Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@03:11:48 GMT

درباره ویروس کرونای هندی در ایران اغراق شد؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۶۶۸۶

درباره ویروس کرونای هندی در ایران اغراق شد؟

تاکنون چندین جهش از ویروس کرونا در سراسر جهان شناسایی‌شده که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها جهش‌های موسوم به انگلیسی، آفریقایی، برزیلی و اخیراً هندی است.

از آغاز شیوع ویروس کرونا در جهان، تلاش‌ها برای ساخت واکسن در نقاط مختلف جهان آغاز شد و شرکت‌های بزرگ داروسازی برای تولید هرچه زودتر واکسن کرونا وارد رقابت با یکدیگر شدند؛ رقابتی که در نهایت به ساخت واکسن کرونا در کمتر از یک سال از شروع پاندمی منجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالی‌که کشورهای دنیا درگیر فرایند خرید و تولید واکسن بودند، اخباری از جهش‌های مختلف ویروس کرونا منتشر شد که نگرانی‌های تازه‌ای برای جامعه جهانی به وجود آورد.

تاکنون چندین جهش از ویروس کرونا در سراسر جهان شناسایی‌شده که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها جهش‌های موسوم به انگلیسی، آفریقایی، برزیلی و اخیراً هندی است که با جهش دوگانه، موج سنگینی از بیماری کووید۱۹ و مرگ‌ومیر را در هندوستان رقم‌زده است.

اما خطر ویروس کرونای جهش‌یافته هندی تا چه اندازه جدی است؟ چه تفاوتی با جهش‌های قبلی دارد؟ واکسن‌های موجود تا چه اندازه از ابتلا به این ویروس جهش‌یافته جلوگیری می‌کند؟ و چقدر باید نگران تکرار فاجعه‌ای مشابه آنچه در هند اتفاق افتاد در ایران بود؟

ایسنا برای بررسی جهش‌های ویروس کرونا و ازجمله جهشی که در هندوستان شناسایی شد، با دکتر مصطفی نوری زاده، عضو هیات ‌علمی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه گفت‌وگویی داشت که در ادامه می‌خوانید.

دکتر مصطفی نوری زاده اظهار کرد: عامل بیماری کووید۱۹ که هم‌اکنون با آن درگیر هستیم ویروسی از خانواده کرونا ویروس است که ماده ژنتیکی این ویروس RNA است، برخلاف خیلی از جانداران که ماده ژنتیکی آن‌ها DNA است. وقتی این ویروس می‌خواهد کپی‌برداری کند، آنزیمی به اسم RNA پلیمراز، ماده ژنتیکی را کپی‌برداری می‌کند تا بعد از آن ویروسی بسازد. RNA پلیمراز آنزیمی است که موقع کپی‌برداری بعضی اشتباهاتی دارد که نمی‌تواند این اشتباهات را درست کند و نتیجه این اشتباهات جهش ویروس می‌شود.

اغراق در مورد جهش‌های ویروس کرونا در ایران

عضو هیئت‌علمی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه با بیان اینکه جهش ویروس هم می‌تواند به نفع ما باشد و هم به ضرر ما، گفت: جهش‌های ویروس کرونا که هم‌اکنون گزارش‌شده مثل جهش‌های هندی، آفریقایی و انگلیسی معمولاً به ضرر انسان‌ها بوده، ولی در مورد خطرات این جهش‌ها در کشور ما بسیار اغراق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قبل از جهش ویروس کرونا در هند، جهش‌هایی دیگری نیز در دنیا گزارش شد، تصریح کرد: جهشی که برای اولین بار در انگلیس شناسایی شد و سازمان بهداشت جهانی آن را خطرناک‌ترین جهش تا امروز شناسایی کرده چون در همه نقاط دنیا پخش و سرایت‌پذیری این ویروس نیز بیشتر شد.

نوری زاده افزود: برخلاف آنچه در ایران می‌شنیدیم که ویروس جهش‌یافته انگلیسی موجب افزایش سه برابری مرگ‌ومیر می‌شود و یا ظرف مدت سه روز افراد را می‌کشد، آخرین مقاله‌ای که چاپ شد نشان داد سرایت‌پذیری این ویروس بیشتر است، ولی در میزان مرگ‌ومیر هیچ افزایشی رخ نداده است. خبر بهتر اینکه نتیجه تمام واکسن‌هایی که علیه ویروس انگلیسی تست‌شده نشان می‌دهد این واکسن‌ها برای مقابله با ویروس جهش‌یافته انگلیسی نیز مؤثر هستند.

این دکترای بیوتکنولوژی دارویی با اشاره به جهش دوم ویروس کرونا موسوم به جهش آفریقایی، اظهار کرد: مطالعات در مورد این ویروس جهش‌یافته که اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده کمتر است، ولی به نظر می‌رسد این جهش شاید بتواند بر افزایش مرگ‌ومیر مبتلایان تأثیر داشته باشد.

وی به جهش سوم موسوم به برزیلی اشاره و با بیان اینکه مطالعات در مورد این ویروس نیز درحال انجام است، گفت: به نظر می‌رسد این ویروس جهش‌یافته نیز احتمالاً بر روی مرگ‌ومیر تأثیر داشته باشد.

نوری زاده با یادآوری اینکه تمام جهش‌های ویروس کرونا که تاکنون گزارش‌شده بر روی اسپایک پروتئین ویروس است؛ یعنی پروتئینی که قرار است به سلول‌های بدن ما بچسبد و ویروس ژنوم خود را وارد بدن ما کند، افزود: جهش ویروس کرونای هندی، جهشی است که بازهم بر روی اسپایک پروتئین بوده و حاوی هر دو جهش آفریقایی و برزیلی است.

دو جهش خطرناک بر روی ویروس هندی اتفاق افتاده که آن را بسیار خطرناک‌تر کرده، ولی خوشبختانه همان اوایل مشخص شد واکسن بر روی این جهش‌های ویروس نیز اثرگذار است
خطر ویروس کرونای جهش‌یافته هندی
وی ادامه داد: قبلاً گفته شد احتمال دارد ویروس کرونای جهش‌یافته هندی کمی خطرناک‌تر از گونه‌های قبلی ویروس شده باشد، به همین خاطر ابتدا پژوهشگران بسیار نگران شدند چون دو جهش خطرناک بر روی ویروس هندی اتفاق افتاده که آن را بسیار خطرناک‌تر کرده، ولی خوشبختانه همان اوایل مشخص شد واکسن بر روی این جهش‌های ویروس نیز اثرگذار است.

واکسن‌ها بر روی ویروس جهش‌یافته هندی مؤثر است

این استاد ایرانی مقیم ترکیه، با اشاره به نتایج تحقیقات شرکت بهارات بیوتک، توضیح داد: این شرکت از افرادی که واکسن کوواکسین را تزریق کرده بودند سرم گرفت و با آزمایش‌هایی که بر روی این سرم‌ها انجام داد مشخص شد واکسن بر روی این جهش نیز کاملاً مؤثر بوده است. همچنین شرکت فایزر اعلام کرد این واکسن نیز بر روی جهش هندی نسبتاً مؤثر است.

وی با بیان اینکه اتفاق خوبی که افتاد این بود که این دو جهش ویروس کرونای هندی در کنار همدیگر، خطرناک‌تر نمی‌شوند، افزود: در مورد اینکه آیا واکسن در افزایش مرگ‌ومیر تأثیری دارد یا خیر فعلاً اطلاعاتی در دست نیست، چون محققان در حال انجام آزمایش و بررسی بیشتر هستند.

عضو هیئت‌علمی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه در مورد اینکه چقدر باید نگران ویروس جهش‌یافته هندی باشیم، به ایسنا توضیح داد: به‌هرحال وقتی موتاسیون یا جهشی گزارش شود باید نگران باشیم، ولی این‌طور نیست که مدام در جراید اعلام کنیم واکسن‌ها علیه جهش‌ها مؤثر نخواهد بود و مرگ‌ومیر افزایش خواهد داشت. متأسفانه یکسری صحبت‌هایی در جراید حتی توسط مسئولان وزارت بهداشت انجام می‌شود که در مورد آن هیچ‌کدام مطالعه‌ای نشده است، درحالی‌که یا باید خودمان مطالعه کنیم یا هر صحبتی می‌کنیم به مقالات منتشرشده استناد دهیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در مورد ویروس انگلیسی هم نگرانی‌های زیادی در ایران وجود داشت، یادآور شد: مردم ابتدا خیلی ترسیدند و هم‌زمان صحبت‌هایی می‌شد درباره اینکه این ویروس جهش‌یافته سه روزه بیماران را می‌کشد که باعث تشدید نگرانی‌ها شد.

علت افزایش تلفات کرونا در هند

نوری زاده در مورد تلفات بالای جهش ویروس کرونای هندی، تصریح کرد: هندوستان ۱۶ برابر ایران جمعیت دارد و به خاطر جمعیت زیاد، تعداد مرگ‌ومیرها نیز بیشتر است. ضمن اینکه افزایش تعداد بیماران و تلفات کرونا در هند بیشتر از اینکه به خاطر ویروس جهش‌یافته باشد به خاطر رعایت نکردن مردم است، به‌طوری‌که بعدازاینکه نخست‌وزیر هندوستان از موفقیت‌های این کشور گفت و اشاره کرد که هند در این پاندمی موفق بوده، جشن‌هایی در این کشور برگزار شد و مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند.

هندوستان ۱۶ برابر ایران جمعیت دارد و به همین خاطر آمار مرگ‌ومیر این کشور نیز بالا است. ضمن اینکه افزایش تعداد بیماران و تلفات کرونا در هند بیشتر ازاینکه به‌خاطر ویروس جهش‌یافته باشد، نتیجه بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی است

هنوز از پیک چهارم در ایران عبور نکرده‌ایم

این استاد بیوتکنولوژی دارویی با یادآوری اتفاق مشابهی که در ایام نوروز در ایران افتاد و بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: هنوز که هنوز است درگیر پیک چهارم کرونا هستیم و اینکه گفته می‌شود از پیک چهارم عبور کرده‌ایم را قبول ندارم، البته آمار مقداری کاهشی شده ولی باید ادامه داشته باشد تا بتوانیم بگوییم از پیک عبور کرده‌ایم.

وی همچنین با مقایسه آمار فوت بیماران کووید در هندوستان با ایران، اظهار کرد: درصد آمار فوت روزانه بیماران در هندوستان کمتر از ایران است، پس خیلی نباید بترسیم، چراکه جمعیت و آمار ابتلا به بیماری در هند بالا است، درحالی‌که نزدیک به ۸ درصد مردم این کشور واکسینه شده‌اند. زمانی می‌توانیم بگوییم واکسیناسیون بر کنترل بیماری تأثیر دارد که ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت یک کشور واکسینه شوند، مثلاً در بریتانیا آمار واکسیناسیون بسیار بالاست و تعداد فوتی‌ها به عدد انگشت دست رسیده است.

تأثیر صددرصدی واکسن‌ها در پیشگیری از بستری و فوت بیماران

این محقق ایرانی با بیان اینکه در مورد ویروس آفریقای جنوبی نیز تمام واکسن‌هایی که تست‌شده‌اند بر روی این ویروس تأثیر داشته‌اند، گفت: فقط تأثیر برخی واکسن‌ها کمتر شده، ولی آنچه ثابت‌شده این است که تمام واکسن‌هایی که تست‌شده‌اند صد در صد در پیشگیری از بستری شدن و مرگ‌ومیر افرادی که واکسینه شده‌اند مؤثر هستند. کمترین تأثیر را از بین واکسن‌های تست‌شده، واکسن آسترازنکا داشت که در تمام مطالعاتی که انجام‌شده ثابت‌شده فردی که این واکسن را تزریق کرده نیز اگر به بیماری مبتلا شود کارش به بیمارستان نمی‌کشد.

نوری زاده با اشاره به مطالعه دیگری که نشان داد سرایت‌پذیری ویروس آفریقای جنوبی کمتر است، خاطرنشان کرد: در مباحث ویروس‌شناسی می‌دانیم هر ویروسی که کشندگی بیشتری داشته باشد سرایت‌پذیری کمتری دارد و این موضوع در مورد ویروس آفریقایی گزارش‌شده بود.

آمار فوت بیماران در ایران بیشتر از آفریقا است

عضو هیئت‌علمی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه ادامه داد: در هفته‌های اخیر در مورد ویروس آفریقایی صحبت‌های زیادی در ایران می‌شود که به نظر من بدون مطالعه است و تنها در مورد کشندگی این ویروس هراس‌هایی ایجاد می‌شود. باید بدانیم روزانه حدود ۷۰ نفر در آفریقا براثر ابتلا به کرونا فوت می‌کنند ولی در ایران روزانه حدود ۳۰۰ نفر فوت می‌کنند، بنابراین اگر این ویروس خیلی خطرناک بود باید آمار مرگ‌ومیر آفریقا بسیار بیشتر از ما بود.

وی با تأکید بر اینکه در مورد مراقبت و پیشگیری از ابتلا به ویروس‌های جهش‌یافته کرونا همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و واکسیناسیون اهمیت دارد، افزود: معمولاً درمان‌ها نیز تفاوتی ندارند و هر درمانی در مورد ویروس ووهان انجام می‌شد، در مورد این جهش‌ها نیز انجام می‌شود.

راه‌های تشخیص ویروس کرونای جهش‌یافته

این دکترای بیوتکنولوژی دارویی در مورد تشخیص ویروس‌های جهش‌یافته نیز به ایسنا گفت: ملاک تشخیص همچنان تست‌های پی سی آر است. با کیت‌های تشخیصی فعلی می‌توانیم ببینیم شخص به ویروس کرونا مبتلا شده یا خیر اما برای تشخیص اینکه به ویروس هندی، آفریقایی و یا انگلیسی مبتلا شده باید نمونه‌برداری انجام شود و نمونه برای تعیین سکانس یا توالی به آزمایشگاه تحقیقاتی و نه آزمایشگاه بالینی فرستاده شود. آنجا تمام نوکلئوتیدهای ویروس را از شخص مثبت بررسی کنند و بعد از یک مطالعه بگویند به ویروس آفریقایی یا هندی یا انگلیسی مبتلا است، پس حتماً باید تعیین توالی ویروس انجام شود.

نمی‌توان درباره جهش ایرانی ویروس کرونا نظر داد

این محقق ایرانی مقیم ترکیه در پاسخ به این سؤال که ممکن است جهش ویروس ایرانی نیز داشته باشیم، توضیح داد: این احتمال وجود دارد اما باید ببینیم احتمال ۱ درصد یا ۹۹ درصد است. زمانی می‌توانیم بگوییم جهش ایرانی یا هر جهشی داریم که تعیین توالی انجام شود، به این صورت که یک منطقه را بررسی و از افراد مثبت نمونه‌برداری کنیم، تمام نمونه‌ها تعیین توالی شود، توالی ویروس را به دست آوریم و بگوییم چون با همه ویروس‌ها متفاوت است جهشی است که در ایران رخ‌داده است. اما چون چنین مطالعه‌ای نداریم نمی‌توانیم در مورد اینکه جهش ایرانی داریم یا خیر اظهارنظر کنیم.

وی همچنین با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی بیشتر از اینکه از جهش هندی بترسیم، باید پروتکل‌های بهداشتی در جامعه نهادینه شود، گفت: همه باید به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ماسک پایبند باشند تا شاهد افزایش بیماری و مرگ‌ومیر نباشیم.

بارها اعلام کردیم اگر الان به فکر واکسن و پیش‌خرید واکسن‌هایی که در فاز سوم هستند نباشیم بعداً درگیر صف‌های واکسن خواهیم بود، یعنی همین اتفاقی که هم‌اکنون اتفاق افتاده است
به‌جای پیش‌خرید، درگیر برندهای واکسن بودیم
نوری زاده در مورد روند کنونی واکسیناسیون کرونا در ایران نیز گفت: از ابتدا درگیر برندهای واکسن بودیم و یکسری واکسن‌ها در رسانه‌ها اعلام می‌شد، اما ای‌کاش همان زمان واکسن‌هایی که در فاز سوم کارآزمایی بالینی بودند را استفاده می‌کردیم. بارها اعلام کردیم اگر الان به فکر واکسن و پیش‌خرید واکسن‌هایی که در فاز سوم هستند نباشیم بعداً درگیر صف‌های واکسن خواهیم بود و  دقیقاً همین اتفاقی که افتاده و درگیر صف واکسن هستیم.

عضو هیئت‌علمی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی باید تعداد بیشتری از افراد جامعه را واکسینه کرده بودیم و در کنار آن محدودیت‌ها را داشتیم چون تا زمانی که ۷۰ تا ۸۰ درصد جامعه واکسینه شوند باید محدودیت‌ها ادامه داشته باشد، درحالی‌که اگر یکی از این موارد ضعیف باشد وضعیت به هم می‌ریزد.

وی بابیان اینکه متأسفانه در واکسیناسیون و محدودیت‌های کرونا شاهد عملکرد خوبی در ایران نیستیم، تأکید کرد: در شرایط فعلی همه واکسن‌ها می‌توانند ما را از بستری و مرگ نجات دهند و در مورد موتاسیون هایی که تا امروز گزارش‌شده نیز تمام واکسن‌ها مؤثر بوده‌اند.

تأثیر واکسن‌های ایرانی بر روی جهش‌های ویروس کرونا

نوری زاده در مورد واکسن‌های ایرانی نیز گفت: واکسن برکت بر روی ویروس انگلیسی تست‌شده و مؤثر بوده، در مورد ویروس آفریقایی یا هندی نیز در ایران واکسن برکت و فخرا را داریم که ان‌شاءالله به‌زودی فاز سوم کارآزمایی بالینی آن‌ها تائید شود و بسیار شبیه واکسن سینوواک و بهارات هستند. سینوواک بر روی ویروس آفریقایی و بهارات بر روی ویروس هندی مؤثر بوده است. با این ۳، ۴ واکسنی که شبیه هم هستند می‌توانیم پیش‌بینی کنیم واکسن‌های ایرانی نیز می‌توانند بر روی جهش‌های ویروس مؤثر باشند.

این استاد ایرانی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه، با اشاره به اینکه این واکسن‌ها ویروس ضعیف شده هستند که تمام پروتئین‌های ویروس را دارند، گفت: واکسن‌هایی که حاوی ویروس ضعیف شده هستند مقداری ایمنی‌زایی کمتری دارند، ولی چون حاوی تمام پروتئین‌های ویروس هستند ایمنی که ایجاد می‌کنند علیه تمام پروتئین‌های ویروس است.

وی با اشاره به واکسن رازی و پاستور که از لحاظ پلتفرم بسیار شبیه نوواکس آمریکاست، گفت: واکسن نوواکس بر روی ویروس جهش‌یافته آفریقایی تست‌شده و مؤثر بوده است، بنابراین امیدوارم ۴ واکسن ایرانی به‌سرعت و با موفقیت بتوانند وارد سیستم واکسیناسیون شوند.

نوری زاده با تأکید بر اینکه هر واکسنی چه وارداتی و چه تولیدی می‌تواند مردم را از بستری شدن و مرگ نجات دهد، گفت: نباید درگیر برندها بود و هر واکسنی که مطالعات آن به اتمام رسیده و تائید شده مطمئناً واکسن خوبی خواهد بود. همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ام دانشمندان کشورمان در عرصه بیوتکنولوژی بسیار موفق بوده‌اند و داروهایی که تا امروز تولیدشده این موضوع را ثابت کرده است.

نیازمند تزریق روزی ۵۰۰ هزار دوز واکسن هستیم

عضو هیئت‌علمی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه بابیان اینکه واکسن‌های ایرانی مطمئناً موفق خواهند بود، اظهار کرد: در شرایط فعلی اما نیازمند واکسن خارجی با تعداد بالا هستیم. در ایران روزانه حداقل ۵۰۰ هزار دوز واکسن باید تزریق شود تا هرچه سریع‌تر بتوانیم بیماری را کنترل کرده و جلوی مرگ هم‌وطنانمان را بگیریم.

/ایسنا

اخبار ویروس کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونای جهش یافته جهش های ویروس کرونا ویروس جهش یافته پروتکل های بهداشتی ویروس کرونای هندی واکسن های ایرانی جهش ویروس کرونا ویروس آفریقایی ویروس کرونا جهش یافته هندی تمام واکسن ها واکسن هایی شرایط فعلی مورد ویروس بر روی ویروس کرونا در هند سرایت پذیری ویروس هندی شناسایی شد جهش ها بر روی مرگ ومیر مؤثر بوده گزارش شده ویروس نیز نوری زاده خطرناک تر گزارش شد شده اند فاز سوم تست شده دو جهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۶۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • شمار کودکان جان باخته در غزه،بیشتر از تمام جنگ‌های ۴ سال اخیر است
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • پخت ۱۰ کیلو چلو میگو توسط آشپز مشهور هندی (فیلم)
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • طرز پخت ۵۰ کیلو چلو خورشت زبان گاومیش توسط آشپز هندی (فیلم)
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟