Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@16:07:43 GMT

اولین مریخ نورد چین روی سیاره سرخ قدم زد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۸۴۷۵

اولین مریخ نورد چین روی سیاره سرخ قدم زد

اولین مریخ نورد چین در روز شنبه از سکوی فرود خود به سطح مریخ پایین رفت و شروع به کاوش در سطح سیاره سرخ کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اوت لوک اندیا؛ مریخ نورد شش چرخ مجهز به انرژی خورشیدی به نام Zhurong، شبیه یک پروانه آبی و با جرمی ۲۴۰ کیلوگرمی، به آرامی روی سیاره سرخ فرود آمد و سفر خود را برای کشف سیاره چهارم آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماموریت Tianwen-1 چین، متشکل از یک مدارگرد، یک لندر و یک مریخ نورد، در ۲۳ جولای سال ۲۰۲۰ آغاز شد. کاوشگر حامل مریخ نورد در ۱۵ ماه می‌در دشت وسیعی در نیمکره شمالی مریخ فرود آمد. فضاپیمای چینی سه ماه پس از فرود موفقیت آمیز مریخ نورد Perseverance آژانس فضایی ایالات متحده ناسا که مشغول کاوش در سطح سیاره سرخ است با یک هلیکوپتر که در اطراف آن معلق است، در مریخ فرود آمد.

در طول حداقل ۹۰ روز مریخی (حدود سه ماه روی زمین)، ژورونگ منظره مریخ را با تصاویر سه بعدی با وضوح بالا ضبط می‌کند، ترکیب مواد سطح سیاره را تجزیه و تحلیل کرده و ساختار زیر سطح آن، میدان مغناطیسی، جستجو برای یافتن ردپای آب، یخ و مشاهده محیط هواشناسی آن را تشخیص می‌دهد. این مریخ نورد برای اینکار از ابزار مختلفی شامل دوربین زمین، دوربین چند طیفی، رادار اکتشاف زیرسطحی، آشکارساز ترکیب سطح، آشکارساز میدان مغناطیسی و مانیتور هواشناسی استفاده می‌کند.

طراحی مریخ نورد چین
مدارگرد با عمر طراحی یک سال مریخی (حدود ۶۸۷ روز روی زمین)، در حالی که عملیات شناسایی علمی خود را انجام می‌دهد، ارتباطات را برای مریخ نورد پخش می‌کند. در مقایسه با مریخ نورد قمری چین یوتو، سرعت Zhurong در حدود ۲۰۰ متر در ساعت است و ارتفاع آن از ۲۰ سانتی متر به ۳۰ سانتی متر افزایش یافته است. این مریخ نورد می‌تواند از دامنه‌هایی تا ۲۰ درجه بالا رود. طبق گفته طراحان، Zhurong به طور مستقل راه می‌رود.

جیا یانگ، معاون اصلی طراح کاوشگر Tianwen-1 گفت: "سیستم تعلیق فعال مریخ نورد می‌تواند با حرکت کرم مانند در سطح پیچیده مریخ با خاک شنی سست و سنگ‌های متراکم حرکت کند. ژورونگ همچنین می‌تواند مانند خرچنگ به پهلو راه برود. هر شش چرخ آن می‌تواند در هر جهتی بچرخد که این موضوع می‌تواند برای حرکت روی موانع و بالا رفتن از شیب‌ها استفاده شود. مریخ نسبت به زمین و ماه از خورشید دورتر است و جو مریخ نور خورشید را نیز کاهش می‌دهد، بنابراین صفحات خورشیدی مریخ نورد تقریباً دو برابر بقیه فضاپیما‌ها است.

اولین مریخ نورد چین روی سیاره سرخ قدم زد

گنگ یان، یکی از مقامات مرکز برنامه‌های کاوش و فضایی ماه گفت که این فضاپیما‌ها باید بتوانند برای استفاده از نور خورشید قابل چرخش باشند. گنگ گفت، صفحات خورشیدی Zhurong به طور خاص برای انطباق با نور خورشید در مریخ طراحی شده اند، که طیف متفاوتی از مدار زمین دارد. مریخ به طوفان‌های ماسه‌ای خود مشهور است و گرد و غبار می‌تواند کارایی تولید برق را کاهش دهد.

در صورت طوفان شن، ژورونگ می‌تواند تصمیم بگیرد که چه موقع کار خود را لغو کند و خاموش شود و هنگامی که دوباره نور خورشید کافی بود، بیدار شود. جیا افزود: "هنگام طراحی این مریخ نورد، ما طوفان‌های زیادی برای ایجاد یک مریخ نورد قدرتمند داشتیم که می‌تواند سطح مهندسان فضایی چینی را نشان دهد. " برنامه فضایی چین از زمانی که یک فضانورد را برای اولین بار در مدار خود در سال ۲۰۰۳ قرار داد، با شکست ناچیزی روبرو شد.

لینک کوتاه: asriran.com/003IKI

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مریخ نورد چین نور خورشید سیاره سرخ مریخ نور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۸۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟

ایتنا - آژانس فضایی اروپا عکسی را منتشر کرد که توسط فضاپیمای مارس اکسپرس گرفته شده و نشان می‌دهد آثار واضحی از پدیده «عنکبوت» در سراسر منطقه قطبی جنوبی مریخ پخش شده است.
حقیقت این است که آن‌ها چیزی نیستند که در تصویر دیده می‌شوند، بلکه این طیف‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که نور خورشید بهاری بر روی لایه‌های دی‌اکسیدکربن رسوب‌شده در ماه‌های تاریک زمستانی می‌افتد.

آژانس فضایی اروپا در وب‌سایت خود توضیح می‌دهد: نور خورشید باعث می‌شود یخ دی‌اکسیدکربن در پایین لایه به گاز تبدیل شود، که شکل فواره‌های بلند، قبل از اینکه دوباره بیفتد و روی پشت‌بام بنشیند، انباشته شده و به یخ بالایی نفوذ می‌کند.

این باعث ایجاد لکه‌های تاریک با عرض ۴۵ متر تا ۱ کیلومتر می‌شود. همین فرآیند الگوهای متمایز «عنکبوت شکل» را ایجاد می‌کند که در زیر یخ حک شده‌اند.

 
نقاط تاریکی را می‌توان در حومه بخشی از مریخ به نام شهر اینکاها مشاهده کرد. دلیل این نام این است که «شبکه خطی و تقریباً هندسی تپه‌ها» یادآور خرابه‌های اینکاها است.

شهر اینکاها که رسما با نام Angustus Labyrinthus شناخته می‌شود، در سال ۱۹۷۲ میلادی توسط کاوشگر مارینر ۹ ناسا کشف شد.

آژانس می‌گوید: «ما هنوز مطمئن نیستیم که شهر اینکاها دقیقاً چگونه شکل گرفته است. تپه‌های ماسه‌ای ممکن است در طول زمان به سنگ تبدیل شوند. شاید مواد از میان ورقه‌های شکسته سنگ مریخ نفوذ کرده باشند و یا تپه‌ها ممکن است ساختارهای دندانه‌دار مرتبط با یخچال‌های طبیعی باشند.

دیگر خبرها

  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • تقویم نجوم ۱۴۰۳ (بخش ششم) + دانلود جدول رصد
  • تقویم نجوم 1403 (بخش ششم) + دانلود جدول رصد