Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@11:06:41 GMT

روستای منتخب قرآنی؛ آماده برگزاری جشنواره‌های ملی

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۵۰۵۵

روستای منتخب قرآنی؛ آماده برگزاری جشنواره‌های ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محافل قرآنی، پربرکت‌ترین مراکز فرهنگی هستند. همان جا که جان بی‌قرارِ انسان از سرچشمه ازلی و ابدی معرفت سیراب می‌شود.

آنجا که انسانیت معنا می‌یابد و عارفانه‌ها هویت می‌گیرد، زندگی با رنگ دیگر به درکی در وسعت بی‌نهایت می‌رسد، جان و تن انسان از آلایش رها شده و در بستری ژرف از معرفت نفس آرام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه زندگی‌ها که با رفتن به سمت قرآن ارتقاء یافته و چه انسانها که پس از عجین شدن با این مصحف شریف، به دگردیسی معنوی دست یافته‌اند. 

به راستی قرآن، غنی‌ترین سبک زندگی را پیشروی افراد قرار می‌دهد و آنها را تا سعادتی ابدی بدرقه می‌کند.

به گفته بزرگان علوم دینی، برای اینکه طهارت و عدم طهارت خود را دریابیم، باید خود را به قرآن عرضه کنیم که آیا ما فقط ظاهر قرآن را می‌خواهیم یا اینکه از ادراک ظاهر آن هم محروم هستیم و یکی از بطون قرآن برایمان باز نشده است. 

پس فهمیدن اینکه آیا انسان به طهارت باطنی دست یافته یا نه و در چه حدی از انسانیت قرار گرفته، از عرضه کردن نفس به قرآن مشخص می‌شود.

به راستی فهم ما از قرآن به چه میزانی است...؟ و طهارت خیال و طهارت باطن در چه سطح از ادراک قرآن، میسر می‌شود...؟

تا چه حد قرآن این حقیقت جاوید در ذهن و وجود ما رخنه کرده و تا چه حد از ظواهر آن عبور کرده‌ایم و به محتوای عمیق و عظیم آن پی‌ برده‌ایم.

روستای قرآنی محمدآباد پس از موفقیتهای گذشته، به تازگی در کنار دو روستای صحرارود فسا و باغ صفای سرچهان، عناوین روستاهای منتخب قرآنی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

محمدآباد که به قرآن‌آباد معروف است، روستایی است از توابع دهستان خیر شهرستان استهبان 
و این لقب نیز از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن اعطا شده است، یک روستای منحصر به فرد قرآنی با محوریت موسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) است که برکات فراوانی را در بر داشته و این برکات را به نقاط دیگر منتشر شده است.

این روستا با جمعیتی حدود یک هزار و ۴۰۰ نفر، بیش از ۶۰ حافظ کل قرآن را در خود جای داده است و با توجه به وجود مدرسه حفظ شبانه‌روزی قرآنی در محمدآباد، سالانه حدود ۳۰ حافظ کل قرآن در این روستا تربیت می‌شوند که این قرآن‌آموزان از نقاط مختلف کشور به این مرکز مراجعه کرده و موفق به حفظ قرآن می‌شوند.

عضو شورای اسلامی روستای محمد آباد در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به فعالیت موسسات قرآنی بیت‌الاحزان از سال ۷۶ تاکنون و تلاش مستمر این موسسه در ترویج فرهنگ قرآنی می‌گوید: تاثیرگذاری برنامه‌های قرآنی در فرهنگ مردم روستا به ویژه میان جوانان و نوجوانان همچنین ترویج فرهنگ وقف و حضور فعال مردم در موسسه، بخشی از ثمرات تاسیس موسسه بیت‌الاحزان بوده است.

علی شاهسون ادامه می‌دهد: بیت‌الاحزان در حال حاضر بزرگترین موسسه قرآنی کشور محسوب می‌شود که توانسته با حضور نخبگان و جوانان قرآنی و بهره‌گیری از ظرفیت طلاب، مدیریت برنامه‌های قرآنی از پایین به بالا ببرد، به طوری که برنامه‌ها و طرح‌های مختلف کشوری نظیر طرح رحله یا دوره‌های حفظ تخصصی قرآن در حرم رضوی از موسسه بیت الاحزان محمد آباد آغاز شده است.

وی ضمن تاکید بر تدوین برنامه سالانه قرآنی برای محمدآباد، بیان می‌کند: از آنجا که فرهنگ و ارشاد متولی اصلی برنامه‌های قرآنی است، انتظار می رود برنامه‌هایی در قالب محافل انس با قرآن، جشنواره‌، میزگرد علمی تخصصی و... با محوریت محمدآباد برگزار شود.

شاهسون می‌افزاید: ما در روستای محمدآباد آمادگی میزبانی از جشنواره ملی قرآنی را نیز داریم و این ظرفیت در منطقه وجود دارد.

عضو شورای اسلامی محمدآباد خاطرنشان می‌کند: اکنون ۶۰ حافظ کل قرآن و ۳۰۰ حافظ اجزای قرآن در محمدآباد حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه قرآن‌آموزان در همه رده‌های سنی پذیرش می‌شوند، می‌گوید: مدرسه علمیه حفظ قرآن ویژه طلاب از طرحهای منحصر به فرد در سطح کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: قرآن موسسه بیت الاحزان روستای منتخب قرآنی بیت الاحزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۵۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، در اختتامیه یازدهمین همایش سراسری مسئولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر که امروز در سالن غدیر مجتمع یاوران مهدی شهر مقدس قم برگزار شد از سند راهبردی جامعه قرآنی عصر به‌عنوان مهم‌ترین سند بالادستی جامعه قرآنی عصر که باید فعالی‌ها منطبق با آن باشد رونمایی شد.

در مقدمه این سند آمده است که این سند بر اساس تعالیم قرآن و عترت و در راستای تحقق منویات امامین انقلاب اسلامی در مسیر اجرای اسناد بالادستی قرآنی همچون منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور طراحی و تدوین شده است در بخش آرمان این سند چنین بیان شده است که ایمان، انس و التزام عملی آحاد مردم به قرآن کریم در راستای تحقق جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی آرمان جامعه قرآنی عصر است.

جامعه قرآن عصر در این سند راهبردی مأموریت گفتمان‌سازی و بسترسازی برای نقش‌آفرینی مجموعه‌ها، گروه‌ها و عناصر قرآنی در راستای تسریع حرکت عمومی و تشکیل جبهه مردمی در عرصه قرآنی با محوریت جریان‌های حلقه‌های میانی را برای خود تعریف کرده است تا به چشم‌انداز تشکیل جبهه قرآنی متشکل از حداقل یک میلیون هسته قرآنی برای ده میلیون مخاطب در افق ۱۴۱۴ ایران اسلامی برسد.

راهبردهای سند جامعه قرآنی عصر شامل ترویج گفتمان حرکت عمومی با محوریت قرآن کریم، نگهداشت و تقویت شبکه فعالان، مجموعه‌ها و زیرساخت‌های پشتیبان زیست‌بوم قرآنی کشور برای پشتیبانی از حرکت عمومی و بسترسازی برای تشکیل گسترش و تقویت جریان‌های حلقه‌های میانی و گروه‌های مردمی با محوریت جوانان مؤمن، متعهد و انقلابی در عرصه قرآنی است.

سیاست‌هایی که در این سند تعریف شده است شامل ستادی عمل‌کردن و سازمانی نشدن، استمرار، اثرسنجی، خودسازی، آفت شناسی مستمر، پرداختن به اولویت‌ها و پیوست کار فرهنگی اجتماعی می‌شود که الزاماتی از جمله شناخت صحنه، جهت‌گیری تمدنی، امید آفرینی، راهکارهای عملی و تعامل و هم‌افزایی را به همراه دارد.

کد خبر 6089231 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • قرآن همه چیز ماست
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • حماسه قرآنی روستای چارک گویای ایمان استوار مردم استان بوشهر است
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی