Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- کارآفرین موفق فیروزآبادی با تلاش و پشتکار توانسته سالیانه ۱۲۰۰ تن گلاب و سایر عرقیات را تولید و برای تعداد زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، اقلیم استان فارس ظرفیت مناسبی برای پرورش گیاهان دارویی دارد به همین دلیل در اغلب شهرستان‌های استان فارس کشت گیاهان دارویی رونق پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان  شهرستان فیروزآباد به واسطه کشت انواع گیاهان و تولید عرقیات و گلاب به عنوان قطب گیاهان دارویی استان فارس شناخته شده است. 

توجه به توانمندی و ظرفیت هر منطقه و تعریف پروژه‌های تولیدی یکی از راهکارهای بسیج سازندگی استان فارس برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. قابلیت شهرستان فیروزآباد در تولید و پرورش انواع گیاهان دارویی سبب شده که پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در این شهرستان با محوریت گیاهان دارویی و عرقیات انجام شود. 

احمد حمیدی کارآفرین موفق اهل میمند فیروزآباد است که با تلاش و پشتکار توانسته سالیانه 1200 تن گلاب و سایر عرقیات را تولید و برای تعداد زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی کند. وی در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح فعالیت خود پرداخت.

این کارآفرین موفق از سال 86 کار خود را با تولید سنتی عرقیات آغاز کرد و به مدت 8 سال به این شیوه ادامه داد تا اینکه از سال 94 تصمیم بر این گرفت که به سمت صنعتی شدن پیش رود. وی در این باره می‌گوید: زمانی که به صورت سنتی اقدام به تهیه گلاب و عرقیات می‌کردم تنها برای خود و اطرافیانم ایجاد اشتغال شده بود اما از سال 94 تصمیم گرفتیم که فعالیت را صنعتی کنیم و زمینه اشتغال برای عده‌ای دیگر را نیز فراهم کنیم.

به گفته حمیدی از سال 94 با حمایت بسیج سازندگی فعالیتش را از سنتی به صنعتی تغییر داده و اکنون برای 8 نفر به صورت مستقیم و بیش از 200 نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

این کارآفرین موفق استان فارس از 45 نوع گیاه عرقیات تهیه می‌کند که شاخص‌ترین آنها گلاب است. براساس گفته‌های وی سالانه 200 تن گلاب و هزار تن دیگر از گیاهان عرق تولید می‌شود که بخشی از آن در داخل کشور به فروش می‌رسد و بخشی نیز به کشور عمان صادر می‌شود.

وی معتقد است که بازاریابی و شناخت بازارهای کشورهای همسایه می‌تواند در توسعه صادرات گلاب و عرقیات گیاهی در ایران موثر باشد اما کمتر کسی در این زمینه ورود کرده است.

حمیدی می‌گوید: تا کی باید تکیه اقتصاد به نفت باشد در صورتی که کشورهای محدودی هستند که در زمینه عرقیات فعالیت دارند و ایران بزرگترین تولیدکننده گلاب است که همین بستر می‌تواند اقتصادی منهای نفت را برای ایران به ارمغان بیاورد.

کارآفرینی به سبک گروه‌های جهادی؛ اشتغال‌زایی برای 220 نفر از زنان سرپرست خانوار در شیرازکارآفرینی از طبقه زیرین منزل مسکونی؛ کسب درآمد ماهیانه 60 میلیون تومان با بسته‌بندی سبزیجاتکارهای بزرگ با قدم‌های کوچک؛ کارآفرینی برای 44 نفر در یک روستای استان فارسبرداشت طلا از خاک؛ اراده و همت کارآفرین شیرازی در احیای زمین‌های کشاورزی

این کارآفرین موفق از موانعی که بر سر راه صادرات وجود دارد، گلایه می‌کند و معتقد است اگر زمینه برای صادرات عرقیات گیاهی به ویژه واحدهای صنعتی که دارای سیب سلامت هستند فراهم شود، هم تولیدکننده به سود می‌رسد و هم بازار داخل محل رقابت تولیدکننده صنعتی و سنتی نمی‌شود چراکه صادرات را واحدهای صنعتی انجام می‌دهند و تامین بازار داخل را نیز واحدهای سنتی تقبل می‌کنند.

وی از فعالیت 80 کارگاه عرقیات و تولید گلاب در شهر میمند سخن می‌گوید که تنها 8 کارگاه صنعتی هستند و مابقی به صورت سنتی فعالیت می‌کنند.

حمیدی از ضعف نظارت بر واحدهای سنتی نیز گلایه دارد و می‌گوید: اداره بهداشت در سال‌های 94 به واحدهای تولیدکننده فشار آورد که حتما مجوز بگیرند و صنعتی شوند اما امروز هیچ نظارتی بر واحدهای سنتی نیست که این موضوع در کنار مشخص نبودن بازار فروش گاه سبب اختلاف بین تولیدکنندگان می‌شود.

این روزها که کرونا بر همه ابعاد اقتصاد تاثیر گذاشته است، تولید عرقیات نیز بی‌نصیب نمانده و به گفته این کارآفرین موفق کسادی بازار فروش سبب شده که بین هزینه‌ها و درآمد تناسبی نباشد و تنها راهکار این مسئله باز کردن درهای صادرات است.

به گفته وی 70 درصد از مواد اولیه تولید عرقیات از شهر میمند، 20 درصد از داخل استان و 10 درصد از دیگر استان‌ها تامین می‌شود یعنی محصولی کاملا وابسته به داخل کشور که توجه بیشتر و رفع موانع موجود می‌تواند آن را به یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید تبدیل کند.

این کارآفرین موفق البته حمایت‌های بسیج سازندگی را در رفع موانع تولید و دریافت مجوزها قابل تقدیر می‌داند اما معتقد است اگر این روال در دیگر دستگاه‌ها نیز حاکم شود، نه تنها شعار سال محقق می‌شود بلکه اقتصاد نیز رونقی دوباره می‌گیرد.

کارآفرینی واژه‌ای بسیط و ساده اما در عین حال بسیار پیچیده است و مسیری پر پیچ و خم دارد و آنان که این مسیر را طی کردند الگوهای خوبی برای کسانی هستند که می‌خواهند در این مسیر گام بردارند. قطعا معرفی آنها سهمی کوچک در اشتغال‌زایی است.

انتهای پیام/424/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کارآفرین موفق گیاهان دارویی اشتغال زایی استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۰۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، جعفری در بازدید از گلزار‌های گل محمدی در شهرستان اشکذر گفت: گل محمدی از جمله گیاهان با ارزش اقتصادی بالا است و با توجه به سیاست‌های سازمان جهادکشاورزی استان یزد در جهت تغییر الگوی کشت، گل محمدی به عنوان کشت جایگزین با سایر گیاهان آب بر، در مناطق مستعد کشت می‌شود. 

وی افزود: از فراورده‌های گل محمدی می‌توان به غنچه خشک، گلبرگ خشک، گلاب و اسانس اشاره کرد که تقریبا۸۰ درصد گل‌های‌تر برای گلاب گیری و اسانس و بقیه به صورت گلبرگ خشک برای تهیه مربا و سایر مصارف خوراکی و غنچه خشک بیشتر جهت صادرات استفاده می‌شود.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی اشکذر، با تاکید بر اهمیت زمان برداشت گل محمدی اظهار داشت: گل محمدی پس از باز شدن دوام کمی روی شاخه دارد و تأخیر در زمان برداشت منجر به کاهش کیفیت گلاب و اسانس استحصال شده می‌گردد. برداشت در صبح زود و قبل از طلوع آفتاب شروع می‌شود و باید قبل از گرم شدن هوا به مراکز خرید یا کارخانجات عرق‌گیری انتقال یابد.

جعفری گفت: برداشت گل محمدی از ۱۰ هکتار از گلستان‌های این شهرستان آغاز شده و پیش بینی می‌شود حدود ۳۵ تن گل‌تر توسط کشاورزان در این شهرستان برداشت گردد و برداشت این محصول در شهرستان اشکذر هر ساله از اواخر فروردین ماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

جعفری با اشاره به اهمیت راه اندازی و توسعه واحد‌های فراوری و اسانس گیری این محصول اقتصادی افزود: هم اکنون یک واحد گلابگیری صنعتی در این شهرستان وجود دارد، که سالانه حدود ۳۵ هزار لیتر گلاب از این واحد استحصال می‌شود.

دیگر خبرها

  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • عطر گل‌محمدی در گلستان‌های کرمانشاه پیچید
  • جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی
  • طبیعت بهاری کاشان، بهشتی در دل کویر
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ  
  • رفع موانع تولید در ۱۷ طرح صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر
  • موانع و مشکلات ۳۰۰ واحد تولیدی در سطح همدان برطرف شد