Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان جنگل ها با اشاره به نیاز ۱۲۰ میلیون هکتاری حوزه‌های آبخیز به عملیات آبخیزداری و آبخوانداری گفت: ۸۶۵۰ روستا و آبادی کشور در معرض سیلاب هستند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده معجزه آبخیزداری»؛ مسعود منصور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام اینکه 120 میلیون هکتار  از حوزه‌های آبخیز کشور به عملیات آبخیزداری و آبخوانداری نیاز دارند،گفت: تاکنون طرح های آبخیزداری در سطح 31 میلیون هکتار اجرایی شده است که شش میلیون هکتار از این مقدار طی 3 سال اخیر تحقق یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اعتبارات اجرای این طرح‌ها از صندوق توسعه ملی تأمین شده است، افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری منوط به اعتبارات دولتی است ولی در این راستا از خیرین و مشارکت‌های دیگر نیز استفاده می‌شود.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به خشکسالی سال جاری و کوچ زودهنگام عشایر، اضافه کرد: برای مقابله با خشکسالی‌های اخیر حفظ پوشش گیاهی و نهال‌کاری، دقت در کنترل کوچ، هماهنگی با امور عشایر برای تأمین علوفه و ساماندهی خرید دام در دستور کار قرار گرفته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: 40 تا 50 درصد گوشت از مراتع تولید می‌شود و 8650 روستا و آبادی کشور در معرض سیلاب هستند که طرح‌های آبخیزداری نقش مؤثری در کنترل سیل و خسارت به این روستاها دارد.
منصور با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری 70 درصد سیلاب‌ها را کنترل می‌کند، ادامه داد: این ذخیره 500 هزار مکعبی چهار بار در سال اجرایی و باعث تقویت سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

«معجزه آبخیزداری»| ساخت شهرهای اسفنجی؛ اقدامی نو در جهت مدیریت سیلاب های شهری«معجزه آبخیزداری»|نظر نمایندگان مجلس درباره آبخیزداری/ چرا آبخیزداری راهکار مقابله با سیل و خشکسالی است؟«معجزه آبخیزداری» |ضرورت رویکرد سیستمی در بخش کشاورزی/ نقش آبخیزداری در جهش تولید چیست؟«معجزه آبخیزداری» |روایتی از خیانت انگلیس در نابودی باغ های میوه ایران«معجزه آبخیزداری»|تبدیل تهدید سیل به فرصت آبادانی با استفاده از گوراب‌ها/ در کدام شهر ایران سیل جاری نمی‌شود؟«معجزه آبخیزداری»|آبخیزداری؛ راهبرد قطعی مقابله توأمان با سیل و خشکسالی«معجزه آبخیزداری»|ضرورت ذخیره سازی آب باران در زیرزمین/ تجربه منحصربفرد ایرانیان در مقابله با سیل چیست؟«معجزه آبخیزداری»|نهی مقام معظم رهبری از غرس درختان مضر/ درختان غیرمثمر چگونه باعث وقوع سیل می شوند؟«معجزه آبخیزداری»|تاکید گزارش ملی سیلاب بر نقش موثر آبخیزداری برای مهار و پیشگیری از وقوع سیل«معجزه آبخیزداری» |حکمرانی مطلوب منابع طبیعی؛ مهمترین دستاورد تصویب قانون مدیریت جامع حوزه آبخیز/ مجلس اقدام کند«معجزه آبخیزداری»|پشتیبانی از تولید و مقابله با سیل با تصویب قانون مدیریت جامع حوزه آبخیز/ مجلس تسریع کند«معجزه آبخیزداری»| دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره ذخیره سازی آب در زیرزمین

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیل سیل طرح های آبخیزداری معجزه آبخیزداری میلیون هکتار طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۱۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال

رسول مقسم روز شنبه گفت : سال قبل گلستان از محل تولید نهال‌جنگلی ۳۸۷ هکتار از عرصه‌های جنگلی هیرکانی را با کاشت «بلوط، ون، افرا و خانواده سرو نقره‌ای» احیا کرد یا توسعه داد که شامل ۲۰۰ هکتار در منطقه «قلعه‌قافه» مینودشت، ۱۰۰ هکتار در منطقه «قربان‌دره» مراوه‌تپه، ۵۷ هکتار در منطقه «جوزچال» رامیان و ۳۰ هکتار در مناطق« عربکلو و خسروآباد» گالیکش بود.

طبق گزارش مسوولان حوزه جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، سال قبل در قالب اجرای طرح ملی چهارساله کاشت یک میلیارد درخت، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال جنگلی برای فضای سبز، زراعت چوب، احیا و توسعه جنگل و مرتع و بیابان با بهره‌گیری از نهالستان‌های دولتی و خصوصی در استان تولید و در اختیار استان‌ها قرار گرفت در حالی که تعهد ایجاد شده برای گلستان در این سال پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نهال بود.

به روزرسانی جنگل‌های هیرکانی نیازمند احیا و توسعه

رییس اداره جنگلکاری، پارک‌ها و تفرجگاه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مکاتبه با ادارات شهرستانی منابع طبیعی و آبخیزداری برای شناسایی جنگل‌های مخروبه، کم پوشش و فقیر جنگلی انجام شده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

گلستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی استوار است.

دیگر خبرها

  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • رادان : اقدام ما در مقابله با بی حجابی کاملاً قانونی است
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان
  • اقدام ما در مقابله با بی‌حجابی کاملاً قانونی است
  • رادان: اقدام ما در مقابله با بی‌حجابی کاملاً قانونی است