Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@13:16:02 GMT

نقش فناوری‌های نوین در صنعت داروسازی

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۳۴۴۵

نقش فناوری‌های نوین در صنعت داروسازی

مجتبی شهدوست، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در دهه گذشته، صنعت داروسازی با فراز و فرودهایی همراه بوده است با این وجود پیشرفت های چشمگیری را در این حوزه شاهد بودیم؛ به طوریکه می‌توان گفت صنعت داروسازی در ایران به مرحله خودكفایی رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: تحولاتِ کم و بیش تثبیت شده در بازار علوم زیستی، چشم انداز‌های بیشتری را به خود جلب کرده است. این تغییرات سریع که همراه با کاهش ارزش بازار جهانی صنعت داروسازی است، نشان می‌دهد که زمان آن رسیده تا شرکت‌های داروسازی به طور کامل به شنیدن صدای بیماران تمرکز کنند.

این مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان تصریح کرد: تقریبا همه صنایع تا حدودی تحت تاثیر همه گیری کرونا قرار گرفتند، با این حال، تاثیر عظیم همه گیری اخیر بر بازار دارویی قطعا غیرقابل انکار است. از زمان شیوع همه گیری کرونا، تعداد زیادی از شرکت‌های داروسازی منابع خود را به سمت تولید واکسن کرونا یا دارو‌ها و مکمل‌های مرتبط با کرونا هدایت کرده اند.

او ادامه داد: انجام این کار چالش‌ها و فرصت‌های زیادی را برای این صنعت به وجود آورده است. برای مثال، تعداد آزمایش‌های بالینی فعال نه تنها به دلیل موانع فاصله اجتماعی بلکه به دلیل محدود شدن افراد فعال در آزمایشگاه‌ها کاهش یافته است. علاوه بر این، فناوری‌ها و گجت‌های پوشیدنی سلامت محور فرصت‌های بزرگی را برای بسیاری فراهم کرده است.

شهدوست گفت: این فناوری‌ها به دلیل سهولت استفاده و کاربرد بالا، به سرعت در بازار سلامت ظهور پیدا کرده اند؛ بنابراین مهم است که شرکت‌های داروسازی در این زمینه‌ها با توسعه دهندگان نرم افزار و تولیدکنندگان گجت‌های پوشیدنی سلامت محور همکاری کنند. صنعت داروسازی آمادگی دارد تا با استفاده از فناوری‌های نوین، پیشرفته تر شود.

این فعال فناور ادامه داد: همزمان با این موضوع که نظام سلامت دیجیتال از یک چشم انداز خیالی به چشم اندازی واقعی حرکت می‌کند، شرکت‌های داروسازی و دولت‌ها باید با همه بیماران همکاری کنند تا این اطمینان حاصل شود که آن‌ها تمام تلاش خود را برای به حداکثر رساندن سلامتی بیماران و عمومی جامعه انجام می‌دهند؛ بنابراین، بیماران باید بیشتر در فرآیند توسعه و ساخت فناوری‌ها و گجت‌های سلامت محور نقش داشته باشند. عدم انجام این کار باعث کاهش کارایی این گونه دستگاه‌ها می‌شود و ممکن است، شرکت‌ها نتوانند محصولات هوشمندی را روانه بازار کنند که برای بیماران و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی دارای ارزش باشد.

او بیان کرد: چالش‌های بیشتری بی پاسخ مانده اند؛ برای مثال از آنجا که جمعیت جهانی در حال افزایش هرچه بیشتر است و مردم به دلیل بهبود کیفیت و سطح نظام سلامت عمر طولانی تری دارند، صنعت داروسازی و علوم زیستی فشار بیشتری را برای درمان جمعیت بیماران در حال رشد متحمل می‌شود. طبق برآورد‌های سازمان ملل، جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ کمی بیش از ۳.۹ میلیارد نفر خواهد شد که بیش از ۲۰ درصد این جمعیت را افراد ۶۰ سال یا بیشتر تشکیل می‌دهند. بنابراین، این تقاضای روزافزون برای تأمین نیاز‌های پزشکی آن‌ها بدون شک یک چالش مستمر و دلهره آور خواهد بود. حتی در همین لحظه، بعضی از بیماران در هر سنی ممکن است دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی اولیه را در نتیجه تجویز جراحی‌ها و بستری شدن‌های بیش ازحد نداشته باشند.

شهدوست گفت: فناوری‌های نوین برای کمک به تعدادی از این سیستم‌های مراقبت بهداشت که مستهلک شده اند و جهت مقابله با فشار‌های وارده، آماده‌اند. برای مثال مشاوره آنالین با متخصصان نظام سلامت از طریق رایانه‌های شخصی، تبلت یا تلفن‌های همراه را برای بیماران آسان و ممکن می‌کند.

او افزود: متعاقبا کارکنان نظام سلامت قادر به ارزیابی، تشخیص و البته معالجه بیماران از راه دور هستند که بدیهی است کارایی و راحتی را برای هر دو طرف به حداکثر می‌رساند. از این رو پیش بینی می‌شود که پزشکی راه دور به طور فزایند‌های به جزو مهمی از نظام سلامت در بازار‌های مختلف جهانی تبدیل شود تا به مدیریت این تقاضا در حال رشد کمک کند، به ویژه به دلیل وجود همه‌گیری کرونا که احتمال نگرش و فرهنگ مردم نسبت به فعالیت‌های مختلف اجتماعی را برای همیشه تغییر خواهد داد.

این مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان یادآوری کرد: طی این سالها صنعت و علم دارو سازی در ایران پیشرفت های فراوانی داشته است اما همچنان نیازمند مدیریت درست و بكارگیری دانش متخصصان دارویی در شركت های بزرگ تولید دارو خواهد بود.

بیشتر بخوانید

مصرف خودسر آنتی بیوتیک‌ها، بلای جان است نه دوای درد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت بهداشت صنعت داروسازی شرکت های داروسازی صنعت داروسازی نظام سلامت فناوری ها همه گیری شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۳۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی صنعت برق به بورس انرژی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به گفته آقای رجبی مشهدی، با اصلاح مالی صنعت برق، حساب‌های وکالتی شرکت‌های توزیع، ماهانه تا دو هزار میلیارد تومان پُر می‌شود.

مدیر عامل شرکت توانیر افزوده: براساس هدف گذاری انجام شده، تامین برق مورد نیاز کشور از بورس به ۶۰ درصد می‌رسد و قرار است تا پایان برنامه هفتم، ۲۱۰ تراوات ساعت از برق کشور با بورس یا قرارداد‌های دوجانبه تأمین شود.

دیگر خبرها

  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران
  • تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای شروع شده و در مرحله تحقیقاتی است
  • اختلال در سامانه بیمه سلامت بیماران را کلافه کرد
  • داروسازی ایران، حرکت به سوی آینده یا اسیر روندهای تکراری
  • بدهی صنعت برق به بورس انرژی
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن