نوشتاری به بهانه ماجرای بابک خرمدین / چرا، چرا باید ممنوع کرد؟!
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۹۱۲۳۸
ابراهیم ایرج زاد کارگردان فیلم به نمایش درنیامده "عنکبوت" نوشت:" چرا، چرا باید ممنوع کرد نمایش نقاط تاریک بشر را در این سرزمین؟! مگر ردپای بشر به سمت تاریکی در همه سرزمین ها و اعتقاد ها وجود ندارد؟... "
این کارگردان در متن یادداشت اش که در پی کشته شدن بابک خرمدین به دست پدر و مادرش در اختیار ایسنا گذاشته نوشته است: «مشهد؛ در پایان هجده سالگی ام در هنرستان سوره در حال گذراندن سال آخر کارگردانی سینما بودم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هر جنازه ای گوشه ای از شهر پیدا می شد و میان فاصله رسیدن پلیس، صدای بلند فکرهای همسو با قاتل از میان جمعیت نظاره گر بر تن نحیف زنهای بی جان که فریاد می زدند ؛ چرا که نه، زنان خیابانی باید بمیرند تا فساد و آلودگی ها از بین برود! حکم هایی که به سرعت صادر می شد شبیه همین حکم هایی که این روزها در صفحه های مجازی برای مقتول ها صادر می شود و این آن نکته ترسناکی بود و هست که سایه اش روی اصل وقوع قتل ها سنگینی می کند.
به هر روی یکسال از شروع قتل ها گذشت و من برای ورود به دانشگاه و رسیدن به رویای فیلمساز شدنم از مشهد خارج شدم. سرانجام بعد از شانزده قتل،خبر آمد، قاتل عنکبوتی دستگیر شد! او کیست و چه قیافه ای می تواند داشته باشد؟ همه انتظار دیدن قاتل بی رحمی را داشتند که حتی شاخ و دمی هم داشته باشد. اما نه، کسی که از پشت پرده بیرون آمد یک آدم به ظاهر معمولی در قامت یک بنای ساده با اندام ها و چهره ایی شبیه خودمان بود! و امروز چهره ترسناک مرگ در قامت پدر و مادر پیری دیده می شود که کمر به قتل فرزندانشان بسته اند.
قاتل هایی که به واسطه اعتقادات واهی که دارند به کار خود افتخار می کنند و از همه ترسناک تر اینکه خدا را هم راضی از عملکرد خود می دانند و با همین این اعتبار موهومی که به خود اعطا کرده اند بسیار آرام و خونسرد شرح ما وقع می کنند!
بعد از طی شدن پروسه قضایی، آن قاتل خیلی زود اعدام شد و به ظاهر قائله خوابید و فراموش شدند همه آن شانزده زن بی دفاع، مجبور و گرسنه ای که حتی بعد از مرگ تلخ هم در اذهان عمومی در دار مجازات و مکافات آویزان بودند. هیچ کس برایشان سوگواری نکرد. همه آنها را تحت هر شرایطی گناهکار می دانستند. زمان گذشت حدود بیست سال، تا شرایط جامعه را برای روایت بی کم و کاست ماجرا محیا ببینم و در این راه دوست همکارم اکتای براهنی را که او هم اشراف کاملی بر پرونده و دغدغه ای همسان من داشت همراه در این راه ببینم، پس خیلی زود تصمیم گرفتیم روایت بی کم و کاستی از واقعه برای مدیوم سینما داشته باشیم که شاید انداختن نورافکن به این نقطه تاریک بشر که منحصر به جغرافیای ما یا کیش و آیین بخصوصی هم نیست باعث شود جامعه را متوجه علف های هرزی که در قامت ذهن های بیمار در حال رشد هستند کنیم تا تشخیص سره از ناسره بیش از پیش در همه سطوح جامعه مورد توجه قرار گیرد. و هر بینش مریضی نتواند با پنهان شدن پشت اخلاق و مذهب و جدای از دستگاه قضا، خودش را صاحب قدرت اجرای حکم کند، آن هم حکم قتل نفس.
اکنون که دو دهه از آن روزها گذشته است همچنان گزارش های آماری نشان از درصد بالای قتلهایی با زمینه اعتقادات خرافی دارد. و این خود برهانی روشن است بر نمایش این نقطه تاریک بشر که چندین سال است، موضوعی ممنوعه است. نوشتند و جار زدند جای عنکبوت در جشنواره فجر انقلاب نیست! چرا، چرا باید ممنوع کرد نمایش نقاط تاریک بشر را در این سرزمین؟! مگر ردپای بشر به سمت تاریکی در همه سرزمین ها و اعتقاد ها وجود ندارد؟...
و باز هم تاکید می کنم خارج از دسته بندی انسان در هر کیش و آیینی، در جای جای این کره خاکی ردپای این نوع بشر کم دیده نشده است و ما هم در این بخش جغرافیا استثنا نیستیم. خبرهای ساخته شدن این فیلم با سوژه ملتهبش به سرعت پیچید و جالب اینکه همچنان از مسوول و مردم عادی می شنیدیم که چرا باید این گونه قصه ها ساخته شود. اینقدر گفتند و شنیدیم تا رسیدیم به امروز که ظهور قاتلین ترسناک تری مردم را در بهت و حیرت فرو برده و واکنش ها می گوید همان مردم و همان مسوولین به صرافت این مهم افتاده اند که باید کاری کرد، باید بررسی کرد، باید واکاوی کرد، باید نشان داد که پنهان کردن عمل قبیح چاره درد نیست و راه به جایی نمی برد و این فکرها آتش های زیر خاکستری هستند که هر لحظه ممکن است شعله بکشند .»
فیلم سینمایی "عنکبوت" با بازی محسن تنابنده و ساره بیات به ماجرای قتل های زنجیره ای زنان می پردازد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: بابک خرمدین ابراهیم ایرج زاد تاریک بشر قتل ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۱۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعیاد یهودی؛ بهانهای برای خشونت و تشدید شهرکسازی صهیونیستها در قدس
صهیونیستها در حالی این روزها به بهانه عید یهودی «پسح» در حال هتک حرمت مسجدالاقصی هستند که مقامات محلی فلسطین تاکید کردهاند اعیاد یهودیان به ویژه عید پسح به مناسبتی برای خشونت علیه فلسطینیها و تلاش برای تشدید شهرکسازی در قدس اشغالی و همچنین تغییر واقعیت مسجدالاقصی تبدیل شده است.
به گزارش ایسنا، دکتر «سعید یقین» معاون وزیر امور قدس در این باره به «العربی الجدید» اعلام کرد: «نه تاریخ باستان و نه تاریخ معاصر شاهد سوء استفاده از دین برای اعمال خشونت علیه مردمان تحت حاکمیت استعمار، مانند کاری که اسرائیل انجام میدهد، نبوده است. این اعیاد یهودی، اعم از مذهبی و رسمی، آسیبهای سازمان یافته و برنامه ریزی شدهای به قدس به طور کلی فلسطین وارد میکند.»
وی گفت: هدف از این خشونت مذهبی آرام کردن فلسطینیها در قدس و پذیرش چهره یهودی برای این شهر مقدس است و اشغالگران میخواهند این هویت جعلی را به زور بر شهر تحمیل کنند.
یقین افزود: اسرائیل در سطح کابینه، احزاب، انجمنهای مذهبی و شرکتهای شهرک سازی درصدد تغییر هویت قدس به عنوان پایتخت خود است، بنابراین از اعیاد یهودیان برای حذف فلسطینیها سوء استفاده میکند.
وی ادامه داد: برجستهترین کاری که انجمنهای شهرک سازی انجام دادهاند، تلاش مستمر آنها برای تشدید تهاجمات به مسجدالاقصی است که تحت حمایت نیروهای اشغالگر اسرائیل انجام میشود. از آغاز تعطیلات عید پسح یهودیان در سهشنبه گذشته، حدود سه هزار شهرک نشین به صحنهای مسجدالاقصی یورش بردند و نگهبانان مسجد مبارک الاقصی و فعالان، چندین تلاش شهرکنشینان را برای آوردن حیوانات به الاقصی به منظور قربانی کردن ناکام گذاشتند. پلیس رژیم اشغالگر مدعی است که تعدادی از آنها را دستگیر کرده است، اما آنچه در میدان اتفاق میافتد این است که نیروهای اشغالگر از شهرک نشینان محافظت میکنند.
«عمر الکسوانی» مدیر مسجدالاقصی نیز در این باره به العربی الجدید اعلام کرد: در ایام تعطیلات یهودیان، اشغالگران به دنبال تحمیل واقعیتهای جدید با زور هستند و نیروهای پلیس نیز از اقدامات جنجالی و تحریک کننده آنها حمایت میکنند و نمازگزاران فلسطینی را مورد تعرض و ضرب و شتم قرار میدهند.
وی افزود: در کنار این محدودیتها، نیروهای اشغالگر به ضرب و شتم، بازداشت و تبعید از مسجدالاقصی و محله قدیمی قدس همزمان با حملات شهرکنشینان به فلسطینیها میپردازند.
الکسوانی ادامه داد: حملات و ضرب و شتم انجام شده توسط پلیس رژیم اشغالگر به یک اتفاق روزمره تبدیل شده است و آنها روزانه تلاش میکنند تا نمازگزاران و کارگران اداره اوقاف اسلامی را از مسجدالاقصی بیرون کنند. این حملات اخیراً در ایام تعطیلات اعیاد یهودی، به ویژه توسط شهرکنشینان افراطی که از مناسبتهای مذهبی برای محاصره مسجدالاقصی استفاده میکنند، تشدید شده است.
طبق گفته الکسوانی، تخلفات شهرک نشینان به اشغال مسجدالاقصی وجه قانونی نمیدهد؛ چراکه آنچه در آن و آنچه در زیر آن و اطراف آن است، ملک خصوصی مسلمانان است. علیرغم همه تلاشها برای تخلیه مسجدالاقصی و سوء استفاده از اعیاد یهودی برای تحمیل تقسیم زمانی و مکانی به آن، اما این معادلهای که اشغالگران روی آن شرط بندی میکنند با شکست مواجه میشود.
این مقام فلسطینی همچنین گفت: شهرکنشینان به دنبال تحمیل معادله «خشونت» به عنوان عنوانی برای مرحله بعدی هستند، اما اگر حمایت پلیس از آنها نباشد، نمیتوانند آن را عملی کنند.
وی همچنین اضافه کرد: اگرچه بیم گسترش تجاوزات شهرک نشینان با تهدید به ذبح قربانی در صحنهای مسجدالاقصی وجود دارد، اما به دلیل مقاومت فلسطینیها در داخل مسجد، آنها از اجرای این تهدیدات عقب نشینی میکنند.
الکسوانی همچنین میگوید: این اقدامات اشغالگران تنها باعث افزایش اصرار فلسطینیها برای حضور در داخل مسجد الاقصی و از بین بردن نقشههای اشغالگران و شهرک نشینان افراطی آن میشود.
«عبدالسلام عواد» محقق در امور قدس و اماکن مقدس به العربی الجدید گفت: هدف واقعی اشغالگران آسیب رساندن به مسجدالاقصی و در نهایت تخریب آن به منظور برپایی «معبد کذایی» یهودیان است.
شهرکنشینان و انجمنهای شهرک سازی ایده ایجاد معبد ادعایی را ترویج میکنند و چندین سال است که در تلاش برای تحمیل تقسیم زمانی و مکانی در مسجدالاقصی هستند.
انتهای پیام