Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@15:14:35 GMT

هنر هزاران ساله کرمانشاهیان زنده می‌ماند

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۵۳۶۴

هنر هزاران ساله کرمانشاهیان زنده می‌ماند

ایسنا/کرمانشاه معاون صنایع دستی کرمانشاه از تلاش برای جلوگیری از فراموشی هنر دست ساز هزاران ساله کرمانشاهیان خبر داد.

حسین ویسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به قدمت و دیرینگی رشته نمدمالی در کرمانشاه، اظهار کرد: نمدمالی یکی از قدیمی ترین هنرهای دست ساز منطقه است که تاکنون زمان دقیقی برای پیدایش آن مشخص نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح  کرد: هرچند این هنر دست ساز ارزشمند در دهه های گذشته بسیار مورد استفاده قرار می گرفت و در اکثر خانه های مردم کاربرد داشت، اما هرچه زمان گذشت نقش آن در خانه ها کمرنگ‌تر شد و دیگر امروز در کمتر خانه ای می توان نمد پیدا کرد.

معاون صنایع دستی استان اضافه کرد: کمرنگ شدن توجه به این هنر دست ساز در سالهای اخیر باعث شده تا تعداد هنرمندانی که در این رشته کار می کنند، به عدد انگشتان یک دست هم نرسد، بنابراین این رشته در معرض خطر فراموشی و نابودی قرار گرفته است.

وی تاکیدکرد: البته در این سالها "مهرعلی نجفیان" یکی از قدیمی ترین هنرمندان این رشته در استان تلاش کرده تا با ایجاد تغییراتی در نمدمالی مطابق با سلیقه روز آن را به مردم عرضه کند که کار بسیار ارزشمندی است، اما برای زنده ماندن این هنر اصیل اقداماتی را در دستور کار قرار داده ایم.

ویسی تصریح کرد: به این منظور، نه تنها برای رشته نمدمالی بلکه برای سه رشته دیگر یعنی مرس بافی، ارغوان بافی و موج بافی که در معرض خطر نابودی قرار گرفته اند، کارگاه های آموزشی را برگزار می کنیم.

وی با بیان اینکه این رشته ها بومی کرمانشاه هستند و ریشه در فرهنگ و آداب مردم این استان دارند، عنوان کرد: باید مردم را تشویق به استفاده از صنایع دستی استان کنیم، چرا که این کار علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان به حفظ هویت فرهنگی مردم ما هم کمک خواهد کرد.

 معاون صنایع دستی کرمانشاه افزود: البته باید این مسئله را هم در نظر بگیریم که امروزه دیگر صنایع دستی جزو کالاهای اساسی مردم محسوب نمی شود و بواسطه تغییر در سبک زندگی بیشتر به عنوان یک کالای تزئینی به آن نگاه می کنند که در این راستا باید هنرمندان خوش فکر و خوش ذوق بتوانند با نوآوری و خلاقیت طبق نیاز روز و سلیقه مردم آنها را خلق کنند تا این رشته ها بتوانند راه خود را ادامه دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری صنایع دستی نمدمالی كرمانشاه صنایع دستی دست ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۵۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود

 محمد کرمی  در جلسه با مدیرکل و معاونان اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: با هماهنگی های صورت گرفته در نوروز امسال، خوشبختانه این استان در سطح کشور خوش درخشید و عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد که جای قدردانی دارد.

وی افزود: در ایام نوروز کمترین چالش و کمبود را شاهد بودیم و مسافران و گردشگران نوروزی سفر خوبی را تجربه کردند که این موضوع ثمره مهمان نوازی مردمان خوب و خونگرم این دیار و تعاملات و همکاری های صورت گرفته اعضای ستاد خدمات سفر سیستان و بلوچستان بود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است و در زمینه گردشگری می‌تواند به رشد و توسعه آن کمک شایانی بکند و اگر گردشگری با چاشنی خلاقیت و نوآوری همراه شود تاثیر بیشتر و اثرگذاری دو چندانی خواهد داشت و باید در این بخش از همه ظرفیت ها بویژه ظرفیت نخبگانی، دانشجویی و دانش‌آموزان بهره کافی را برد.

ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان

وی تاکید کرد: گردشگری سیستان و بلوچستان با مشارکت مردم و همه گروه‌های مردمی در تحول و تغییر چهره استان بسیار موثر است و با ایجاد و فعال‌سازی تعاونی های تخصصی می‌توان مشارکت مردم را در این حوزه ها بیشتر کرد و از قدرت مردمی که قدرت بسیار ارزشمندی است به بهترین نحو استفاده کرد.

کرمی افزود: ارتباط با سایر کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان و عمان باید جزو اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان باشد و با برگزاری نمایشگاه های مشترک صنایع‌دستی و گردشگری و تبادل فرهنگ‌ها برای تحکیم و تقویت این ارتباطات گام برداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال الزامی است
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • در جشنواره شکوفه‌های بادام ‌شهر زیبای دژکرد چه گذشت؟
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر زیبای دژکرد
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • باران بهاری و تگرگ میهمان کرمانشاهیان می‌شود
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان