Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آی‌ای، این جانوران سرسخت و عجیب اندازه‌ای میکروسکوپی و بدن‌هایی چاق و سرهایی فرو رفته دارند. این موجودات را می‌توان هرجایی یافت و تقریبا در هر شرایطی مقاومند.

هنگامی که در آوریل سال ۲۰۱۹ کاوشگر بریشیت به سطح ماه برخورد کرد و هزاران "خرس آبی" را به طور تصادفی بر روی ماه ریخت این سوال در ذهن دانشمندان شکل گرفت که آیا این موجودات می‌توانند از چنین سقوطی جان سالم به در ببرند؟

به گزارش مجله‌ی ساینس، الخاندرا تراسپاس، یک اخترشیمی‌شناس و مارک بورچل یک اخترفیزیک‌شناس از دانشگاه "کنت" در انگلستان برای یافتن پاسخ این سوال، آزمایشی ابداع کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به ۲۰ خرس آبی که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفتند آب معدنی و خزه داده شد و سپس به مدت ۴۸ ساعت آن‌ها را منجمد کردند تا وارد شرایطی به نام "tun" شوند. در این حالت متابولیسم‌ آن‌ها به ۰.۱ درصد از حالت طبیعی می‌رسد.

تاثیر نور ماه روی تمام موجودات زنده

سپس هر بار دو تا چهار عدد از این موجودات را درون گلوله پلاستیکی خالی قرار دادند. دانشمندان از یک تپانچه‌ی گازی سبک دو بخشی برای پرتاب این گلوله‌ها استقاده کردند، این وسیله یکی از تجهیزات در آزمایشات فیزیکی است که سرعت دهانه‌ی آن(سرعت خروج گلوله) از هر اسلحه‌ی سنتی دیگری بیشتر است.

نتایج منتشر شده در مجله‌ی «ستاره‌زیست‌شناسی (Astrobiology) نشان می‌دهد که خرس‌های آبی می‌توانند فشاری تا ۹۰۰ متر بر ثانیه را تحمل کنند و از فشار برخورد تا ۱.۱۴ گیگاپاسکال جان سالم به در ببرند. البته فشار بالای ۹۰۱ متر بر ثانیه باعث از بین رفتن آن‌ها شد.

این نتایج نشان می‌دهد که احتمال کمی وجود دارد که این موجودات در برخورد کاوشگر با ماه زنده مانده باشند و دانشمندان نیز تاکید می‌کنند که زنده نماندند زیرا دانشمندان معتقدند این کاوشگر با سرعت چند صد متر بر ثانیه به سطح ماه برخورد کرده است و فشار برخورد آن بیش از ۱.۱۴ گیگاپاسکال بوده است.

این موضوع نشان دهنده‌ی محدودیت‌های این جانور و فرضیه‌ی پان‌اسپرمیا (panspermia) است. طبق این فرضیه حیات بین جهان‌های مختلف در حال جابه‌جا شدن است. علاوه‌ بر این محققان می‌گویند این یافته‌ها به افزایش شانس کشف حیات در قمر انسلادوس زحل و قمر اروپا مشتری کمک می‌کند.

کد خبر 602570 برچسب‌ها علم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۷۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت شگفت انگیز و هنر عکاس در ثبت تصاویر از یک سرخرطومی

عصر ایران - در این تصاویر، پرتره‌ای از یک سوسک سرخرطومی را مشاهده می‌کنید. می‌توان به وضوح جزئیات ظریف آناتومی این حشره، از جمله منقار بلند و باریک، شاخک‌های ظریف، و چشم‌های مرکب آن را مشاهده کرد. رنگ‌های گرم و دلنشین این سوسک، در کنار فرم خاص بدن آن، حسی از طراوت و سرزندگی را به بیننده القا می‌کند.

عکاسی ماکرو از حشرات، فرصتی بی‌نظیر برای کشف دنیای شگفت‌انگیز این موجودات ظریف و شکننده فراهم می‌کند. با ثبت لحظات ناب و گذرا در دنیای حشرات، می‌توانیم درک عمیق‌تری از این موجودات شگفت‌انگیز و نقش آنها در اکوسیستم پیدا کنیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سقوط درختان سطح شهر خرم‌آباد در پی وزش باد شدید (فیلم)
  • برگ متحرک ؛ یکی از خاص ترین موجودات کره زمین را مشاهده می کنید! (عکس)
  • کیفیت شگفت انگیز و هنر عکاس در ثبت تصاویر از یک سرخرطومی
  • پنج نشانه‌ای که شاید وجود موجودات فرازمینی را ثابت کند
  • عکس ماکرو از حشره اجتماعی با سابقه‌ای 130 میلیون ساله
  • این فناوری زمین را از گزند سیارک ها حفظ می کند
  • آمریکا دیگر مقصد آرمانی محققان نیست/ تغییر الگوی مهاجرتی دانشمندان
  • آبروی اصفهان را برده، برخورد قضایی کنید |‌ به عنوان یک سپاهانی خود من شاکی‌ام
  • برخورد خودروی ال نود با پراید یک کشته و ۳ مصدوم بر جای گذاشت
  • (ویدئو) بازگشت مجموعه طلای پادشاهی آسانته به غنا پس از ۱۵۰ سال