Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان بعد از ورود ویروس کرونا به ایران در سال گذشته آمار اهدای عضو به نصف رسید و این کاهش آمار سبب دوبرابر شدن میزان فوت بیماران نیازمند پیوند در کشور که پیش از این روزانه بین ۷ تا ۱۰ بود، گردید.

کتایون نجفی‌زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفت‌وگو با میزان در خصوص آمار اهدای عضو در کشور طی سال گذشته گفت: پیش از شیوع کرونا در کشور حدود یک سوم از موارد مناسب اهدای عضو، عضو خود را اهدا می‌کردند و یعنی تعداد اهدا در یک میلیون نفر به ۱۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ نفر رسیده بود و این در حالی است که بعد از ورود این ویروس به ایران در سال گذشته آمار اهدای عضو به نصف رسید و آن یک سوم که آمار بسیار کمی بود و نیاز ما را برآورده نمی‌کرد هم ۵۰ درصد کاهش یافت و این کاهش آمار سبب دو برابر شدن میزان فوت بیماران نیازمند پیوند در کشور که پیش از این روزانه بین ۷ تا ۱۰ بود، گردید.

وی در خصوص نقش کرونا بر کاهش آمار اهدای عضو توضیح داد: در زمان شیوع کرونا کلیه تجهیزات و نیروی انسانی در بیشتر بیمارستان‌ها برای کنترل این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد و به علاوه از طرفی دیگر اگر حتی یک ویروس در بدن اهدا کننده وجود داشته باشد، به دلیل پایین آمدن ایمنی بدن موجب فوت گیرنده عضو می‌شود و به همین دلیل باید وجود کرونا در اهدا کننده رد شود و از آنجایی که عامل مرگ مغزی معمولا تصادفات و حوادث هستند و حوادث اغلب به قفسه سینه آسیب وارد می‌کنند و سبب التهاب ریه می‌شوند، اینکه بتوانیم ثابت کنیم این التهاب کرونا است یا به دلیل وارد شدن ضربه ایجاد شده، بسیار دشوار است و همین موضوع موجب شده تا کار تیم اهدا چندین برابر شود و تعدادی زیادی از موارد مرگ مغزی به دلیل شک به کرونا قابل استفاده نباشند.

بیبشتر بخوانید: آیا ویروس آفریقایی واکسن گریز است؟

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تبلیغات گسترده در این خصوص تمایل مردم به اهدای عضو افزایش یافته است؟، با بیان اینکه تمایل به اهدای عضو در این شرایط قابل بررسی نیست و هنوز ما آماری در این خصوص نداریم، افزود: آمار رضایت به اهدای عضو در سال ۸۳ پنج دردصد بوده است و این در حالی است که این آمار در سال ۹۸ به حدود ۷۰ رسید، اما نکته مهم در این باره این است که به دلیل کاهش آمار اهدای عضو به تبع شیوع کرونا اهدای عضو در این شرایط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و لازم است که آن ۳۰ درصدی که بر طبق آمار تمایلی به اهدای عضو نداشتند هم نسبت به انجام این کار رضایت پیدا کنند تا هر مورد مرگ مغزی مناسب به اهدا برسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اهدای عضو کرونا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اهدای عضو کرونا آمار اهدای عضو اهدای عضو اهدای عضو کاهش آمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۰۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور

دکتر حسام‌الدین علامه با بیان اینکه آمار و ارقام حاکی از این است که ۱۵ تا ۳۴ درصد دیابتی‌ها در مدت‌زمان بیماری، به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند، افزود: حدود ۱۵ درصد افراد دیابتی به زخم پا دچار می‌شوند و ۱۵ درصد این افراد نیز درجاتی از قطع پا را تجربه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه زخم‌های مزمن ۳ دسته «عمده» و یک دسته «نادرتر» دارند، اظهار کرد: زخم‌های دیابتی در صدر دسته «عمده» قرار می‌گیرند؛ زخم‌های دیابتی، زخمی است که در صورت کنترل نشدن دیابت در افراد مبتلا به این بیماری در گذر زمان، ابتدا «نوروپاتی» و سپس زخم ایجاد می‌شود. اگر افراد مبتلا به دیابت از پای خود به خوبی مراقبت نکنند، در وهله نخست به «نوروپاتی» یعنی کاهش حس محیطی پا و در وهله دوم به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه زخم‌های عروقی دومین عامل ابتلا به زخم‌های مزمن هستند، اظهار کرد: زخم‌های عروقی به ۲ دسته «ایسکمیک» (شریانی) و «وریدی» تقسیم می‌شوند. بررسی‌ها بیانگر این است که دیابت یکی از عوامل اصلی ایجادکننده زخم‌های شریانی است. همچنین زخم‌های وریدی به دلایل نارسایی‌های عروق وریدی مانند «واریس» ایجاد می‌شود. چاقی، نارسایی‌های قلبی‌عروقی و برخی از سرطان‌ها که در سیستم «لنف ادم» اختلال ایجاد می‌کنند نیز سبب ابتلا به زخم‌های مزمن وریدی می‌شوند.

علامه با بیان اینکه سومین عاملی که منجر به زخم‌های مزمن می‌شود، زخم‌های «فشاری» یا «بستر» هستند؛ افزود: طبیعی است که تعداد سالمندان یک جامعه با افزایش شاخص امید زندگی زیاد می‌شود. در چنین شرایطی، انتظار داریم بیماری‌هایی که منجر به استراحت مطلق سالمندان می‌شود به ویژه در سالمندانی که سکته کرده‌اند و دارای اختلالات حرکتی هستند و یکجانشین شده‌اند، منجر به زخم بستر یا فشاری شود. همچنین افرادی که دارای معلولیت هستند و به ناچار در یک وضعیت خاص قرار می‌گیرند، اغلب دچار زخم مزمن می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره زخم‌های مزمن «نادر» نیز گفت: برخی از سرطان‌ها منجر به زخم‌های مزمن می‌شوند که این زخم‌ها جزو موارد نادر زخم‌های مزمن هستند. همچنین برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج می‌توانند زخم مزمن ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه برآورد‌ها بیانگر این است که حدود ۰.۸ تا ۱.۵ درصد از افراد جامعه به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند، خاطرنشان کرد: آمار و ارقام حاکی از این است که ۱۵ تا ۳۴ درصد از دیابتی‌ها در مدت‌زمان بیماری، به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند. در حال حاضر، ۷ میلیون دیابتی در کشور زندگی می‌کنند؛ با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور و احتمال ابتلای ۱۵ تا ۳۴ درصدی دیابتی‌ها به زخم پای دیابتی باید گفت به شرط در نظر گرفتن دیابت اثبات شده در حداقل ۷ میلیون نفر از جمعیت کشور، آنگاه حدود ۵۰ درصد از این افراد به «نوروپاتی» مبتلا می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: نوروپاتی منجر به بی‌حسی ناحیه پا می‌شود؛ در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نه تنها متوجه تروما و آسیب‌های وارده به پا نمی‌شوند، بلکه فرایند درمان بیماری به دلیل مشکلات حسی و خون‌رسانی نامناسب کاهش می‌یابد.

وی درباره قطع عضو زخم پای دیابتی نیز، گفت: حدود ۱۵ درصد از افراد دیابتی به زخم پا دچار می‌شوند و ۱۵ درصد از این افراد نیز درجاتی از قطع پا را تجربه می‌کنند. درجات قطع عضو زخم پای دیابتی شامل قطع یک بند انگشت تا قطع کامل پا می‌شود. با توجه به جمعیت افراد دیابتی کشور و آمار و ارقام مربوط به قطع عضو زخم پای دیابتی می‌توان گفت، حدود ۲۰۰۰ نفر در کشور به صورت سالانه درجاتی از قطع عضو پا را تجربه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • حیات دوباره ۵ بیمار با اهدای اعضای جوان مرگ مغزی در مشهد
  • اهدای ۸ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند در هریس
  • اهدا اعضا جوان جانبخش ارومیه‌ای به بیماران نیازمند
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • کاهش ۵ تنی پسماند روزانه اسالم با تفکیک از مبدا
  • اهدای هزینه سالگرد اموات، برای کمک به خانواده زندانیان نیازمند
  • نجات جان ۶ بیمار با اهدای اعضای بیمار ۴۴ ساله مشهدی
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌ بخش جان ۶ بیمار
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌بخش جان ۶ بیمار