Web Analytics Made Easy - Statcounter

«بررسی و ارزیابی حوزۀ مطالعات اجتماعی و فرهنگی سینمای ایران (کتاب‌شناسی توصیفی- تحلیلی)» نوشته محمد گرامیان‌نیک ازجمله پژوهش‌های صورت گرفته در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با انتشار الکترونیکی است که نسخه آن، بر روی سایت پژوهشگاه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، «بررسی و ارزیابی حوزۀ مطالعات اجتماعی و فرهنگی سینمای ایران (کتاب‌شناسی توصیفی- تحلیلی)» نوشته محمد گرامیان‌نیک، ازجمله پژوهش‌های صورت گرفته در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با انتشار الکترونیکی است که نسخه آن، بر روی سایت پژوهشگاه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این پژوهش، چارچوب کلی مطالعات سینمایی ایران را از منظر اجتماعی و فرهنگی طرح می‌کند. به‌عبارت دیگر، مساله اصلی این مطالعه، ارائه گزارشی از «مطالعات اجتماعی و فرهنگی سینما» در ایران و در گام بعدی، ارزیابی و تحلیل آن است. ازهمین‌رو، تلاش می‌کند به این سوالات پاسخ دهد که در حوزه پژوهش اجتماعی و فرهنگی درباره سینمای ایران، چه می‌گذرد؟ در تحلیل‌های فرهنگی و اجتماعی ارائه شده از سینمای ایران چه موضوعات و چه مضامینی برجسته شده‌اند؟ این تحلیل‌ها چه چیزی درباره بافت اجتماعی و فرهنگی موثر بر تولیدات سینمایی ایران می‌گویند؟ این تحلیل‌ها چطور از فرم و محتوای آثار سینمایی به واقعیت اجتماعی پل می‌زنند و این رابطه را چگونه تفسیر می‌کنند؟

 

به طورکلی، این پژوهش، اهدافی چون ارائه فهرستی از مطالعات فرهنگی و اجتماعی موجود درباره سینمای ایران، چکیده‌کردن و تحلیل ۲۰ اثر جامع‌تر، استخراج تحلیل‌ها و نظریات ارائه‌شده، ارزیابی پژوهش‌ها با توجه به سوالات اصلی، رویکردهای عمده، چارچوب‌های تحلیلی و ... و کنار‌هم قرار دادن تحلیل‌های ارائه شده با هدف ارائه برداشتی کلان‌تر را، دنبال می‌کند. 

 

محقق پس از بررسی کتاب‌های منتشرشده در این زمینه، به فقدان برنامه­‌های پژوهشی در حوزه مطالعات اجتماعی- فرهنگی سینمای ایران به‌عنوان مساله­‌ای بنیادی و تعیین‌­کننده، اشاره می‌کند و هم‌زمان به چند خصلت مطالعاتی مهم دیگر اشاره می‌کند که توجه و تمرکز محدود به چند فیلم­‌ساز و نپرداختن پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی به فیلم‌سازان برجسته دیگر، خلأ پژوهش درباره جریان­‌های فیلم­‌سازی، جای خالی آثار جریان‌­ساز و روشنگر درباره ژانرهای سینمایی در ایران و زمینه­‌های فرهنگی و اجتماعی موثر بر این ژانرها و خلأ آثار تحلیل‌کننده اقتصاد سینما یا اقتصاد سیاسی سینما از منظری علمی و پژوهشی، ازجمله آن‌ها هستند.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: برنامه های پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات فرهنگی سینمای ایران فرهنگی و اجتماعی اجتماعی و فرهنگی مطالعات اجتماعی تحلیل ها پژوهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۸۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردهمایی بزرگ تاریخ علم

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، گردهمایی بزرگ تاریخ علم در دوشنبه ۱۰ اردیبهشت به کوشش انجمن علمی ژرفا برگزار می‌شود. هدف این گردهمایی شنیدن داستان تاریخ علم از زبان دو پژوهشگر سرشناس برای دستیابی به نگاهی صحیح‌تر به تاریخ علم است.

موضوعات گردهمایی
موضوع سخنرانی دکتر شانت باغرام عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، از انقلاب علمی تا علم مدرن است.
 دکتر امیرمحمد گمینی، عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران درباره انقلاب علمی و ورود علوم جدید به ایران سخنرانی خواهد کرد.
معرفی مهمانان
امیرمحمد گمینی، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده‌ تاریخ علم دانشگاه تهران، فارغ‌التحصیل رشته‌ تاریخ و فلسفه‌ علم از مؤسسه‌ پژوهشی حکمت و فلسفه‌ ایران است.
از او آثاری چون کتاب «دایره‌های مینایی: پژوهشی در تاریخ کیهان‌شناسی در تمدن اسلامی» و کتاب «مواجهه با داروین» منتشر شده است. فعالیت پژوهشی او در زمینه‌ تاریخ نجوم در ایران و جوامع اسلامی است.
همچنین پژوهش‌هایی در زمینه‌ی تاریخ ورود علوم جدید، از جمله درباره‌‌ نظریه‌ تکامل و نجوم کپرنیکی، به ایران در مجلات پژوهشی داخلی و بین‌المللی منتشر کرده است.

شانت باغرام، کیهان­‌شناس و عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف است. وی محقق پسا­دکتری در دانشگاه واترلو، موسسه فیزیک نظری پریمیتر در کانادا و همچنین پژوهشکده نجوم پژوهشگاه دانش‌های بنیادی بوده است.
باغرام برندۀ جایزه ابوریحان بیرونی فرهنگستانِ علوم ایران و جایزۀ مرکز فیزیک نظری عبدالسلام در تریسته ایتالیا شده است. او از سال ۱۳۹۳ در دانشگاه صنعتی شریف مشغول بآموزش و پژوهش است.
زمینه پژوهشی دکتر باغرام کیهان شناسی و مطالعه ساختارهای بزرگ مقیاس کیهانی برای فهم ماده تاریک و انرژی تاریک است.

این برنامه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ در دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان تا یکشنبه ۹ اردیبهشت فرصت دارند با تکمیل فرم زیر، در این برنامه عمومی و رایگان شرکت کنند.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe0KHj9EGfrJu-et6NDmgs4v8-prvhjnuJF7uVYXKCYbJrIWA/viewform?usp=sf_link

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • کشف روزانه ١٢ سلاح غیر مجاز در استان کرمان
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • در سه سال اخیر سرانه خط فقر سه برابر شده است
  • شهرداری همدان ۵۰ میلیارد تومان به حوزه پژوهش اختصاص داد
  • نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مجموعه «خط روی خط»
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»