Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@04:53:19 GMT

اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ کاندیداها تا سه روز دیگر

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۹۲۱۲۲

اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ کاندیداها تا سه روز دیگر

فرارو- سخنگوی شورای نگهبان گفت: رأی گیری درباره احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری به صورت کتبی و مخفی انجام می شود. او گفت که تا سه روز آینده لیست احراز صلاحیت‌ها اعلام می شود. 

 عباسعلی کدخدایی شنبه شب در برنامه نگاه یک سیما درباره روند احراز صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات گفت: "جلسات در دو نوبت برگزار می شود و گاه تا سه نوبت برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر فشردگی را داشته باشیم تا روز آخر که سه شنبه است از زمان قانونی استفاده می کنیم و هروقت کارمان تمام بشود اسامی را اعلام می کنیم."

کدخدایی ادامه داد: "انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان و شورای اسلامی را داریم و امروز فرصت دریافت شکایات بود که بررسی و اعلام نظر خواهیم کرد."

وی با بیان اینکه اعضا در جلسات حضور دارند توضیح داد: «نمی دانیم در حوزه ریاست جمهوری و یا مجلس، چه تعداد نهایت احراز صلاحیت می شوند. جلسات متعددی داشتیم اما هنوز تعداد و یا افراد برای ما مشخص نیست. تشویش اذهان دامن زده نشود و تا ۳ روز آتی نتایج را اعلام می کنیم.»

سخنگوی شورای نگهبان درزباره نحوه رای گیری احراز صلاحیت ها هم گفت: «شکل رای گیری کتبی و مخفی است و اعضا نظر یکدیگر را نمی دانند. در فضایی که ایجاد می شود طبق قانون از ۱۲ رای باید ۷ تن به شخصی رای دهند تا وی احراز صلاحیت شود. وقتی پرونده فردی مطرح می شود، گزارش قرائت شده و اعضا سوالاتی دارند و در نهایت به کارشناسان ارجاع می شود تا پاسخ برای اعضا روشن باشد. گاه فردی درباره‌اش دو ساعت بحث شده و برخی اعضا درباره‌اش مردد هستند و تحقیق بیشتری نیاز است.»

کدخدایی افزود: "ممکن است کسی پرونده اش کامل باشد و رای گیری می شود اما برخی افراد پرونده کاملی نداشته باشند رای گیری نمی شوند."

او درباره بررسی صلاحیت ها عنوان کرد: ما شرایط اولیه داریم و کارشناسان بررسی های اولیه را انجام می دهند و از نهادهای ذی ربط گزارش اخذ می شود. برخلاف نمایندگان مجلس که شورای نظارت را داریم، در ریاست جمهوری، اعضای شورای نگهبان باید نامزدها را احراز صلاحیت کنند. معیارهای کمی درباره رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن همواره مورد بحث بوده و در سیاست های مقام معظم رهبری، اعلام شد شورای نگهبان موارد مربوط به شاخص ها را مشخص کند.»

کدخدایی تاکید کرد: «اگر کسی به قانون اساسی التزامی ندارد نمی تواند رییس جمهوری شود. رییس جمهوری بعد از انتخاب شدن باید در مراسم تحلیف شرکت کند و سوگند می خورد پاسدار قانون اساسی است. سوابق افراد تعیین می کند چقدر به قانون اساسی التزام دارند. در دوره های گذشته آیا کسی بوده در جهت تحکیم قانون اساسی حرکت کرده است؟ اینها روشن است. عده ای علنا اعلام کردند که قانون اساسی را قبول ندارند و مفاد قانون اساسی را رعایت نکردند.»

او افزود:: «۴۰ تن از بانوان برای ریاست جمهوری ثبت نام کردند و مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.»

کدخدایی گفت: "تایید و یا رد در دوره های قبلی تضمین تایید و یا رد این دوره نیست. حتی رییس جمهوری در دوره دوم احراز صلاحیت می شود. در جایی گفتم کسانی که دو یا سه دوره رد صلاحیت شدند و مدارک جدیدی ندارند ثبت نامشان فایده ای ندارد البته ما بررسی می کنیم."

وی درباره مصلحت سنجی‌ها و توصیه پذیری شورای نگهبان گفت: «وظیفه شورای نگهبان رعایت قانون است و ما براساس تشخیص اعضا، افراد را احراز صلاحیت می کنیم. برخی نهادها گزارش هایی را بر اساس مستندات به ما ارائه می کنند و این توصیه نیست. فضای مجازی مملو از اخباری است که این افراد تایید و برخی افراد رد شدند. این اخبار کذب است و شورای نگهبان در این باره گوش شنوایی ندارد و ترتیب اثر نمی دهد.»

 

کدخدایی درباره نامزدهای پوششی گفت: «گاهی تعابیر عامیانه و یا سیاسی اجتماعی در بحث های قانونی مطرح می شود که ناچاریم هر دو وجه را توضیح دهیم. وقتی می گوییم نامزد پوششی یعنی چه؟ آیا منظور کسی است که آمده ثبت نام کرده و شرایط اصل ۱۱۵ را دارد؟ در این شرایط، دیگر این فرد پوششی نیست اما در زبان افکار عمومی و مردم اشاره می شود که فردی برای کمک به دیگری آمده و منع قانونی در این باره نیست. وقتی کسی شرایط را داشته باشد نمی توانیم او را رد کنیم.»

او افزود: "در موضوع کاندیدهای پوششی نمی توانیم نیت خوانی کنیم."

کدخدایی در پایان به نامزدهای انتخابات توصیه کرد: "از سخنان فریبنده باید پرهیز شود. زیاد شنیده ایم که نامزدها مدعی حل تمام مشکلات کشور هستند. درخواست داریم آنچه را که قصد پیگیری دارند با مردم در میان بگذارند و با مردم صادقانه رفتار کنند. مردم پشتیبان نظام مقدس بودند و در این دوره نیز پشتیبان نظام خواهند بود. ما سلامت انتخابات و سلامت مردم را تضمین می کنیم تا مردم یکبار دیگر حمایت خود را از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اعلام کنند."

انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات شوراها و میان دوره ای مجلس روز 28 خرداد ماه برگزار خواهد شد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری عباسعلی کدخدایی شورای نگهبان احراز صلاحیت ریاست جمهوری قانون اساسی صلاحیت ها رای گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۲۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی

حسن روحانی در دیدار دوره‌ای با معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که دیروز برگزار شد، با تبریک روز کارگر و معلم به این دو قشر مهم جامعه، از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد.   به گزارش سایت حسن روحانی او در بخشی از اظهارات خود  از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند.   موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین‌شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست.   اگر داوری شورای نگهبان مورد تردید قرار بگیرد، به جمهوریت و اسلامیت ما ضربه وارد خواهد شد. مجلس اقلیت، دولت اقلیت و خبرگان اقلیت به نفع کشور و نظام نیست. به همین جهت باید احساس مسئولیت کنیم، ساکت ننشینیم و مردم را به مشارکت در همه امور و پشتیبانی از نظام و کشور تشویق کنیم کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی
  • رئیس جمهور ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • دادگاه‌های صلح در تهران ایجاد شود
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری