Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس،  اختتامیه فصل اول سلسله نشست های تخصصی «علاج» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا و با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و کارشناسان مسائل اقتصادی برگزار شد.

* دولت بعدی باید اولویت خود را تک‌نرخی کردن ارز قرار دهد و به سمت شفافیت بیشتر در اقتصاد و بازار ارز برود

داوود منظور عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در این نشست گفت: ما در سال ۹۹، ۴/۱ شغل در اقتصاد را از دست دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی هشت سال گذشته در مجموع ما یک میلیون شغل ایجاد کرده‌ایم و این در صورتی است که هر سال حدود پانصدهزار ورودی به بازار کار داریم.

وی افزود: صرفنظر از عواملی که این وضعیت را ایجاد کرده، وضعیت رضایت بخش نیست و بسیار نگران کننده است. در این فرصت زمانی باید کارهایی انجام شود تا جمعیت بیکار شده به کار بازگردند. البته در اقتصاد بیکار شدن مهم نیست و بیکار ماندن مهم است. به عبارتی حوزه بیکاری باید شناور باشد و دائماً در حال تغییر باشد. سیاست‌های حمایتی که باید برای این قضیه درنظر گرفته شود، وجود ندارد. خیلی‌ها شرایط بیمه بیکاری را هم ندارند امام همان بیمه هم کمک کننده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر فضای تولید کشور را به سمت مولدبودن و بهبود فضای کسب و کار ببریم، می‌توانیم برای فضای کسب و کار فکری بکنیم. شغل در تولید ایجاد می‌شود. اگر ما به دنبال این هستیم که فضای اشتغال را افزایش دهیم، باید فضای تولید را رونق ببخشیم.

وی گفت: تأکید‌های مکرر مقام معظم رهبری در طی سالیان گذشته نیز ناظر به همین مسئله است. در هشت سال گذشته، سالانه میزان مشارکت‌گذاری در اقتصاد منفی بوده است و هر سال چهار درصد کاهش پیدا کرده است. در دو سال گذشته مقدار تشکیل سرمایه کمتر از استهلاک دارایی‌های ما بوده است.

منظور افزود: به عبارتی بعد از جنگ تحمیلی شاهد این هستیم که سرمایه اقتصاد در حال کوچک شدن است. تولید ناخالص داخلی ما از سال 91 تا سال 98 نه تنها افزایش پیدا نکرده است، لکه کاهش پیدا کرده است. اگر بخواهیم همین ریل را در اقتصاد ادامه دهیم، بعید است که بتوانیم اصلاحی را در این زمینه رقم بزنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در دنیا سیاست‌گذاری‌های حمایت از تولید و رونق تولید کاملاً تعریف شده است و باید اراده کنیم اقتصاد و تولید را بر اساس علم آن اداره کنیم. ما خلأ دانشی نداریم و اقتصاددان‌های زیادی در دولت و مجلس داریم. ما اقتصاد را بر اساس باورها و معیارها و اهداف دیگری اداره می‌کنیم. در کنار ما کشور افغانستان، توانست نرخ تورم سه درصد را مدیریت کرد. در سال گذشته تورم ما ۲/۳۶ درصد بود و امسال نیز با توجه به بودجه بسته شده، تورم زییر چهل درصد نخواهد بود. عدم اعتقاد عملی به اصول حکمرمانی اقتصادی باعث این مسائل شده است.

 

 

وی ادامه داد: در دنیا پذیرفته شده که بانک مرکزی باید استقلال داشته باشد و اصل استقلال بانک مرکزی یکی از اصول مهم حکمرانی اقتصادی است. آیا بانک مرکزی ما این استقلال را دارد؟ به نظر می‌رسد بانک مرکزی ما بیشتر از اینکه تنظیم‌گر بخش پولی ما باشد. هیچ چیز ناشناخته‌ای وجود ندارد و ما باید بپذیریم حکمرانی اقتصادی بر اساس یک اصول علمی پیش رود و به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: اولین کاری که دولت آینده باید انجام دهد، برگرداندن ثبات به اقتصاد و کنترل نااطمینانی‌ها در این حوزه است که این مسئله سرمایه‌گذاری و نوآوری در تولید را حذف می‌کند و باید جلوی آن گرفته شود. منشأ تورم سیاست‌های پولی است. اگر خلق پول توسط بانک مرکزی و بانک‌های خصوصی، که به یک معضل تبدیل شده است، کنترل شود، ما می‌توانیم این مسئله را حل کنیم. انضباط پولی منجر به کاهش تورم می‌شود. ما در دوره آقای خاتمی و برخی دوره‌های دولت احمدی نژاد و روحانی تورم خوبی و مدیریت‌شده‌ای داشتیم.

وی گفت: نظام پولی ما قرار است به عنوان تثبیت کننده برای ناکارآمدی‌های بخش‌های دیگر اقتصاد عمل کند. باید تصمیم بگیریم که خیلی از کارها رو انجام ندهیم، آنوقت اقتصاد خود به خود ثبات خواهد رسید. اگر بانک مرکزی در مقابل دولت و کسری بودجه و ارز بلوکه شده مقاومت کند، مطمئنا تورم کنترل خواهد شد.

منظور ادامه داد: باید دانست که در فضای سرمایه‌گذاری، ثبات اقتصادی شکل خواهد گرفت‌. با این شرایط بی‌ثباتی کدام سرمایه‌گذاری ریسک می‌کند و وارد میدان می‌شود. ما ریسک را کم بکنیم، سرمایه‌گذاری افزایش پیدا می‌کند. مشکل بازار ارز این هست که میزان تقاضای ارز از ظرفیت‌های تأمین ارزمان بسیار بیشتر است. بخش بزرگ بازار ارز ما تقاضا برای واردات است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: قرار بر این بود که تجارت خارجی را به منابع ارزی متصل کنیم. ما یک تجربه موفق به نام پرتال بومی ارزی داشتیم که بهم زدیم. اینکه دائما سازمان‌دهی‌های ما در حال تغییر است، همه را مبهوت کرده است و برنامه‌ریزی‌ها را بهم ریخته است. باید سامانه‌های ما بهم وصل شود و ارتباط داشته باشند تا سرمایه‌گذاران ما بتوانند به راحتی به این حیطه ورود پیدا کنند.

وی تاکید کرد: یک مسئله‌ جدی در مقوله تولید، فضای کسب و کار است. این سیستم مجوزهای تو در تو که همه دچار تعارض منافع است، در دنیا برچیده شده است و هر حوزه کاری، ضوابط آن تعیین شده است. چقدر ما فارق‌التحصیل وکالت داریم که وارد بازار کار نشده‌اند.

این استاد دانشگاه گفت: ما باید به سمت سهولت کسب و کار و کاهش مجوزها برویم. باید مقررات اضافی حذف و مقررات به صورت کلی تنظیم شود. متاسفانه عمده مشکل کشور ما، تعارضات منافع است‌. افرادی مسائل کشور را در دست دارند که ذی‌نفع هستند تا مسائل را پیچیده کنند. استفاده از ظرفیت‌های بومی به معنای نفی تجربه‌ کشورهای دیگر دنیا نیست. اقتصاد مقاومتی یر مبنای اصول علمی اقتصاد تدوین شده‌است.

وی افزود: چرا باید برای کالاهای غیراساسی نظام ارزی کشور و اقتصاد را متزلزل بکنیم؟ متأسفانه استفاده از ابزارهای نادرست برای اهداف درست، یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ماست. دولت بعدی به هرنحوی که شده است باید اولویت خود را تک‌نرخی کردن ارز قرار دهد و به سمت شفافیت بیشتر در اقتصاد و بازار ارز برود. آنچه بیشتر از همه اقتصاد را ضربه می‌زند، عدم شفافیت، تعارض منافع‌ها و ویژه‌خواری‌ها است که همه این فسادها مردم را بی‌انگیزه کرده است. برای امید دادن نیز باید فساد را برطرف کنیم. ارز چندنرخی یعنی فساد و باید این مسئله را از بین ببریم.

* مردم دنبال فردی هستند که برای گرانی و اشتغال برنامه داشته باشد/ ناکارآمدی‌ دولت در فضای اقتصادی کشور 

رسول یوسفی عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) هم در این نشست گفت: مسئله‌ای که باید بدان توجه کرد، مسئله ناکارآمدی‌ای است که این دولت در فضای اقتصادی کشور انداخته است.

وی ادامه داد: اخیرا هم ما مشاهده می‌کنیم که بارها گفته شده که باید تحریم‌ها برداشته شود اما باز هم قضیه به نحوی دیگر رقم می‌خورد. می خواهند که این موج را بیاورند و در فضای انتخابات از آن بهره ببرند.

این استاد دانشگاه افزود: ما الان در فضایی هستیم که مردم باید تصمیم بگیرند و یکماه بیشتر فرصت نیست. همه جریان‌ها تصمیم دارند که از این ظرفیت به وجود آمده استفاده کنند و به صندلی ریاست جمهوری برسند.

یوسفی ادامه داد: وضعیت ما از حوزه‌ آسیب به تهدید رسیده و فرصت برای مسئولین محدود شده است. دولت بعدی با هر گرایشی زمان زیادی ندارد. تمام بررسی‌ها نشان می‌دهد که که مردم از این وضعیت نابسمانی‌ها عصبانی هستند و زمان زیادی برای اصلاح وجود ندارند.

 

 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تمام کاندیداها باید بدانند که صبر مردم برای اصلاح روند موجود طولانی نخواهد بود. ما هیچ وقت در دوران انتخابات شاهد این نبودیم که باز هم افزایش قیمت و گرانی ببینیم. این عملا ظرفیت را کم می‌کند و سایه تحریم را نیز باید به این مسئله اضافه کنیم. همچنین جنگ رسانه‌ای حول و حوش این موضوعات وجود دارد و مسائل امنیتی نیز وجود دارد.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب بارها از کلیدواژه امید استفاده کردند و همین چراغ راه خواهد بود. مردم دنبال فردی هستند که برای موضوع گرانی و اشتغال برنامه داشته باشد. تلاش این آقایونی که دوباره برای ثبت نام آمده‌اند، این است که مطالبات را می‌دانند و باز هم می‌خواهند سطح دعوا را عوض کنند و ملت را سرگرم مسائل غیرواقعی کنند.

یوسفی افزود: رهبری بارها خواسته‌اند از موارد مثبت حضور ما در منطقه و سوریه گفته شود اما توجهی نشده است. الان بازارهای سوریه و عراق در دست دیگر کشورهاست و ما صادراتی نداریم. به کشورهای همسایه، هیچ توجهی نداریم. ریشه این مسئله به گذشته بازمی‌گردد. همیشه دو نگاه برای حل مسائل در کشور مطرح بود. یک نگاه توجه به غرب است که می‌گوید مشکل خود را به دنیا و سازمان‌های بین‌الملل حل بکنی تا بعد از آن توسط آنان مشکلات حل شود. نگاه دیگر این بود که با توجه به ظرفیت‌های که در درون کشور وجود دارد، بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم. در انتخابات سال ۹۲ این دو نگاه به عینه مشاهده شد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: سال ۹۲ با بحث مذاکره با کدخدا این مسئله را جلو بردند و در سال ۹۶ نیز دوباره آن را مطرح کردند تا مسائل از بیرون حل شود. متاسفانه این نگاه به انتخابات امروز ما نیز سایه انداخته و برای بردن نگاه مردم به سمت مذاکره مجدد، دوباره این مسائل را مطرح می‌کنند و منافع خود را در پی آن دارند. کلا راهکار دیگری برای حل مسائل کشور جز با غرب و شرق بستن، ندارند. اگر قرار است که مشکلات حل شود، نیازمند به جهت‌دهی و بسترسازی مناسب دارد. انتخاب فردی که ظرفیت این اصلاحات را انجام دهد، در بازه کوتاه مدت اتفاق میفتد و باید بسیار دقت و توجه شود.

* دولت بعد باید اراده لازم را برای حل مشکلات مردم داشته باشد

رضا موسائی کارشناس مسائل اقتصادی هم در این نشست گفت: بخشی از تولید ما وابسته به صنایع کوچک و متوسط است. این صنایع ارزش افزوده‌ بیشتری نسبت به صنایع دیگر ما دارند اما بخش اعظمی از اشتغال ما مدیون این صنایع هست. زمانی که ما به عملکرد دولت در این زمینه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که عملکرد مطلوبی در این زمینه نداشته‌اند.

وی افزود: به عنوان مثال در حوزه پوشاک، اگر کسی قصد تشکیل کارگاه تولیدی داشته باشد و نیاز به مجوز داشته باشد، به او مجوز نمی‌دهند و باید با رانت و یا لابی این مشکل را حل کند. در حوزه گلخانه و کشاورزی نیز این مسائل وجود دارد و معلوم نیست وزارت صمت مسئول است یا وزرات کشاورزی.

 

 

موسایی گفت: در حوزه صنایع بزرگتر مانند صنایع خودرو نیز اشتباهات زیادی رخ داده است و دولت همچنان بر این روند پافشاری می‌کند و به درستی مدیریت انجام نمی‌شود و سودآوری لازم در این صنایع وجود ندارد.

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: اقتصاد ما با مشکلات زیادی روبه رو است و ما نباید انتظار داشته باشیم که دولت بعد بتواند یک تحول یک شبه‌ای رقم بزند. ما از دولت بعد انتظار داریم که آن نیت و اراده لازم را برای حل مشکلات مردم داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اقتصاد اشتغال بازار ارز گرانی استاد دانشگاه سرمایه گذاری بانک مرکزی سال گذشته بازار ارز کسب و کار دولت بعد برای حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۴۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،مرتضی افقه، استاد دانشگاه و اقتصاد دان گفت :به‌طور کلی دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بوده و حالا هم ضعیف است و تیم اقتصادی دولت تیم قدرتمندی نیست؛ چه مدیران بانک مرکزی و چه مدیران وزارت اقتصاد، اما به هر حال دولت اکنون که می‌گوید فروش نفت خوبی داریم، یعنی ارز هم در اختیار دارد و می‌تواند مدیریت کند اما در حوزه عرضه ارز با احتیاط رفتار می‌کند و در عرصه تقاضا هم قادر به مدیریت نیست.

هم‌میهن نوشت: این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این سخن از سوی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که نرخ ارز بازاد آزاد را قبول نداریم، چقدر علمی است؟ بیان کرد: «من واقعاً نمی‌فهمم این چه حرفی است که دو مسئول عالی‌رتبه اقتصادی کشور یعنی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی می‌زنند. واقعاً قابل فهم نیست زیرا هیچ مبنای علمی و تخصصی‌ ندارد. در بسیاری از اقلام‌ها ارز آزاد برای واردات استفاده می‌شود؛ یعنی خود دولت بهتر از هر کسی می‌داند کشور فقط محدود به همان اقلامی نیست که ارز دولتی دریافت می‌کنند و بسیاری از کالاها با ارز غیررسمی خریداری می‌شوند حتی بعضی از اقلام اساسی. حتی می‌شود گفت ۸۰درصد از واردات ما با ارز آزاد است و من می‌گویم این حرف اگر نگوییم بچه‌گانه است اما حتماً غیرعلمی است.


۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900070

دیگر خبرها

  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد
  • ۵ هزار خوابگاه متأهلی تا پایان دولت سیزدهم احداث می‌شود
  • لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام استان
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • دولت برنامه‌ریزی مناسبی برای حمایت از نخبگان دارد
  • دولت سیزدهم برای مناطق جنوبی تهران چه برنامه هایی دارد؟ | نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان