Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-06@11:23:39 GMT

واریانت‌ هندی، ایران را فتح می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۴۱۵۵

واریانت‌ هندی، ایران را فتح می‌کند؟

درواقع می‌توان گفت پیک چهارم کرونا هنوز به پایان نرسیده است و در این شرایط زمزمه‌های انتشار واریانت هندی در کشور و شناسایی آن در پایتخت نیز به گوش می‌رسد.‌

لازم به یاد آوری است چند روز پیش فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره شناسایی واریانت هندی در تهران گفت وقتی در استان‌های متعدد تعداد قابل‌توجهی از ابتلا به این واریانت گزارش شده است، بدون تردید در تهران هم انواع جهش‌ یافته وجود دارد، زیرا تهران حجم بالایی از ارتباطات بین استانی را تجربه می‌کند و مقصد بسیاری از سفرهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بنابراین ضروری است برای مقابله با شیوع این واریانت، تصمیم‌های درست و به‌موقعی گرفته شود، چراکه سهل‌انگاری در این خصوص می‌تواند به ماجرای فراگیر شدن واریانت انگلیسی منجر شود، با این تفاوت که قدرت انتقال واریانت هندی از واریانت انگلیسی بیشتر است.

افزون براین نتایج، برخی بررسی‌ها از این حکایت دارد که واریانت هندی به دلیل موتاسیون مقاومت بیشتری در برابر ایمن‌سازی نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر، افرادی که به دلیل عفونت طبیعی یا به دلیل تزریق واکسن باید بدنشان در برابر این ویروس مقاومت بیشتری نشان دهد نیز گرفتار واریانت هندی می‌شوند.

هرچند مقاومت واریانت هندی در برابر ایمن‌سازی زیاد نیست، اما با توجه به این که این واریانت می‌تواند از ایمنی‌سازی فرار کند، فراگیری آن هزینه بیشتری به جامعه تحمیل می‌کند.

تجربه نشان داده نبود برنامه‌ای منسجم و مناسب دربرابر واریانت انگلیسی سبب شد، کل کشور در شرایط قرمز قرار بگیرد.

به همین دلیل با تصمیمات مناسب می‌توان مانع تکرار فراگیری‌های گسترده شد. این درحالی است که شرایط این روزها نیز مناسب نیست، هرچند ما قله پیک چهارم را پشت سر گذاشته‌ایم اما پیک چهارم هنوز تمام نشده است، چراکه تعداد مبتلایان هنوز پنج رقمی است؛ برای نمونه دیروز حدود 11هزار و 200 مبتلای جدید در کشور شناسایی شد و وزارت بهداشت آمار قربانیان کرونا را نیز 200نفر اعلام کرد.

این اعداد از این واقعیت حکایت دارد که چرخه ویروس هنوز در کشور وسیع است و این خطر وجود دارد که واریانت‌های هندی نیز در این چرخه باشد.

نکته دیگر این ‌که فاکتورهایی که برای تعیین وضعیت شهرها در نظر گرفته می‌شود نیاز به بازنگری دارد. این روزها به ظاهر اعلام می‌شود که رنگ‌بندی و شرایط شهرها تغییر کرده است؛ مثلا برخی شهرها از وضعیت قرمز و نارنجی به سمت شرایط زرد در حال تغییر هستند. مساله این است معیاری مانند شیوع بیماری و شناسایی بیماران جدید در این بین نادیده گرفته می‌شود.

فراموش نکنیم به‌تازگی ماه رمضان را پشت سر گذاشته‌ایم، ماهی که آمار سفر و جابه‌جایی‌ها کاهش پیدا کرد، اما بر خلاف کاهش سفرها این روزها شاهد کاهش آمار شناسایی مبتلایان نیستیم و این مساله‌ای است که باید بیشتر به آن توجه کرد.

بنابراین می‌توان گفت خطر فراگیری واریانت هندی در کشور جدی است. برای کاستن از احتمال این خطر نیز باید اقدامات مناسبی انجام داد؛ اقداماتی مانند در نظر گرفتن محدودیت‌های اجتماعی بیشتر، افزایش غربالگری بیماران و سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون.

دکتر علیرضا ناجی - ویروس‌ شناس / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: علیرضا ناجی کرونا واریانت هندی واریانت انگلیسی واکسیناسیون واریانت هندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۴۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ نقطه حادثه خیز در سواحل رشت شناسایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، کیا عاشوری صبح یکشنبه در نشست ستاد ساماندهی سواحل شهرستان در بخش خشکبیجار با اشاره به در پیش بودن فصل گرم و زمان بازگشایی طرح‌های سالم سازی در نیمه خرداد ماه هر سال اظهار کرد: شهرستان رشت دارای ۲۲ کیلومتر نوار ساحلی که از ۱۰ روستای ساحلی بخش‌های خشکبیجار و لشت نشا تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته تمامی مطالبات ناجیان غریق پرداخت شد، افزود: البته تلاش‌های شوراهای اسلامی و دهیاران این مناطق انکار ناپذیر است که جای قدردانی دارد لذا امسال باید یک شناگاه در این مناطق ایجاد شود.

عاشوری با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای بازگشایی طرح‌های سالم‌سازی انجام گیرد، گفت: آموزش و استقرار منجیان غریق، پوشش مناطق خطرآفرین، رعایت موازین شرعی و قانونی باید درد دستور کار قرار گیرد.

فرماندار رشت با تاکید بر اینکه ارائه برنامه‌های فرهنگی متنوع از عمده مسائلی است که در این ایام باید به آن پرداخته شود، اضافه کرد: داشتن مناطق دیدنی و امکان میزبانی از هموطنان و گردشگران در عمده ایام سال، ظرفیت و فرصت استثنایی برای معرفی شایسته رشت فراهم آورده که باید به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شوراها و دهیاران با استقرار امکانات و آلاچیق‌های سنتی از ظرفیت‌های گردشگری مناطق خود استفاده کنند، افزود: انتظار داریم برنامه‌های فرهنگی در طرح‌های دریا با هدف ترویج عفاف و حجاب و اشاعه فرهنگ ناب اسلامی با همکاری دستگاه‌های متولی تقویت شود.

فرماندار رشت بر لزوم مدیریت آسیب‌های اجتماعی در سواحل شهرستان رشت تاکید کرد و ادامه داد: جذب سرمایه گذار برای توسعه بخش گردشگری در سواحل شهرستان رشت مورد توجه قرار گرفته و ما نیز قطعاً کمک خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ۶۰ نقطه حادثه خیز در سواحل رشت شناسایی شده و تحت پوشش قرار دارد، اضافه کرد: نیاز است صدا و سیما نسبت به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص سواحل در سطح کلان اقدام کند.

کد خبر 6096948

دیگر خبرها

  • طرز تهیه غذای هندی چوله پالک + فیلم
  • آدم ربایی در شیراز
  • لحظه اعلام شناسایی شهید «کاروان» به خانواده اش
  • دستگیری سارقان به عنف نیسان
  • «هات داکس» جایزه بهترین مستند بین‌المللی را به فیلم هندی داد
  • ۶۰ نقطه حادثه خیز در سواحل رشت شناسایی شد
  • واردات ۱۳۴ میلیون دلار برنج هندی در ۲ ماه
  • پیکر‌های شهدای گمنام تشییع شدند
  • پلیس کانادا سه هندی را به اتهام قتل رهبر سیک‌ها بازداشت کرد
  • کمین غافلگیرکننده یک ببر برای گاومیش هندی (فیلم)