Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:07:16 GMT

۸۰ روستای سیستان و بلوچستان به شبکه آب متصل می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۹۲۳۱۴

۸۰ روستای سیستان و بلوچستان به شبکه آب متصل می‌شوند

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: ۸۰ روستای استان با جمعیت ۲۴ هزار نفر تا پایان تیر سالجاری به شبکه آب پایدار متصل می‌شوند.

به گزارش ایسنا علیرضا قاسمی اظهارکرد: سیستان و بلوچستان دارای ۵۱ شهر در گستره‌ای برابر ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع، معادل ۱۱.۴ درصد از مساحت کشور و دارای تراکم جمعیتی ۱۶ نفر در کیلومتر مربع بوده که این تراکم جمعیتی در کشور تقریبا ۴۹ نفر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه متوسط بارش سالیانه سیستان و بلوچستان کمتر از ۶۵ میلی‌متر و میانگین بارش زاهدان حدود ۱۱۰ میلی‌متر است افزود: در شرایطی که ۴۸ درصد برداشت‌های آب برای شهرها و روستاها وابسته به منابع زیرزمینی بوده سال گذشته با پنج میلی‌متر بارندگی کم بارش‌ترین استان کشور اعلام شد و متأسفانه بدترین سال زراعی را تجربه کردیم که این شرایط حاکی از تابستانی سخت و پرتنش است.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان وبلوچستان تصریح‌کرد:جمعیت کل استان حدود سه میلیون نفر است که از این تعداد حدود ۱.۶ میلیون نفر در شهرها و حدود ۱.۴ میلیون نفر در پنج هزارو ۵۹۴ روستا ساکن هستند.

وی ادامه داد: ۹۷ درصد جمعیت شهری سیستان و بلوچستان تحت پوشش خدمات آبرسانی هستند و شاخص بهره‌مندی روستاهای استان تا پایان سال ۹۹ معادل ۷۰.۵ درصد بوده که ۱۱.۵ درصد از متوسط کشوری پایین‌تر است.

قاسمی خاطرنشان کرد: حداکثر ظرفیت منابع آب سیستان و بلوچستان ۲۱۸ میلیون مترمکعب در سال بوده که ۶۲.۹ میلیون مترمکعب در سال حدود ۴۲ درصد از منابع سطحی و ۸۴.۵ میلیون مترمکعب در سال از منابع زیرزمینی در مدار بهره‌برداری شامل ۱۷۶ حلقه چاه تامین می‌شود.

وی با اشاره به تصفیه خانه‌های در مدار بهره‌برداری بیان کرد: تعداد ۲ واحد تصفیه‌خانه با ظرفیت بهره‌برداری ۱۲۱ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و ۲ واحد به ظرفیت ۱۳۷ هزار مترمکعب در شبانه روز در دست ساخت است.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان وبلوچستان خاطرنشان کرد: به منظور تامین آب پایدار در شهرها و روستاها در سال‌های گذشته مطالعات مربوط  انجام شد و بر این اساس چهار طرح بزرگ آبرسانی شامل آبرسانی به شهرهای سیستان، آبرسانی به شهرهای چابهار و کنارک، آبرسانی به شهر خاش و طرح آبرسانی از نوک‌آباد به روستاهای منطقه دهپابید در برنامه کاری شرکت قرار دارد که تا پایان سال ۹۹ ، 4323 میلیارد ریال در طرح‌های مذکور هزینه شده و برای تکمیل آن‌ها ۱۰هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به طرح ملی آبرسانی به تعداد 2192 روستا با جمعیت حدود ۷۵۲ هزار نفر که در سال ۹۴ تعریف شد تصریح کرد: تا پایان سال ۹۹ در مجموع 7050 میلیارد ریال به سیستان و بلوچستان تخصیص داده شده و متناسب با آن ۸۰۶ روستا با جمعیت ۲۳۰ هزار نفر از آب آشامیدنی پایدار بهره‌مند شده و میزان شاخص بهره‌مندی بخش روستایی با رشد ۱۱.۵ درصدی از ۵۹ در سال ۹۴ به ۷۰.۵ درصد تاکنون رسیده است.

قاسمی افزود: هم‌اینک 1418 روستا با جمعیت ۵۲۹ هزار نفر در طرح ملی باقی‌مانده است که در قالب ۱۵ مجتمع آبرسانی و ۱۰ پروژه تک روستایی در برنامه اجرایی سیستان و بلوچستان قرار دارد و برای اتمام عملیات اجرایی آن‌ها اعتباری حدود ۲۵ هزار و ۶۰۱ میلیارد ریال مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه اعتبار سیستان و بلوچستان در سال ۹۹ ، 1580میلیارد ریال با تخصیص ۴۳ درصدی بوده است ادامه داد: مطابق برنامه پویش« هر هفته الف- ب- ایران» در سال گذشته ۹۳ روستا با هزینه سرمایه‌گذاری 1210 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و ۳۹ هزار نفر از آب آشامیدنی و پایدار بهره‌مند شده‌اند.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان وبلوچستان بیان کرد: هدف‌گذاری تأمین آب آشامیدنی پایدار ۲۰۵ روستا با جمعیت ۶۸ هزار نفر با  اعتباری به مبلغ 2446 میلیارد ریال در برنامه اجرایی استان قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود از این تعداد ۸۰ روستا با جمعیت ۲۴ هزار نفر و اعتبار ۸۵۰ میلیارد ریال تا پایان تیر سالجاری تکمیل و وارد فاز بهره‌برداری شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آبرسانی به روستاها سيستان و بلوچستان استانی اجتماعی مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان سیستان و بلوچستان روستا با جمعیت میلیارد ریال هزار نفر تا پایان سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۲۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات آبرسانی به روستای کم رضوان بندر لنگه

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحمید حمزه پور اظهار کرد: روستای کم رضوان از توابع بخش مهران شهرستان لنگه در حال حاضر فاقد شبکه آبرسانی و خط انتقال است و آبفای هرمزگان با هدف تأمین نیاز آبی این روستا و بهبود شرایط زندگی اقدام به اجرای خط انتقال آب به این روستا کرده است.

وی در تشریح جزئیات این پروژه، افزود: در حال حاضر عملیات احداث مخزن ۱۰۰ متر مکعبی این روستا با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال به اتمام رسیده است که با تخصیص ۵۵ میلیارد ریال دیگر، عملیات اجرای ۱۱.۵ کیلومتر خط انتقال نیز آغاز شده است که نیاز آبی این روستا از آب شیرین کن لمزان تأمین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان همچنین از پیش بینی اجرای ۲ کیلومتر شبکه توزیع برای این روستا خبر داد که پس از تأمین اعتبار، عملیات آن نیز آغاز خواهد شد.

گفتنی است، روستای کم رضوان ۲۵۰ نفر جمعیت دارد.

کد خبر 6097826

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ روستای لرستان از نعمت آب شرب سالم بهره‌مند می‌شوند
  • ۱۰ روستای گلوگاه با مجتمع شهدای هزارجریب آبرسانی می شود
  • ۲۵۰۰ نفر از پروژه آبرسانی روستایی مجتمع شهدای هزار جریب گلوگاه بهره‌مند می‌شوند
  • آغاز طرح آبرسانی به روستای کم رضوان بندرلنگه
  • آغاز عملیات آبرسانی به روستای کم رضوان بندر لنگه
  • ماما اولین نوازشگر جسم پاک نوزاد است
  • شبکه آب ۲۸ روستای سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان متصل شد
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • صدور پروانه بهره برداری برای ۲ هزار و ۴۳۸ طرح سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • صدور پروانه بهره‌برداری برای بیش از ۲۰۰۰ طرح سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان