Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی کرمی با اشاره به تبعاتی که شیوع ویروس کرونا روی کم تحرکی و اضافه وزن و چاقی مردم داشته است به خبرنگار مهر گفت: شیوع این ویروس محدودیت هایی که را برای ورزش کردن مردم ایجاد کرد و همین اتفاق به موانع دیگر ورزش نکردن اضافه شد تا شاهد افزایش بیماری های غیرواگیر در کشور باشیم.

وی ادامه داد: کم تحرکی که از قبل وجود داشت به واسطه شیوع کرونا و تغییر سبک زندگی مردم به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد و زمینه بیماری های دیگری را فراهم آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری های قلبی و عروقی عمده ترین بیماری است که ناشی از کم تحرکی و یکجانشینی است، شیوع این بیماری در جامعه موجب افزایش هزینه های اقتصاد سلامت می شود و فاجعه ای عظیم تر این است که با این وضعیت رشد جمعیت پیشبینی می‌شود جمعیت سالمند ایران تا سال ۲۰۵۰ به ۳۰ درصد خواهد رسید.

کرمی افزود : با توجه به ماهیت رشته علوم ورزشی که ماهیتی میان‌رشته‌ای دارد، بسیاری از علوم مختلف برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان در آن دخیل بوده است که باعث شده هدف این رشته آشنایی دانشجویان آن با ابعاد مختلف جسمی و روانی انسان در حد یک پزشکیار بوده تا آنان بتوانند پس از پایان تحصیلات به‌عنوان یک مربی آماتور و یا حرفه‌ای در حوزه ورزش با ورزشکاران در ارتباط باشند اما امروز با توجه به شرایط بحرانی و پاندمی کم تحرکی در دنیا بخصوص در ایران فارغ تحصیلان رشته تربیت بدنی می‌توانند در بحث دانش افزایی و آگاهی بخشی به آحاد مردم در مراکز مشاوره ای به جامعه خدمات رسانی بکنند.

وی افزود : به هرحال امروزه ارائه خدمات تخصصی تندرستی به اقشار مختلف جامعه نیازمند تخصص در حوزه علوم ورزشی می باشد و با توجه به بیکاری بیش از ۱۰۰ هزار فارغ التحصیل حوزه علوم ورزشی در کشور و امکان ایجاد اشتغال برای عده زیادی از افراد متقاضی کار در حوزه ورزش، چنانچه امکان تاسیس مراکز ورزش و تندرستی توسط وزارت ورزش و جوانان فراهم شود، ظرفیت بسیار بزرگی در کشور برای اشتغال در حوزه علوم ورزشی ایجاد می شود.

مشاور فدراسیون ورزش های همگانی ادامه داد: بر اساس بند ۱۲ بخش وظایف قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان آماده است که ( صـدور و لغو پروانه تاسـیس و فعالیت اتحادیه باشگاه های ورزشی، باشگاهها ، اماکن و “مراکز ارائه دهنده خدمات ورزشی و تندرستی” پس از بررسی صلاحیتهای عمومی، اخلاقی، علمی و حرفه ای و نظارت بر فعالیت آنها ) و همچنین بر اساس بند ۸ اختیارات وزارت ورزش و جوانان در حوزه ورزش می‌بایست اقدام به ” تسهیل فعالیت دانش آموختگان علوم ورزشی برای ارائه خدمت مطلوب به جامعه و نظارت مستمر بر آن ” انجام دهد. که قانون مذکور در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۰۲ به تایید شورای نگهبان رسید.

مجتبی کرمی افزود : اهداف این مراکز مشاوره در حوزه خدمات ورزشی و تندرستی می‌تواند در خصوص ارزیابی و سنجش ویژگی های جسمانی، ارائه برنامه ها ی تمرینی، ارائه رژیم های تغذیه ورزشی، ارائه مشاوره به مدیران ورزشی، تحلیل وضعیت های مربوط به رشد حرکتی در کودکان و نوجوانان ، مشاوره های روان شناختی ورزشی و تجزیه و تحلیل اطلاعات بیومکانیک ورزشی باشد که کلیه فارغ تحصیلان گرایش های مختلف رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی امکان فعالیت در این مراکز را با توجه به گرایش رشته تحصیلی میتوانند داشته باشند.

مشاور فدراسیون ورزش های همگانی افزود : بر این باوریم که این مراکز می‌توانند با مشاوره دادن در سطح کشور و افزایش دانش و آگاهی آحاد جامعه نسبت به فعالیت بدنی و ورزش در کلیه اقشار کشور باعث افزایش فعالیت بدنی مناسب و استاندارد در طول روز شود و از این طریق میتوانیم فرهنگ سبک ” زندگی فعال ” را در جامعه نهادینه کنیم.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: کم تحرکی و چاقی ورزش همگانی علوم ورزشی کم تحرکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۴۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا سهرابی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سلامت را یکی از اصول بنیادین در قانون اساسی جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه برقراری دسترسی عادلانه سلامت به عنوان یکی از حقوق اساسی مردم همواره مورد توجه بوده و موفقیت‌های بزرگی نیز در این زمینه به دست آمده است.

وی، استقرار نظام شبکه بهداشتی در شهرها و روستاها را به عنوان یکی از دستاوردهای حوزه سلامت برشمرد که مورد تحسین و توجه جهانیان است.

به گفته سهرابی، به رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته به دلیل وجود بیماری‌های متنوع و بلایای طبیعی و عوامل محیطی تهدید کننده سلامت مانند آلودگی هوا متأسفانه حق سلامت به صورت کامل نمی‌تواند محقق شود و مشکلات و چالش‌هایی زیادی در حوزه سلامت وجود دارد که برای رفع آنها باید برنامه‌ریزی مؤثر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در تمام جهان، چالش‌های سلامت مطرح است به نحوی که در حال حاضر نیمی از مردم دنیا به خدمات ضروری با کیفیت دسترسی مناسبی ندارند.

سهرابی با اشاره به محوریت انسان سالم برای توسعه پایدار؛ زندگی سالم را پایه و اساسی برای زندگی مولد و ایجاد یک جامعه شاد عنوان کرد.

وی تاکید کرد: برای تأمین سلامت در همه ابعاد باید زیرساخت‌های سلامت تقویت شود و مردم از نظر مکانی، زمانی و اقتصادی دسترسی مناسبی به خدمات سلامت داشته باشند.

سهرابی، تقویت بیمه‌ها و ارائه خدمات پیشگیری را راهکار اساسی برای تأمین سلامت عنوان کرد و افزود: خدمات پیشگیرانه مانع از تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی سنگین ناشی از درمان بیماری‌ها به خانواده و جامعه می‌شود. بنابراین توسعه خدمات بیمه و خدمات پیشگیری می‌تواند راهکاری برای تأمین حق سلامت مردم باشد.

وی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت را از جمله عوامل مهمی دانست که سلامت را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تبعیض، فقر، آلودگی‌های زیست محیطی را از عوامل بسیار مهم تأثیرگذار بر سلامت مردم در تمام دنیا برشمرد.

به گفته وی، با انجام مداخلاتی می‌توان بسیاری از شاخص‌های سلامت را تحت تأثیر قرار داد اما برای انجام مداخلات مؤثر نیاز به حمایت همه جانبه و همکاری‌های بین بخشی است.

سهرابی با اشاره به نقش مهم مشارکت مردم در تأمین سلامت و حمایت‌طلبی تاکید کرد: آحاد جامعه باید با نمایندگان خود در حوزه قانونگذاری و اجرایی در تماس باشند تا منجر به وضع و اجرای قوانینی شود که موجب ارتقای سلامت می‌شود.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با ترویج فرهنگ سلامت و استفاده از ابزارهای پیشگیری که حوزه سلامت در اختیار مردم قرار می‌دهد باید همه افراد را برای پیروی از الگوی زندگی سالم توانمند ساخت.

وی به افراد توصیه کرد که ضمن ارتقای سطح سواد سلامت خود حتماً اطلاعات مورد نیاز را از منابع معتبر تهیه کنند.

سهرابی، ابراز امیدواری کرد با همکاری بخش‌های مختلف اجرایی و قانونگذاری و مشارکت هرچه بیشتر مردم با حوزه سلامت، شاهد تحقق شعار امسال هفته سلامت با عنوان «سلامت خانواده با مردمی سازی سلامت» باشیم.

کد خبر 6094021 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • الزام مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت به ارائه خدمات پوشش بیمه‌ای
  • ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور
  • مجری و گوینده قدیمی درگذشت + عکس
  • ارائه خدمات درمانی رایگان به معلمان در مراکز درمانی یزد
  • به پرورش ورزشکار المپیکی بی‌توجهی کرده‌اند/ روال برگزاری مجامع انتخاباتی قطع شدنی نیست
  • شهرداری همدان در جذب شهروندان به ورزش خلاقانه عمل کند
  • ارائه خدمات درمانی بهداشتی به اتباع مجاز و غیرمجاز در سیستان و بلوچستان
  • برای ثبت شرکت خدماتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • هیچ مسئولی نمی‌تواند طلبکار رشته کشتی باشد / نمی‌خواهم نفر اول تیم ملی باشم!