Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@17:44:36 GMT

موضوع علمی یادروز حافظ اعلام شد

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۹۱۶۴۸

موضوع علمی یادروز حافظ اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کاووس حسن‌لی افزود: از زمانی‌که «روز بزرگداشت حافظ» در تقویم ملی ایران به ثبت رسیده، هرسال بیستم مهرماه برنامه‌های مختلفی در شیراز و شهرهای مختلف ایران و جهان برگزار می‌شود.

او در ادامه گفت: یکی از برنامه‌های اصلی مراسم یادروز حافظ، برنامه‌های علمی است که با ارائه دستاوردهای تحقیقی از سوی حافظ‌پژوهان صورت می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول کرسی پژوهشی حافظ خبر داد: مرکز حافظ‌شناسی که از دیرباز موضوع علمی سالانه حافظ را اعلام می‌کند، برای بیست‌وپنجمین مراسم بین‌المللی یادروز حافظ در سال ۱۴۰۰، موضوعِ «حافظ و هنر» را تعیین کرده و حافظ‌پژوهان، هنرمندان و همه علاقه‌مندان را به توجه و تمرکز بر این موضوع فراخوانده است.

وی افزود: کرسی پژوهشی حافظ (مستقر در مرکز حافظ‌شناسی)، مانند سال‌های پیش از همه هنرمندان، اندیشه‌وران و حافظ‌پژوهان دعوت می‌کند تا چنانچه سخنی تازه در قلمرو موضوعی اعلام‌شده برای ارائه در مراسم علمی یادروز حافظ در مهرماه ۱۴۰۰ دارند، مطالب خود را حداکثر تا پایان مردادماه ۱۴۰۰، در قالب مقاله به‌نشانی الکترونیکی مرکز حافظ‌شناسی hafezstudies@gmail.com ارسال نمایند.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در ادامه، پیرو موضوع اعلام‌شده به تبیین مفهوم «هنر» پرداخت و توضیح داد: مفهوم «هنر» در متون گذشته فارسی، با آن‌چه امروزه هنر (در معنای Art) نامیده می‌شود، متفاوت است.

وی افزود: هنر در کاربرد گذشته خود طیفی از معناهای گوناگون را در بر می‌گرفت و بازمی‌نمود. مفاهیمی مانندِ فضیلت، دانایی، استعداد، معنویت و مانند آن. روشن است که منظور ما از هنر در این فراخوان محدود به مفهوم گذشته یا امروزی هنر نیست. بلکه همه‌ی حوزه‌های معنایی و کاربردی آن را فرامی‌گیرد.

حسن‌لی افزود: پژوهش‌هایی که با موضوع حافظ و هنر انجام می‌گیرد، دست‌کم در چهار بستر می‌توانند شکل بگیرد؛ یکی بررسی مفهوم‌شناسانه هنر در اندیشه حافظ، دیگری شیوه‌های بیان هنری حافظ، سوم نگاه حافظ به انواع هنر و چگونگی کاربرد اصطلاحات هنری در شعر او و چهارم بهره هنرهای گوناگون (گذشته و معاصر) از شعر و اندیشه حافظ.

وی از استقبال پژوهشگران و هنرمندان از این موضوع خبر داد و گفت: با آن‌که هنوز موضوع یادروز سال ۱۴۰۰ به‌صورت رسمی اعلام نشده، خوشبختانه هنرمندان و استادان برجسته‌ای برای سخنرانی و نگارش مقاله اعلام آمادگی کرده‌اند. موضوعاتی مانندِ حافظ و هنرهای نمایشی، حافظ و نگارگری، بهره موسیقایی از شعر حافظ، شیوه‌های هنری حافظ در بهره‌گیری از قرآن کریم و… از سوی استادانِ پژوهشگر و برخی از هنرمندان برای ارائه در مراسم یادروز حافظ اعلام شده است.

حسن‌لی در ادامه گریزی هم به کاربرد واژه‌ی هنر در شعر حافظ زد و گفت: واژه هنر بارها در شعر حافظ به کار رفته است. روشن است که این واژه در همان معانی کاربردی گذشته به کار رفته. برای نمونه وقتی حافظ می‌گوید: «ناصحم گفت که جز غم چه هنر دارد عشق / برو ای خواجه عاقل هنری بهتر از این؟» پیداست که ربطی به هنرهای هفت‌گانه مانند هنرهای تجسمی، نمایشی، ترسیمی یا موسیقی و مانند آن ندارد. در این بیت آشکارا «غمِ عشق» هنر دانسته شده است. یا در این بیت که می‌گوید: «عاشق و رند و نظربازم و می‌گویم فاش / تا بدانی که به چندین هنر آراسته‌ام» شاعر عاشقی، رندی و نظربازی را هنر دانسته است. از همین زاویه است که خطابینی و عیب‌گیری را هم در جایی بی‌هنری می‌داند: «کمال سرّ محبت ببین نه نقص گناه / که هرکه بی‌هنر افتد نظر به عیب کند».

مدیر مرکز حافظ‌شناسی در پایان بااشاره به ربع قرن فعالیت این مرکز، یادآور شد: همان‌گونه که پیش از این اعلام شده، مرکز حافظ‌شناسی در بیست‌وپنجمین سال فعالیت‌های خود، نخستین جشنواره داستان‌نویسی را با موضوع حافظ برگزار می‌کند که برگزیدگان این جشنواره نیز در مراسم یادروز حافظ ۱۴۰۰ معرفی و تقدیر خواهند شد.

وی افزود: خوشبختانه با تشکیل دبیرخانه و انتشار فراخوان، این جشنواره کار خود را آغاز کرده است و تاکنون تعدادی داستان به دبیرخانه رسیده و منتظر دریافت آثار دیگری هستیم. داستان‌نویسان علاقه‌مند تا ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰ فرصت دارند آثار خود را براساس شرایط اعلام‌شده، به دبیرخانه‌ی جشنواره، به‌نشانی story.hafez@gmail.com ارسال کنند.

حسن‌لی تأکید کرد: پیش از این هم گفته‌ام که ادبیات داستانی می‌تواند یکی از راه‌های پیوند نسل امروز با شعر و اندیشه حافظ باشد و «جشنواره داستانی حافظ» به همین منظور طراحی شده و برگزار می‌شود.

کد خبر 5218250

منبع: مهر

کلیدواژه: یادروز حافظ حافظ شیرازی کاووس حسن لی مرکز حافظ شناسی انتخابات 1400 چالش شایستگی ویروس کرونا بوشهر فلسطین جنبش ازما اردبیل آمار کرونا گرگان انتخابات شورای شهر و روستا واکسن کرونا کرمانشاه عکس استانها زلزله مرکز حافظ شناسی یادروز حافظ اعلام شده حسن لی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۱۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان

استاندار کردستان در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و تکریم حافظان کلام الهی، به دیدار «کیوان جعفری» توانخواه هنرمند و حافظ ممتاز قرآن کریم در شهر سنندج رفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی استانداری کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا، امروز ششم اردیبهشت، همراه با فرماندار سنندج و مدیرکل بهزیستی استان با حضور در منزل کیوان جعفری ضمن دیدار با این حافظ توانخواه سنندجی، به گفت‌وگوی صمیمی با وی پرداخت.

در این دیدار استاندار کردستان معرفی حافظان قرآن به عنوان الگو در ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی را اثرگذار دانست و اظهار کرد: اگر در جامعه به قرآن توجه جدی شود، شاهد کمترین مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی خواهیم بود.

زارعی‌کوشا به نقش آموزه‌های قرآنی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گریزی زد و افزود: از آن جایی که قرآن در جامعه نقش بازدارندگی ایفا می‌کند با روی آوردن به کلام الهی می‌توان تمام مشکلات جامعه را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه فضای قرآنی نباید از جامعه جدا و دور شود، گفت: اگر روحیه فهم آیات قرآن در زندگی انسان ورود پیدا کند و گسترش یابد بسیاری از معضلات خود به خود کاهش می‌یابد.

استاندار کردستان در پایان این دیدار ضمن تشویق و ترغیب این جوان توانمند در زمینه قرآنی، به کیوان جعفری قول مساعد داد از هیچ حمایت و کوششی جهت هموار کردن مسیر زندگی برای توسعه قرآنی این حافظ توانخواه، از لحاظ مادی و معنوی کوتاهی نخواهد کرد.

به گزارش ایمنا، کیوان جعفری، ۳۲ ساله ساکن سنندج معلول ذهنی و حرکتی و حافظ قرآن این روزها به واسطه امتیاز منحصربه‌فردی که دارد مورد توجه جامعه قرآنی، استاندار کردستان و دیگر مسئولان قرار گرفت.

کد خبر 747908

دیگر خبرها

  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • تفال به حافظ شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ خیال روی تو در هر طریق همره ماست...
  • امروز با حافظ : کس ندارد ذوقِ مستی میگساران را چه شد؟
  • فال حافظ امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • اصلاح احکام رتبه بندی ۱۰۰ معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲
  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • با کمتر از ۲ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم ؟
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • امروز با حافظ: من این حروف نوشتم چنان که غیر ندانست