Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@05:56:54 GMT

شناسايي يک مکانيسم دفاعي جديد مقابل کرونا

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۸۵۲۹

خبرگزاری آریا- پژوهشگران، مکانیسم دفاعی جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌تواند در برابر ویروس کرونا (کووید-19) واکنش نشان دهد.
به گزارش خبرگزاری آریا، دانشمندان "دانشگاه هوکایدو" (Hokkaido University) ژاپن، یک واکنش دفاعی جدید را در برابر کروناویروس کشف کرده‌اند که یک گیرنده موسوم به "RIG-I" که در تشخیص ویروس نقش دارد، در آن دخیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تنظیم مجدد بیان این پروتئین می‌تواند واکنش ایمنی را در بیماران مبتلا به "بیماری انسدادی مزمن ریه" (COPD) تقویت کند.
از زمان آغاز همه‌گیری کووید-19 و گسترش آن، پژوهش‌های بسیاری در مورد درک این بیماری و ارائه راه‌های درمان صورت گرفته است. کووید-19، همه افراد را به صورت یکسان تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.
برخی از مبتلایان، بدون علائم هستند، بیشتر افراد دارای علائم، به کووید-19 خفیف مبتلا هستند و عده کمتری به نوع شدید آن مبتلا می‌شوند. دلیل این امر، به طور کامل مشخص نشده و موضوع پژوهش‌های در حال انجام شدن است.
دانشمندان دانشگاه هوکایدو در این پروژه نشان داده‌اند که RIG-I، تکثیر ویروس را در سلول‌های ریه انسان مهار می‌کند.
حدود 40 تا 45 درصد از افرادی که تاکنون به کووید-19 مبتلا شده‌اند، بدون علامت هستند. حدود 35 تا 40 درصد، نوع خفیف بیماری را تجربه کرده‌اند و 19 درصد نیز تحت تاثیر علائمی قرار گرفته‌اند که شدید یا کشنده هستند و با بیماری‌های خطرناکی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه همراه می‌شوند. این طیف از علائم نشان می‌دهند که تفاوت‌های بسیاری میان واکنش‌های فردی نسبت به ویروس وجود دارد.
پاتوژن‌های میکروبی در بدن ما توسط پروتئین‌های موسوم به "PRRs" شناسایی می‌شوند که واکنش‌های ایمنی نسبت به این پاتوژن‌ها را راه‌اندازی می‌کنند.
عفونت‌های ویروسی توسط مجموعه‌ای از پروتئین‌های PRRs شناسایی می‌شوند. دانشمندان توجه خود را بر RIG-I متمرکز کردند که به این مجموعه تعلق دارد. RIG-I به خاطر شناسایی ویروس‌هایی مانند ویروس آنفلوانزا و واکنش نشان دادن نسبت به آن شناخته شده است.
دانشمندان با آزمایش‌های صورت گرفته روی کشت سلولی دریافتند که در سلول‌های ریوی، واکنش ایمنی کمی نسبت به کروناویروس وجود دارد و این نشان می‌دهد مسیر سیگنال‌دهی که به واکنش ایمنی منجر می‌شود، متوقف شده است. دانشمندان نقش RIG-I را بررسی کردند و دریافتند که کمبود آن به افزایش تکثیر ویروس منجر می‌شود. آزمایش‌های بیشتر تایید کرد که سرکوب کردن تکثیر ویروس، به RIG-I وابسته است.
یکی از پژوهش‌هایی که پیشتر انجام شده، نشان داده است که بیان RIG-I در سلول‌های ریوی افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه، تنظیم نادرستی دارد. دانشمندان با استفاده از سلول‌های ریوی دو بیمار مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه نشان دادند که تنظیم نادرست RIG-I، به تکثیر ویروس پس از پنج روز می‌انجامد. همچنین، دانشمندان نشان دادند که درمان سلول‌های مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه با "ترتینوئین" (ATRA) که بیان RIG-I را تنظیم می‌کند، عناصر ویروسی را به صورت قابل توجهی در ریه‌ها کاهش می‌دهد.
دانشمندان توانستند با استفاده از جهش‌های RIG-I، مکانیسم‌هایی را توضیح دهند که RIG-I به واسطه آنها، تکثیر کروناویروس را سرکوب می‌کند. "هلیکاز" (Helicase) که یک عنصر ساختاری در RIG-I است، با آران‌ای ویروس در تعامل قرار می‌گیرد و آنزیم مشتق شده از ویروس را که مسئول تکثیر است، متوقف می‌کند.
این پژوهش، حالت منحصر به فردی از تشخیص RIG-I را نشان داده است. همچنین این پژوهش نشان می‌دهد که سطح بیان RIG-I، یکی از پارامتر‌های بالقوه برای پیش‌بینی پیامد‌های کووید-19 برای بیماران است.
پژوهش‌های بیشتری باید انجام شوند تا عوامل یا شرایطی را مشخص کنند که در تنظیم کردن سطح بیان RIG-I نقش دارند و شاید به ارائه راهبرد‌های جدیدی برای کنترل عفونت ناشی از کروناویروس بیانجامند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مکانیسم دفاعی بیماری انسدادی مزمن ریه تکثیر ویروس کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۸۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عنایتی: شمس‌آذر نشان داد انگیزه جلوتر از حاشیه است

به گزارش "ورزش‌سه"، رضا عنایتی در نشست خبری پیش از بازی مقابل شمس‌آذر اینطور حرف‌هایش را آغاز کرد: بازیکنان پیکان برای بازی مقابل شمس‌آذر انگیزه بالایی دارند چون می‌دانند که با یک تیم جنگنده و دونده بازی دارند. بنابراین باید ۹۰ دقیقه بازی را با تمرکز در زمین باشند.

عنایتی سپس به تمجید از شمس آذر و عمکردش در این فصل از رقابت‌ها پرداخت: به مجموعه شمس‌آذر تبریک می‌گویم چون تیم خوب و قابل قبولی را ساخته‌اند و من چون خودم در چنین شرایطی بودم می‌دانم تیم‌هایی که از دسته‌های پایین‌ به لیگ برتر صعود می‌کنند کار سختی را پیش‌ روی دارند، اتفاقاتی که برای شمس‌آذر افتاد و شروع فصل با سه امتیاز منفی هم مزید بر علت شد تا شمس‌آذر کار سخت‌تری را در پیش داشته باشد. همه فکر می‌کردند این تیم به مشکل بزرگی بخورد، اما دیدیم که انگیزه همیشه می‌تواند از همه مسائل و حواشی جلوتر باشد.
او سپس به شرایط تیم خودش بازگشت و افزود: تیم پیکان هم آماده است و تمام توان خود را به کار می‌گیریم تا فردا بتوانیم با دست پر از زمین بازی بیرون بیاییم. امیدواریم بتوانیم تمریناتی که انجام دادیم و تاکتیک‌هایی که تمرین کرده‌ایم را به درستی در زمین اجرا کنیم.

او سپس در واکنش به سوال اول که درباره استفاده از بازیکنان جوان توسط سرمربیان هر دو تیم بود و اینکه در صورت هیجان بازی بالا می‌رود، گفت: سیاست باشگاه پیکان جوان‌گرایی است. هفته‌های گذشته هم اگر ما کمتر به بازیکنان جوان میدان دادیم به خاطر شرایط سخت جدول بوده و الان با اینکه هنوز شرایط‌مان کاملاً خوب نشده ولی سعی می‌کنیم آرام آرام بازیکنان جوان را به تیم اضافه کنیم.
سوال بعدی از عنایتی درباره ضعف پیکان در بخش دفاعی بود و سرمربی خودروسازان در واکنش به آن اینطور پاسخ داد: ما باید روی ساختار دفاعی یک تیم صحبت کنیم، به این صورت که وقتی تیمی گل می‌خورد مطمئناً فشار از جلو روی تیم حریف کمتر بوده است، یعنی بازیکنان جلوتر باید به بازیکنان خط دفاعی کمک کنند. ما سعی کردیم در فوتبال روی گل زدن تمرکز کنیم و ساختار دفاعی را ترمیم کنیم. امیدواریم فردا بتوانیم بدون گل خورده از زمین خارج شویم. در فوتبال از دقیقه اول تا آخر باید منتظر اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی باشیم و شاید آنچه تمرین کرده‌ایم در زمین اتفاق نیفتد بنابراین باید صبر کنیم ببینیم فردا چه اتفاقی خواهد افتاد، آرزو دارم بازی خوبی ببینیم زیرا همه از هر دو تیم توقع دارند ضمن اینکه در هفته‌های گذشته بازی‌های جذاب و پرگلی از پیکان شاهد بودیم.
عنایتی در واکنش به سوال بعدی درباره کمبود زمان برای ریکاوری تیم‌ها گفت: من فقط یک سؤال از مسئولان دارم و آن اینکه چه دلیلی وجود داشت بازی شمس‌آذر و پیکان یک روز زودتر از سایر بازی‌ها انجام شود؟ در نیم‌فصل اول هم این اتفاق بارها برای پیکان افتاد که دلیل آن را هیچ وقت متوجه نشدم.

دیگر خبرها

  • دانشمندان سن آتشفشان‌ها را در قمر آیو تعیین کردند
  • عنایتی: شمس‌آذر نشان داد انگیزه جلوتر از حاشیه است
  • بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب مقابل ایران
  • بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب در مقابل ایران شد
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!