـد تعـداد و مبلـغ چک‌های وصول شده در بهمن ماه 1399 به ترتیب معادل 91.9 درصد و 88.8 درصد و در اسفندماه 1398 به ترتیب برابر 89.1 و 88.2 درصد بوده است. در اسفندماه 1399 در استان تهران بیش از 2 میلیون و 800 هزار فقره چک به ارزشی حدود 1161 هزار میلیاردریال وصول شد که از نظر تعداد 93.4 درصد و از نظر ارزش 88.1 درصـد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.
در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های گیلان (93.9 درصد)، البرز (93 درصد) و یزد (92.5 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (84.2 درصد)، خراسان شمالی (87.4 درصد) و لرستان (87.8 درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.
در ماه مورد بررسی در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های قزوین (89 درصـد)، مرکزی (89.3 درصد) و مازندران (88.8 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های هرمزگان (76.5 درصد)، خراسان شمالی (80.1 درصد) و ایلام (80.5 درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصـولی به کل ارزش چکهای مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.
چک‌های برگشتی
حدود 763 هزار فقره چک به ارزشی بیش از 312 هزار میلیارد ریال در اسفندماه 1399 در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 9.5 درصد و 37.7 درصد افزایش نشان می‌دهـد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب 7.9 درصد و 12.1 درصد برگشت داده شده است.
درصد تعداد و مبلغ چک‌های برگشت داده شده در بهمن ماه 1399 به ترتیب معادل 8.1 درصد و 11.2 درصد و در اسفندماه 1398 به ترتیب برابر 10.9 و 11.8 درصد بوده است. در ماه مورد گزارش در استان تهران بیش از 197 هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر 157 هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که از نظر تعداد 6.6 درصد و از نظر ارزش 11.9 درصد از کل چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.
در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های کهگیلویه و بویراحمـد (15.8 درصد)، خراسان شمالی(12.6 درصد) و لرستان (12.2 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های گـیلان (6.1 درصد)، البرز (7 درصد) و یزد (7.5 درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل تعداد چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.
در ماه مورد بررسی در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به ترتیب به استان‌های هرمزگان (23.5 درصد)، خراسان شمالی (19.9 درصد) و ایلام (19.5 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های قزوین (10.5 درصد)، مرکزی (10.7 درصد) و مازندران (11.2 درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های‌ مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اختصاص یافته است و استان بین سایر استان های کشور مبادله شده در استان ترین نسبت تعداد چک ترین نسبت ارزش چک هزار فقره چک به ارزشی ترتیب به استان چک های مبادله شده درصد افزایش نشان چک های برگشتی به کل کل چک های مبادله ای هزار میلیارد ریال اسفندماه 1399 برگشت داده شده بیش ترین نسبت برگشت داده شد خراسان شمالی کل ارزش چک ماه مذکور چک های برگشت چک های وصولی استان تهران ماه مورد چک های وصول وصول شد کل کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۳۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله

یک کارشناس اقتصادی گفت: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نمی کند؛ این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است. بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند. سال گذشته نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان رسید اما به ۵۰ هزار تومان برگشت.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر حراج سکه در کنترل قیمت‌ها بیان کرد: اگر هدف بانک مرکزی کاهش قیمت سکه بوده، باید توجه داشت که این کار یک مسکن موقت است برای تاثیر در قیمت؛ لذا این امر باید به‌طور مرتب انجام شود یا اینکه به تعدادی سکه عرضه شود که دیگر بازار اشباع شده باشد. البته همه این‌ها منوط به این است که نرخ ارز هم ثابت باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: قبلا برگزاری حراج‌ سکه برای این بود که طلا به سازندگان عرضه شود و آنها بتوانند زیورآلات تولید کنند، در مقایسه با زمانی که نفت فروخته می‌شد و بانک مرکزی طلا و دلار تحویل می‌گرفت و به بانک کارگشایی می‌داد که به سازندگان و تولیدکنندگان زیورآلات عرضه کند؛ این کار در میان‌مدت نمی‌تواند اثری داشته باشد که قیمت‌ها را بشکند و کسانی که سکه خریدند هم به امید سوداگری هستند یا اینکه دنبال حفظ ارزش پولشان  هستند.

بغزیان خاطرنشان کرد: تا زمانی که سوداگری است و بین ارز دولتی و غیر رسمی اختلاف وجود دارد، نباید انتظار داشته باشیم که ثبات اقتصادی ایجاد شود و طلا و دلار برای خرید واقعی باشند نه برای استفاده از فرصت‌ها و سوداگری؛ زیرا اختلاف ارز دولتی با بازار غیر رسمی جذاب است و با عرضه محدود هم نمی‌توان نرخ را شکست بلکه می توان در کوتاه مدت بر بازار اثر گذاشت و این امر را بارها آزمون کردیم؛ لذا باید این موضوع ریشه‌ای حل شود.

وی ادامه داد: برای مثال منطقی بود که در آستانه سفرهای نوروزی، میزان دریافت ارز مسافرتی را افزایش دادند که فرد تشویق نشود ارز را از بازار آزاد بخرد، اما تا زمانی‌که محدودیت باشد، هرچه هم سهمیه افزایش پیدا کند، از طرف دیگر صف ایجاد برای خرید ایجاد می شود و چون به اندازه تقاضا عرضه نمی‌شود، در حد همان چند روز التهاب بازار را کنترل می‌کند و این را نباید به‌عنوان یک برد در نظر گرفت.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نکرد. این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است. بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند. سال گذشته نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان رسید اما به ۵۰ هزار تومان برگشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله ارز
  • آخرین آمار از وضعیت تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا | این ۶ استان کمترین میزان تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی را داشته‌اند
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • افزایش ۱۰ درصدی تعداد تشکل های کارگری و کار فرمایی در گلستان
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • قیمت دلار چقدر شد؟ / نرخ روز ارزهای مبادله‌ای
  • تراز منابع و مصارف تامین اجتماعی استان مرکزی پس از ۱۰ سال مثبت شد
  • ۸ درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند
  • کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟
  • لرستان صدر جدول؛ تعداد مجوزهای تبدیل شده از ۴۲۷ هزار گذشت